3 706 29

Автопилотът на Tesla отново причини ПТП

Радослав Славчев

В Калифорния електромобил от модела Tesla Model S се вряза в голям полицейски всъдеход, който е бил паркиран. Това е поредното доказателство, че въпросната автономна система, така яростно рекламирана от самия Илон Мъск, все още не е съвършена и водачите не трябва да пренебрегват съветите на експертите да не пускат волана.

След катастрофата от Tesla излязоха с официално становище, като казаха, че автопилотът не прави електромобила неуязвим. За щастие полицейската кола е била празна, а водачът на Tesla-та се е отървал с незначителни травми. По данни на разследващите полицаи причина за катастрофата е грешка в автономната система, която е установено, че е била включена преди сблъсъка.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Българина
    Отговор
    1 10:39  31.05.18
    Ами не я включвайте бе, а регулатора в сащ е по корумпиран и от кевр че им разрешават да я инсталират. За някакви си газове на фоксваген смазаха германците, а за отнемане човешки животи нищо.. Ценности!!''

    Коментиран от #7

  • гост
    Отговор
    2 10:39  31.05.18
    Системата не е напълно автономна макар и да се справя много добре в повечето ситуации. В тези които не може да се справи системата подава сигнали към водача да поеме управлението. Вибрация, звуков и светлинен сигнал. В случилите се инциденти системата е подала сигнал, но водачите не са реагирали. Вижда се в много видеа как някои четат книги, возят се на съседната седалка или дори спят. В не един случай тази система е спасила животи, но на всеки притежател трябва да е ясно, че не той носи отговорност и дори да остави управлението на колата пак трябва да гледа пътя или поне в повечето време да е наблюдателен и в готовност да се намеси.

    Коментиран от #4, #13

  • вижся
    Отговор
    3 10:41  31.05.18
    на американотата и автономни коли да им дадеш пак ще ги катастрофират
  • Зорлем
    Отговор
    4 10:57  31.05.18

    До коментар #2 от "гост":

    Добре, де, ти как си го представяш практически това със сигнализацията към водача? Автопилотът забелязва нещо, някъде в далечината и започва да писука? В смисъл, минават секунда, две, три или как? Защото ако той изписка половин секунда преди да се удари, кел файда и от него и от предупрежденията му. А ако има няколко секунди за реакция, направо да търси начин да спира, какво има да пищи? Ако пък очаква, че водачът ще е постоянно нащрек и ще му оправя грешките в рамките на секунда, секунда и половина - тогава какъв "автопилот" пък е това? Изобщо, както обикновено, на теория всичко е цветя и рози, но на практика не точно. Обаче нали ние сме просто едни функционално неграмотни хейтъри, които само обичат да чупят тъкачни станове, та какво ли отбираме от техника и проектирането ѝ...

    Коментиран от #15


  • Morgoth
    Отговор
    5 11:02  31.05.18
    Това е самообучаваща се система. Явно бързо е разбрала кое е най-опасното на пътя и е решила да го отстрани :)
  • Реалист
    Отговор
    6 11:07  31.05.18
    Системата с времето ще се подобрява. Едно от сравнително простите решения е всяка кола да е оборудвана с постоянно излъчващ индикативен сигнал чип, като чипа в движещата се кола да подава инструкции да се избягва сближаване до..., примерно 3 метра. Това е бъдещето и не се "напъвайте" - неизбежно е "човекът" като най - често допускащ грешки фактор, да бъде "елиминиран" или функционално ограничен. И сега този процес е в ход - всичко което завършва с "троник" е доказателство. Иначе за какво ти е "парк-троник" например - че и сега си се справяме без проблеми и без него. Автоматизиране и роботизиране, това е...

    Коментиран от #10, #22

  • Morgoth
    Отговор
    7 11:10  31.05.18

    До коментар #1 от "Българина":

    Истината е, че тази система греши много по-рядко от човека. Но тъй като начина на мислене на комютъра няма нищо общо с начина на мислене на човека грешките му могат да изглеждат толкова идиотски, каквито не би направил дори и съвсем неопитен шофьор. Такива случаи няма как да се избегнат и за съжаление водят до грешни изводи за ефективността на автопилота. До всеки един бъг в системата могат да се наредят хиляди случаи на човешки грешки довели до много по-сериозни последствия. Дали ни харесва или не няма значение - бъдещето е на автопилотите.

    Коментиран от #9

  • Driving pleasure
    Отговор
    8 11:16  31.05.18
    Естествен подбор баце! Трябва да си лишен от грам акъл, че да вярваш на такава върховна простотия! А безмозъчните доказано оцеляват по-трудно (нищо, че като цяло живота им е по-лесен щото не осъзнават колко са безмозъчни) ;)
  • Driving pleasure
    Отговор
    9 11:29  31.05.18

    До коментар #7 от "Morgoth":

    Истината е, че самия Свети Илон признава, че системата още не е напълно готова и полека лека пускат ъпдейти. А другата истина е, че няма никаква статистика за това дали греши по-рядко тази система. Има продадени 100тина хиляди автомобила с нея и те не я ползват непрекъснато - на фона на стотиците милиони "конвенционални" шофьори. Та не се знае дали съотнесено към 100 000 автомобила тия простоти не грешат по-често!
  • Зорлем
    Отговор
    10 11:32  31.05.18

    До коментар #6 от "Реалист":

    Мдам, хубаво хортуваш, НО, отваряме вездесъщата Уикипедия и "О Май Год!" - първият автопилот за самолет е изобретен през... 1912 година! Дет се вика, то тогава още самолети не са имали, но вече са можели да ги оставят да летят сами. Превъртаме напред 100 години в историята (че и повече!) и какво виждаме? Шефчетата на Еър Франс и Луфтханза например си имат сериозни разправии със стачкуващи ПИЛОТИ на самолети! Резонен въпрос - тия не трябваше ли да са измрели още преди десетилетия? Явно, така като гледам, обяснението е, че тези, които проектират, произвеждат и използват самолети очевидно нищо не разбират от "автоматизиране и роботизиране". Иначе защо все още дават луди пари за пилотски кабини и пилотски заплати по самолетите?

    Коментиран от #12

  • омъскаряване
    Отговор
    11 11:49  31.05.18
    Когато фактите говорят и боговете мълчат ! Добре, че не се е запалила и тая, че да отворят работа на пожарникарите за две седмици ! 'Ся екоджендърите, ще реват в защита на фейк гурото Илончо ;))
  • Driving pleasure
    Отговор
    12 11:49  31.05.18

    До коментар #10 от "Зорлем":

    Мдам ама я какжи за колко пешеходеца трябва да се грижи авиационният автопилот? Има да поддържа 2-3 параметъра - курс, височина и скорост. По никакъв начин не може да го сравниш с прекалено многото неизвестни при наземен транспорт - завои на пътя, временни отклонения, попътен и насрещен трафик, престроявания, изпреварвания, хора, животни, пътни знаци и още куп неща които динамично се променят на всеки метър... Айде недей да правиш такива сравнения!

    Коментиран от #16

  • Driving pleasure
    Отговор
    13 12:13  31.05.18

    До коментар #2 от "гост":

    Имаше едно проучване на американските застрахователи за причините за катастрофи - бха открилли, че тия електронни "помощници" са всъщност вредни и оказват негативно влияние на пътната безопасност. в най-лошият случай (който дефакто се явява най-добър) хората доверяващи се на системите забавят реакцията си след като бъдат известени за потенциална опасност и губят уменията си зад волана. В конкретния случай с автопилота на тесла дори да препщи, ако не си следил пътната ситуация знаеш ли колко време ще ти трябва за да се ориентираш и да откриеш опасността. Да разбереш дали пищи щото идва кола от страни, дали пищи щото нещо е спряло на пътя или някой те изпреварва а ти му отнемаш предимство (как ще познаваш различните сигнали етема на друг разговор и няма да подемам колко вида писъци имат съвременните коли и колко е изнервящо) не ми се смята, по спомен за 1 секунда минаваш 15 мета при скорост 50 - дори само 1 секунда да ти отнеме да откриеш опасността си минал 15 метра, от там времето за реакция да натиснеш педала е още 1 секунда - станаха 30... е ти вече си се забил в нещо преди да почнеш да спираш... а ако се двишиш с 90 - ече си се размазал в някой! Е НЕ МЕРСИ - ПРЕДПОЧИТАМ ДА СИ ГЛЕДАМ ПЪТЯ ВМЕСТО ДА СИ ЧЕША... !
  • Bahti
    Отговор
    14 12:44  31.05.18
    Сакати ли са тия Хамериканци, че автопилот. Xaxzxa
  • гост
    Отговор
    15 12:58  31.05.18

    До коментар #4 от "Зорлем":

    В случая със скоро врязалате се Тесла модел Х в бетонна стена системата е подала сигнали към шофьора 6 секунди преди удара, но реакция не е имало, той не е поел управлението по никакъв начин. Може би е спял. С колата на Юбър същото нещо: компютъра засича пешеходката, но функцията за автономно спиране е била изключена, за да не създавала проблеми и ето резултата какъв е. Има случаи в които на хълмисти местности където предницата на колата сочи към небето радарите на автопилота не се справят и тогава пак се получава сигнал за поемане на контрола. Очевидно има проблем с тази система, но това означава, че трябва да се направи аварийна функия, при която колата да спира сама в рискова ситуация, а не да се врязва в засечено препятствие, защото досега всички препятствия за засечени, ни не е направена необходима реакция поради неспособност на системата да вземе подходящо решение. Компютърът не може да вземе ирационални решения, например да погледне два пъти в огледалото преди маневра, той прави това според въведен алгоритъм с много променливи. Аз лично не бих ползвал автопилот, защото това е просто електроника, а всеки със смартфон знае, че не е надеждна дотолкова, че да си повериш безусловно живота. Не че случаен шофьор би бил по-надежден, със сигурност статистически електрониката е по-добра, но психически още не е.

    Коментиран от #17

  • Зорлем
    Отговор
    16 13:30  31.05.18

    До коментар #12 от "Driving pleasure":

    Е, именно, де! При положение, че самолетният пилот не е изместен от автоматичен такъв, въпреки че е в пъти по-лесно, откъде ги вадите тия прогнози и убеденост в безшофьорното бъдеще на автомобилите?

    Коментиран от #18

  • Зорлем
    Отговор
    17 13:48  31.05.18

    До коментар #15 от "гост":

    Е, тия дето го пишат този толкова невероятен автопилот не могат да го собразят това с аварийното спиране ли? Или не могат да сметнат, че при скорост от 70 мили в час, колкото общо взето е ограничението по щатските магистрали, всяка секунда забавяне са около 30м изминат път? Едва ли. По-скоро началството се пъне да лансира нещо по чисто имиджово-политически подбуди.
  • Driving pleasure
    Отговор
    18 16:06  31.05.18

    До коментар #16 от "Зорлем":

    Ааа без тия "ГИ вадите" - аз таз простотия не я одобрявам! Ако не можеш или не искаш да караш кола - ей го градския автобус

    Коментиран от #19

  • Зорлем
    Отговор
    19 16:25  31.05.18

    До коментар #18 от "Driving pleasure":

    Да, моя грешка. В случая, Реалист ги вади. Това сигурно пак е някое поредно алтер его на Електрика. P.S. Или е по-лошо: това е онзи "калифорниец" от форума на Дневник със същото име, който попива всичко свързано с Тесла и Мъск като порно звезда накрая на някоя gang-bang сцена!?

    Коментиран от #21

  • Калашников
    Отговор
    20 18:20  31.05.18
    Повече се доверявам се на автопилотът на Тесла, отколкото на пилота на БМВ..
  • Антиелектрика
    Отговор
    21 18:48  31.05.18

    До коментар #19 от "Зорлем":

    Това е интересно. Да не би нашия многоников трол, да пише в "Дневник" същите безумни коментари?
  • шмекер
    Отговор
    22 22:56  31.05.18

    До коментар #6 от "Реалист":

    Системата и сега върши работа... Достатъчно е щом датчиците отпред уловят обект препятствие, в статичен или насрещно движение обект, срещу автомобила, по линията, автоматично колата да намаля плавно, дори до пълно те вози, трабва много повече от това... спиране... Повече от това на първо време не е нужно за безопастността. Ако искаш автопилота да
  • Ниво 2
    Отговор
    23 08:46  01.06.18
    Гледам много ги разбирате нещата и си ги коментирате тук. Някой от вас да знае колко нива на автономност имат автопилотите, кое ниво на автономност е автопилота на Тесла и какво се очаква от него за това ниво? Като гледам, поинтересувал за отговорите на тези въпроси, но очаквате от автопилота неща които въобще не са му работата за това ниво на автономност.

    Коментиран от #24

  • Зорлем
    Отговор
    24 09:09  01.06.18

    До коментар #23 от "Ниво 2":

    И ща го брига крайният потребител кое ниво на автономност е автопилота според някаква класификация на видната "нАучната общественост"? Ти докато пишеше този коментар интересуваше ли те колко мрежови нива си впрегнал и прекосил, за да я свършиш тази задача? В случая, излизат пичовете от Тесла и започват да се бият яко в гърдите какъв хипер-мега-ултра извънземен автопилот могат да ти продадат. Законово са си вързали гащите с изискването постоянно да си държиш ръцете и краката на контролите, но акцента и големите фанфари не са върху това, а върху автономността. И резултатите са налице. В крайна сметка се оказва, че историята става малко като гръмките реклами със ситен текст отдолу - хубава работа, ама не точно, както е на картинката.

    Коментиран от #25

  • Ниво 2
    Отговор
    25 10:03  01.06.18

    До коментар #24 от "Зорлем":

    Ами точно това е проблемът, че крайният клиент не го интересува и не чете такива глупости. Той си купува пикап с товароносимост 400 кг и му качва 4 тона цимент, а после производителят е виновен, че с толкова малки букви е написал товароносимостта! Каква е логиката да можеш да натовариш толкова торби цимент автомобила да не може да ги носи? Никога никъде не е писано, че съвременен автопилот с ниво на автономност 2 може да те закара от точка а до точка б безопасно. Дори не говоря за Тесла. Никой никога не го е очаквал, защото това не е част от функциите на автопилота и ако някой глупак реши да му се довери на 100%, то е виновна глупостта, а не автопилота. Автопилот и те в момента се самообучават от реакциите на живите шофьори в определени ситуации. Точно това им е задачата на този етап. За да се научат трябва да има човешка реакция. Когато няма, резултатите са непредвидими.

    Коментиран от #26


  • Зорлем
    Отговор
    26 10:59  01.06.18

    До коментар #25 от "Ниво 2":

    И точно поради всеизвестната безкрайност на човешката глупост, системите обикновено се проектират така, че да е много трудно човек да сглупи с тях. Нормалните и гърмяни компании го правят и то не от хуманизъм. По твоя пример за претоварването - обръщал ли си внимание, че в сравнително новите асансьори ако пише, че са например за 6 човека, вътре има място най-много за 4? Специално за този автопилот, имаше някъде някакво изказване на някакъв шеф от БМВ (или може би Мерцедес?), че е абсолютно безрасъдство и хазарт такава недорасла технология да се пуска за "свободно ползване". И каква беше реакцията на Мъск-фенчетата: скъсаха се да подиграват БМВ (или Мерцедес), че приказват такива глупости, защото били назад с автопилотните технологии спрямо Тесла. Ми, на мен ми изглежда, че човекът не е като да е говорил безсмислици. Просто Тесла, в желанието си да са най-по и постоянно в светлините на прожекторите правят и говорят/пишат откровени глупости.

    Коментиран от #27

  • Ниво 2
    Отговор
    27 12:36  01.06.18

    До коментар #26 от "Зорлем":

    Ти все пак провери ли Какво се очаква от второ ниво на автономност? Какво предлагаш? Да се премине от ниво 1 направо на ниво 4 и да се забрани движението на автомобили шофирани от хора? Наистина ли това искаш? Пак си помисли! Илон Мъск казва точно обратното на това което ти твърдиш. Казва че автопилоти те никога, ама никога няма да станат съвършени и няма да могат да предотвратят всички пътни произшествия. От автопилотите се очаква просто да ги намалят 40 пъти. Нали знаеш, че шофирането по пътищата е 30 пъти по опасно от пътуване със самолет. Това спира ли те да се качиш да шофираш? А знаеш ли, че да караш ски е 300 пъти по опасно отколкото да шофираш автомобил? Ако си ходил на ски, сигурно и ти си от самоубийците. Защо тогава се учудваш, че някой ще се включи автопилота и ще се довери на него? Хора разни. Аз на жена си Не се доверявам да ме вози, та камо ли на автопилот. Но пък за жената може да е по-безопасно да си включи автопилота, отколкото да шофира сама! Въпрос на гледна точка.

    Коментиран от #28

  • Зорлем
    Отговор
    28 14:19  01.06.18

    До коментар #27 от "Ниво 2":

    Аз лично изобщо не съм привърженик на автопилотите и съм на мнение, че щом има замесени хора в даден процес, то крайният контрол винаги трябва да се осъществява от човек. Затова, автопилот най-много до ниво темпомат, че да не ти изтръпва десния крак, и толкоз. Който не може да кара, да си купува такси или автобус. И не се учудвам, че някой е решил да се довери на автопилота до безкрай. Очудвам се, че производителят дава възможност това да се случи изобщо.
  • TSLA
    Отговор
    29 14:43  01.06.18
    "Autopilot е асистираща система от ниво 2, която не прави "Tesla" самоуправляващ се автомобил", уточняват от компанията. Това е послание, което тя упорито се опитва да наложи след зачестилите инциденти с нейни автомобили. От "Tesla" настояват, че Autopilot задължително трябва да се използва с ръце на волана и при пълното внимание на шофьора. Доста от притежателите на подобни автомобили обаче възприемат функцията "Autopilot" твърде буквално и надценяват способностите на системата. Други пък нарочно се опитват да я "тестват", за да привличат внимание с онлайн клипове, в които дори не седят зад волана по време на движението на колата. От самото начало името "Autopilot" създава проблеми за компанията, защото води до погрешна асоциация с възможностите на системата. Реално тя не е много по-различна по ефективност от класическите системи за адаптивен круиз контрол, автоматична смяна на лентата на движение и автоматично спиране. Основната разлика е, че "Autopilot" работи по различен начин, който все още се усъвършенства и именно затова потребителите трябва да бъдат внимателни.

Напиши коментар:


Публикувай