28 711 6

Автомобилни екстри от бъдещето

Георги Касабов

Съвременните автомобили често стават жертви на безпощадна критика. Набеждават ги, че изглеждат еднакво независимо от марката, нямат душа и са по-скоро продукт от напъните на маркетолози и счетоводители, отколкото творения на конструктори и дизайнери. Понякога обаче дори и най-гласовитите критикари се възползват на драго сърце от навигационните системи, пийват си студена напитка от жабката и слушат интернет радио, а тези приятни глезотии не са се появили от нищото.

Електронен приборен панел


Днес производителите от Голямата немска тройка предлагат изцяло цифрови приборни панели за почти всичките си модели. Най-напред с материала в това отношение сякаш е Volkswagen. Срещу скромно доплащане дори обикновеният Golf може да се прости с всички физически стрелки на арматурното табло. Дигиталните уреди обаче се появяват още през 1974 г., когато Aston Martin пуска в серийно производство лимузината Lagonda. Технологията е нова, крайно капризна и се троши непрекъснато, но това не променя факта, че е първата в историята на автомобилостроенето.

Седалки с електрическо регулиране


Съвременните автомобилни седалки могат почти всичко - да подгряват, да охлаждат, да масажират, да помнят оптималната позиция за различни шофьори и т.н. Това е сериозен напредък в сравнение с предците им, които позволяват - при това невинаги - само преместване напред-назад и регулиране на наклона на облегалката с помощта на лостове и въртящи се шайби. При Ford Thunderbird от 1955 г. тези уморителни процеси за първи път са възложени на електрически механизми.

Навигационна система


Предтечата на съвременните навигационни системи се появява през 1930 г. и носи името Iter Avto. Принципът на работа е прост. В кутията се зарежда хартиена лента с карта, а ролките се въртят от жило, свързано с километража. Щом се достигне до кръстовище или отбивка, трябва да се сложи нова лента. За сметка на това Iter Avto може да се монтира на всякакви превозни средства.

Първата пълноценна навигационна система, работеща с GPS, дебютира чак 60 години по-късно в Mazda Eunos Cosmo - купе от клас GT с трикамерен Ванкелов двигател. Три години по-рано излиза Toyota Crown с навигация на компактдиск.

FM-радио


Първият приемник на АМ радиосигнал в лека кола е представен от братя Галвин през 1948 г. Истински пазарен успех обаче отбелязва FM-радиото на немската компания Blaupunkt четири години по-късно.

Грамофон

Въпреки напредъка на новите технологии за звукозапис музика по собствен вкус и желание в колата могат да слушат само най-заможните купувачи. През пролетта на 1956 г. Chrysler включва в каталозите си грамофон, който възпроизвежда плочи по стандарта Highway Hi-Fi. За съжаление устройството се предлага само в продължение на само две години. Причината за провала е банална - липса на избор и разнообразие. Грамофонът работи със специални плочи, които се въртят двойно по-бавно от обикновените, а винил за Highway Hi-Fi произвежда само едно студио - Columbia Records.

Телефон


Първият телефонен разговор между телефон в кола и стационарен пост е осъществено с апаратура на Bell Systems през юни 1946 г. в американския град Сейнт Луис. Първият телефон, който може да се монтира в автомобил, обаче е дело на Motorola. Машинарията заема почти целия багажник.

Климатик


Най-заможните клиенти на Packard могат да се скрият от жегата на улицата в колата си още от лятото на 1939 г. Тогава на най-големите и скъпи модели на прочутата марка започват да се монтират климатични инсталации Bishop and Babcock Co. Температурата не може да се регулира (има само бутон за включване и изключване), а апаратурата заема много място и струва безбожно скъпо, но си струва.

Електрически стъкла


Климатикът не е единствената екстра, с която инженерите на Packard възнаграждават клиентите на марката. Манивелите на стъклата отстъпват място на бутони в модела 180 още през 1940 г.

За всякакви нужди

Този уникален Rolls-Royce Silver Wraith Special Saloon заслужава специално място във всяка колекция от пионерски разработки. В поръчковата лимузина от 1954 г. за първи път могат да се видят на едно място не само телевизор, радио, телефон и минибар, а и екстра, каквато няма в нито един съвременен Rolls-Royce, Bentley или Mercedes-Maybach...

Под дясната половина от задната седалка на британския благородник се крие пълноценна биотоалетна. Автомобилът се съхранява в музея "Лоуман" в Холандия, според чиито уредници уникалната опция никога не е била ползвана.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 123
    Отговор
    1 16:48  13.03.17
    Ей, тази последната е изключително необходима, друго си е да се из...ш на задната седалка на Ролс-Ройс-а.
  • ддд
    Отговор
    2 16:55  13.03.17
    тогава е нямало задръствания но сега тоалетната ще е актуална
  • бегачка
    Отговор
    3 20:17  13.03.17
    БАААХААХААХАА я па си карам кенеф и без това
  • гост
    Отговор
    4 20:21  13.03.17
    по-удачно ми се струва заглавиео "автомобилни есстри от миналото"
  • Супер
    Отговор
    5 00:42  15.03.17
    Аз не видях и една нова кола тук. Само стари коли показвате, и да, наистина ТОВА са коли, а не сегашните дебелани
  • шибидах
    Отговор
    6 01:57  15.03.17
    последните истински автомобили с душа и чар се правеха до 93-94 год.

Напиши коментар:


Публикувай