Last news in Fakti

13 Март, 2024 15:05 3 008 5

Не искате по-скъпо КАСКО: Не си купувайте коли с интернет свързаност

  • каско-
  • интернет-
  • автомобили-
  • технологии

Автомобилните производители събират тайно данни за шофьорите и ги продават на застрахователните компании

Не искате по-скъпо КАСКО: Не си купувайте коли с интернет свързаност - 1

Производителите на автомобили продават на трети страни подробни доклади за шофьорските навици на клиентите си и тези доклади влияят върху цената на застрахователните полици. Това показва разследване на New York Times.

General Motors, Honda, Kia, Mitsubishi, Subaru и други автомобилни производители събират данни от свързани с интернет превозни средства

И въз основа на тази информация се съставят поведенчески профили на водачите, които съдържат подробни описания на това колко често даден шофьор използва аварийно спиране, колко често той нарушава ограничението на скоростта и колко склонен е към рязко ускорение, когато светофарът светне зелено.

Не искате по-скъпо КАСКО: Не си купувайте коли с интернет свързаност

Частен случай

През 2022 г. 65-годишният американец Кен Дал установява, че застрахователната му премия се е увеличила с 21%. Той се свърза с няколко застрахователни компании, но всички те му предлагат неадекватни според него цени за полица Каско. Един застрахователен агент впоследствие призна, че данните от профила му в LexisNexis са причината.

Базираната в Ню Йорк LexisNexis е глобален брокер на данни с отдел Risk Solutions, който предлага анализ на данни в редица индустрии, включително автомобилостроенето. Наборите от данни обикновено включват злополуки и нарушения на пътя, но 258-страничният „доклад за разкриване на потребители“ казва много повече за неговите навици на шофиране.

Не искате по-скъпо КАСКО: Не си купувайте коли с интернет свързаност

Всичките му пътувания през последните шест месеца са изброени на 130 страници

Това са общо 640 пътувания. Докладът включва датите на всяко пътуване, часа на началото и края му, изминатото разстояние и също така оценява поведението му при шофиране по отношение на превишена скорост, спиране и ускорение.

Оказва се, че понякога шофира безразсъдно, което кара застрахователната му премия да се вдига. Дал несъзнателно е включил функцията на колата си, за да оцени стила си на шофиране и не е прочел обяснението с дребен шрифт относно възможността за прехвърляне на тези данни на трети страни. Той е само един от многото хора, които са изправени пред нарастващи застрахователни разходи поради събиране на данни, за което дори не знаят.

Не искате по-скъпо КАСКО: Не си купувайте коли с интернет свързаност

Някои шофьори дори не са включвали тази функция

Но застрахователните им премии все пак са се повишили - когато това се случи, не винаги е възможно да се разберат причините. LexisNexis открито заявява, че може да предостави на застрахователните компании доклади за „реално поведение при шофиране“ за повече от 10 милиона превозни средства.

Съгласно закона всеки може да поиска справка за своя профил онлайн от брокер на данни, но това няма да се отрази на размера на застрахователната премия. Но за да не се случва това е най-добре внимателно да проучите настройките на автомобил с достъп до интернет и да деактивирате всички функции за споделяне на данни.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Механик

    16 2 Отговор
    Ааа и дума да не става! Купувайте, купувайте!
    ГМО-бройлера иска кола с интернет. Той не може без такава. Фейса е важен. Туитъра също. Може някой да ви прати някоя картинка и ще я пропуснете.
    Хубаво нещо е лаптопа на колела. И дисплея да е фул ейджди, 8К, тъч... задължително.

    Коментиран от #2

  • 2 Последен

    10 1 Отговор

    До коментар #1 от "Механик":

    И постоянно да се ъпдейтва, щото много бъгове и забиване, бе бате.
  • 3 Знайко

    9 1 Отговор
    Хахаха....любителите на нови технологии си го таковат сами.
    Е..какво да кажем....извинявам се, че не разбрах срижа на фейса,поради липсата на профил!
    Напомням ,че преди 3 години ТонТон продадоха данните от навигациите си на белгия и всички водачи превишили скоростта бяха глобени служебно!
    Социалния рейтинг чука на вратата!
    Честито на печеливсхите имати профили където трябва!

    Коментиран от #4

  • 4 Матик Христофорян Оскиян

    6 0 Отговор

    До коментар #3 от "Знайко":

    Уловката е, че "даването на съгласие" е много разтегливо понятие и изпращането на данни е включено по подразбиране и често трябва изрично да обявиш, че го искаш изключено.
    Вече има случаи, където "съгласието" с общите условия за хладилник например да е върху кашона му, който никой нито чете, нито пази.
    Отделен въпрос е, че дори формално да си забранил пращането на данни нищо не пречи те да си текат, пък после ходи гони Михаля.
    Сега ще дотърчат дежурните, които "нямат какво да крият".
  • 5 Краси Марков

    7 0 Отговор
    Тази статия няма нищо общо с България и реалността у нас. Въобще не се учудвам, че хората при произшествие искат да се обаждат на 911. Ние живеем в измислен свят на глупост и лицемерие.