Бадж-инженеринг е термин, който се употребява от автомобилните специалисти, когато две или повече автомобилни марки пускат различни модели, но на практика автомобилът е един. На практика моделите са близнаци, на които производителите сменят само емблемите и няколко екстериорни детайла.
Този способ се прилага все по-често и примери за такива автомобили съвсем не липсват. Като се започне от най-малките Peugeot 107, Citroen C1 и Toyota Aygo и се стигне до суперкари като Acura NSX и Honda NSX. И докато при последните е сменена само емблемата, американците имат шедьоври, при които само с леко модифициране се получава съвсем различен автомобил. Като пример за това можем да дадем Mustang с каросерия Fox и неговия брат близнак Mercury Capri.
Бадж-инженерингът е особено популярен, когато става дума за различни пазари. Тук отново за пример могат да се дадат Acura NSX и Honda NSX, както и далеч по-различните външно Chevrolet Volt и Opel Ampera. Всичко това се прави с една-единствена цел - икономия на автомобилните производители. Само, че по този начин автомобилите все повече се обезличават и започват да си приличат един с друг.
Все още в автомобилния свят съществуват модели, които е трудно да бъдат подложени на т.нар. бадж-инженеринг. Един такъв пример е "костенурката" на Volkswagen. Актуалният VW Beetle е с толкова специфичен ретро дизайн, че трудно би могъл на неговата база да се направи модел от друга марка. Трудно, но не и невъзможно. Като за начало поглеждаме към марките, които към днешна дата са собственост на Volkswagen AG.
Там на разположение са Audi, Seat, Skoda, Bentley, Porsche и Lamborghini. Ако от концерна решат да направят по-луксозна версия на вече далеч ненародната "Костенурка", спокойно могат да изберат марката Audi. За щастие и Audi има богата история. Още когато марката с четирите кръга е в състава на Auto Union, на бял свят се появява един култов модел. Той се нарича DKW 3=6, познат още като Auto-Union 1000 и по форми е доста сходен с тогавашната "Костенурка".
Така че на бадж-инженерингът може да бъде подложена дори и неподражаемия VW Beetle. Просто по-скъпи материали в интериора, нов преден капак, нова радиаторна решетка и естествено, нови емблеми. Така този продукт би могъл да се продава значително по-скъпо от оригинала, защото марката Audi е позиционирана по-високо в йерархията на VW. Това не се прави единствено защото в този сегмент няма да има търсене на подобен модел. Практиката го доказа с Toyota iQ и Aston Martin Cygnet.
Но по-лошото е, че всичко написано до тук доказва, че практически всеки нов автомобил, може да се "преоблече" и да стане нов модел. А това, както вече казахме, определено обезличава автомобилите. Като се прибавят и модните течения на даунсайзинг и електрифициране на колите, тръпката от тях определено вече няма да е същата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Илиев
13:04 24.01.2017
2 Мирослав
Коментиран от #7
13:12 24.01.2017
3 МаКаТа
13:12 24.01.2017
4 YAMAHA
13:23 24.01.2017
5 гост
13:32 24.01.2017
6 Добри
16:46 24.01.2017
7 Бай
До коментар #2 от "Мирослав":
Ами каквито са шофьорите, такива са и автомобилите...това е вече за съжаление...22:45 24.01.2017
8 гост
00:55 25.01.2017
9 Гост
Ford galaxy=Seat alhambra=Vw sharan
Peugeot 4008=Citroen C-crosser=Mitsubishi outlendar и т.н
21:20 10.02.2017
10 и Тя разбира от коли
22:25 04.03.2017
11 Петрохан
20:35 09.04.2017
12 Гриша Ганчев
20:40 09.04.2017