43 278 12

За бадж-инженеринга при автомобилите

Радослав Славчев

Бадж-инженеринг е термин, който се употребява от автомобилните специалисти, когато две или повече автомобилни марки пускат различни модели, но на практика автомобилът е един. На практика моделите са близнаци, на които производителите сменят само емблемите и няколко екстериорни детайла.

Този способ се прилага все по-често и примери за такива автомобили съвсем не липсват. Като се започне от най-малките Peugeot 107, Citroen C1 и Toyota Aygo и се стигне до суперкари като Acura NSX и Honda NSX. И докато при последните е сменена само емблемата, американците имат шедьоври, при които само с леко модифициране се получава съвсем различен автомобил. Като пример за това можем да дадем Mustang с каросерия Fox и неговия брат близнак Mercury Capri.

Бадж-инженерингът е особено популярен, когато става дума за различни пазари. Тук отново за пример могат да се дадат Acura NSX и Honda NSX, както и далеч по-различните външно Chevrolet Volt и Opel Ampera. Всичко това се прави с една-единствена цел - икономия на автомобилните производители. Само, че по този начин автомобилите все повече се обезличават и започват да си приличат един с друг.

Все още в автомобилния свят съществуват модели, които е трудно да бъдат подложени на т.нар. бадж-инженеринг. Един такъв пример е "костенурката" на Volkswagen. Актуалният VW Beetle е с толкова специфичен ретро дизайн, че трудно би могъл на неговата база да се направи модел от друга марка. Трудно, но не и невъзможно. Като за начало поглеждаме към марките, които към днешна дата са собственост на Volkswagen AG.

Там на разположение са Audi, Seat, Skoda, Bentley, Porsche и Lamborghini. Ако от концерна решат да направят по-луксозна версия на вече далеч ненародната "Костенурка", спокойно могат да изберат марката Audi. За щастие и Audi има богата история. Още когато марката с четирите кръга е в състава на Auto Union, на бял свят се появява един култов модел. Той се нарича DKW 3=6, познат още като Auto-Union 1000 и по форми е доста сходен с тогавашната "Костенурка".

Така че на бадж-инженерингът може да бъде подложена дори и неподражаемия VW Beetle. Просто по-скъпи материали в интериора, нов преден капак, нова радиаторна решетка и естествено, нови емблеми. Така този продукт би могъл да се продава значително по-скъпо от оригинала, защото марката Audi е позиционирана по-високо в йерархията на VW. Това не се прави единствено защото в този сегмент няма да има търсене на подобен модел. Практиката го доказа с Toyota iQ и Aston Martin Cygnet.

Но по-лошото е, че всичко написано до тук доказва, че практически всеки нов автомобил, може да се "преоблече" и да стане нов модел. А това, както вече казахме, определено обезличава автомобилите. Като се прибавят и модните течения на даунсайзинг и електрифициране на колите, тръпката от тях определено вече няма да е същата.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Илиев
    Отговор
    1 13:04  24.01.17
    Статия без смисъл.
  • Мирослав
    Отговор
    2 13:12  24.01.17
    Уникална статия, но за съжаление светът отива в тази посока - на безличните автомобили

    Коментиран от #7

  • МаКаТа
    Отговор
    3 13:12  24.01.17
    Много добър материал. Поздравления.
  • YAMAHA
    Отговор
    4 13:23  24.01.17
    Забравили са да споманат и бугати от ВАГ групата!

  • гост
    Отговор
    5 13:32  24.01.17
    Примери много, но още отпреди 20г напълно различни модели кооперират и използват еднакви шасита, двигатели и купета като се сменя външната тенекия, но не и вътрешната структура на купето. Поставят се типични за марката салони и хоп, нов модел. Едни от най-типичните са Рено,Нисан, Самсунг и Дачия. При вановете има доста кооперации също. Въпросът е, че е нормално когато е под капака на един концерн, но е обезличаващо когато е измежду различни концерни.
  • Добри
    Отговор
    6 16:46  24.01.17
    FIAT 124 => ВАЗ 2101
  • Бай
    Отговор
    7 22:45  24.01.17

    До коментар #2 от "Мирослав":

    Ами каквито са шофьорите, такива са и автомобилите...това е вече за съжаление...
  • гост
    Отговор
    8 00:55  25.01.17
    И още-Фиат Дукато,Ситроен Джъмпер и Пежо Боксер при бусовете.
  • Гост
    Отговор
    9 21:20  10.02.17
    Citroen C8=Peugeot 807 Ford galaxy=Seat alhambra=Vw sharan Peugeot 4008=Citroen C-crosser=Mitsubishi outlendar и т.н
  • и Тя разбира от коли
    Отговор
    10 22:25  04.03.17
    Нисан Пиксо и Сузуки Алто също .....
  • Петрохан
    Отговор
    11 20:35  09.04.17
    Фиат 500 и Форд Ка са сестри от един завод,но Форда е в класи по изпипан.Значи може
  • Гриша Ганчев
    Отговор
    12 20:40  09.04.17
    Сглобката на супер минита като посочените клонинги е близка до себестойност и всеки с ресурс може да ги сглобява.Тях може и Гриша Ганчев да ги прави,ама той и това не може....

Напиши коментар:


Публикувай