Повечето шофьори знаят какво е ESP (електронна стабилизираща програма, на английски: Electronic Stability Program). Но много съвременни шофьори дори не подозират, че тяхната „способност за шофиране през зимата“ е основно заслугата на този електронен асистент. Има обаче доста голям брой шофьори, които редовно го изключват при по-тежки зимни условия.
Като начало нека дефинираме какво е ESP. Електронната стабилизираща програма има за задача да поддържа колата в даден курс по време на шофиране. Главно чрез борба с приплъзването на колелата спрямо пътя. За целта системата използва както спиране на прекалено въртящото се колело с помощта на спирачните механизми, така и намаляване на тягата от двигателя.
Всъщност това, което водачът най-често усеща, когато се задейства ESP е, че при натискане на педала на газа вместо уверен рев на двигателя и набор от обороти на коляновия вал, получавате неразбираемо „мърморене“ практически на празен ход и - без ускорение.
ESP е този, който „ще удуши“ двигателя, като открие приплъзване на задвижващите колела. Именно поради тези навици на електрониката, много шофьори я изключват през зимата. Мнозина правят това, когато колата не може да потегли, намирайки се в снежна преспа или пък го правят пред заледен склон.
В повечето случаи такива препятствия могат да бъдат преодолени само като позволите на колелата да се пробуксуват. Но някои водачи натискат бутона „ESP OFF“ и когато няма проблеми от този вид, а просто да покарат по заснежен, но напълно равен път.
Тези шофьори разбират (или по-скоро си мислят, че разбират) как и защо една кола се държи по един или друг начин на хлъзгав път. И са уверени, че те могат да я контролират адекватно при всякакви условия, по-добре от електрониката. В по-голяма част от случаите това обаче не е така. От друга страна трябва да знаете, че и възможностите на ESP далеч не са неограничени.
Принципно опитен шофьор, „играейки“ с педала на газта, може, например, да „извади“ автомобил, който неконтролируемо се е плъзнал в завой. Или просто ще може да премине завоя с т.нар. контролиран дрифт, ако не е имал време да се забави преди това до ниво, приемливо за нормално вземане на кривата. Да, и ускорението от място с деактивиран ESP по правило се оказва по-бързо - разбира се, с подходящите умения.
Като цяло обаче изключването на този електронен асистент през зимата не е оправдано. По-конкретно то е оправдано само в някои ситуации и то само за онези, които са започнали шофьорската си кариера с поне няколко години целогодишно шофиране на Жигули, например. Или са завършили курсове за екстремно шофиране.
Понякога дори и с включено ESP са достатъчни няколко наистина нервни движения на кормилното управление, за да може електронният помощник да стане също толкова безсилен, точно колкото водача.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Електроинженер
Коментиран от #4, #7, #17, #22, #55
17:46 15.12.2020
2 Amix
17:50 15.12.2020
3 СпасЪ
17:52 15.12.2020
4 Бачо Киро
До коментар #1 от "Електроинженер":
Глупости, при много автомобили може да изключиш напълно всички помощни асистенти. Когато го направиш дано имаш здрави гащи и нужните умения.Коментиран от #24
18:09 15.12.2020
5 Алфа Чакал
Коментиран от #6, #32, #63
18:41 15.12.2020
6 Алфа Чакал
До коментар #5 от "Алфа Чакал":
Извинявам се за грешките.Рали пилот*18:42 15.12.2020
7 Нико
До коментар #1 от "Електроинженер":
До инженера пишеш ГЛУПОСТИКоментиран от #35
18:45 15.12.2020
8 Анонимен
Коментиран от #9, #11
19:04 15.12.2020
9 Луд
До коментар #8 от "Анонимен":
Викаш на 7000 оборота ще го изкачиш.Виж 5 коментар.Сега в някоя определена ситуация може и да не се справи esp Много добре,но това едва ли ще се случиКоментиран от #43
19:40 15.12.2020
10 Почти
Коментиран от #57
19:42 15.12.2020
11 qwerty
До коментар #8 от "Анонимен":
преди няколко години реших да отида на разходка до язовир Калин. Паджеро 3 на задно 2Н и като почнаха еските на единя от завоите колата почти спря, включих на 4Н и забравих.... есп убива оборотите, както е написал джурналистъ. Миналата Коледа в Боровец с Хюндай ИХ55 (мой от месец) ми се смя целия курорт, защото с гуми-галоши се мъчех да изляза от паркинг с 20 см сняг. есп и 4lock почти не помогнаха😂😂😂😂Коментиран от #16, #46, #56
19:58 15.12.2020
12 Rado
Коментиран от #13
20:23 15.12.2020
13 Бай Шиле
До коментар #12 от "Rado":
А бе козяците кога ще ти дадат зелена карта,та да се махнеш от сайта.Коментиран от #44
20:49 15.12.2020
14 Кръстев
Коментиран от #15, #25
21:35 15.12.2020
15 Давидов
До коментар #14 от "Кръстев":
Точно така!! Устройството между кормилото и седялката е най важно!!!Коментиран от #18
22:02 15.12.2020
16 Фен на БМВ
До коментар #11 от "qwerty":
Не хванах връзката с ЕСП-то. Включил си 4х4 и нямаш проблем. Няма общо със статията. В интерес на истината и самата статия не е нищо особено. Макар да се сещам за случай на общо познат който си взе Бмв, и вечерта ме караха да проверя за калник,капак и фар. Човека решил да плъзне новия(стар) баварец в завоя и "включил" ESP-то, тоест го изключил. Наистина има хора които научиха много неща от тази статия. При мен на лек наклон не издрапах с летни гуми, изключих системата и с лек "фън" си излязох без проблем. Е след това купих 4 зимни гуми средна класа, но факт е , че колата тръгваше на сняг без да приплъзне както се изказват хейтърите.22:12 15.12.2020
17 Уж си инженер...
До коментар #1 от "Електроинженер":
...,а правиш недопустима за инженер грешка...!Ускорението се измерва в - ,,м/с2"(метър в секунда на квадрат)!А не както си го написал в- ,,км"...!В ,,км" се измерва-път...!Изобщо- ,,Де е Киро на кирия"....- мнооого си зле ,,инжелерино"...Коментиран от #21, #65
22:20 15.12.2020
18 Джони
До коментар #15 от "Давидов":
В този дух...!Не са важни колко са конете под капака на мотора...!Важно колко е читаво...-,,магарето" зад волана...!22:24 15.12.2020
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Христов
23:19 15.12.2020
21 Реалист
До коментар #17 от "Уж си инженер...":
Може би ,,инженера" е имал в предвид израза - ,,ускорение до 50 км/ч"...,а не ,,ускорение до 50 км"...?!Но наистина тази грешка е недопустима за инженер,пък бил той дори и-...Електроинженер...23:29 15.12.2020
22 Катаконби
До коментар #1 от "Електроинженер":
На мойто бмв се казва DTC и се изключва напълно и аз зимята в снега го изключвамКоментиран от #29
23:30 15.12.2020
23 Въййй въййй въййй
...ми нали с.негова.помощ тръгвам ,гумите не превъртат, а си захапва веднага ...тия тука ми казват да го изключвам....хвърляйте си книжките в кенефа професори
04:44 16.12.2020
24 kkk
До коментар #4 от "Бачо Киро":
Абсолютни глупости пишеш- на изключително малко коли можеш да изключиш напълно ЕСП-то без да махаш бушона, май само при БМВ още е възможно.06:32 16.12.2020
25 kkk
До коментар #14 от "Кръстев":
Отворко Разбирачев, ей ти оферта:- ти избираш планински път с много завои, минимум 15км. отсечка
- чакаме реални зимни условия със сняг, лед и т.н. екстри
- аз осигурявам 2 еднакви на 100% БМВ-та
- моето ще е с работеща електроника, на твоето ще извадим бушона и ще бъдеш с кола тип "баба Лада" ама около 200 коня
- ако се изкачиш и слезеш по трасето преди мен ти давам 50 бона, когато изхвърчиш от пътя и умреш в смазаните тенекии си е за твоя сметка
Коментиран от #36, #47, #49
06:42 16.12.2020
26 Ходи пеш
Компонентите, които DSC системата взима предвид, докато работи са въртенето на волана, скоростта на автомобила, страничното ускорение и други отклонения от правата или криивата на движение. Когато регистрира някакво отклонение от параметрите системата (DSC) се намесва в управлението на двигателя като намалява тягата и активира спирачките, когато е необходимо за да стабилизира автомобила. Като всичко това се извършва доста по бързо отколкото вие може да прочетете тези изречения… Става въпрос за милисекунди…
07:35 16.12.2020
27 Ходи пеш
Коментиран от #45, #62
07:36 16.12.2020
28 Ходи пеш
DSC постоянно следи скоростта на автомобила, скоростта на колелата, ъгъла на завиване, отклонението от курса и сравнява информацията с база-данни с оптималните условия за поведение на пътя. За част от секундата DSC разпознава нестабилност, която би довела до поднасяне. DSC корегира нестабилността в условията на шофиране прилагайки прцизно спирачно действие индивидуално на всяко колело. DSC също така може да намали оборотите на двигателя с цел автоматично да стабилизира движението на автомобила. Системата ASC+T намалява изходната мощност на автомобила докато той може да продължи нормалното си движение и ускорение без да превърта колелата. Това прави възможно шофирането на сняг, мокри пътища или други повърхности без особенно сцепление без превъртане на колелата. Системата дори може да предотврати толкова зрелищни дрифтове, като на Engi, Penchev, Drivinggod и т.н.
DSC-системата използва следните сензори за своята работа:
ABS-сензор за скоростта на колелата
Сензор за страничното ускорение на автомобила (някои автомобили дори имат G forces meter)
Сензор за степента на завиване
Сензор за спирачнито усилие
Oversteer и Understeer
В случай на oversteer DSC системата прилага спирачно усилие във външното задно (и при нужда в външното предно) колело на автомобила с цел корегиране на движението
В случай на understeer DSC системата прави обратното, действа върху задно вътрешно колело (нямам предвид вътрешната гума) и при нужда
07:37 16.12.2020
29 koko
До коментар #22 от "Катаконби":
Колега, ти не си ли разбрал, че BMW-тата ''почиват'' през зимата !!!:)
08:38 16.12.2020
30 Шофер
08:46 16.12.2020
31 Христо
ESP е програма за стабилизиране, да не може да ти поднесе колата или когато поднесе да я вкара в траекторията в която си завъртял волана. Програмата има два вида датчици които следи(датчик за ъгъла на волана и датчици за ускорение).
ASR/TC е програма, която следи за равномерно завъртане на колелата. Когато едно от задвижващите колела започни да се върти с по-високи обороти то програмата приляга спирачно усилие на въпросното колело с цел да забави оборотите му и по този начин да се предадат нютон метри на другото колело.
ABS знаеш какво е предполагам.
Етапите на еволюция са ABS-ASR-ESP. Като ако имаш ESP значи имаш и останалите две, но ако имаш ASR не значи, че имаш ESP. Та драги ми авторе ти пишеш за ASR а не за ESP. Отделно много коли са реализирани така, че да можеш да изключиш ESP но абс и аср си остават работещи. Другия път чети повече и пиши по-малко заблуди.
09:06 16.12.2020
32 Христо
До коментар #5 от "Алфа Чакал":
Тва тоя ник Алфа чакал да разбираме, че си го подбрал шот си алфаджия. От тва, че си алфаджия ще си направим изводи за едни други неща, но няма да ги споменавам.Доказано е че опитен водач спира по-бързо без абс отколкото със. Отделно ми говориш глупости за зимата. Зимата с абс спирането е трагедия. На схванати индивиди помага единствено да не се завъртят щот като слочат на спирачката с двата крака и я държат докато не спрат(даже и да се въртят). Та работите са много относителни, но да абс помага на лелките да не се правят на пумпали.
Коментиран от #33, #37
09:18 16.12.2020
33 Админ
До коментар #32 от "Христо":
Христо,грам не си запознат за какво служи абс-а, основната цел на абс-а е автомобилът да запази управляемостта си и евентуално да можеш да завиеш с натиснати спирачки,за да избегнеш удар да кажем, защото в една екстремна ситуация която става за секунди, повечето хора държат здраво спирачката.09:26 16.12.2020
34 batkata
09:26 16.12.2020
35 Админ
До коментар #7 от "Нико":
Не пише глупости, на доста автомобили се включва сама тази система, но и на доста не се включва сама, въпрос на производствено решение.09:30 16.12.2020
36 Играч
До коментар #25 от "kkk":
Ще се изкачи и ще слезе ,ама върху някоя мантинела09:39 16.12.2020
37 Алфа Чакал
До коментар #32 от "Христо":
Какво значение има пък ника ми за ABS -а.Ника ми не означава нищо ,а съм фен на АУДИ.Опитния водач щял да спре по -добре без АВS.Аз не съм съгласен пак поради това което съм написал в предния ми коментар ,че прави 15 корекции в секунда,а ти като закове спирачките ще направиш 1(пълен десен волан) и ще чакаш докато се издранчиш в предния спрял автомобил.Добре де тези автомобили само на опитни шофьори ли се продават.А тези който не са опитни какво да правят,да пият чай зимно време в къщи ли?2020 година сме,не сме 1990 и да викаме ,че от Москвич по -добро няма.И както казват в северозапада цял живот коли виц системи да караш ,та да ти дойде акъла.Последното в кръга на шегата.Коментиран от #38, #50
09:50 16.12.2020
38 Алфа Чакал
До коментар #37 от "Алфа Чакал":
Коли без системи09:51 16.12.2020
39 ПСР
09:55 16.12.2020
40 Истината
Помнете, че никакви системи по автомобила не са по важни от вашите умения и разумното ви шофиране !
Лично мнение, не ангажирам никой ! :))
10:10 16.12.2020
41 оня с коня
Коментиран от #42, #53
10:16 16.12.2020
42 Ми смени го
До коментар #41 от "оня с коня":
тоя дъргел с някаква истинска кола.П.П. Обмислят да вкарат в закона сезонни застраховки "ГО" специално за собствениците на БМВ :)
10:45 16.12.2020
43 Не позна
До коментар #9 от "Луд":
Посред лято в 7 сутринта на лек наклон и росна трева два опита за тръгване и два пъти угасен двигател. Изключих tracrion control и с буксуване изкачих петте метра до черния път. А автора да научи кога работи TC и кога ESP, какво прави всеки от тях и каква е целта му. Че статията е всв едно писана от баба ми.Коментиран от #48
10:46 16.12.2020
44 Тъп Ватник
До коментар #13 от "Бай Шиле":
Абе някой взимат зелена карта а пък вие ватниците по подразбиране взимате жълта книжка, ей така за дубрутро от братушките ви щото лижете задници без задръжки10:50 16.12.2020
45 заплес
До коментар #27 от "Ходи пеш":
Oversteer - Поднасяне на задните колела в завойКоментиран от #59
10:58 16.12.2020
46 Този
До коментар #11 от "qwerty":
Колега, продължавай в същия дух. До година си вземи Брабус 6х6 и иди в Алпите на екскурзия, направи се на гъзар, ама пари за гуми в никакъв случай да не даваш, те са отживелица.11:19 16.12.2020
47 Цък,цък,цък...
До коментар #25 от "kkk":
Ти хубаво му обясняваш,но имам чувството,че разбирача няма достатъчно акъл,за да те разбере...11:24 16.12.2020
48 Луд
До коментар #43 от "Не позна":
Съгласен съм,но аз си мисля ,че тези системи са направени поне при леките автомобили да помагат при движение по пътища.Сега ,че ти си излизал от поляната ,а другия иска да излезе от кален двор с ремарке с дърва си е наш проблем.Тези системи са асистиращи,което означава помощни ,а не автономно управление на автомобила.Та в реални условия аз мисля ,че помагат ,ако ти мислиш друго изключвай си го и си карай.11:27 16.12.2020
49 Дълбоко проникващ
До коментар #25 от "kkk":
Абе какво приказваш,той ще вложи цялото си умение в шофирането придобито от баща му с Москвича и дядо му с волската каруца ще успее да.........потегли,ама напред с вратите.Какво му обясняваш,той живее в 90-те и няма да излезе от там.Или някой като ми каже ,ама аз от 50 години съм шофьор.Ама и от 100 да си или си го имаш в кръвта или го нямаш.Шофьор и мурва не се става,раждаш се такъв.11:32 16.12.2020
50 ХХХХ
До коментар #37 от "Алфа Чакал":
ABS във 98% от случайте дава предимство и спираш по бързо.В оsтаналите 2% просто бърка генерално и удължава спирания път.
Има условия в, които е по-добре да се провлече гумата и така се спира на по-малко от полвината от разстояние за, което те спира ABS.
Правилното кормуване на пътя е да караш така, че никога да не ти потрябва ABS.
Всяко сработване на ABS означава, че си в зоната с нарушен контрол на колата.
Реално човек трябва да приме, че при всяко сработване на ABS се движи с "скорост несъобразена с пътните условия"(любимото на КАТ определение).
12:55 16.12.2020
51 Алекс
С турски зимни гуми и съм се качвал по такива заснежени и заледени баири и спускания,че много хора биха се почудили.
Екстрите са хубаво нещо и не можем да ги отречем,но си трябва и талант за шофиране.
Повече от екстрите са измислени за тъпите западняци,защото наистина са тъпи.
Живея 15 години в западна Европа и им се чудя за много неща.
Тези които шофират градско с ръчни скорости се шофира на 2000-3000 оборота. Затова е измислен автоматика и повечето екстри.
Та които си я може,си я може :-)
13:00 16.12.2020
52 Алекс
С турски зимни гуми и съм се качвал по такива заснежени и заледени баири и спускания,че много хора биха се почудили.
Екстрите са хубаво нещо и не можем да ги отречем,но си трябва и талант за шофиране.
Повече от екстрите са измислени за тъпите западняци,защото наистина са тъпи.
Живея 15 години в западна Европа и им се чудя за много неща.
Тези които шофират градско с ръчни скорости се шофира на 2000-3000 оборота. Затова е измислен автоматика и повечето екстри.
Та които си я може,си я може :-)
13:01 16.12.2020
53 Ончо с кончо
До коментар #41 от "оня с коня":
Вземи го хвърля туй БМВ не ти ли омръзна до ти бърка водата с маслото само?Пък и снег иде не можеш от гаража го изкара нищо ме има ЕСПи.13:29 16.12.2020
54 Шофьор
И все пак пътят винаги е по-силен и по-коварен и ако реши ще те направи на пихтия, със или без esp.
Коментиран от #58
13:30 16.12.2020
55 Точка
До коментар #1 от "Електроинженер":
При мен не се включва докато не изгася колата или не го включа аз. Карал съм извънградско с изгасено ESP. W211 E63 AMG13:35 16.12.2020
56 ттт
До коментар #11 от "qwerty":
С гуми галоши няма значение, какви системи имаш!13:46 16.12.2020
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Гришо
До коментар #54 от "Шофьор":
Браво за коментара и браво,че го признаваш.Но тук има индивиди с Вектра първо поколение който с Дебица от 2008година превъзхождат системите на S-класа 2019 година.Прочети коментарите,аз ги прочетох всичките.Абе на тема футбол,политика и Коли заминаваме и македонците.Безаварийно пътуване ти пожелавам.15:47 16.12.2020
59 разсмя ме
До коментар #45 от "заплес":
тц, означава "презавиване" тоест колата поднася и завива повече отколкото си навил волана.Коментиран от #60
15:50 16.12.2020
60 заплес
До коментар #59 от "разсмя ме":
Поднасяне на задните колела в завой означава състояние, при което скоростта на ъглово преместване около вертикалната ос на превозното средство e по-висока от скоростта на ъглово преместване около вертикалната ос, която би била наблюдавана при скорост на превозно средство, при която се получава теоретичният ъгъл на завиванеКоментиран от #61
16:19 16.12.2020
61 Админ
До коментар #60 от "заплес":
Стига с тоя копи пейст, това не си го разбрал на 100%16:53 16.12.2020
62 Джуган
До коментар #27 от "Ходи пеш":
Недозавиване и презавиване01:59 17.12.2020
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 гост
14:55 17.12.2020
65 Този коментар е премахнат от модератор.