Last news in Fakti

31 Август, 2021 17:27 11 032 26

Въртят педалите в студ и дъжд, а взимат толкова малко пари

  • доставка-
  • храна

Само по време на първия локдаун в Германия близо 44 милиона германци са поръчвали храна за вкъщи онлайн

Въртят педалите в студ и дъжд, а взимат толкова малко пари - 1
Снимка: DW

Те въртят педалите и в дъжд, и в студ, и в пек. Доставят поръчките за минути. Изминават около 1000 км на седмица с колелото, а взимат толкова малко пари. В Германия много велокуриери се оплакват от трудовите условия.

Искате да поръчате вечерята си или покупките си за уикенда от смартфона? И да ви бъдат доставени само за няколко минути на посочения адрес? Да, възможно е - поне това обещават фирми като Lieferando, Foodpanda, Gorillas, Uber Eats, Wolt, Getir oder Flink. И всички те се рекламират със следното твърдение: че могат да улеснят живота на клиентите си.

Велокуриерските служби се утвърдиха през последните години, а във времената на пандемия и работа от вкъщи достигнаха до пълен разцвет. Само по време на първия локдаун в Германия близо 44 милиона германци са поръчвали храна за вкъщи онлайн. По същия начин бяха доставяни и голяма част от останалите покупки.

Велокуриерите отправят критики към работодателите си

Велокуриерските служби създадоха и немалко нови временни работни места, но медалът има и обратна страна: условията на труд за велокуриерите са крайно неблагоприятни - те въртят педалите в дъжд, студ и буря, а и винаги разполагат с крайно ограничено време за всяка поръчка. Ори Митенмайер - бивш велокуриер, работил при Foodora и Deliveroo - казва следното: „Ежедневието на един куриер е ужасяващо тежко, на ден се изминават между 100 и 120 километра с велосипеда, така че на седмица се събират около 1000 километра“.

Фирмите за доставки много често са обект на критики заради лошите условия на труд, мизерното заплащане, крайно строгия контрол над куриерите. Доставчиците нерядко използват собствените си велосипеди и смартфони - без да получават за тях парична компенсация от работодателя си. Според Митенмайер, по този начин фирмите на практика заобикалят дори плащането на минимална надница.

Какво реши съдът?

Фирмите за куриерски услуги попадат обаче и под засилен юридически натиск. Някои жалби постигнаха успех пред съда във Франкфурт. Трудовият съд на провинция Хесен реши, че жалбоподателят има право да изисква от работодателя си служебен велосипед, както и определен обем безплатен интернет за смартфона по време на работа. А при работа със собствен велосипед работодателят е длъжен да плаща по 25 цента за всеки отработен час – като сумата е предназначена за необходимите ремонти на велосипеда, решиха съдиите през юни.

Проблемите на велокуриерите обаче не са малко. Повечето от тях са предимно хора с миграционни корени, студенти или самонаети лица, които по правило получават само временни трудови договори и то за по шест месеца или най-много година. Срочните договори са удобен инструмент, който създава зависимост и не позволява на куриерите да се организират синдикално и да протестират. Защото "онези, които много мрънкат, изчезват", казва Ори Митенмайер.

В последно време все пак на няколко пъти се стигна и до по-масови протести. През юли например имаше демонстрация на куриерите на стартъпа Gorillas, които отправят остри критики срещу своя работодател. От Gorillas обаче отхвърлят обвиненията и твърдят, че са добър работодател. От Lieferando, най-голямата велокуриерска служба в Германия с близо 12 милиона клиенти в страната, междувременно обявиха, че ще дадат на техните близо 10 000 велокуриери безсрочни трудови договори, включително и на новоназначените.

Рекорд за бранша в Германия

В Германия куриерските служби за доставка на храна са реализирали приходи от близо 4 милиарда евро през 2020 година - почти двойно повече, отколкото през 2018. При запазващо се ниво на търсене на този вид услуги, куриерските служби само за няколко години ще имат пазарен дял от близо 9 милиарда евро.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 15 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Капитализъм

    46 0 Отговор
    В действие

    Коментиран от #18

  • 2 Последния Софиянец

    45 3 Отговор
    И в София гъмжи от такива.И тук са зле платени.

    Коментиран от #7

  • 3 Жан Клод ( с двата ножа)

    29 2 Отговор
    Имат по 7 живота, изкачат и не се оглеждат, за светлини и дума да не става.
  • 4 ????

    49 3 Отговор
    Ама сериозно и това в Германия? Просто не е истина, я питайте Ганьо балкански какви лакърдии ще разкаже за супер уредения си живот в Германистан!

    Коментиран от #21

  • 5 Безос

    6 11 Отговор
    Трябва да стоят на топло у дома - и безработни. Това трябва да се върши безплатно от роботизирани колички, които не мрънкат и не се оплакват. Поне до деня на страшния съд.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 😂😂😂

    7 8 Отговор

    До коментар #2 от "Последния Софиянец":

    Така е, гъмжи от вас по прайдовете 😂
  • 8 Work4Food

    7 1 Отговор
    В Британия имаше един такъв чалгарин българин доставчик с лична лека кола на дюнери по домовете , ама ми отказа каквато и да е ниско платена работа ....
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Андро

    11 13 Отговор
    Най-мразя като съм се наредил за бургер да се вестне някой от glovo и да мине с преоритет пред цялата опашка за да отнесе кльопачка на някой мазен чобанин на който не му се разхожда ,но това си е от заведенията ,просто им правят доста голям оборот и простосмъртните ще чакат.

    Коментиран от #12, #22

  • 12 Глово

    24 2 Отговор

    До коментар #11 от "Андро":

    Глупчо Андро, дебелака който си е поръчал в случая може и да си ти. Нормално е да те предредят в случая човек си е поръчал 30 мин преди теб и очаква поръчката си. Ама Ганя е прос и си мисли че винаги е пръв на всяка опашка. В адекватните заведения има отделни каси и хора които работят само по поръчките.
  • 13 Госъ

    19 0 Отговор
    И в крайна сметка колко изкарват , че не се разбра нещо? Пък заглавието…… Е като на повечето ви статии….
  • 14 Има

    36 1 Отговор
    две държави в които вече не е това което е. САЩ и Германия за да взимаш добра пара трябва да си високо квалифициран специалист например зъболекар, инженер, механик и тн. защото в тези две страни вече простия бачкатор едвам връзва 1500 долара или евро, бил съм в Щатите там на служителите по бензиностанциите и Макдоналдс ресторантите заплащането към момента е 400$ на седмица или 1600$ на месец, сори брат ама по добре да бачкаш за 1500 лева и да си си тук. Ама всеки 12-то класник си мисли отивам да мия чинии в Щатите за 2 години и се връщам в БГ милионер, тоя филм си го избийте от главите ако нямате занаят или квалификация и специалност и перфектен език.
  • 15 Фуудпадна

    18 1 Отговор
    Наще тука са по добре, немеца съм чувал, че си плаща до стотинка колкото е сметката толкова оставя, тука на 30 кинта ако ти дадат 35 демек 5 кинта бакшиш и 2 лева да е бакшиша днеска между 30 и 50 кинта само от бакшиш щото тея въртят по десетки адреси на ден всеки доставчик...
  • 16 Хектор

    12 1 Отговор
    Главно от бакшиши изкарват и все се правят, че нямат дребни да върнат, иначе от ФудПанда им дават около 0.50 стотинки на адрес

    Коментиран от #25

  • 17 ДА ВАДИМ БИЧИКЛЕТИТЕ И ТРОТИ НЕТКИТЕ

    4 0 Отговор
    ЗАЩОТО СЕ ЗАДАВАТ ДОБРИ ДНИ ЗА ДОСТАВКИТЕ ПО ДОМОВЕ,КУНЧЕВ ЩЕ БЪДЕ РАБОТА ДАТЕЛ👷👷
  • 18 питам

    7 1 Отговор

    До коментар #1 от "Капитализъм":

    И пишем минимално а колко е то ? никъде не се споменава????? в Германия минималката е към 2000 евео за това ли говорим ???
  • 19 гост

    17 0 Отговор
    Доставчиците карат само заради бакшиша, ако разчитат на заплата никой няма да работи това. Навремето отидох да работя в една пицария в Германия, предложиха ми 4.5евро на час, при минимална ставка от 8евро. Винаги е било зле, сега просто са много и са силни, защото са евтини, удобни и търсени. При всички доставки е така, има купища дела, на УПС доставчиците, на Амазон, всички биват третирани като роби, малко пари, строги правила, много наказания и никаква правна защита докато шефовете се къпят в милиони и милиарди от потта на хората. И това е демокрация, капитализъм и свобода, май, май, не точно.

    Коментиран от #20, #23

  • 20 Гост

    5 2 Отговор

    До коментар #19 от "гост":

    Ми работи за някой комунист бе за хотелите,на Нинова,за Лечева,може да получиш свобода и човешко равенство
  • 21 Инспектор Мадуро

    3 0 Отговор

    До коментар #4 от "????":

    Ам чи в Германия е супер. Ганя взима германска заплата, плаща германски данъци и накрая на годината ходи на почивка в България.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Йо Несбьо

    3 1 Отговор

    До коментар #19 от "гост":

    Шофирам със собствен автомобил. Горивото е от мен, ремонтите ще са за моя сметка, когато дойдат. Но има начин нещата да се оптимизират - например автомобил на газ, метан или ток. Един резервоар на газ ще ми е 50 лв. Днес ще изгоря половината, а очакваната заработка е 400 лв. Но си вързан едно 12-16 часа за автомобила, ако реално искаш да изкараш пари. Няма как да стане иначе. Но точно по този начин можеш да изкараш едно 7000 лв за месеца чисто.
  • 24 мамун

    2 0 Отговор
    гаврошчета
    раздайте им мотопеди
  • 25 язее

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "Хектор":

    3 лева на доставка дават.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по държави: