606 0

Нови 200 млн. дългове за общините през 2016 г.

Венцислав Михайлов

През миналата година задълженията на общините у нас са се увеличили и са достигнали, според неокончателни данни, около 200 милиона лева, съобщи в ефира на "Хоризонт" Емил Савов, който е зам.-изпълнителен директор на НСОРБ. Той коментира, че въпреки увеличаването на неразплатените задължения на местната власт, повечето от общините ще задържат размера на местните данъци на нивото от 2016 година. В много общини обаче ще се увеличат таксите, допълни Савов:

Не така стоят нещата с таксите, където повече общини са решили да ги увеличат през 2017-а - примерно една пета от общия брой, но има и такива, които намаляват размера - на таксите за битови отпадъци, за детски ясли, за детски градини. Малко са на брой, но има и такива.

Емил Савов обясни, че основното предизвикателство за финансовата политика на местните власти е баланса между просрочени задължения и просрочени вземания:

Логично би било при толкова неразплатени разходи, по-точно просрочени, да се увеличават данъците, само че решението е малко по-различно. Ние общините колкото имаме просрочени задължения, горе-долу толкова, даже и по-голям е размерът на просрочените вземания - тоест на неиздължени данъци и такси. И когато прегледахме - с особен интерес, дебатите, общественото обсъждане ( на общинските бюджети- бел. ред.) основните усилия на общините са към повишаване на събираемостта- тоест това е основният акцент на общинските бюджети през 2017-а. И това е начинът, по който общините се стремят да разплатят старите си задължения.

Савов уточни, че най-голямо увеличение има на такса битови отпадъци, като повишението е средно около 10 процента спрямо миналата година. Той отбеляза, че процесът на финансова децентрализация не е особено напреднал у нас, а извънредните трансфери от централния бюджет за определени общини са практика, която се затвърждава вече около 20 години. Критериите за общини, заплашени от фалит, обаче засега не се прилагат:

Засега няма реално приложение на новата глава от Закона за публичните финанси, която беше прието през пролетта на миналата година - знаете, бяха вкарани в закона показатели, по които би трябвало обективно да се мерят кои са общините, които са заплашени от фалит. Бяха избрани 36 общини, на които би трябвало по силата на закона да се помогне. До момента на приемане на общинските бюджети за 2017-а на нито една община не е оказана помощ.

И аз, и колегите в НСОРБ се чудим защо беше необходим въобще новият регламент, при условие че даже и към момента на приемането на бюджета, тези 36 случая нямат никаква яснота ще получат ли в крайна сметка това , което законът повелява да получат или не.

България


Напиши коментар:


Публикувай