Last news in Fakti

19 Февруари, 2005 21:30 1 079 0

Герой на труда

  • supervan-
  • supervan 2-
  • supervan 3-
  • transit-
  • world rally transit

Преди десетина години Renault хвърли целокупната автомобилна общественост в оркестъра. Режията показа невиждан до онзи момент миниван с двигател от Формула 1. В механично отношение Espace F1 имаше малко общо с първообраза си, но пък го докарваше на външен вид. Него време франсетата шумно се блъскаха в гърдите с уникалното бусче без изобщо да подозират, че топлата вода не само е измислена, а някои отдавна се къпят с нея. За да припомнят на колегите си този факт, англичаните от Ford Heritage Collection показаха тяхното разбиране за суперван. На автомобилното изложение в Бърмингам през 1995 г. щандът на компанията е украсен с третото (!) поколение на най-бързия Transit в света. Supervan 3 използва шаси от болид Ford C100 и средноразположен двигател Cosworth HB от Формула 1 с мощност 650 к.с.

Както подсказва поредният номер, Supervan съществува доста по-отдавна. Първият подобен бус е създаден от Terry Drury Racing и дебютира на пистата Брандс Хеч на Великден през 1971 г. Това чудовище се екипира с петлитров осемцилиндров двигател с мощност 425 коня, използван от Ford GT40 в състезанията в ЛьоМан. Тестовете с микробуса показват, че максималната му скорост достига 240 км/ч, при които въздушното съпротивление на буса укротява табуна на състезателния мотор.

Наследникът се ражда 12 години по-късно заедно с поредната генерация на Transit. Supervan 2 обаче е показан за първи път през 1984 г. по време на Гран при на Англия на пистата Донингтън парк. Средноразположеният му двигател е дело на Cosworth от прочутата серия DFL. При работен обем от 3.9 литра тази ламя изцежда 590 к.с., които се наема да обязди англичанинът Мартин Брандъл. При едно от изпитанията на пистата Силвърстоун той ускорява Transit-а до 283 км/ч.

Десет години след появата си на бял свят Supervan 3 се готви да отпразнува 40-годишния юбилей на името Transit. Нeговият двигател от Формула 1 вече е заменен от доста по-практичния V-образен шестак на Ford Cosworth Pro Sports 3000, а скоростната кутия е Hewland. Въпреки поспадналите мускули максималната скорост на буса достига 240 км/ч. За стабилността му в подобни режими се грижи обновена аеродинамика под формата на уголемена предна престилка и заден спойлер. Нови са и дрехите на Supervan 3. Той е боядисан като предшественика си в отличителните багри на състезателните отбори на Ford от средата на 80-те години.


Ford Heritage Vehicle Collection отдавна са загубили дирите на първите два супербуса. От централата на производителя обаче се канят да отпразнуват по подобаващ начин юбилея на своя работен кон тази година. За да не бъде сам по време на празненствата, инженерите на Ford са подготвили специално издание на последното поколение, което да прави компания на героя на труда. World Rally Transit е оборудван с напомпан до 200 к.с. дизелов двигател Duratec.

Дори този супертехнологичен бус обаче не може да стъпи на малкия пръст на позабравените си предшественици. Колкото до Renault Espace F1, французите определено има с какво да се гордеят. Авторството на идеята за конструиране на микробус с потентността на болид от Формула 1 не само не е тяхна, а и е доста по-стара, отколкото петлите някога ще признаят.

Димитър Димитров


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА