8 284 42

Бензинът на Марешки - често евтиното струва скъпо

Калина Петрова

"Завиждат!" "Не ме интересува политиката на Марешки, интересува ме крайната цена, кой, как, къде негова си работа". Това са два отделни коментара от Facebook под материала на Actualno.com как точно варненският бизнесмен Веселин Марешки и веригата му бензиностанции VM Petroleum успяват да продават бензин и дизел на цена, по-ниска от средната за България с 20-25 стотинки.

Българинът почва да се интересува чак когато разбере, че някой нещо му е бръкнал в джоба и от там го е стиснал за топките. Разбира се, това не е запазена марка само за нас, отличителна черта е и за другите националности по света. Но например във Великобритания има много показателна поговорка по темата - не съм достатъчно богат, за да си купувам евтини неща!, коментират от Actualno.com. Идеята е, че евтиното е по-нетрайно, разваля се по-лесно и съответно накрая, като събереш похарченото, се получава по-скъпо. Затова, в аванс, нека разгледаме какво означава тази политика на Марешки – и сериозната възможност същите тези хора, които сега умират от кеф за евтиния му бензин, скоро да хванат дебелия край на тоягата.

Стана ясно как и защо Марешки продава по-евтин бензин

Тъй като на 21 декември във Временната комисия за проверка на всички данни, факти и обстоятелства, водещи до съмнение за изкривяване на конкуренцията на пазара на горивата шефът на един от големите доставчици на едро на бензин и дизел „Сакса“ обясни как Марешки си покрива разходите за по-евтиния бензин и дизел – чрез дофинансиране от друг бизнес, а варненският бизнесмен още не е започнал да залива медиите със съобщения как това не е вярно, значи може да приемем с голяма доза вероятност за достоверна тезата на "Сакса". Какво означава това – че на практика Веселин Марешки може да си позволи да държи ниски цени и по този начин да изкара извън пазара конкуренти. Със сигурност Марешки няма да може да елиминира всички, но в по-малките населени места съвсем спокойно би могъл да задържи това темпо и по-малките конкуренти там едва ли ще успеят да поддържат този ритъм за дълго време. Нека хвърлим око и на другия голям бизнес на Марешки – аптеките му. По паметливите добре си спомнят, че варненският бизнесмен излезе на пазара с по-ниски цени на лекарствата – с идеята да привлече клиенти. В малките населени места обаче той бързо успя да убие по-малките конкуретни и сега би било интересно г-н Марешки да каже как се движат цените в аптеките му, има ли реекспорт на лекарства, за да се увеличат приходите и печалбата и да не се „товари“ с „излишно“ ДДС? Да припомним, че през юли 2005 година КЗК глоби "Варнафарма", част от аптечната империя на Марешки, с 30 000 лева заради привличане на клиенти чрез продажба на лекарства на цени под себестойността им. Мени ли вълкът козината си, освен нрава? Стара икономическа истина е, че конкуренцията определя по-ниските цени и по-високото качество, а монополът води до налагане на правила, каквито си пожелае търговецът/производителят. Затова е редно да си зададем въпроса колко време ще продължи да е по-евтин бензинът на Марешки? Засега никой не го е хванал в нарушение на закона, самият Марешки посочва, че тепърва ще се отчита за бизнеса си с горива просто защото го е подхванал от по-скоро. Ще е интересно да се види в счетоводните книжа всички пера за разходи и колко от тях се покриват конкретно от реализация на приходи само на пазара на горива. А още по-интересно ще стане след година, две или три, когато бизнесът започне да расте и цените започнат да се променят. Дали тогава освен най-големите на пазара ще са останали много други? Дори и сега собственикът на "Сакса" Светозар Димов посочи, че българският пазар е олигополен т.е. определят го малко на брой конкуриращи се фирми. И дали Марешки ще говори за картел на пазара на горива към 2018 година?

София / България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • корса (гост)
    Отговор
    1 13:12  23.12.16
    Не ме интересува, важното е да зареждам по-евтино!
    лукойл интересува ли се от проблемите на хората?
  • 2 13:16  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • 3 13:16  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • караджата (гост)
    Отговор
    4 13:20  23.12.16
    от както Марешки е отворил бензиностанция във Варна зареждам само от там дизел и вече година нямам проблем с това, колата си върви и заради гориво не съм имал проблем. колата е тойота авенсис 2007г 2.0 d4d с DPF филтър постоянно има и опашки от чакащи да заредят коли. Ако имаше проблем с качеството на горивата щеше отдавна да се знае, но уви хората са доволни не само от цените, но и от качеството на горивата на бензиностанциите на Марешки

    Коментиран от #6

  • Карен (гост)
    Отговор
    5 13:27  23.12.16
    Заказная статья конкурентов. Любая вещь стоит столько сколько за неё сейчас платят !!
  • ГОСТ (гост)
    Отговор
    6 13:28  23.12.16

    До коментар #4 от "караджата":

    Аз зареждам дизел от поне половин година / да се чете 10-12 000 км / от Марешки в Свищов - никакви проблеми, разход идентичен с разхода от Лукойл, ЕКО, ОМВ. Зимата при минус 5 си пали както винаги от 1-2 оборота. Фактът че веднага около него всички свалят цените за постоянно с 15-20 стотинки а не затварят обектите си показва че маржът доскоро е бил стабилен.

    А че е имало картел се извадиха на бял свят достатъчно доказателства - електронна поща между големите вериги с коментар на цената за денята.
  • Бай Тошо (гост)
    Отговор
    7 13:30  23.12.16
    Сакса от пишман волейболист в Славия стана магнат човека :)
  • hmhmhm (гост)
    Отговор
    8 13:31  23.12.16
    Важното да е евтино. На пазара на лекарства има и други аптеки. Относно бензиностанциите то е ясно че с малка надценка не може да си построи толкова бензиностанции но пък аз съм Софиянец и чакам с нетърпение бензиностанцията на Марешки приготвил съм 500лв да му дам и всичко догоре. А тези с високите цени да си ги държат аз няма да им дам и стотинка
  • На село (гост)
    Отговор
    9 13:31  23.12.16
    Как при нас двете бензиностанции продават на еднакви цени с 30 стотинки по-скъпо то на Марешки в Свищов и с 20 стотинки по-вече от същите бензиностанции в Свищов. И защо сте се хванали да пишете, че е калпаво горивото му, като можете да изисквате проби и да се установи.

    Коментиран от #10

  • На село (гост)
    Отговор
    10 13:33  23.12.16

    До коментар #9 от "На село":

    И да не би при нас другите да карат по-специално гориво, по-качествено то на същите бензиностанции в Свищов и Плевен.
  • Варненец (гост)
    Отговор
    11 13:35  23.12.16
    Не ме интересува как го прави Марешки - важното е,че ние - обикновените хора зареждаме с 20-3- стотинки по-евтино на литър !! А не при оня мафиот Златев-лукойлския !!
  • бензинови изпарения дизелови утайки (гост)
    Отговор
    12 13:36  23.12.16
    Кво се правите ве сякаш Марешки не плаща на журналисти и тролове да пишат за него !? Като доста други тарикати в тая държава и той е разбрал, че за да е още по -богат и недостижим трбва да е в политиката и то колкото по-мощно толкова по-добре! Това кото прави е просто инструмент за постигане на тези цели. Нагледахме се на какви ли не номера то не бяха кебапчета, пари на ръка, екскурзии и всякакви подобни. Той просто е решил с бензин и хапчета, едни от големите слабости на обикновения българин, ако беше в бизнеса и с банички и те щяха да са най-евтините! С приказките си и действията при отминалите избори повдигна малко маската, но явно много хора не видяха "лицето"! Българите имат нужда от месия, а тоя даже и бензин сипва - " без пари" !
  • Варненец (гост)
    Отговор
    13 13:37  23.12.16
    Не ме интересува как го прави Марешки - важното е,че ние - обикновените хора зареждаме с 20-30- стотинки по-евтино на литър !! А не при оня мафиот Златев-лукойлския !!
  • Ицо (гост)
    Отговор
    14 13:39  23.12.16
    Първо наистина ми намирисва на платен репортаж. Човекът все пак си го е казал в прав текст:
    Публикувано във факти.бг: Стара икономическа истина е, че конкуренцията определя по-ниските цени и по-високото качество, а монополът води до налагане на правила, каквито си пожелае търговецът/производителят.
    Защо не се правят проверки на големите вериги магазини Била, Кауфланд, Лидл. Те не поставиха ли на колене малките магазинчета, не унищожиха ли малкият бизнес? Точно това направиха и сега парите от нашите джобове излизат и отиват в техните, а те от своя страна ги изпращат към фирмите майки в чужбина. Чисто и просто източване на българските финанси регламентирано чрез закон от милите ни управници. Отвращавам се от случващото се през последните няколко десетилетия. Ужас просто!
  • misli posle govori (гост)
    Отговор
    15 13:47  23.12.16
    При некачествено гориво, има достатъчно симптоми за това.
    Задръстването на горивната дюза и начина по който работи двигателят е сигурен белег за такова гориво, ако има други нерегламентирани добавки
  • Михаил (гост)
    Отговор
    16 13:52  23.12.16
    хехе, поредната статия, която се стреми да злепостави Марешки. Всички ние знаем, че не е цвете немирисано, но когато показва, че може да продава гориво и лекарства на цени по-ниски от конкурентите, ами ще ги копуваме. Това се нарича пазарна икономика. А пълните глупости, че лекарствата и горивото в момента се продават на цени по-ниски от себестойността им вече ми писват. В Турция цените на лекарствата са около 3 пъти по-ниски, което е срамно. Горивото е с цена по-висока от средната за Европа, а имайте предвид, че голяма част от цената на горивото се дължи на заплати и наем на площ за бензиностанции, които знаем колко пъти по-големи са в Европа. Абе с 2 думи, да ми дава продукти на добра цена, ако не ги купувам, аз да си ям ушите.
  • 17 13:55  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • чичо Пешо (гост)
    Отговор
    18 14:06  23.12.16
    половината коментиращи май не са прочели статията. Тук е обяснено как с неечестни (че и незаконни) практики се налага монопол. Факт е обаче, че по подобен начин стана с малките магазинчета унищожени от големите вериги. факт е също така, че където се появи бензиностанзия на ВМ Петролиум и останалите намаляват цените - да не би и те да покриват загубите от продажбите на по-ниски цени от някой друг свой бизнес??? Калинчето ако може да отговори на този въпрос.
    Още един факт - има и други вериги аптеки и бензиностанции, нямащи нищо общо с Марешки, които продават също на цени по-ниски от тези в големите вериги. Всъщост цялата теза, че някой продава на загуба е толкова куха и несериозна, че изобщо не следва да се коментира.
  • гост (гост)
    Отговор
    19 14:14  23.12.16

    До коментар #17 от "Реалист":

    Защо не разследват другите бензиностанции как свалят цените под "според тях" реалните? Това означава, че те правят дъмпинг работейки под тяхната себестойност. Марешки твърди, че работи на минимална печалба, за да се наложи на пазара и разчита на количество продадено гориво, има друг бизнес и може да си го позволи. Това не е незаконно. Но е незаконно да работиш под себестойността, защото това се нарича дъмпинг. Следователно всички други, според отчетните си книги, правят дъмпинг. Никой не ги следи, защо ли? Един е отговора - разликата между старата висока и новата ниска е било чиста картелна печалба.
  • Варна (гост)
    Отговор
    20 14:19  23.12.16
    Ей целият държавен апарат впрегнаха за да го спрат, но за щастие на повечето хора за сега не им се получава. Сега подкараха рефрена за конкуренцията, а е странно как мълчаха когато големите търговски вериги правиха дъмпинга и затвориха хиляди малки магазинчета...
    Аз лично ще продължавам да зареждам на Марешки, първо защото нямам забележка към горивото и второ за да го "нататрузя" на всички останали големи търговски вериги.
  • ГОСТ (гост)
    Отговор
    21 14:21  23.12.16
    ЕГАТИ КУПЕНАТА СТАТИЯ
  • 22 14:35  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Спиро (гост)
    Отговор
    23 14:44  23.12.16
    Бензиностанцията в Габрово я затвориха и веднага цените тръгнаха ногоре!
    Някакви проверки, които продължават близо месец! Няма да го остави така мафията....
  • Спиро (гост)
    Отговор
    24 14:48  23.12.16
    И друго нещо ще ви кажа.
    От 20 години съм шофьор, зареждал съм на какви ли не бензиностанции и къде ли не, но до сега данъчни проверки и полицейски проверки на шофьорите зареждащи на бензиностанцията на Марешки в Габрово никъде не съм виждал, а тя работи има няма половин година!
  • всички (гост)
    Отговор
    25 15:00  23.12.16
    журналисти сте честни и безпристрстни....а калинината статия е евтина и ще струва много на поръчалите я и аз да вляза в ''оригиналното'' заглавие !Руските жидове живеят с мисълта за дивите балканци,но от историята досега колкото пъти/с помощта на сърби и гърци/ са искали да ни клатят са се нанизвали....не сме забравили помощта за Освобождението,но и задкулисието на бл..ките помним ;)
  • BMW (гост)
    Отговор
    26 15:05  23.12.16
    Много глупава и поръчкова статия. Продаването под себестойността с цел налагане на марка е част от бизнеса и не е измислено от В. М. Дребната конкуренция не ме интересува от гледна точка на потребител. ВАЖНОТО Е, ЧЕ ЗАРЕЖДАШ НА ПО-ДОБРИ УСЛОВИЯ!
  • обективен (гост)
    Отговор
    27 15:18  23.12.16
    Трябва всички да разберат едно. До доказване от съответните компетентни органи на вина, всеки един е невинен.
  • 28 15:38  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бургазлия (гост)
    Отговор
    29 15:39  23.12.16
    Често ходя до Айтос и зареждам от Марешки, а интересно е , че Лукойл в съседство с него , но САМО ТАМ предлагат гориата почти на неговите цени, но 30 км от Айтос, в Бургас , цените са вече над 2 лв за литър ? Защо ? 30 км, 20-25 стотинки оскъпяване ? На майка му пу*ката на Вальо Златев и Лукойл , които само ни тровят града и им дишаме серните окиси, всяка вечер комините димят та светят ,а РИОСВ не ебават ежедневните сигнали за лош мирис и качество на въздуха.
    ЩЕ ВИ КАЖА И НЕЩО МНОГО ВАЖНО КОЕТО ЗНАМ ОТ ЧОВЕК В МИТНИЦА БУРГАС ! Лукойл сключва митнически споразумения за нарушенията си, които са на стойности много по-ниски от стойността на нарушенията и ползите от тях, а от това сме ощетени ние данъкоплатците и ако има някой сериозен журналист да иде да провери тия пословични и неоткриваеми за нас простолюдието митнически споразумения !
  • goni (гост)
    Отговор
    30 15:40  23.12.16
    Обърнете внимание на изказването на Карен! Не заради това че е на руски, а поради съдържанието! Човека е успял с две изречения да изчерпа темата! Хубаво е че и такива хора се включват във форума! Само не пишете че не разбирате руски!:)
  • Пешо (гост)
    Отговор
    31 15:42  23.12.16
    Някой журналист да провери митническите споразумения на Лукойл с митница Бургас , защото там далаверата е ужасяващо голяма , практикува се от поне 7-8 години и числата са космически! Работата е там, че не можах да се докопам до тях и да ги прочета , защото съм прост гражданин, но уви някой упорит журналист да го стори, за да направи репортажа на живота си !
  • Бивш работник в Лукойл (гост)
    Отговор
    32 15:44  23.12.16
    Новите инсталации в Лукойл обработват уралски петрол с по-високо съдържание на сяра и окиси, които всички в Бургас , Долно Езерово и Камено дишат и ще дишат с години, понеже Лукойл гледа да купува евтин уралски боклук , да ни трови повече , но накрая да им излиза тънката сметка ! За това няма да се оправим !!! Защото народа спи !
  • mediator37 (гост)
    Отговор
    33 16:40  23.12.16
    Не на Марешки, а на Лукойл горивата са боклук. Заредих дизел от Лукойл джипът чак назад тръгна да върви. Абсолютен боклук наливаме от Лукойл. Преди като бях на газ същата работа. От Кълвача газ с една бутилка правех 420км, от Лукойл с газта 370км.
    Статията е поръчкова, защото ГЕРБ на всеки следващи избори среща един несистемен играч, който му дръпва 10% от електората. На тези избори това е Марешки и в спешен порядък гледат да го оплюят човека.
    На предните избори с един автобус пътуващ цирк Бареков дръпна 10%, Б.Б. пет тенекета газ изпика от яд и смачкаха Бареков. Не коментирам какъв е Бареков.
    Това не могат да разберат ГЕРБ-аджийските простаци, че никога няма да имат абсолютно мнозинство и трябва да се научат да работят в коалиция.
  • незнайко (гост)
    Отговор
    34 17:13  23.12.16
    Направо не е за вярване, как един МАРЕШКИ е погнат от цялата сган в енергийното министерство. Щом може да продава по евтино лекарства, защо да не може и с бензина. Жалко, цялата ни правна система е объркана.
  • Един Българин (гост)
    Отговор
    35 18:14  23.12.16
    Г-жо Петрова!
    Поздравления за платената публикация!
    Надявам се вашите шефове да осъзнават факта, че сайта губи читатели, благодарение на подобни поръчки.
    Поздрави.
  • Име (гост)
    Отговор
    36 18:43  23.12.16
    Ех, Калинке, Калинке ...
  • 37 19:15  23.12.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • monopol (гост)
    Отговор
    38 21:19  23.12.16
    Ха защо пропан бутана на всички омв еко меко лук праз и тем подобни извън София (най-голЕмото село) е с 20 стотинки надолу А? Питам ви аз.
  • гост (гост)
    Отговор
    39 22:03  23.12.16
    Статия-пари на вятъра;)Нямам наблюдения върху качеството на горивото при Марешки,понеже в Сф няма такава а и не съм стигал скоро до градовете в които предлага...Първо имам наблюдения върху картелните играчи и смея да кажа че кач-то на горивото,не отговаря на цената,второ най-тъпото в тази статия;)отворих я,за да видя какво долива тоя Марешки в това гориво;)че толкова му е евтино и след колко ще почнат да се чупят двигателите;)то пак се оказа че човека работил на загуба и се препокрива от друг бизнес;)Че аз когато си купувам маратонки Найки,не ме интересува че в оф.магазин са 200 лв а в Бг аутлета същия модел 130,кой на загуба най-малко ме интересува,искат толкова пари а получавам същия боклук ушит в Китай и за 200 и за 130 лв,относно конкуренцията и правилата тя себестойността се знае и не от Марешки;)това че има картел те сами го показаха миналата година,падна цената на барела,държаха докато не изпродадоха "скъпозакупеното гориво";)и докато народа не почна да вика,свалиха драстично цената....после скочи барела с 5$ и стана пак 2 лв;))при 78-80$ беше 2 лв и при 40 беше и 2 и 1.55 лв и при 45-47$ пак 2 лв;)))да ви .... и бизнесмените;)ама аз ако продавам нещо с марж 40-50 ст и го купуват и сме се разбрали с другите що да го продавам на 10 надценка....Марешки и той не цвете за Мирисане,президент няма го бъде;)ама от бизнес разбира колкото и да му е построен на схеми,ама голям бизнес и то с медикаменти и горива незнам къде няма схеми и не само в Бг,така че ос
  • дреме ми на чвора (гост)
    Отговор
    40 22:06  23.12.16
    Aко Марешки под предлог, че е поредния който иска да ни "оправи" не се целеше толкова в политическата власт с комфортен имунитет бих могъл да го приема за да кажем екзотичен бизнесмен, който подхожда на пазара по по различен начин. Но в момента в който лъсна, какво се крие зад цялата работа вече не ми е интересен ама Ич !!!
    Обаче като гледам, колко заслепени за литър бензинец в повечеко Ам-гъли има и изобщо се чудя, ще излезем ли някога от страната на Орките ! Е тука колко "писачи" има дето до вчера превъзнасяха Бат им Бойко, а днес го "хранят" и превъзнасят новия си "оправач" Марешки! Утре като се разочароват и от него, като им спре бензинеца и хапчетата, ще въздишат и лижат г.за на следващия ....
    Българска спирала си е това и няма излизане от нея !!!
    Айде почвайте да цъкате минуси !
  • Дреме ти на задния отвор (гост)
    Отговор
    41 00:40  24.12.16
    Това не мога да го разбера! Обвиняват Марешки в дъмпинг, който цели да наложи монопол. Добре, а конкурентите му от съседните бензиностанции как продават на загуба? В София се строи огромна бензиностанция с 24 места за зареждане, за да може Марешки да печели от обема продажби. Как останалите не се сетиха за такъв модел на бизнес?! Как не се сетиха за монопола много преди Марешки, а чак той като взе да прилага своя бизнес модел и им развали схемите се разкрякаха? И кой доказа лошото качество на горивата на Марешки?

    Не го познавам лично. Нямам добро мнение за него, В никакъв случай не бих гласувал за осъществяване на политическите му амбиции. Става дума за една огромна корумпирана система, за хора, които се опитват да пробият монополите и за ползата на цялото общество конкуренцията да е много по-изявена и изострена. За да е изострена конкуренцията, трябва играчите да са много и почти изравнени като не им хрумва да влизат в договорки помежду си.
  • YAMAHA (гост)
    Отговор
    42 09:01  24.12.16
    А кога ще отвори в София някой знае ли аз бях чул още за миналия месец но уви!

Напиши коментар:


Публикувай