23 100 20

Виждали ли сте "Жигули" с обратен волан?

Радослав Славчев

Преди седмица ви показахме една рядка архивна снимка, запечатала легендарния пилот от Формула 1 Айртон Сена зад волана на ВАЗ-2101. Кадърът е направен на "Хунгароринг" в навечерието на Гран при на Унгария през 1986 г. Покрай тази фотография, публикувана от спортното поделение на АвтоВАЗ Lada Sport, се разгоряха страшно много спорове за това каква точно е модификацията на колата.Тя е по-различна от стандартното "Жигули", защото въпросният ВАЗ-2101 е правен за износ. А в онези години АвтоВАЗ е правил доста версии, които са били предназначени само за чужбина. Една такава версия дори е с обратен волан и е предназначена за пазарите във Великобритания. Нарича се Lada 1300 ES и се рекламира със слогана "Повече разкош за по-малко пари".Това е написано в брошурата на топверсията на седана на английски език, който по онова време е известен в СССР като ВАЗ-2101. На практика обаче това си е почти конвенционално "Жигули", което е с десен волан и с малко повече екстри. Lada 1300 ES разполага и с по-широки декоративни лайстни, както и с т.нар. кожен таван. Всъщност покривът на колата е покрит с винил, но изглежда доста ефектно.Това, което не се вижда от снимките е, че каросерийните панели са правени от по-дебела и по-качествена ламарина, цялото купе минава през специална антикорозионна защита, трансмисията също е усилена и модернизирана, монтиран е различен стартер, като са монтирани и още куп по-незначителни екстри, за които руснаците са можели само да мечтаят.В салона са налични и т.нар. автоматични предпазни колани, по-качествен салон от изкуствена кожа и радио с вграден касетофон. Впоследствие е пуснат и моделът Lada 1500 ES, който представлява "Жигули" комби, също с десен волан и с аналогични на 1300 ES екстри. Универсалът обаче не е толкова популярен на Острова, колкото е била версията седан. Днес тези руски класики са истински екзотики.



Още по темата

  • Айртон Сена кара "Жигули"

    Айртон Сена кара "Жигули"

    Спортното поделение на АвтоВАЗ Lada Sport публикува рядка архивна снимка, запечатала легендарния пилот от Формула 1 Айртон Сена зад волана на ...
    21.07.2016
    21 742
    25

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • КАПЛАТА
    Отговор
    1 11:21  28.07.16
    ГОЛЕМ САНДЪК ТВА НЕЩО ГО ЧАКАХМЕ ПО 15годинки ВНОСКА ЗА МПС 1500лв получаваш и кожена чанта с помпа подвижна лампа улед за мерене налягането на фътрешните гуми СЕДАЛКАТА МЕ КЕФИ МОЕ ТИ НАСТИНЕ КРЪСТА ...................
  • Калоян
    Отговор
    2 11:52  28.07.16
    Много ме кефи, аз искам една такава, чисто нова, но да не е с десен волан.

    Коментиран от #5

  • стоян георгиев
    Отговор
    3 12:16  28.07.16
    еи за тва нямахме ток по онова време.щото се напъваха да правят щуротии.тази самоделка са я предлагали на англичаните и е била на тотална загуба щото няма нормален човек дето да тръгне доброволно 4-500 км с тоя курник!
  • Отговор
    4 12:24  28.07.16
    Тези Жигулки явно не са ръждясвали като нашите в БГ, и вероятно са имали по-дълги предавки от нашите, не като вдигнеш 90км/ч и колата да реве като луда, можело значи и по-качествено. Баща ми имаше навремето такава като на първата снимка, отзад пишеше LADA 1300, това беше първата кола която карах, бях на 14 години.

  • като гост
    Отговор
    5 12:25  28.07.16

    До коментар #2 от "Калоян":

    Не ти я препоръчвам...нашата я пазя. беше нова, преди да стане наводнение изпусна канала прилива от дъждовете и наводни махалата - гаража бе във вода и пода и калниците загниха - вече тръгне ли веднъж ръждата под ккупето не можеш я спаси... Дори и да я напръскаш с ръждопреобразувател, тя гние... ию не я и продавам - да стои спомен от миналото. за 200 лева да я шитна на отпадъци ли? че тя само джантите и гумите ис труват толкова бе? ами скоростна двигател...? но не е кола, която да те вдъхнови - обичам я от сантимент. но новото си е ново. Купи си едно хубаво ауто от запазените каквато марка и модел харесваш и няма да съжаляваш. Жигулата е консерва на колела. не си струва ретроманията. плюс е, че няма електроника много и се обслужва лесно. недостатък е високият разход на гориво и честите повреди. не можеш да тръгнеш спокоен на стотици километри на път и да си въобразяваш че няма да ти сервира номер. Иначе за работа наблизо става. но спрямо Опел Астра, голф, мазда 3 и останалите по-добри модели, Жигулата ряпа да яде. новите руски автомобиили са с модерни двигатели, сигурно са хубави. но до Лада Самара не са добра сглобка. Само Лада Нива е добър джип и там имат разни УАЗ и други, които тук не се мяркат. маковите им Ладички и други не са нещо особенно -0 заявявам го с учудване, понеже уважавам много руската инженерна мисъл и оръжието им и много хиттри неща са създали. Но новите им автомобили са хубави казват - аз не съм карал и дори виждал от най-новите тук.За Шевролет Нива казват, че не бил нещо особенно, но двигателят е на Чевролет и сигурно е добър... а купето то каквото и да е рано или късно ръждясна и се амортизира. но има и здрави купета Ауди 80 яйци, Ауди 100 СД и други. ако търсиш трайна кола, трябва да си подбереш внимателно... Ако просто търсиш носталгията, няма значение останалото. Жигулата е чудесна работна талига, но не е за твърде дълъг път. тромава е, гори много, не можеш да и се довериш на стотици километри дали няма да ти сервира някакъв проблем. Иначе е супер за селска каруца. не обиждам руската техника - те правят здрави коли, но старите сглобки от соца бяха доста през пръсти - пазарпа бе гарантиран... а където има монопол качество не търси - липсва старанието. ето тук има монопол на горивата на тока на държавни чиновници и техни олигархически задкулисни кукловоди затова от много десетилетиия не можем си оправи живота. И въпреки, че Баце викна - при ГЕРБ сме живели най-добре, аз бих казар - нека си представи, как бихме живяли ако Тервел бе на власт! ??? аз бих казал доста по-добре. Оня не търпеше мафиоти рецидиви битови бандити и крадливи и лъжливи номенклатури. просто ги махаше от света... А сега са на власт повечето...и на лапачка. Соца имаше няколко хубави неща - охрана на границата, достъпно образование, достъпно здравеопазване, което бе справедливо сато уж безплатно, защото всички уж работеха кой повече или по-малко без бюрократ номенклатурата на бКП. а сега не можеш се оправии от реформи. Да трябва да се и плаща, но пък и често лекарите станаха ненаситни - не можеш им задоволи апетита... така, че нещата не са лесни за обобщаване. И сега е вредно и тогава е вредно. но пъкима и хубави неща и сега. ако не ти пука за държавната мафия и не държиш да се съоблразяваш с простотиите им, може и бизнес да направиш. ала ако ти пука като на мен, няма как да направиш нещо - тая мафия е враг на човека и дребният предприемач 0 тя е олигархическа тоталитарна.
  • rтръ6
    Отговор
    6 12:25  28.07.16
    е това е то .. може да е била пак лада ама е била по добре нагласена.. значи е можело.. но за соц пазара им е било скъпо да ги правят като хората ..ама защо ли да ги правят ..при соца не бяхаме хора а част от експеримента .......

    Коментиран от #13

  • Джими
    Отговор
    7 12:36  28.07.16
    Всички Лади правени за износ под боята са имали основа и не са ръждясвали както тези правени за България.
  • Филипов
    Отговор
    8 13:15  28.07.16
    Предполагам, че заради по-суровия климат в Англия са слагали по-дебели и качествени ламарини. Но ето, че можело. А за нас нямаше такива екстри.
  • лада
    Отговор
    9 14:10  28.07.16
    противно на всякаква логика, лади и жигулита в определен момент са били доста популярни в Англия. Майка ми имаше приятелско семейство, което имаше точно Лада и 100% е била с десен волан
  • веста
    Отговор
    10 14:45  28.07.16
    А добър ден!Всички модели на ВАЗ имат версия с обратен волан!Даже и Москвичите който се изнасяха за Англия и Кипър бяха с десен волан!Какво толкова чудно има?
  • Сульо
    Отговор
    11 16:24  28.07.16
    Един приятел караше лада с обратен волан в Австралия.
  • 12 17:33  28.07.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • незнайко
    Отговор
    13 18:00  28.07.16

    До коментар #6 от "rтръ6":

    А сега сме част от демократичния експеримент, който е по лош. Все повече лъскави и некачествени стоки, които се скапват след гаранцията им. Какво хубаво видяхме, през тези 26 години?
  • qqqqqqq
    Отговор
    14 19:25  28.07.16
    Виждал съм. Километража е до 100 мили
  • Defecta
    Отговор
    15 21:02  28.07.16
    Сега си обяснявам защо си заминаха видни Английски марки.
  • Лъчо
    Отговор
    16 06:55  29.07.16
    Много хора в България се опитват да се сдобият с ретро автомобили , но това не е хоби за бедни. За да имаш истинска ретро кола то тя трябва да е поне от преди войната или ако е по нова да чакаш един де да стане ценна, но дотогава трябва да я поддържаш ако си успял по някакъв начин да я реставрираш и освен това да я караш често иначе си заминава.Натиска я ръждата гумените части се скапват от стоене, спирачките потичат цилиндрите и клапаните ръждясват.Карайте си новите коли и не се занимавайте с глупости!Била е хубава за времето си сега и най долнопробната съвременна кола е 100 пъти по добра!

  • НИКИ
    Отговор
    17 07:49  29.07.16
    В Сливен преди 15-тина години видях една "Самара" с десен волан, беше интересна :)
  • БАЙ ГАН4О
    Отговор
    18 10:55  29.07.16
    В Англия още ги карат
  • Иво
    Отговор
    19 12:47  29.07.16
    Всъщност както предполагам повечето от вас знаят че това е Руската версия на FIAT 124 ( Автомобил на годината за Европа през 1966 г.) модификациите са няколко : Fiat 124 Fiat 125 SEAT 124 VAZ-2101 (Lada 1200) VAZ-2103 (Lada 1500) Да някой от тях все още се движат по нашите пътища (и не само) , разликата м/у Руските и другите обаче е Ооогромна... повечето хора карали нещо от тях знаят за какво иде реч ... да не говорим че за такова "чудо на Руската инженерна мисъл " се чакаше по 15 години в някой случай и повече ...
  • минаващ
    Отговор
    20 09:58  31.07.16
    Да добавим и Мурат-124 (Турция). Може някой да го вземе за майтап, но не е.

Напиши коментар:


Публикувай