Last news in Fakti

10 Ноември, 2000 00:00 2 377 0

Последният извън закона

  • chevrolet-
  • chevrolet corvette-
  • chevrolet cor­vette stingray

Имало едно време на запад един Chevrolet Corvette - има го и днес. “Американското Fe­rrari” може да се похвали с 48-годишна история. Досега Crovette е сменил пет поколения, кое от кое по-красиви, динамични и най-вече обсебващи.

Този път ще се спрем по-подробно на Chevrolet Cor­vette Stingray, трето поколение на знаменитото моделно семейство. Това е автомобил, който ще ви накара да се чувствате като Гъ­лъбин Боевски без дори да сте хващали щанга през живота си. Колата би могла да зарази всеки с излъчването си. Тя притежава чар, създаващ чувство на самоуважение и увереност у собственика и всяващ страхопочитание у другите. Производството на Corvette Stingray започва през 1968 г., когато пък от конвейера слиза последният негов предшественик носещ обозначението “Sting-Ray”, с което в историята остава и 2-ро поколение на Corvette. Новият модел се различава коренно от стария, най-вече откъм дизайнерски хрумвания. Обръщащите се подобно зениците на нокаутиран боксьор фарове са заменени с такива, потъващи до нивото на предния капак. Доста негативни оценки предизвиква напредничавия за времето си дизайн, който е сравняван с легнала бутилка от Coca-Cola. Е, това едва ли е първата аналогия, която бих направил щом погледна колата, но всеки си има право на мнение. Серийно се монтира двигател с работен обем 5360 куб.см., развиващ 300 к.с.,а иначе Stingray може да се оборудва с още шест двигателя: един Turbo-Fire с мошност 350 к.с. и версиите L71, L88 ( 6997 куб.см.; 435 к.с.) и L89. През 1969 г. 5.3-лит­ро­ви­ят,V8 двигател е заменен от нов 5,7-литров и 350 к.с. Уникален е Corvette Stingray ZL-1, от който са произведени само две бройки. Най-внушителният по онова време двигател е 7.7 литров. Разполага с потенциал да развие 475 к.с., но катализаторът, който се налага да бъде монтиран, му позволява да достигне 425 к.с., което, като се замисли човек, пак си е доста. Страстите на инженерите-гигантомани, създаващи агрегатите, са леко поохладени от пър­вите въведени изисквания за нивото на вредните емисии в отработените газове през 1970 г., което прунуждава да се промени изпускателната система, а също и употребата на безоловен бензин. В началото на 70-те е разработен проект за създаване на Cor­vette с на­преч­но разположен отпред двигател, който би позволил на дизайнерите да създадат още по-обтекаема каросерия. Този проект не се реализира заради опасенията, че такава генерална промяна на концепцията на модела би отблъснала част от купувачите.

През 1972 г. предната хромирана броня е заменена от пластмасова. По това време колата тежи мал­ко над 1500 кг, а огромните мощни двигатели и позволяват да развива скорости от порядъка на 260-280 км/ч. През 1974г. е спряно производството на кабриоверсията от съображения за сигурност, а и поради промяна на корпоративната политика.

В средата на 70-те САЩ са в разгара на сериозна енергийна криза, което се отразява и на Corvette. Обемът на двигателите се запазва, но мощността е намалена значително ( 190 к. с. за базовия модел ). По това време автомобилната промишленост в Америка преживява тежки времена. Засилва се контролът над качеството, а европейските марки атакуват отвъдокеанския пазар с отлични и не много скъпи автомобили. Това не повлиява на Stingray, тъй като той вече се е пре­вър­нал в легенда и никой не може да оспори неговото величие. През 1977 г. от конвейера слиза 500 000-ят Corvette (едномилионният се ражда през 1994 г.), през следващата година той е победител в “500-те мили на Индианаполис”, а този успех се повтаря още през 1986 г. и 1995 г.

В чест на първия три­умф е пусната специална версия Co­rvette Indi 500- Pace- Ca- Rep­lica с 5,7-литров агрегат развиващ 220 к.с. През 1980 г. “резачката” става по-малка, с по-изгладени линии и олекнала със 110 кг каросерия.

Развойният и производствен център на Corvette се премества от Сейнт Луис, Мисури в нов високотехнологичен комплекс в Боулинг Грин, Кентъки. Това става през 1981 г., а година по-късно от конвейера слиза последният от рода Stingray. Наследникът му се отличава с коренно различен дизайн- спортно- елегантен, като мускулите са скрити дълбоко под източената линия на спортягата. Независимо от разликите между всяко поколение, Corvette си е Corvette и магията присъща на този невероятен автомобил ще продължава да се вселява в още много поколения шофьори с афинитет към силните преживявания на пътя.

Светослав НАУМОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА