Last news in Fakti

30 Юни, 2011 00:00 12 993 39

Пожелахте да видите: Dodge Charger

  • dodge charger daytona

Явно феновете на американските "мускулести" автомобили не са никак малко у нас, а и предвид факта, че в материала за най-бързите коли на 60-те и 70-те не засегнахме всички muscle cars, сега решихме да продължим темата с един доста интересен модел.

Всеки, интересуващ се от американското автомобилостроене през 60-те години на миналия век е чувал малко или много за класиката  Dodge Charger. Точно поради тази причина сега ще ви разкажем за една по-малко популярна разновидност на Charger, носеща моделното обозначение Daytona.

Историята започва в началото на 1969 година, когато в централния офис на Chrysler цари видимо напрежение. Най-важните фигури от Dodge и Plymouth се събират, за да решат по какъв начин да подобрят представянето на компанията в сериите NASCAR.

Само година преди това нещата са перфектни. Отборът Mopar се състезава с автомобил Plymouth Belvedere, а зад волана е най-добрият състезател за онова време Ричад Пети. Победите идват една след друга, но изведнъж всичко се обръща с главата надолу. В края на 1968-а конкуренцията в лицето на Ford вади на пистата Ford Torino Talladeda и Mercury Cyclone Spoiler и дръпва много напред, а на всичкото отгоре и звездата Пети внезапно решава да прекрати отношенията си с Mopar и да премине на страната на заклетия враг Ford.

При така създалата се обстановка шансовете на Dodge и Plymouth за победа са равни на нула. Именно заради това двойно поражение от Chrysler свикват спешното съвещание. Изводът е един - скорост! За да може автомобилът им да победи на овала на Дейтона е нужно увеличение на скоростта с най-малко пет мили в час. Специалистите от Chrysler изчисляват, че състезателният им автомобил трябва да поддържа скорост от 194 мили в час (310 км/ч.) Стига се до две евентуални решения. Първото е да се форсира състезателният двигател Hemi, което да доведе до увеличаване на мощността с около 85 к.с., а второто - да се намали въздушното съпротивление с 15%.

След продължителни дебати първият вариант е отхвърлен поради простата причина, че и към този момент агрегатът работи на предела на възможностите си и увеличаване на мощността би означавало изцяло нова и скъпоструваща разработка. Така изборът пада върху подобряване на аеродинамиката. Моделът, който е избран, е Dodge Charger второ поколение, който притежава отлична динамика, но заради прекалено тъпата си предна част губи много по отношение на обтекаемост. Освен това автомобилът е доста нестабилен при високи скорости.

По онова време, в края на 60-те, т.нар. антикрило е добре известно, но никой не го използва в състезанията NASCAR. Инженерите от Dodge обаче правят първата крачка и монтират такъв спойлер с който решават проблема с нестабилността на автомобила. Второто, което правят, е монтирането на нова, силно заострена предна част, която се явява логично продължение на стандартно “отрязаната” муцуна. Този допълнителен детайл удължава автомобила с 450 милиметра, но значително подобрява неговата аеродинамика и респективно максимална скорост. Новият автомобил е наречен Dodge Charger Daytona.

За да може обаче да участва в състезания, трябва да се изработи серия от поне 500 цивилни екземпляра. Проблемът при тях идва от задното антикрило и по-конкретно от невъзможността за отваряне на багажника. Така то е повдигнато на височина 800 мм., но въпреки това коефициентът на въздушно съпротивление остава доста нисък - Сх=0.28. Силата на притискане на автомобила към пистата също е много добра и Dodge Charger Daytona се превръща в най-стабилната кола на трасето.

Първите тестове на писта са доста странни. Заради шпионаж от страна на конкуренцията на Daytona е монтиран малък карбуратор, но въпреки това тя достига скорост от 328 км/ч. Когато е монтиран истинският - цифрата надхвърля 390 км/ч. На всичкото отгоре в отбора се завръща и Пети, наричан от феновете Краля. След дебютния си сезон обаче Dodge Charger Daytona е заменен от още по-бързия Plimouth Superbird.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кирил

    58 1 Отговор
    Ей Мобиле, големи сте бе.Поздравления за интересното материалче. ))))))
  • 2 Ra22b

    27 1 Отговор
    Браво, екип на Mobile.bg , пак поствате много добра статия ! Само че не знам защо, но на около 4 поредни места сте писали Datyona, включително и в ключовите дум вместо Daytona :/ .

    Коментиран от #3

  • 3 NASKO

    24 1 Отговор

    До коментар #2 от "Ra22b":

    Случват се такива неща при писане, а и го оправиха много бързо. Иначе статията е трепач.
  • 4 i500

    27 6 Отговор
    Доше,това ще ти изяде нисана с чиповете :D

    Коментиран от #8

  • 5 Дончев

    17 1 Отговор
    ЕЕЕЕЕеее БРАВО MOBILE.bg знаех си че ще публикувате и нещичко за CHARGER ;) !!!
  • 6 :P

    18 4 Отговор
    На мен лично с тъпата муцуна повече ми харесва.С нея си има точно стойката на "BADASS"...и му отива.:)

    Коментиран от #12

  • 7 Megane

    14 2 Отговор
    ... и на мен, но се налага да я "заострят" заради аеродинамиката.
    Американските muscle cars са си икони - винаги са ми допадали.
  • 8 Дошо

    10 29 Отговор

    До коментар #4 от "i500":

    Много е грозно бе човек.Няма да се изплюя в тоя Додж.Бе дали е вярно това за 390км/ч?В днешно време със съвременните технологии трудно се прави кола, която да е устойчива при такива високи скорости.Отделно за гумите е бая проблем да поддържат такава скорост.

    Коментиран от #14

  • 9 Кети

    16 13 Отговор
    Едно голямо БРАВО до екипът на Mobile.bg :) Статията е чудесна и много се радвам че публикувахте и нещичко за любимият ни Charger :) Мускулите от Америка винаги ще се помнят и ще бъдат пример за сила и надмощие !

    Коментиран от #11, #25

  • 10 challenger

    13 3 Отговор
    super e statijata, eto i o6te edin dodge, ako ne ste gledali filma, gore6to vi go preporu4vam (originala, ne rimejka ot 90te)
  • 11 САНДОКАНОТ

    8 3 Отговор

    До коментар #9 от "Кети":

    Кети ти от дека си бре моме. Оти на мене ми се чини че си от некаде другаде.
  • 12 Ra22b

    9 4 Отговор

    До коментар #6 от ":P":

    Не е най-красивият мускул на американците. Според мен camaro и mustang имат най-красиви стойки и муцуни. Но всеки си има вкус :)
  • 13 ЖОРО

    18 1 Отговор
    Не знам, но тази заострена муцуна му стои като на локомотив перденца. Направо нелепо изглежда...но все идеята е скорост, а не визия
  • 14 PlimP

    10 1 Отговор

    До коментар #8 от "Дошо":

    според теб през онея години пукало ли им е за устойчивост и прочие, хората са гонели бързина не сигурност, като прибавим количеството нефтени кладенци които е притежавала САЩ им е било през ушите, че гори бензин колкото за 2хГТР-а, то и от група Б колите са грозни ама на, вулгарно бързи са
  • 15 popay

    11 1 Отговор
    Изключителна машина,много рядък е във оригинален вид.И,хора,четете внимателно-става въпрос за състезателен автомобил,а там се гони аеродинамика,не красота.
  • 16 Аз

    7 2 Отговор
    Винаги ми се е струвало че в Америка се кефят повече на Challenger-а а ние (или поне аз) на Charger-а.
  • 17 Ale

    3 301 Отговор
    MIna vremeto na istinskite mashini kato tazi. Sega dori nqmat jilo za gasta novite bokluci da ne govorime za carburator a puk za nqkolko carba i duma nemoje da stava.
  • 18 THUNDERBID

    9 43 Отговор
    обчам American Muscles повече ми харесват такива модели от 60те,70те прости коли без компютри в тях сядаш и шофираш няма да ти писука нищо като отвориш вратата страхотни коли.
    П.С Дошо незнам какво харесваш на нисана ама знай че по онова време нисан са правели коли които и до сега си остават подигравани

    Коментиран от #21

  • 19 Nasko

    4 2 Отговор
    Edno golqmo BRAVO na ekipa na mobile.bg redno beshe da se spomene tozi zvqr, vse pak Dodge Charger e edin legendaren Muscle car ! :)
  • 20 aha

    0 8 Отговор
    Тука всички се правите на големи разбирачи ама 90% от вас не са пипали такива коли,пък колко са карали...cirque du soleil
  • 21 Дошо

    8 14 Отговор

    До коментар #18 от "THUNDERBID":

    Те по онова време и ракети не са правили ама сега и те имат своя космическа програма.
    Погледни сток ГТР какво прави с Шелби Кобра примерно и тогава ми говори за подигравки.На Япония може да се подиграва само човек, който няма грам понятие какво говори.

    Коментиран от #22

  • 22 Ra22b

    5 17 Отговор

    До коментар #21 от "Дошо":

    Напълно съм съгласен с теб, Японците доказаха тази пролет, че са най-издръжливата нация. Относно GTR vs. Shelby >>>
  • 23 ЛЬОЛЬО

    10 1 Отговор
    Кокво доказване са направили японците бе колега, каква издръжливост - молко вода, малко радиация и то за кратко време.
    Я ги докараи тука в държава БГ да ги видиме колко ще издържат на този турбо-идиотизъм на който ние сме подложени от десетки и дори стотици години.

    Коментиран от #24

  • 24 Аз

    12 1 Отговор

    До коментар #23 от "ЛЬОЛЬО":

    Японците се оправят, понеже е нужно само един да тръгне и другите го избутват, а при нас ... при нас един тръгне и всички се събират да го издърпат обратно.Неприятно но факт !
  • 25 Аз съм

    3 5 Отговор

    До коментар #9 от "Кети":

    Поставих ти МИНУС по-голям от моя.............лакът!!!
  • 26 4x4

    15 3 Отговор
    Много добро попадение mobile!!!

    Не случайно Dodge Charger е главен герой в един много популярен детски филм хе..хе...

    Истинкс Американска Muscle Car ЛЕГЕНДА!!!
  • 27 driver

    6 3 Отговор
    Чарджъра е грозен.Чалънджъра е със същите данни и е по красив за това и американциите го предпочитат.

    Що се отнася до американските коли днес те са далеч от някогашните славни времена.По долу на клипа се вижда как Нисан с 480 коня е по добър от Мустанг с 635 коня и то на права.Ако влязат в завои разликата ще е още по голяма.
    Това са технологии срещу любимата на американците голяма кубатура.Японците и европейците имат различен подход от американците.Резултатите са ясни , всеки си избира какво да купи.
  • 28 driver

    5 1 Отговор
    Ето ги на живо.
  • 29 Даката

    5 0 Отговор
    евала мобиле, не случайно сте най-големия автомобилен сайт у нас. аз бях един от онези, които ви критикуваха в предишния материал, че няма чарджър, но сега се извинявам и си взимам думите назад. Много е важна обратната връзка с читателите ви. Поздравления
  • 30 THUNDERBID

    8 2 Отговор
    але мъжки не ми пука твоя гтр как мачка американски коли да го напраят да дига 400 па тогаа му свалям шапка е да как ще стане тая раота като е с компютърни системи и за разлика от класическите коли трябва да си викнеш професори с плешиви темете и очила 5 диоптара високи по метър и 40 за да ти го опраят а не да хванеш ключа да завиеш 2 3 болта и после па да караш не ми показвай как гтр духа шелби покажи как издухва някои DODGE с двойна турбина и компютри както в гтра

    Коментиран от #31

  • 31 Ra22b

    5 5 Отговор

    До коментар #30 от "THUNDERBID":

    Първо се научи да пишеш, защото нищо не ти разбрах от поста :)
    Пък и какви компютри ? Нисана е с многоточков инжекцион, мустанга също. Аз какво да ти кажа, мустанга е V8, а нисана 6 цилиндъра , диаметърът на цилиндъра на Шелбито е 90.2 мм ;ход бутало 105.8 мм , нисана е с диаметър 95мм и ход 88 мм. Както сам можеш да видиш "цифрите" са в полза на Шелбито, просто днешните "американски мускули" са пая спъхнати и само името и външния вид е останал, Мъжки :)

    Коментиран от #35

  • 32 VAZ POWER

    5 10 Отговор
    Това едба лада шестица ще го поцепи
  • 33 Charger

    9 0 Отговор
    abe kakvoto i da se govori kolata e klasika obache vav statiata ima edna ogromna greshka, tazi kola nikoga ne e vdigala 390 km/h rekorda i e 201,104mph koeto vav kilometri pravi 323,65km/h. rekorda e postaven ot Bobby Isaac i na vremeto kolata e bila nai barzia stock car vav sveta a po tochno 15 godini))
  • 34 bobanov

    5 0 Отговор
    истината е в уникалния рев на звяр който нито една бричка неможе да направи, уникален рев,звук за у6ето и душата
  • 35 THUNDERBID

    1 3 Отговор

    До коментар #31 от "Ra22b":

    мъжки аз чесно ти кажа не ми много пука коя кола е по бърза и по добра . А днеска можем само да съжеляваме ,че тези класики са продължени от коли които не могат да им стъпат на мялкия пръст

    Коментиран от #37

  • 36 Ra22b

    0 2 Отговор
    Еми автомобилостроенето се развива както всичко друго, но днешните коли не са по зле от тези от преди 40 - 50 години.
  • 37 FXX

    10 4 Отговор

    До коментар #35 от "THUNDERBID":

    За какво съжаляваш?За това че днешните коли вече не горят 30 40 на сто ли? За това че днешните коли не са ковчези на колела? Колко мислиш е шанса ти да оцелееш при катастрофа с Чарджър?Дори при скорости около 100 километра риска да умреш при сблъсък е над 80%.При днешните коли е поне наполовина.
    Атова че някой искал да чува шум от двигател на камион е друг въпрос.
    Да не мислиш че шумът от 12 цилиндров мотор на Ферари е по лош ? Но там технологиите са на светлинни години от американската преработка на двигател на камион монтиран на кола.
    Не ми говорете глупости тука . Европейските коли винаги са били пред тези камари с желязо с огромни по кубатура мотори които вадят смешна мощност.
    А както и преди се спомена шаситата са толкова нестабилни че дори са опасни за шофиране.
    Тези динозаври просто са умрели защото им е минало времето и вече ресурсите не са неизчерпаеми.Днес автомобилите са по бързи по сигурни и по екологични.
    Който иска да гледа парни локомотиви да ходи в музея.
  • 38 111

    2 0 Отговор
    Сега искам да видя и нещо любопитно за Challenger!
  • 39 V8...

    0 0 Отговор
    FXX мога да ти кажа че не си прав .По хубаво от класическите американски коли няма.
    Няма по хубав завук от този на V-образния осмак.Сравнен
    звукът на 12-цилиндрово Ферари със звукът на Чарджъра то може да се каже че Ферарито вие като миксер пред него.