Явно феновете на американските "мускулести" автомобили не са никак малко у нас, а и предвид факта, че в материала за най-бързите коли на 60-те и 70-те не засегнахме всички muscle cars, сега решихме да продължим темата с един доста интересен модел.
Всеки, интересуващ се от американското автомобилостроене през 60-те години на миналия век е чувал малко или много за класиката Dodge Charger. Точно поради тази причина сега ще ви разкажем за една по-малко популярна разновидност на Charger, носеща моделното обозначение Daytona.
Историята започва в началото на 1969 година, когато в централния офис на Chrysler цари видимо напрежение. Най-важните фигури от Dodge и Plymouth се събират, за да решат по какъв начин да подобрят представянето на компанията в сериите NASCAR.
Само година преди това нещата са перфектни. Отборът Mopar се състезава с автомобил Plymouth Belvedere, а зад волана е най-добрият състезател за онова време Ричад Пети. Победите идват една след друга, но изведнъж всичко се обръща с главата надолу. В края на 1968-а конкуренцията в лицето на Ford вади на пистата Ford Torino Talladeda и Mercury Cyclone Spoiler и дръпва много напред, а на всичкото отгоре и звездата Пети внезапно решава да прекрати отношенията си с Mopar и да премине на страната на заклетия враг Ford.
При така създалата се обстановка шансовете на Dodge и Plymouth за победа са равни на нула. Именно заради това двойно поражение от Chrysler свикват спешното съвещание. Изводът е един - скорост! За да може автомобилът им да победи на овала на Дейтона е нужно увеличение на скоростта с най-малко пет мили в час. Специалистите от Chrysler изчисляват, че състезателният им автомобил трябва да поддържа скорост от 194 мили в час (310 км/ч.) Стига се до две евентуални решения. Първото е да се форсира състезателният двигател Hemi, което да доведе до увеличаване на мощността с около 85 к.с., а второто - да се намали въздушното съпротивление с 15%.
След продължителни дебати първият вариант е отхвърлен поради простата причина, че и към този момент агрегатът работи на предела на възможностите си и увеличаване на мощността би означавало изцяло нова и скъпоструваща разработка. Така изборът пада върху подобряване на аеродинамиката. Моделът, който е избран, е Dodge Charger второ поколение, който притежава отлична динамика, но заради прекалено тъпата си предна част губи много по отношение на обтекаемост. Освен това автомобилът е доста нестабилен при високи скорости.
По онова време, в края на 60-те, т.нар. антикрило е добре известно, но никой не го използва в състезанията NASCAR. Инженерите от Dodge обаче правят първата крачка и монтират такъв спойлер с който решават проблема с нестабилността на автомобила. Второто, което правят, е монтирането на нова, силно заострена предна част, която се явява логично продължение на стандартно “отрязаната” муцуна. Този допълнителен детайл удължава автомобила с 450 милиметра, но значително подобрява неговата аеродинамика и респективно максимална скорост. Новият автомобил е наречен Dodge Charger Daytona.
За да може обаче да участва в състезания, трябва да се изработи серия от поне 500 цивилни екземпляра. Проблемът при тях идва от задното антикрило и по-конкретно от невъзможността за отваряне на багажника. Така то е повдигнато на височина 800 мм., но въпреки това коефициентът на въздушно съпротивление остава доста нисък - Сх=0.28. Силата на притискане на автомобила към пистата също е много добра и Dodge Charger Daytona се превръща в най-стабилната кола на трасето.
Първите тестове на писта са доста странни. Заради шпионаж от страна на конкуренцията на Daytona е монтиран малък карбуратор, но въпреки това тя достига скорост от 328 км/ч. Когато е монтиран истинският - цифрата надхвърля 390 км/ч. На всичкото отгоре в отбора се завръща и Пети, наричан от феновете Краля. След дебютния си сезон обаче Dodge Charger Daytona е заменен от още по-бързия Plimouth Superbird.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кирил
15:49 08.09.2011
2 Ra22b
Коментиран от #3
15:49 08.09.2011
3 NASKO
До коментар #2 от "Ra22b":
Случват се такива неща при писане, а и го оправиха много бързо. Иначе статията е трепач.15:49 08.09.2011
4 i500
Коментиран от #8
15:49 08.09.2011
5 Дончев
15:49 08.09.2011
6 :P
Коментиран от #12
15:49 08.09.2011
7 Megane
Американските muscle cars са си икони - винаги са ми допадали.
15:49 08.09.2011
8 Дошо
До коментар #4 от "i500":
Много е грозно бе човек.Няма да се изплюя в тоя Додж.Бе дали е вярно това за 390км/ч?В днешно време със съвременните технологии трудно се прави кола, която да е устойчива при такива високи скорости.Отделно за гумите е бая проблем да поддържат такава скорост.Коментиран от #14
15:49 08.09.2011
9 Кети
Коментиран от #11, #25
15:49 08.09.2011
10 challenger
15:49 08.09.2011
11 САНДОКАНОТ
До коментар #9 от "Кети":
Кети ти от дека си бре моме. Оти на мене ми се чини че си от некаде другаде.15:49 08.09.2011
12 Ra22b
До коментар #6 от ":P":
Не е най-красивият мускул на американците. Според мен camaro и mustang имат най-красиви стойки и муцуни. Но всеки си има вкус :)15:49 08.09.2011
13 ЖОРО
15:49 08.09.2011
14 PlimP
До коментар #8 от "Дошо":
според теб през онея години пукало ли им е за устойчивост и прочие, хората са гонели бързина не сигурност, като прибавим количеството нефтени кладенци които е притежавала САЩ им е било през ушите, че гори бензин колкото за 2хГТР-а, то и от група Б колите са грозни ама на, вулгарно бързи са15:49 08.09.2011
15 popay
15:49 08.09.2011
16 Аз
15:49 08.09.2011
17 Ale
15:49 08.09.2011
18 THUNDERBID
П.С Дошо незнам какво харесваш на нисана ама знай че по онова време нисан са правели коли които и до сега си остават подигравани
Коментиран от #21
15:49 08.09.2011
19 Nasko
15:49 08.09.2011
20 aha
15:49 08.09.2011
21 Дошо
До коментар #18 от "THUNDERBID":
Те по онова време и ракети не са правили ама сега и те имат своя космическа програма.Погледни сток ГТР какво прави с Шелби Кобра примерно и тогава ми говори за подигравки.На Япония може да се подиграва само човек, който няма грам понятие какво говори.
Коментиран от #22
15:49 08.09.2011
22 Ra22b
До коментар #21 от "Дошо":
Напълно съм съгласен с теб, Японците доказаха тази пролет, че са най-издръжливата нация. Относно GTR vs. Shelby >>>15:49 08.09.2011
23 ЛЬОЛЬО
Я ги докараи тука в държава БГ да ги видиме колко ще издържат на този турбо-идиотизъм на който ние сме подложени от десетки и дори стотици години.
Коментиран от #24
15:49 08.09.2011
24 Аз
До коментар #23 от "ЛЬОЛЬО":
Японците се оправят, понеже е нужно само един да тръгне и другите го избутват, а при нас ... при нас един тръгне и всички се събират да го издърпат обратно.Неприятно но факт !15:49 08.09.2011
25 Аз съм
До коментар #9 от "Кети":
Поставих ти МИНУС по-голям от моя.............лакът!!!15:49 08.09.2011
26 4x4
Не случайно Dodge Charger е главен герой в един много популярен детски филм хе..хе...
Истинкс Американска Muscle Car ЛЕГЕНДА!!!
15:49 08.09.2011
27 driver
Що се отнася до американските коли днес те са далеч от някогашните славни времена.По долу на клипа се вижда как Нисан с 480 коня е по добър от Мустанг с 635 коня и то на права.Ако влязат в завои разликата ще е още по голяма.
Това са технологии срещу любимата на американците голяма кубатура.Японците и европейците имат различен подход от американците.Резултатите са ясни , всеки си избира какво да купи.
15:49 08.09.2011
28 driver
15:49 08.09.2011
29 Даката
15:49 08.09.2011
30 THUNDERBID
Коментиран от #31
15:49 08.09.2011
31 Ra22b
До коментар #30 от "THUNDERBID":
Първо се научи да пишеш, защото нищо не ти разбрах от поста :)Пък и какви компютри ? Нисана е с многоточков инжекцион, мустанга също. Аз какво да ти кажа, мустанга е V8, а нисана 6 цилиндъра , диаметърът на цилиндъра на Шелбито е 90.2 мм ;ход бутало 105.8 мм , нисана е с диаметър 95мм и ход 88 мм. Както сам можеш да видиш "цифрите" са в полза на Шелбито, просто днешните "американски мускули" са пая спъхнати и само името и външния вид е останал, Мъжки :)
Коментиран от #35
15:49 08.09.2011
32 VAZ POWER
15:49 08.09.2011
33 Charger
15:49 08.09.2011
34 bobanov
15:49 08.09.2011
35 THUNDERBID
До коментар #31 от "Ra22b":
мъжки аз чесно ти кажа не ми много пука коя кола е по бърза и по добра . А днеска можем само да съжеляваме ,че тези класики са продължени от коли които не могат да им стъпат на мялкия пръстКоментиран от #37
15:49 08.09.2011
36 Ra22b
15:49 08.09.2011
37 FXX
До коментар #35 от "THUNDERBID":
За какво съжаляваш?За това че днешните коли вече не горят 30 40 на сто ли? За това че днешните коли не са ковчези на колела? Колко мислиш е шанса ти да оцелееш при катастрофа с Чарджър?Дори при скорости около 100 километра риска да умреш при сблъсък е над 80%.При днешните коли е поне наполовина.Атова че някой искал да чува шум от двигател на камион е друг въпрос.
Да не мислиш че шумът от 12 цилиндров мотор на Ферари е по лош ? Но там технологиите са на светлинни години от американската преработка на двигател на камион монтиран на кола.
Не ми говорете глупости тука . Европейските коли винаги са били пред тези камари с желязо с огромни по кубатура мотори които вадят смешна мощност.
А както и преди се спомена шаситата са толкова нестабилни че дори са опасни за шофиране.
Тези динозаври просто са умрели защото им е минало времето и вече ресурсите не са неизчерпаеми.Днес автомобилите са по бързи по сигурни и по екологични.
Който иска да гледа парни локомотиви да ходи в музея.
15:49 08.09.2011
38 111
15:49 08.09.2011
39 V8...
Няма по хубав завук от този на V-образния осмак.Сравнен
звукът на 12-цилиндрово Ферари със звукът на Чарджъра то може да се каже че Ферарито вие като миксер пред него.
13:12 10.11.2011