В Русия твърдят, че разполагат с 56 линейни километра чужди документи, казва доц. Михаил Груев. Сред тях - масива за изпълнението на задължения на България по Ньойския договор и документи от "Държавна сигурност".
ДВ: Доцент Груев, ще затихне ли според Вас дискусията за демонтажа на паметника на Съветската армия в София, ако в България бъде сформирано редовно и стабилно правителство?
Михаил Груев: Известна е поговорката, че у нас всяко чудо е за три дни. Възможно е и нещо подобно да се случи. Има решение на Общинския съвет, топката вече е подадена към правителството. Областният управител трябва да деактува имота като общински, Националният институт за недвижимо културно наследство да даде картбланш и паметникът да бъде преместен. Този монумент вече е загубил своите статус и функции. Дебатът за това се води в българското общество още от 90-те години. В днешната ситуация оставането му на това място изглежда все по-нелепо.
ДВ: Какво е било поведението на Червената армия у нас след 9 септември?
Михаил Груев: Запазени са стотици свидетелства. Както в Централния държавен архив, така и в архивите по места. При нас това е най-вече фондът на Комисарството по изпълнение на Съглашението за примирие с България. Този орган към тогавашното Министерство на външните работи и изповеданията е бил ръководен от външния министър Петко Стайнов. Функциите му са били буферни - между българските власти и съветските окупационни власти. В него са били съсредоточени всички жалби и възражения на хора, институции, обществени организации, които по някакъв начин са били засегнати от действията на Червената армия у нас.
Същевременно, ако сравним поведението на съветските войски в Унгария, Германия и на други места, в България то е било много по-обрано. Но си е носило характеристиките на окупационна сила в една завладяна страна. Както по отношение на ресурсите, които са изстисквали от страната, така и във взаимоотношенията им с цивилното население и гражданските власти. Нещастни случаи, убийства, грабежи… документирани са 125 смъртни случаи. Сигурно и стотици не толкова тежки инциденти не са били регистрирани, защото самите тъжители са разбирали, че това едва ли би им помогнало.
Българските власти не са могли да реагират на това нещо. Действително съществуват сведения, че след част от тези случки, самите съветски власти са разстрелвали или наказвали провинилите се войници. Не знаем къде точно са били изпълнявани наказанията. Но може да се предположи, че част от червеноармейците, погребани в България, представляват именно такива случаи. Това обаче си остава само предположение.
ДВ: Какво е било взаимодействието междусъветската армия и народната власт? Как са били разпределени правомощията, имало ли е съвместни акции?
Михаил Груев: Не. Линията на поведение е била диктувана от Москва. Идеята е била да се подкрепя комунистическата партия, която в началото участва в една доста широка коалиция в рамките на Отечествения фронт. Но замисълът е бил тази подкрепа да е обрана и не твърде демонстративна. Червената армия е била гарант за властта в страната, както разбира се, и върховен арбитър.
При всички търкания в правителството, излизането в опозиция на Никола Петков и т.н., съветските окупационни власти и по-специално заместник-председателят на Съюзната контролна комисия ген. Сергей Бирюзов има последната дума.
Формално председател на комисията е бил маршал Фьодор Толбухин, командващият Трети украински фронт, но неговите появи в България са епизодични. Де факто Бирюзов управлява като негов наместник и наместник на Сталин. Сергей Бирюзов например се намесва, когато се поставя въпросът за поведението на земеделците в правителството на Отечествения фронт и комунистите се опитват да отстранят Г.М. Димитров. В спомените на последния пише, че Бирюзов е заявил, че ако Г.М. Димитров не се оттегли, той е щял да разтури БЗНС по силата на един от членовете на Съглашението за примирие от 28 октомври 1944 година. Той гласи, че Съюзната контролна комисия има право да разтурва фашистки или профашистки организации в страната.
Съветските войски у нас през войната са били с численост около 300-350 000, а след август 1945 г. падат до 92 000, като остават приблизително толкова до края на 1947 г., когато според Парижкия договор съветската окупация трябва да приключи. Междувременно обаче режимът бил така стабилизиран и форматиран, че комунистите вече нямали нужда от допълнителна подкрепа от Червената армия.
ДВ: Може ли да се установи каква част от Червената армия в България след 9 септември 1944 г. се е състояла от руснаци и каква - от украинци?
Михаил Груев: Това е много труден въпрос. Почти невъзможно е да се каже, тъй като всичките са били съветски граждани. На територията на България влиза Трети украински фронт и по-голямата част от състава му е била рекрутирана тъкмо от Украйна. Но разбира се, в самия ход на бойните действия в Червената армия настъпват такива прегрупирания и попълнения с резервисти и свежи сили, че е невъзможно да се установи колко са били украинците и колко - руснаците.
ДВ: Какво е останало в българските архиви като сведения и официални документи за сътрудничеството и комуникацията между България и нацистка Германия през войната?
Михаил Груев: Тогава неформалната дипломация се е водила най-вече от цар Борис. Но ние не разполагаме със стенограми от неговите срещи с Хитлер и Рибентроп. Предполагам, че такива не са и водени, тъй като разговорите са били на четири очи. За Борис немският е бил бащин език и не е имало нужда да присъства преводач. Няма останали свидетелства за това общуване, поне не и при нас.
ДВ: Кои са най-важните български архивни документи, които съветските войски прибират в Москва след Втората световна война?
Михаил Груев: Този процес започва още през 1944-1945 година. Изглежда се е действало по не съвсем систематичен начин и без ясната представа какво точно се търси. В Русия се намира например масива за изпълнението на финансовите задължения на България по Ньойския договор. Една възможна хипотеза може да бъде, че се е обсъждала възможността България отново да бъде обложена по подобен начин с репарации.
Другият масив, който се намира при тях, са документи на дирекция "Държавна сигурност" до 1944 година. Не мога да кажа дали там има и архиви отпреди 1934 година, когато службата е получила това наименование. По руски данни там има 124 лични дела. Не се знае дали става въпрос за активни комунисти, които в даден етап от живота си са сътрудничили на полицията, и това после е можело да бъде използвано като инструмент за потенциален шантаж.
Но според мен Москва в началото е надценила българската информираност за германските планове относно по-нататъшното водене на войната. Те са търсели документи на Генералния щаб на армията, на щаба на Военноморските сили, свързани с т.нар. подводна война, която тогава все още се е водила в Черно море. Арестуването на българския елит, откарването му в Москва и проведените там разпити, също навеждат на подобна мисъл. Зададените им там въпроси, доколкото има откъслечни свидетелства за това, също са касаели тъкмо германските планове.
В Русия обаче има не само български документи. Те представляват доста незначителна част от трофейните архиви, които СССР заграбва в хода на Втората световна война. Когато бях на посещение там, руските колеги говореха за приблизително 56 линейни километра чужди документи и най-вече такива на Третия райх. Включително и архиви на западноевропейски страни, които Германия е завладяла. От тях българските архиви са не повече от стотина линейни метра.
Доц. Михаил Груев е историк и председател на Държавна агенция "Архиви" от 2015 г. насам. Преподава съвременна българска история и етнология на етническите групи в СУ "Св. Климент Охридски".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сесесере
Коментиран от #11, #26, #47, #49, #54, #57
20:35 15.04.2023
2 Последния Софиянец
20:37 15.04.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Гориил
20:38 15.04.2023
5 Гориил
20:38 15.04.2023
6 САТЪРА НА ХАНА
МУ Е ОСИГУРИЛА УСЛОВИЯ ЗА ЖИВОТ И РАЗВИТИЕ КАТО ЧОВЕК :))
20:39 15.04.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 НИКОГА ВЕЧЕ МО'СКА'ЛС'КО РО'БСТВО!!
20:41 15.04.2023
9 САТЪРА НА ХАНА
20:41 15.04.2023
10 Чичак
20:41 15.04.2023
11 Боклук
До коментар #1 от "Сесесере":
Съдейки по написаното от теб си личи ,че срокът ти на годност изтича.Овехтял си,Дедо.Можеш само да кълнеш и нищо друго.20:43 15.04.2023
12 груйчо
20:44 15.04.2023
13 Само питам
Коментиран от #51
20:46 15.04.2023
14 Руснаците са били добряци
Коментиран от #18, #19, #20, #21, #23, #24
20:46 15.04.2023
15 Радой Ралин
Помниш ли кагда пришол със танка?
Беше млад, но се държеше мъжки.
Зарази семейството ми с въшки…
Взе на мама златните пендари и дори галошите ми стари.
Помниш ли, как кушаше картошки?
Наконец забърса три кокошки.
После си преспал със какa Сия и изпил си всичката ракия.
А след време чухме и мълвата, че си гръмнал тате във главата!
Длъжен бях да те обичам, Ваня.
Даже кръстих дъщеря си Маня.
Залъкът си давахме насила на Русия – тая дива сила.
После цели девет петилетки грабихте уран и руди редки.
Грабихте и жито, папироси…
Зарад тебе ходим голи-боси!
Дружбата ни беше “свята”, “чиста”.
Ние всички хранехме танкиста.
А пък ти ни пазеше със танка и ни взе последната луканка…
Пазеше и немците, и чехите.
Ние тук възпявахме успехите.
С паметник стърчиш ни на главата и скверниш небето и земята.
Коментиран от #32
20:49 15.04.2023
16 Чичак
20:49 15.04.2023
17 ☆ Б О Л Ш Е В И К ✰ ©©©℗ ☭★
20:51 15.04.2023
18 Асвабадителите
До коментар #14 от "Руснаците са били добряци":
Писмо от Г. Димитров до Сталин, 22 септември 1944 година, относно поведението на Червената армия в България.“На редица места има случаи на насилие по отношение на местното население от страна на отделни червено-армейски военнослужещи:
1. Произволно се вземат от местното население, работен добитък, каруци, хранителни продукти и др., без да се уведомяват местните власти, и без съответното оформяне, на иззетия добитък и хранителни продукти;
2. Произволно се изземват държавни и частни моторни превозни средства, и смазочни масла и материали. Това води до проваляне на есенната сеитба.
3. Някои военнослужещи в пияно състояние влизат нощем по домовете на хората в градовете и селата с цел грабеж, а и в някои случаи – изнасилват жени и убиват мъжете им. Така например в село Дивдядово, Шуменска околия тогава, а сега Шуменска област. Наред с другите хора, е и убит, и един от старите членове на Партията. Доколкото такива произволни действия внасят голям смут сред населението, което с неописуема радост и възторг посрещна Червената армия, моля да се направи всичко възможно за тяхното по-бързо прекратяване”.
20:51 15.04.2023
19 Асвабадителите
До коментар #14 от "Руснаците са били добряци":
След края на Втората световна война, по време на Парижката мирна конференция за изработване на мирния договор с България западните съюзници не искат да допуснат Сталин до Средиземноморието, когато той вече е окупирал страната ни. Въпреки това е направено едно американско предложение, според което „на България трябва да се даде свободно пристанище на днешния Александрополис, на Бяло море. Въпросът е обсъждан в съветското политбюро от ръководството на Сталин в края на март 1946 г. Там е взето решение, че подобно нещо не трябва да се допуска. Американското предложение е с още две точки – да се даде право на българските търговци свободно да отиват в пристанищата в Солун и Кавала, което също е отхвърлено по три причини. Първо – България няма да може там да си въведе въоръжени сили и да си устрои база. Второто, което е важно е, че Сталин помага на Гърция в гражданската война, подкрепяйки комунистическите партизани. Освен това, той не иска проникване на никакво западно влияние, както отказва и плана „Маршал“. Това са трите основни причини, поради които страната ни няма излаз на Бяло море. Съветският съюз е против предложението на САЩ.Коментиран от #40, #53, #56
20:52 15.04.2023
20 Асвабадителите
До коментар #14 от "Руснаците са били добряци":
До края на 1945 г. според сведение на БНБ, издръжката на окупационната съветска армия се увеличава до 30 милиарда и 470 милиона лева, а в шифрована телеграма, изпратена на 20.ІХ.1947 г. до българската легация в Москва, не друг, а Трайчо Костов пише черно на бяло: „…по изпълнението на съглашението за примирие държавата е изразходвала приблизително 150 милиона долара“.За сравнение: жестоките репарации, които трябваше да платим след войната на Гърция и Югославия в продължение на 8 години, бяха общо 70 милиона долара . Сиреч, издръжката на съветската армия за три години ни струва двойно повече: 150 милиона долара!
Коментиран от #22, #46
20:53 15.04.2023
21 Асвабадителите
До коментар #14 от "Руснаците са били добряци":
„… към септември 1946 г. от съветски войници и офицери (…) са били убити 123 деца, жени и мъже, българи и българки. Списъкът не е пълен и се отнася само за 1946 г. … Убитите жени са на възраст от 18 до 23 години …” (Архив МВнР, СКК, оп. 1, а. е. 423, л. 8, 37; а. е. 424, л. 5 – 17; а. е. 312, л. 4; а. е. 325, л. 4; а. е. 315, л. 2; а. е. 424, л. 7 – 11). История на комунизма в България”, том I, стр. 245:20:54 15.04.2023
22 Не ми говори, много неща не са ти ясни !
До коментар #20 от "Асвабадителите":
Тютюневият ни фонд в Германия кой го краде ? Руснаците ли или САЩ ? Имаш ли представа колко пари са били в него и не само български а и гръцки и т.н......Буров защо фалира ? Как мислиш а още преди края на войната ? А всички пари по белгийската банка ?.........трябва повече да се чете младеж.Коментиран от #30
20:57 15.04.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Момчил
До коментар #14 от "Руснаците са били добряци":
Ти четеш ли въобще какви ги пишеш? Руснаците били добряци... У.били са бая хора, изнасилили са много момичета, жени, грабили са имущество. Кви добряци те гонят ?20:58 15.04.2023
25 Чичак
Убити са без съд и присъда 20 000 ятаци
и са изгорени 2 139 къщи. Доживотна присъда са получили 1 933 и са интернирани 31 250 души. Правителствата на цар Борис ІІІ и на малолетния Симеон ІІ са раздали близо 200 млн. лв. за партизански и яташки глави.
20:59 15.04.2023
26 Дядо Иван
До коментар #1 от "Сесесере":
И тогава добре дошъл в новата турска империя. Там ще правиш това, което са правили нашите деди - ще гледаш "турчин как бесней над бащино ти огнище" - Ботев.Социализмът и руснаците дадоха криле и образование на нашия народ. Това трудно може да бъде изчегъркано от паметта на България. А ти много не се пали, а мисли трезво с главата си.
20:59 15.04.2023
27 Да бе да
😂😂
Каквито и да са ! Не е ли показателно че почти век по късно не ги освобождават поне , остави да ги върнат !
Тази вражеска на нас държава продължава да лъже , краде и изсмуква български капитали! Лудост е някой да мисли за тях като " освободители" , освен от парите и историята ни !
Сменете веднага името на националния храм ! Няма причина той да носи името на който и да било чуждоземец🤮
20:59 15.04.2023
28 гост
20:59 15.04.2023
29 Чичак
Коментиран от #39
21:00 15.04.2023
30 Българин
До коментар #22 от "Не ми говори, много неща не са ти ясни !":
Кой краде урана от мина Бухово първо ,немци после руснаци..Баба ми разказваше как 44 са дошли ребятата ,гладни и въшливи като сега.21:01 15.04.2023
31 Чичак
Веднага след освобождаването на Франция от хитлеризма се отприщва вълната на гняв и отмъстителност на гражданите, .......
21:01 15.04.2023
32 Прав си
До коментар #15 от "Радой Ралин":
Но романтика във войната няма. Съгласен съм с Радой Ралин. Ще добавя и една друга поговорка, родена по същото време: "Дойчо лапа баница, Ганчо пази граница". Така или иначе, нашето поведение спрямо всеки владетел и окупатор трябва да бъде доста умерено и добре отмерено.21:02 15.04.2023
33 Спестихте много информация!
Има и много изнасилени българки от руските войници!
Коментиран от #37
21:02 15.04.2023
34 обективно звучи подобно като
вместо да се пускат кьор фишеци за отвличане внимание от важни за хората теми
21:03 15.04.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Латвия ,Литва и Естония премахнаха
21:05 15.04.2023
37 Пишеш
До коментар #33 от "Спестихте много информация!":
Пълни глупости жертво на пропагандата !Коментиран от #59
21:05 15.04.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Българин
До коментар #29 от "Чичак":
Правилно казваш ,нацистки престъпници.Тук е избито правителството и нар.предстсвители.Дядото на жена ми е бил полицай преди 9ти. Разправяше зная ги всички комунисчета и ги предупреждавах когато ще има акция.Затворен за разстрел,щото е бил полицай.Спасил го някакъв,който той бил пуснал навремето.Не ми разказвай за нацисти .После нацисти ли трепаха по лагерите,да те питам.21:07 15.04.2023
40 Гориил
До коментар #19 от "Асвабадителите":
Гърция беше включена в зоната на влияние на англосаксонските съюзници и Сталин избягваше да помага на Гърция по всякакъв възможен начин. В същото време Сталин трябваше да попречи на прекалено ревностните комунисти от България, Албания и Югославия да се намесят в гражданската война в Гърция. СССР стриктно спазва споразуменията от Техеран, Ялта и Потсдам, довеждайки комунистите на власт изключително в зоната на тяхната окупация.В същото време много източноевропейски комунисти се нуждаеха от лечение в психиатрична клиника.Сталин трябваше да положи титанични усилия, за да успокои и вразуми Димитров, Тито и Енвер Ходжа. Понякога имаше скандали, конфликти и прекъсвания в отношенията.21:12 15.04.2023
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Зоро
21:16 15.04.2023
43 Чичак
21:19 15.04.2023
44 Име
Да - не изчезват хора - но биват обричани на глад - което е същото.
СССР - МССР, това в каква връзчица, минали са над 100 годинки от Великата - ВОСР, но нищо - дето се вика - да си кажем и ние.
Не мога да разбера хора - дето виждат всеки ден - ровещи в боклука клошари и - венцесловят новият капитализъм.
Но не е в това уловката - а искат нещо - най-вероятно паричките да прибират отново.
Както казват изобретателите на парите - пари на пари тежат, Чао Бамбино, Чайна таун.
21:19 15.04.2023
45 Ксаниба
Коментиран от #62
21:20 15.04.2023
46 Гориил
До коментар #20 от "Асвабадителите":
От 1944 г. Червената армия е на територията на България, която е съюзник на Германия и обявява война на СССР. Тази дискусия може да приключи.Коментиран от #48
21:20 15.04.2023
47 Ти сигурно си от НБУ
До коментар #1 от "Сесесере":
Затова си толкова "умен". Ако не си не пропускай да се запишеш, там ще си паднеш на мястото......хахаха....21:28 15.04.2023
48 стоян георгиев
До коментар #46 от "Гориил":
Кой е обявил война на ссср 1944?Коментиран от #60
21:31 15.04.2023
49 1234
До коментар #1 от "Сесесере":
Да би мирно седяло, не би чудо видяло. Винаги ни управляват корумпета, и заради тях сме винаги на грешната страна на историята. Какво си построил, за да взирвяваш.21:33 15.04.2023
50 Чичак
21:34 15.04.2023
51 1234
До коментар #13 от "Само питам":
вземи прочети малко- ако сега се считаш ограбен, прочети какво са искали англосаксите от България.21:37 15.04.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 1234
До коментар #19 от "Асвабадителите":
Моля поне едно доказателство, стига фейкове, това даже не е - една баба каза21:57 15.04.2023
54 Йорго
До коментар #1 от "Сесесере":
Ти друсан ли си ?!22:31 15.04.2023
55 облъчен козячник
22:49 15.04.2023
56 Нещо
До коментар #19 от "Асвабадителите":
Бръмбарите, бръмбарите в кратуната ти са станали много.23:00 15.04.2023
57 Преживно,
До коментар #1 от "Сесесере":
утре да ти се тропоса на Дунав мост лично Путин с 10 тира злато знаеш ли какво ще стане?Ще дотърчат америкнците да го вземат на съхранение.
Може и англичаните да дойдат, те също обичат да съхраняват чуждо злато.
23:03 15.04.2023
58 фрог
23:16 15.04.2023
59 не на блатото
До коментар #37 от "Пишеш":
Там където стъпи руснак нищо не никне! Най противния и отвратително стадо- не са народ а кучета.01:12 16.04.2023
60 Гориил
До коментар #48 от "стоян георгиев":
НАТО също не обяви война на Русия. НАТО се изплю в лицето на Русия и се разшири на изток. Тогава започнаха масови доставки на оръжие и боеприпаси.Българите не воюват директно срещу Червената армия, но техните съюзнически действия освобождават нацистките дивизии за битки на Източния фронт.Българите не се бият директно срещу Червената армия, но техните съюзнически действия освобождават нацистките дивизии да се бият на Източния фронт. През 1944 г. СССР разглежда дейността на българското правителство като активно сътрудничество с Германия (по това време, според Министерството на отбраната на Руската федерация, на територията на България има от 30 до 50 хиляди германски войници).Смятате ли, че е било поносимо за Червената армия?04:10 16.04.2023
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Много
До коментар #45 от "Ксаниба":
Много :)Южна Добруджа, тимошко и цялото поморавие до Българска Морава.
Македония и Тракия :)
Месершмитите и Флако - овете на Българската НАРОДНА Армия :)
Анадъмо, келеш ?
14:49 18.04.2023