8 Април, 2021 13:56, обновена 8 Април, 2021 14:45 12 267 41

Как да предпазим турбото на колата от преждевременно износване

Най-често турбините "умират" поради т.нар. "маслен глад"

Как да предпазим турбото на колата от преждевременно износване
Снимка: Shutterstock

Факт е, че съвременните двигатели, особено работещите под капаците на премиум автомобилите, тоест тези с по-голям работен обем, обичат да харчат масло. Средно турбокомпресорът може да изразходи и до литър на хиляда километра. Следователно нивото на смазващата течвност трябва да се следи, но водачите често не правят това, защото колата била на малко години. Това обаче не означава, че вследствие на недоглеждане, няма да се стигне до доста скъп ремонт.

"Маслен глад"

Подобно невнимание излиза "солено" и когато един ден на арматурното табло светне лампа за ниско налягане на маслото, често пъти този знак е закъснял за турбокомпресора. Турбината вече изпитва маслен глад доста преди лампата на таблото да светне, а вследствие на него започва повишено износване на нейните части и разсейването на топлината намалява. В резултат на това скъпият „охлюв“ се разваля.

Изключване на мотора веднага след дълго шофиране

Друг популярен начин за „убиване“ на турбина е изключването на двигателя веднага след активно шофиране. Така нажеженото устройство остава без охлаждане на маслото и частите му могат да стигнат до т.нар. неравномерно топлинно разширение. С други думи, турбината трябва да се охлади преди спиране на мотора. За да направите това, достатъчно е да оставите двигателя да работи на празен ход за 30 секунди.

Често каране на "неутрална"

Някои турбо двигатели не понасят много добре ниското налягане на маслото. Например, ако водачът се опитва да спести гориво и често се движи с трансмисия в "неутрално положение". Този стил на шофиране води до износване на частите на турбината, тъй като нейната помпа е свързана с коляновия вал и зависи от оборотите. На празен ход налягането спада и маслото циркулира по-лошо през системата. Ето защо се препоръчва да включите "неутрална" само на паркинга.

Шофиране основно на ниски обороти

Турбината може да се счупи и от прекалено внимателно шофиране. Ако постоянно карате на ниски обороти, системата за налягане постепенно ще се задръсти с въглеродни отлагания. Също така, байпасният клапан на турбината няма да работи в целия диапазон и ще загуби подвижност. За да не се случи това просто периодично увеличавайте оборотите на двигателя, така че изгорелите газове да почистват системата.

Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 40 гласа.

Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 хъхъ

    38 21 Отговор
    Аз съм с редови шестак бензин и нямам турбо.

    Коментиран от #2, #3, #8

  • 2 Аноним

    52 21 Отговор

    До коментар #1 от "хъхъ":

    Аз съм 4 цилиндъра с турбо имам 2 пъти повече коне и по нисък разход

    Коментиран от #5, #35

  • 3 Бай Пешо карбуратора

    77 8 Отговор

    До коментар #1 от "хъхъ":

    Браво! Аз съм с Лада Нива на карбуратор и дори да стане трета световна и да пускат електромагнитни вълни градове, аз вадя манивелата, паля си и им показвам един среден пръст

    Коментиран от #6, #36

  • 4 БАЙ Х@Й‼

    9 4 Отговор
    Няма как ‼ Особено за новите с 248'000 оборота в минута ‼
  • 5 Реалист

    14 15 Отговор

    До коментар #2 от "Аноним":

    Май си имаш и персонален сервизен техник. И карта за отстъпки в сервиза за лоялни клиенти

    Коментиран от #9

  • 6 БАЙ Х@Й‼

    37 3 Отговор

    До коментар #3 от "Бай Пешо карбуратора":

    Днешните ШАФИАТОРИ даже не знаят какво е манивела‼ Сега някой може да почне да рови в гуглето‼

    Коментиран от #10, #13


  • 7 Пурко

    21 8 Отговор
    Аз пък съм с четири турбини и на 100000 км сменям целия двигател и слагам нови турбини .... и те така до следващите 100000 км!!!
  • 8 Крум

    17 3 Отговор

    До коментар #1 от "хъхъ":

    Щом имаш редови шестак значи имаш вдичко:))
  • 9 Аноним

    11 33 Отговор

    До коментар #5 от "Реалист":

    Не просто колата е 2019 директно впръскване бараки като вас не карам

    Коментиран от #19, #26, #41

  • 10 Манивела

    10 4 Отговор

    До коментар #6 от "БАЙ Х@Й‼":

    Много практичен инструмент, даже и срещу мутрите вершеше работ като я хванеш и ги почнеш по капачки те. Но сега си возя до седалката едно желязо фи 20 дълго около 1,50м.
  • 11 СА0990ТХ

    34 1 Отговор
    Вс е вярно от статията, като допълнение слагайте качествено масло. Има специални масла за турбокомпресори които охлаждат по-бързо турбините, но са и скъпички, но това не означава че по-простото няма да свърши работа, просто го сменяйте по-навреме и да е според спецификациите, отговарящи за модела и двигателя. Вс имате интернет, да проверите за правилния вискозитет и съдържанието в маслото. Неразчитайте на кварталния майстор или професор да ви каже... Задължително след каране с +-200 магистрала ,ако ще спирате на бензиностанция до 1 Мин преди да загасите мотора ,да поработи за да може маслото да охлади турбото, иначе износвате турбината , а тя струва много пари! Ниските обороти също не са ОК иска си продухване, ако повече карате в града и къси разстояния , изкарвайте в седмицата един път над 3000 оборота да продухвате турбото. По- добре литър отгоре отколкото заминала геометрия :)

    Коментиран от #20

  • 12 кара4о

    13 14 Отговор
    Карам хибрид и електрическата система играе ролята на турбо. Когато настъпя рязко газта се задействат електромоторите не ми трябва развъртане, свистене и качване на налягане, а просто за части от секундата се изстрелвам. Нямам проблемите, като да съм с турбо. Икономично ми е и екологично. Нямам забрани да влизам в централните части на много европейски градове. Така, че за мен това е най-оптималният вариант вместо турбото. Преди време един приятел хвърли двигател, заради турбо. Счупена перка на турбината влиза в мотора и вътре станал на салата. Така, е проблемът с турбината понякога може да стане много сериозен и скъп.

    Коментиран от #14

  • 13 инж Илич

    11 9 Отговор

    До коментар #6 от "БАЙ Х@Й‼":

    И за какво им е да знаят Кой кара руски таралясници
  • 14 Атил

    19 7 Отговор

    До коментар #12 от "кара4о":

    Колата ми е евро 6 с турбо върви много повече от хибрид и гори колкото него щом не си електричка нямаш никакви преференции в градовете а акомулатори те след 2 години с двойно по малък капацитет
  • 15 Пежо

    18 4 Отговор
    Не съм съгласен,че ако изключвам от скорост често,ще се прецака турбото.А иначе,било препоръчително преди спиране да караме с ниски обороти за охлаждане.Тогава как ще се маже турбината?Маслената помпа за какво е,и колко оборота и трябват?
  • 16 Ломски ром

    18 3 Отговор
    Като замина турбото на пежото, рециклирането беше само 600 лв и сега върви като змей пак. Да живей прогреса и технологии. Тука у Лом има всичко!!!
  • 17 Джуган

    20 0 Отговор
    Веднъж в месеца това което англосаксонците наричат "Italian tuning" = италианско тунинговане, половин-един час каране с мръсна газ, независимо дали мотора е със или без турбо :)
  • 18 Реалист

    28 2 Отговор
    То живота ни замина за турбото ли да го жаля и мисля:)
  • 19 Гост

    32 1 Отговор

    До коментар #9 от "Аноним":

    Твоята кола модел 2019 никога няма да бъде барака. Тя отива на скрап още в юношеска бъзраст.
  • 20 Гост

    14 3 Отговор

    До коментар #11 от "СА0990ТХ":

    Не всичко в статията е вярно. Турбото си заминава от ниските обороти на двигателя заради нисък дебит на маслото, не заради ниско налягане. Налягането на маслото е достатъчно дори на ниски обороти и се контролира от предпазен клапан, да не надвишава зададените фабрични стойности. Но за Ра4к0 пр@длет0 налягане и дебит са едно и също.

    Коментиран от #23, #24

  • 21 Мърнкячев

    22 4 Отговор
    Бе по-млади няма да станем, от бараки ми писна пък били и те без турбо. Докато мога да си позволя ще карам нови силни коли с турбо, за да не съжалявам на старини. P.S. Нова кола с гаранция и редовно обсужена с хубави масла рядко прави проблеми. Aйде със здраве!
  • 22 гфажга

    5 3 Отговор
    най сигурния е да се кара бензинова без турбо и кампютур
  • 23 един от стадото

    17 2 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    ми кой да им каже, че лагерите/втулките/ на турбото са в двойна маслена баня и не дебита, а температура на маслото в зоната на триене го скапва. Топлата и ''студената''част на турбото са на два пръста разтояние. Кара със 200, спира и веднага гаси. Вала ляга на пръстена, спича го, и филма отива на кино. Турбо не карам и няма да карам, но и варелно масло не карам..
  • 24 Разбирача

    3 17 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Ми то дебит и налягане не е ли едно също бре гостенче?

    Коментиран от #32

  • 25 qwerty

    9 0 Отговор
    ами то си е написано в книжката за колата (не е на български за ноФнос), че след продължително каране във високи обороти да се изчака 30-60 секунди минимум за да се охлади турбото 🍺 ама кой да чете?
  • 26 Не думай

    2 1 Отговор

    До коментар #9 от "Аноним":

    Да де.караш шапрон ,бараките са малко по-стари
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Hoho Boho

    2 2 Отговор
    Много просто. Купуваш си велосипед...
  • 29 Пацо цаката

    0 4 Отговор
    А мене ме кара колежката и не ми дреме за турбото и! Ма това щот съм ерген де...и сите моми са мои...;-)!
  • 30 Jeep

    8 1 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Често каране на "неутрална" - а като висиш в задръстването да не е по различно? Айде мислете какво преписвате.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Разбирача":

    Можеше ли да се изложиш повече?
  • 33 турбото

    3 4 Отговор
    Единственият възможен начин да нямате проблеми с турбото е като карате кола без турбо.

  • 34 Дрон

    5 0 Отговор
    Намерете си по-грамотен да ви пише статитиите. Дет се вика поне да прави разлика между турбо компресор и турбина на автоматична скоростна кутия, щото само втората се задвижва от коляновия вал ;)
  • 35 механик

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "Аноним":

    Имаш, докато турбинката ти прави вятър. Дори една прашинка да влезе в картриджа или да се скъса някое гумено съединение от турбо пътищата и ще имаш два пъти по-малко коне, отколкото си имал! ;)
  • 36 ДААЗ 2107

    2 2 Отговор

    До коментар #3 от "Бай Пешо карбуратора":

    Аз па имам от първите Жигулки с ръчна помпа за чистачките и тия със сензорите за дъжд на чистачките ми се видят мамини синчета! xDDDD
  • 37 незнайко

    0 2 Отговор
    С една дума турбото е трън в двигателя от който трябва да се пазим. Суперчарджъра няма този проблем. За жалост малко са колите които го ползват поне в Европа .
  • 38 Христо

    1 0 Отговор
    Вече карам трети бензинов турбо мотор, два от които са битурбо. Та ... съвременните коли няма да изчакат маслото да падне до толкова, че да не може да прави налягане. Съвременните коли си следят нивото на маслото в картера и при по-ниско ти пали индикация на таблото! Половината статия е чесане на пръсти и нищо смислено.
  • 39 free man

    2 1 Отговор
    Трябва средна интелигентност,за да видиш противоречие в писаното:да не изключваш в" неутрална" ,но пък за да охлади турбото го оставяй да работи на празен ход."Неутралната" сигурно е"пълен ход"...
  • 40 хах

    1 1 Отговор
    Що карате коли с инхалатори? Само ядове.
  • 41 Олеле

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "Аноним":

    Бегай от тука с тия еднодневки. Ще видиш кво става след края на гаранция. Още на 80-90 000 тия нови турбо л@йна почват да горят катастрофално много масло.Имам личен опит със Шкода 1.8 TFSI. На 100 000 започна да гори по малко, на 120 000 - вече беше катастрофа.

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.