Last news in Fakti

22 Януари, 2005 08:47 1 671 0

Ураганът на Джей

  • oldsmobile-
  • oldsmobile tornado

За страстта на телевизионния водещ Джей Лено към всичко на колела отдавна се носят легенди. Бившият актьор притежава една от най-богатите автомобилни колекции в Щатите и когато стане дума за някаква екзотика, името му незабавно се намесва по темата. Ретро-икони, поръчкови мотоциклети, уникални возила - Джей няма спирка. Нерядко обяснява, че гледа на хобито си не просто като на приятно уплътнение за свободното време, а като на инвестиция. Стойността на колекцията му обаче не се наема да изчисли никой.

От миналата година Лено спокойно може да забрави притесненията си дали ще стигне овреме в студиото на "Tonight show". По време на изложението за автомобилна екзотика в Лас Вегас водещият с физиономия на прясна поничка показа едно от последните творения на собствения му гараж. Сам по себе си абсолютен култ, Oldsmobile Tornado ''66 в интерпретацията на Джей докарва повечето ценители на американската класика в прединфарктно състояние. Звездата често се навърта в работилницата, където на заплата се трудят някои от най-прочутите калифорнийски майстори, за да им дава акъл, но с идеята си да направи от първия масов щатски модел с предно предаване същински драгстер определено им е взел акъла. Освен да реставрират класиката по най-свирепите стандарти на колекционерското съсловие, механиците е трябвало да докарат мощността на "малкия" блок на GM до минимум 1000 к.с. И те какво да правят завалиите - осъществили желанието на водещия.Като начало взели шаси от Corvette, за да подсигурят предаването на локомотивния въртящ момент на правилните колела - задните, а после монтирали отгоре брилянтно възстановената каросерия на Tornado-то. Наготово от Corvette е взета също така четиристепенната автоматична скоростна кутия в блок със задния мост. Тя обаче преминава специален курс за оцеляване в тежки условия, защото є се налага да предава колосалните 1 356 Нм. Именно постигането на такива цифри затрудняват най-много спецовете на Лено. За да му угодят, те снабдяват седемлитровия двигател с два турбокомпресора с междинни охладители, заменят стандартните бутала със състезателни, пружините с титанови, блока с алуминиев, а главите - с такива от програмата Cadillac CTS-V, с която концернът напоследък се изявява в американските серии за прототипи.

Подменени са и много други компоненти, за които дори GM Performance Parts, поделението на гиганта за състезателни доработки, все още се чуди дали да пусне в свободна продажба. В резултат на обилното финансиране, осигурено от Джей, в Tornado-то са използвани възможно най-напредничавите технологии от американската автомобилна индустрия, а мощността без особени проблеми е надхвърлила лелеяните 1 000 коня. Бърнард Джъчли, шеф на Леновия "Big Dog Garage", постига точно 1 070 к.с. по стандарта SAE или 1 084 по европейския DIN.

Джей обяснява идеята си така: "Oldsmobile Tornado е може би единственият адекватен американски отговор на големите и скъпи туръри от Стария свят. Навремето (дизайнерът) Бил Мичъл създава автомобил, който изглежда така, че да ти изтекат очите по него. Не исках да пипам нищо по външността, защото по нея просто няма какво да се подобри. Щеше ми се обаче да подплатя тая красавица с повечко мощност и малко по-"корветски" рефлекси, за да си я карам всеки ден."Oldsmobile Tornado of Jay Leno, както вече всички официално наричат уникалната хубавица с адски нрав, не се отличава по нищо от вида си в деня, когато е напуснала фабриката. Реставраторите са възстановили дори някогашния запазен за модела цвят "Тромпетно златно". Единствените разлики са наличието на две седалки отпред вместо оригиналния диван (заради тунела на кардана), климатика в багажника, някои допълнителни уреди по арматурата и... съдържанието на моторния отсек.

Технически характеристики

Oldsmobile Tornado (1966 г.)

Двигател:  8-цилиндров, V-образен, 2 клапана на цилиндър, GMPP Prototype 425, производител Gene-ral Motors

Работен обем: 6 965 см3

Степен на сгъс-тяване: 8.3:1

Диаметър на цилиндъра/ход на бута-лото: 104.4/101.6 мм

Всмукателни/изпускателни клапани: 56/41 мм

Максимална мощност SAE/DIN: 798/797 кВт (1070/1084 к.с.) при 6 350 об./мин.

Максимален въртящ момент: 1 356 Нм при 4 750 об./мин.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА