Last news in Fakti

15 Декември, 2020 17:27 48 935 65

Трябва ли и кога шофьорите да изключват ESP-то през зимата

  • esp-
  • електронно стабилизираща програма-
  • съвети-
  • зима

Трябва ли и кога шофьорите да изключват ESP-то през зимата - 1

Повечето шофьори знаят какво е ESP (електронна стабилизираща програма, на английски: Electronic Stability Program). Но много съвременни шофьори дори не подозират, че тяхната „способност за шофиране през зимата“ е основно заслугата на този електронен асистент. Има обаче доста голям брой шофьори, които редовно го изключват при по-тежки зимни условия.

Като начало нека дефинираме какво е ESP. Електронната стабилизираща програма има за задача да поддържа колата в даден курс по време на шофиране. Главно чрез борба с приплъзването на колелата спрямо пътя. За целта системата използва както спиране на прекалено въртящото се колело с помощта на спирачните механизми, така и намаляване на тягата от двигателя.

Всъщност това, което водачът най-често усеща, когато се задейства ESP е, че при натискане на педала на газа вместо уверен рев на двигателя и набор от обороти на коляновия вал, получавате неразбираемо „мърморене“ практически на празен ход и - без ускорение.

ESP е този, който „ще удуши“ двигателя, като открие приплъзване на задвижващите колела. Именно поради тези навици на електрониката, много шофьори я изключват през зимата. Мнозина правят това, когато колата не може да потегли, намирайки се в снежна преспа или пък го правят пред заледен склон.

В повечето случаи такива препятствия могат да бъдат преодолени само като позволите на колелата да се пробуксуват. Но някои водачи натискат бутона „ESP OFF“ и когато няма проблеми от този вид, а просто да покарат по заснежен, но напълно равен път.

Тези шофьори разбират (или по-скоро си мислят, че разбират) как и защо една кола се държи по един или друг начин на хлъзгав път. И са уверени, че те могат да я контролират адекватно при всякакви условия, по-добре от електрониката. В по-голяма част от случаите това обаче не е така. От друга страна трябва да знаете, че и възможностите на ESP далеч не са неограничени.

Принципно опитен шофьор, „играейки“ с педала на газта, може, например, да „извади“ автомобил, който неконтролируемо се е плъзнал в завой. Или просто ще може да премине завоя с т.нар. контролиран дрифт, ако не е имал време да се забави преди това до ниво, приемливо за нормално вземане на кривата. Да, и ускорението от място с деактивиран ESP по правило се оказва по-бързо - разбира се, с подходящите умения.

Като цяло обаче изключването на този електронен асистент през зимата не е оправдано. По-конкретно то е оправдано само в някои ситуации и то само за онези, които са започнали шофьорската си кариера с поне няколко години целогодишно шофиране на Жигули, например. Или са завършили курсове за екстремно шофиране.

Понякога дори и с включено ESP са достатъчни няколко наистина нервни движения на кормилното управление, за да може електронният помощник да стане също толкова безсилен, точно колкото водача.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 87 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Електроинженер

    76 51 Отговор
    За сведение на пишещия горните редове, дори и да изключите ESP ( електроннаta стабилизираща програма ) при ускорение > от 50 км. то се включва АВТОМАТИЧНО !

    Коментиран от #4, #7, #17, #22, #55

  • 2 Amix

    149 20 Отговор
    Много писано... Нищо не е казано...
  • 3 СпасЪ

    160 13 Отговор
    Най-доброто ESP трябва да е в главата на шофьора. Постига се с опит, бърза мисъл и бързи реакции.
  • 4 Бачо Киро

    103 7 Отговор

    До коментар #1 от "Електроинженер":

    Глупости, при много автомобили може да изключиш напълно всички помощни асистенти. Когато го направиш дано имаш здрави гащи и нужните умения.

    Коментиран от #24

  • 5 Алфа Чакал

    115 14 Отговор
    И аз съм си правил опити дари съм по-добро от асистента.....Ами не съм.Един обикновен АВS да вземем на заснежени път прави чудеса. Изключвам го ей така за проба и трагедия.Изключвал съм и на G-класа системите ,ами разликата е от земята до небето,макар че без системите е по-яко.Веднъж даваха един тест с Волво на замръзнало езеро движение с 80 км/ч спирачка и змейка.Водача е средно статистическа жена и го прави без проблем.Изключват системите и същото трябва да го направи нали пилот със същия автомобил.Няколко опита и мисията невъзможна.Потроши им конусите.Така ,че големите шофьори колкото си искат да ми обясняват ,че са по-добре от системите само ще им кажа ,че АВS прави 15 корекции в секунда.

    Коментиран от #6, #32, #63

  • 6 Алфа Чакал

    32 10 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Чакал":

    Извинявам се за грешките.Рали пилот*
  • 7 Нико

    40 3 Отговор

    До коментар #1 от "Електроинженер":

    До инженера пишеш ГЛУПОСТИ

    Коментиран от #35

  • 8 Анонимен

    65 10 Отговор
    Заледен баир с esp не може да се изкачи, защото колата се форсира до 1500 оборота и губиш скорост и закъсваш.

    Коментиран от #9, #11

  • 9 Луд

    24 10 Отговор

    До коментар #8 от "Анонимен":

    Викаш на 7000 оборота ще го изкачиш.Виж 5 коментар.Сега в някоя определена ситуация може и да не се справи esp Много добре,но това едва ли ще се случи

    Коментиран от #43

  • 10 Почти

    56 9 Отговор
    Това дето реже оборотите при тръгване не се нарича ESP ама нали сайта е факти са възможни всякакви бисери

    Коментиран от #57

  • 11 qwerty

    27 9 Отговор

    До коментар #8 от "Анонимен":

    преди няколко години реших да отида на разходка до язовир Калин. Паджеро 3 на задно 2Н и като почнаха еските на единя от завоите колата почти спря, включих на 4Н и забравих.... есп убива оборотите, както е написал джурналистъ. Миналата Коледа в Боровец с Хюндай ИХ55 (мой от месец) ми се смя целия курорт, защото с гуми-галоши се мъчех да изляза от паркинг с 20 см сняг. есп и 4lock почти не помогнаха😂😂😂😂

    Коментиран от #16, #46, #56

  • 12 Rado

    60 31 Отговор
    Купете си руска кола и няма да мислите дали да включвате или изключвате, защото нямат екстри.

    Коментиран от #13

  • 13 Бай Шиле

    33 12 Отговор

    До коментар #12 от "Rado":

    А бе козяците кога ще ти дадат зелена карта,та да се махнеш от сайта.

    Коментиран от #44

  • 14 Кръстев

    30 45 Отговор
    Една от най-безумните системи поставяни в съвременните автомобили. Поставяни за да прикрият НЕ добре разработените "нови автомобили ". Полезна за нови водачи който си мислят,че МПС се управлява само от книжката или както по филмите. Всичко зависи от задкормилното устроиство.

    Коментиран от #15, #25

  • 15 Давидов

    31 7 Отговор

    До коментар #14 от "Кръстев":

    Точно така!! Устройството между кормилото и седялката е най важно!!!

    Коментиран от #18

  • 16 Фен на БМВ

    19 4 Отговор

    До коментар #11 от "qwerty":

    Не хванах връзката с ЕСП-то. Включил си 4х4 и нямаш проблем. Няма общо със статията. В интерес на истината и самата статия не е нищо особено. Макар да се сещам за случай на общо познат който си взе Бмв, и вечерта ме караха да проверя за калник,капак и фар. Човека решил да плъзне новия(стар) баварец в завоя и "включил" ESP-то, тоест го изключил. Наистина има хора които научиха много неща от тази статия. При мен на лек наклон не издрапах с летни гуми, изключих системата и с лек "фън" си излязох без проблем. Е след това купих 4 зимни гуми средна класа, но факт е , че колата тръгваше на сняг без да приплъзне както се изказват хейтърите.
  • 17 Уж си инженер...

    20 11 Отговор

    До коментар #1 от "Електроинженер":

    ...,а правиш недопустима за инженер грешка...!Ускорението се измерва в - ,,м/с2"(метър в секунда на квадрат)!А не както си го написал в- ,,км"...!В ,,км" се измерва-път...!Изобщо- ,,Де е Киро на кирия"....- мнооого си зле ,,инжелерино"...

    Коментиран от #21, #65

  • 18 Джони

    46 4 Отговор

    До коментар #15 от "Давидов":

    В този дух...!Не са важни колко са конете под капака на мотора...!Важно колко е читаво...-,,магарето" зад волана...!
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Христов

    54 4 Отговор
    Преди 20 години нямаше много коли със спомагателни системи - тогава повечето шофьори разчитаха на собствените си умения да шофират. Сега виждам много коли да летят по улиците в града, и може би разчитат на ABS, ESP, TSC и подобни системи, който може и да не сработят в даден момент. Истинският шофьор се познава по това което може той да направи, а не колата. Новите спомагателни системи са много хубаво нещо но ако разчитате само на тях не е добре
  • 21 Реалист

    16 7 Отговор

    До коментар #17 от "Уж си инженер...":

    Може би ,,инженера" е имал в предвид израза - ,,ускорение до 50 км/ч"...,а не ,,ускорение до 50 км"...?!Но наистина тази грешка е недопустима за инженер,пък бил той дори и-...Електроинженер...
  • 22 Катаконби

    3 8 Отговор

    До коментар #1 от "Електроинженер":

    На мойто бмв се казва DTC и се изключва напълно и аз зимята в снега го изключвам

    Коментиран от #29

  • 23 Въййй въййй въййй

    10 13 Отговор
    Esp-то на аудито върви и с блОкажа на дифа
    ...ми нали с.негова.помощ тръгвам ,гумите не превъртат, а си захапва веднага ...тия тука ми казват да го изключвам....хвърляйте си книжките в кенефа професори
  • 24 kkk

    10 11 Отговор

    До коментар #4 от "Бачо Киро":

    Абсолютни глупости пишеш- на изключително малко коли можеш да изключиш напълно ЕСП-то без да махаш бушона, май само при БМВ още е възможно.
  • 25 kkk

    26 2 Отговор

    До коментар #14 от "Кръстев":

    Отворко Разбирачев, ей ти оферта:
    - ти избираш планински път с много завои, минимум 15км. отсечка
    - чакаме реални зимни условия със сняг, лед и т.н. екстри
    - аз осигурявам 2 еднакви на 100% БМВ-та
    - моето ще е с работеща електроника, на твоето ще извадим бушона и ще бъдеш с кола тип "баба Лада" ама около 200 коня
    - ако се изкачиш и слезеш по трасето преди мен ти давам 50 бона, когато изхвърчиш от пътя и умреш в смазаните тенекии си е за твоя сметка

    Коментиран от #36, #47, #49

  • 26 Ходи пеш

    27 1 Отговор
    DSC – Dynamic stability Control – или динамичен контрол за стабилност е система, която контролира окачването отвъд отделните компоненти като ABS (всички знаем що е това), CBC – Cornerin Brake Control – Контрол при спиране в завой, ASC+T – Automatic Stability Control + Traction – Автоматичен контрол за стабилност + контрол на тракцията.

    Компонентите, които DSC системата взима предвид, докато работи са въртенето на волана, скоростта на автомобила, страничното ускорение и други отклонения от правата или криивата на движение. Когато регистрира някакво отклонение от параметрите системата (DSC) се намесва в управлението на двигателя като намалява тягата и активира спирачките, когато е необходимо за да стабилизира автомобила. Като всичко това се извършва доста по бързо отколкото вие може да прочетете тези изречения… Става въпрос за милисекунди…
  • 27 Ходи пеш

    20 1 Отговор
    Всъщност DSC е допълнително развитие на системите ABS и ASC+T. Докато ASC-то анализира силите действащи по дължина при движение в права линия, DSC регистрира и анализира допълнително динамиката на страничното ускорение. Когато завиваме с висока скорост и DSC-системата регистрира и веднага реагира при нестабилност в поведението на автомобила като например oversteering (така и не разбрах как се превеждат термините на български) – демек задника на колата иска да ви изпревари или understeering – предника на колата не завива където вие му казвате…

    Коментиран от #45, #62

  • 28 Ходи пеш

    17 1 Отговор
    Ето и как работи DSC…

    DSC постоянно следи скоростта на автомобила, скоростта на колелата, ъгъла на завиване, отклонението от курса и сравнява информацията с база-данни с оптималните условия за поведение на пътя. За част от секундата DSC разпознава нестабилност, която би довела до поднасяне. DSC корегира нестабилността в условията на шофиране прилагайки прцизно спирачно действие индивидуално на всяко колело. DSC също така може да намали оборотите на двигателя с цел автоматично да стабилизира движението на автомобила. Системата ASC+T намалява изходната мощност на автомобила докато той може да продължи нормалното си движение и ускорение без да превърта колелата. Това прави възможно шофирането на сняг, мокри пътища или други повърхности без особенно сцепление без превъртане на колелата. Системата дори може да предотврати толкова зрелищни дрифтове, като на Engi, Penchev, Drivinggod и т.н.

    DSC-системата използва следните сензори за своята работа:

    ABS-сензор за скоростта на колелата
    Сензор за страничното ускорение на автомобила (някои автомобили дори имат G forces meter)
    Сензор за степента на завиване
    Сензор за спирачнито усилие

    Oversteer и Understeer

    В случай на oversteer DSC системата прилага спирачно усилие във външното задно (и при нужда в външното предно) колело на автомобила с цел корегиране на движението

    В случай на understeer DSC системата прави обратното, действа върху задно вътрешно колело (нямам предвид вътрешната гума) и при нужда
  • 29 koko

    30 10 Отговор

    До коментар #22 от "Катаконби":

    Колега, ти не си ли разбрал, че BMW-тата ''почиват'' през зимата !!!
    :)
  • 30 Шофер

    26 2 Отговор
    Гумите, глупако! Те са по - важни и от автомобила, и от системите, и от опита! Пробвай да спреш с 10 годишни летни галоши на мокър студен асфалт, и ще разбереш.
  • 31 Христо

    29 5 Отговор
    Автора да беше прочел малко повечко преди да пише статията.
    ESP е програма за стабилизиране, да не може да ти поднесе колата или когато поднесе да я вкара в траекторията в която си завъртял волана. Програмата има два вида датчици които следи(датчик за ъгъла на волана и датчици за ускорение).

    ASR/TC е програма, която следи за равномерно завъртане на колелата. Когато едно от задвижващите колела започни да се върти с по-високи обороти то програмата приляга спирачно усилие на въпросното колело с цел да забави оборотите му и по този начин да се предадат нютон метри на другото колело.

    ABS знаеш какво е предполагам.

    Етапите на еволюция са ABS-ASR-ESP. Като ако имаш ESP значи имаш и останалите две, но ако имаш ASR не значи, че имаш ESP. Та драги ми авторе ти пишеш за ASR а не за ESP. Отделно много коли са реализирани така, че да можеш да изключиш ESP но абс и аср си остават работещи. Другия път чети повече и пиши по-малко заблуди.
  • 32 Христо

    9 13 Отговор

    До коментар #5 от "Алфа Чакал":

    Тва тоя ник Алфа чакал да разбираме, че си го подбрал шот си алфаджия. От тва, че си алфаджия ще си направим изводи за едни други неща, но няма да ги споменавам.

    Доказано е че опитен водач спира по-бързо без абс отколкото със. Отделно ми говориш глупости за зимата. Зимата с абс спирането е трагедия. На схванати индивиди помага единствено да не се завъртят щот като слочат на спирачката с двата крака и я държат докато не спрат(даже и да се въртят). Та работите са много относителни, но да абс помага на лелките да не се правят на пумпали.

    Коментиран от #33, #37

  • 33 Админ

    15 2 Отговор

    До коментар #32 от "Христо":

    Христо,грам не си запознат за какво служи абс-а, основната цел на абс-а е автомобилът да запази управляемостта си и евентуално да можеш да завиеш с натиснати спирачки,за да избегнеш удар да кажем, защото в една екстремна ситуация която става за секунди, повечето хора държат здраво спирачката.
  • 34 batkata

    11 2 Отговор
    Вярно, че ESP помага много, но само тези които не са карали лада и жигули, ако бяха се учили на тези а-ли ESP-то ще бъде в главата им. Не забравяйте, че опита, ръчичките и сивото вещество са най- важните т.е зад кормилното устройство.
  • 35 Админ

    12 3 Отговор

    До коментар #7 от "Нико":

    Не пише глупости, на доста автомобили се включва сама тази система, но и на доста не се включва сама, въпрос на производствено решение.
  • 36 Играч

    8 0 Отговор

    До коментар #25 от "kkk":

    Ще се изкачи и ще слезе ,ама върху някоя мантинела
  • 37 Алфа Чакал

    10 3 Отговор

    До коментар #32 от "Христо":

    Какво значение има пък ника ми за ABS -а.Ника ми не означава нищо ,а съм фен на АУДИ.Опитния водач щял да спре по -добре без АВS.Аз не съм съгласен пак поради това което съм написал в предния ми коментар ,че прави 15 корекции в секунда,а ти като закове спирачките ще направиш 1(пълен десен волан) и ще чакаш докато се издранчиш в предния спрял автомобил.Добре де тези автомобили само на опитни шофьори ли се продават.А тези който не са опитни какво да правят,да пият чай зимно време в къщи ли?2020 година сме,не сме 1990 и да викаме ,че от Москвич по -добро няма.И както казват в северозапада цял живот коли виц системи да караш ,та да ти дойде акъла.Последното в кръга на шегата.

    Коментиран от #38, #50

  • 38 Алфа Чакал

    4 0 Отговор

    До коментар #37 от "Алфа Чакал":

    Коли без системи
  • 39 ПСР

    10 2 Отговор
    АПИ в страната и Фандъкова в София,редовно изключват ЕСП при сняг над 3 см.Централно и на всички.
  • 40 Истината

    20 1 Отговор
    Истината е, че тия които сме карали Жигули/Лади правим разликата с и без ESP. Полезен е безспорно. На новата ми кола Тойота производителя е написал точно в какви случаи задължително трябва да го изключиш. На Ладата ми (класика която все още подържам за риболов и др. от тоя род) няма такива "проблеми". :)) Там всичко си зависи от моите умения и боравеното с предавките, съединителя и газта. За съжаление новото поколение "шофьори" е израстнало с видеоигри, недостатъчно квалитетно обучение на курсовете, абсолютна самонадеяност, че техните автомобили са незаменими. Това понякога се лекува отведнъж като попаднеш в критична ситуация след която усещаш ледено студена пот.
    Помнете, че никакви системи по автомобила не са по важни от вашите умения и разумното ви шофиране !
    Лично мнение, не ангажирам никой ! :))
  • 41 оня с коня

    9 7 Отговор
    ESP-то на БМВ-то ми винаги се включва АВТОМАТИЧНО при запалване на Двигатела,след което Аз пък СЪЩО го изключвам Автоматично ВИНАГИ,защото не искам да ме спира когато ускорявам и да ми хаби накладките.Всъщност само тая система мога да изключвам,а за останалите признавам че са много полезни,особено АБеЕса на няколко пъти ме е спасявал от огънати ламарини!Апропо - когато е мокро,карам доста предпазливо/особено по завоите/,а когато има сняг...изобщо не карам.Не че не мога- боксувал съм много и са ме тикали минувачи и аз самият съм включвал на 1-ва и слизам да тикам с рамо и дясната ръка на Кормилото,но това определено не ме кефи!

    Коментиран от #42, #53

  • 42 Ми смени го

    11 2 Отговор

    До коментар #41 от "оня с коня":

    тоя дъргел с някаква истинска кола.

    П.П. Обмислят да вкарат в закона сезонни застраховки "ГО" специално за собствениците на БМВ :)
  • 43 Не позна

    6 1 Отговор

    До коментар #9 от "Луд":

    Посред лято в 7 сутринта на лек наклон и росна трева два опита за тръгване и два пъти угасен двигател. Изключих tracrion control и с буксуване изкачих петте метра до черния път. А автора да научи кога работи TC и кога ESP, какво прави всеки от тях и каква е целта му. Че статията е всв едно писана от баба ми.

    Коментиран от #48

  • 44 Тъп Ватник

    6 3 Отговор

    До коментар #13 от "Бай Шиле":

    Абе някой взимат зелена карта а пък вие ватниците по подразбиране взимате жълта книжка, ей така за дубрутро от братушките ви щото лижете задници без задръжки
  • 45 заплес

    3 2 Отговор

    До коментар #27 от "Ходи пеш":

    Oversteer - Поднасяне на задните колела в завой

    Коментиран от #59

  • 46 Този

    10 0 Отговор

    До коментар #11 от "qwerty":

    Колега, продължавай в същия дух. До година си вземи Брабус 6х6 и иди в Алпите на екскурзия, направи се на гъзар, ама пари за гуми в никакъв случай да не даваш, те са отживелица.
  • 47 Цък,цък,цък...

    5 0 Отговор

    До коментар #25 от "kkk":

    Ти хубаво му обясняваш,но имам чувството,че разбирача няма достатъчно акъл,за да те разбере...
  • 48 Луд

    6 0 Отговор

    До коментар #43 от "Не позна":

    Съгласен съм,но аз си мисля ,че тези системи са направени поне при леките автомобили да помагат при движение по пътища.Сега ,че ти си излизал от поляната ,а другия иска да излезе от кален двор с ремарке с дърва си е наш проблем.Тези системи са асистиращи,което означава помощни ,а не автономно управление на автомобила.Та в реални условия аз мисля ,че помагат ,ако ти мислиш друго изключвай си го и си карай.
  • 49 Дълбоко проникващ

    11 0 Отговор

    До коментар #25 от "kkk":

    Абе какво приказваш,той ще вложи цялото си умение в шофирането придобито от баща му с Москвича и дядо му с волската каруца ще успее да.........потегли,ама напред с вратите.Какво му обясняваш,той живее в 90-те и няма да излезе от там.Или някой като ми каже ,ама аз от 50 години съм шофьор.Ама и от 100 да си или си го имаш в кръвта или го нямаш.Шофьор и мурва не се става,раждаш се такъв.
  • 50 ХХХХ

    11 2 Отговор

    До коментар #37 от "Алфа Чакал":

    ABS във 98% от случайте дава предимство и спираш по бързо.
    В оsтаналите 2% просто бърка генерално и удължава спирания път.
    Има условия в, които е по-добре да се провлече гумата и така се спира на по-малко от полвината от разстояние за, което те спира ABS.
    Правилното кормуване на пътя е да караш така, че никога да не ти потрябва ABS.
    Всяко сработване на ABS означава, че си в зоната с нарушен контрол на колата.
    Реално човек трябва да приме, че при всяко сработване на ABS се движи с "скорост несъобразена с пътните условия"(любимото на КАТ определение).
  • 51 Алекс

    0 8 Отговор
    През 1996 година си купих Опел Кадет 1,3 бензин.
    С турски зимни гуми и съм се качвал по такива заснежени и заледени баири и спускания,че много хора биха се почудили.
    Екстрите са хубаво нещо и не можем да ги отречем,но си трябва и талант за шофиране.
    Повече от екстрите са измислени за тъпите западняци,защото наистина са тъпи.
    Живея 15 години в западна Европа и им се чудя за много неща.
    Тези които шофират градско с ръчни скорости се шофира на 2000-3000 оборота. Затова е измислен автоматика и повечето екстри.
    Та които си я може,си я може :-)
  • 52 Алекс

    1 8 Отговор
    През 1996 година си купих Опел Кадет 1,3 бензин.
    С турски зимни гуми и съм се качвал по такива заснежени и заледени баири и спускания,че много хора биха се почудили.
    Екстрите са хубаво нещо и не можем да ги отречем,но си трябва и талант за шофиране.
    Повече от екстрите са измислени за тъпите западняци,защото наистина са тъпи.
    Живея 15 години в западна Европа и им се чудя за много неща.
    Тези които шофират градско с ръчни скорости се шофира на 2000-3000 оборота. Затова е измислен автоматика и повечето екстри.
    Та които си я може,си я може :-)
  • 53 Ончо с кончо

    7 4 Отговор

    До коментар #41 от "оня с коня":

    Вземи го хвърля туй БМВ не ти ли омръзна до ти бърка водата с маслото само?Пък и снег иде не можеш от гаража го изкара нищо ме има ЕСПи.
  • 54 Шофьор

    15 2 Отговор
    С категория от 1989, СЕ и тираджия от 2000. Нямам катастрофи (да чукна на дърво). По-добър шофьор съм от някои колеги. Мога да кажа че ESP ме превъзхожда по бързина десетократно и взема значително по-адекватни мерки като например забавяне само на 1 или 2 колела с точно необходимото.
    И все пак пътят винаги е по-силен и по-коварен и ако реши ще те направи на пихтия, със или без esp.

    Коментиран от #58

  • 55 Точка

    1 6 Отговор

    До коментар #1 от "Електроинженер":

    При мен не се включва докато не изгася колата или не го включа аз. Карал съм извънградско с изгасено ESP. W211 E63 AMG
  • 56 ттт

    9 2 Отговор

    До коментар #11 от "qwerty":

    С гуми галоши няма значение, какви системи имаш!
  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Гришо

    8 0 Отговор

    До коментар #54 от "Шофьор":

    Браво за коментара и браво,че го признаваш.Но тук има индивиди с Вектра първо поколение който с Дебица от 2008година превъзхождат системите на S-класа 2019 година.Прочети коментарите,аз ги прочетох всичките.Абе на тема футбол,политика и Коли заминаваме и македонците.Безаварийно пътуване ти пожелавам.
  • 59 разсмя ме

    7 0 Отговор

    До коментар #45 от "заплес":

    тц, означава "презавиване" тоест колата поднася и завива повече отколкото си навил волана.

    Коментиран от #60

  • 60 заплес

    1 4 Отговор

    До коментар #59 от "разсмя ме":

    Поднасяне на задните колела в завой означава състояние, при което скоростта на ъглово преместване около вертикалната ос на превозното средство e по-висока от скоростта на ъглово преместване около вертикалната ос, която би била наблюдавана при скорост на превозно средство, при която се получава теоретичният ъгъл на завиване

    Коментиран от #61

  • 61 Админ

    7 0 Отговор

    До коментар #60 от "заплес":

    Стига с тоя копи пейст, това не си го разбрал на 100%
  • 62 Джуган

    3 0 Отговор

    До коментар #27 от "Ходи пеш":

    Недозавиване и презавиване
  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 гост

    1 0 Отговор
    и аз да кажа: част от производителите ,най вече Мерцедес препоръчват ESP да се изключва при дълбок сняг и тежка киша
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.