2 642 18

Стратиев: „Бонус-малус“ е в духа на инквизиция

Мартин Христов

Духът на средновековната инквизиция се съдържа в предложената наредба от Комисията за финансов надзор за „бонус – малус“ системата. Това заяви пред БНР Алекси Стратиев, бивш началник на КАТ, сега експерт по пътна безопасност.

Системата „бонус-малус“, която е подложена на обществено обсъждане в последните дни, предизвика огромни критики и е в центъра на обществения дебат в момента. По принцип подобна система е изградена върху схемата да се поощряват дисциплинираните шофьори и да се наказват рисковите. Системата, предложена от КФН, обвързва цената на „Гражданска отговорност“ не само с водача, но и със самия автомобил. При продажба върху колата продължават да тежат „малусите“ на предишния собственик.

„Подкрепям винаги една такава система „бонус – малус“, която дава бонус на добрите водачи и малус на лошите водачи. Конкретно към публикуваната наредба на сайта на Комисията за финансов надзор – най-общо казано, в нея е духът на средновековната инквизиция“, заяви Стратиев, като даде примери. „При кражба на автомобил ти се налага малус. По пътя на тази логика нека да се включат всички престъпления от Наказателния кодекс – за грабеж, за убийство и т.н. Това не е свързано категорично с безопасността на движението! Да, укоримо е, но не по този начин“, каза експертът.

Той постави и въпроса защо се освобождават държавните и общински автомобили от „бонус – малус“ системата. „Няма логика в това. Поведението на водачите на тези автомобили също би трябвало да се санкционира. Става дума за постигане на безопасност на пътя, не само за финансови средства. Другото е, че много от нещата се припокриват с наредбата за контролните точки. В системата бонусите са безкрайно смешно малки, докато малусите са безкрайно големи“, обобщи той.

Стратиев е категоричен, че трябва да има широка дискусия по проекта. Според него не трябва рязко да се вкарват в обществения живот такива изисквания към тази система.

„Да ме извинява КФН, но за тази система говорят от 10 години. Да се предлага нещо, което сега, ако трябва да се коригира, нямало време, не е коректно. Не е коректно!“, заяви Стратиев.

Пред БНР Явор Иванов от платформата „Кар стори“ също приветства по принцип идеята за системата „бонус – малус“, но заяви, че нещата отново се побългаряват“.

„Защо като изряден шофьор трябва да нося тежестта на предишния собственик на МПС? Губи се логиката. Абсурдно е вината да е на колата. Вината трябва да е насочена към водача. Има обаче лобита, които са по-силни от разума“, каза още Иванов и уточни: „В България има регистрирани около 4 млн. МПС-та и сигурно около 1 млн. водачи. Много по-лесно е да се събира премия от 4 млн. автомобила, отколкото от 1 млн. водачи“.

Опасявам се, че ще бъде прието това, което е изгодно за лобитата, заяви Иванов.
Според така предложената система, ако си купиш автомобил с утежнения от малус и те са 400%, трябва да минат 20 години в изрядно шофиране, за да стигнеш базовата цена на колата, подчерта още експертът.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • МАФИЯ
    Отговор
    1 19:29  08.11.18
    Застрахователите отдавна са за разстрел. Ама понеже са дупе и гащи с политиците и си плащат рушветите, никой не ги закача.
  • хихо
    Отговор
    2 19:34  08.11.18
    Трябва също така колите да бъдат съдени и вкарвани в затвора.
  • Калинка от ГЕРП
    Отговор
    3 19:42  08.11.18
    Къде е логиката че закона е един за всички. Той постави и въпроса защо се освобождават държавните и общински автомобили от „бонус – малус“ системата. „Няма логика в това. Поведението на водачите на тези автомобили също би трябвало да се санкционира. Става дума за постигане на безопасност на пътя, не само за финансови средства. Ако тава е вярно. Защо като изряден шофьор трябва да нося тежестта на предишния собственик на МПС? Губи се логиката. Абсурдно е вината да е на колата. Вината трябва да е насочена към водача. Има обаче лобита, които са по-силни от разума“, каза още Иванов и уточни: „В България има регистрирани около 4 млн. МПС-та и сигурно около 1 млн. водачи. Много по-лесно е да се събира премия от 4 млн. автомобила, отколкото от 1 млн. водачи“. Наистина в тоя парламент е пълно с лобисти на който мястото им не е там да лапат парички и от държавата и от тия за който лобират защото не са за това там.

    Коментиран от #4

  • Ааааааааааааааааа
    Отговор
    4 20:07  08.11.18

    До коментар #3 от "Калинка от ГЕРП":

    Също така и за фирмени коли . Това не е ли дискриминация спрямо народа?

    Коментиран от #7


  • КРАДЦИ на Нашите заплати и труд
    Отговор
    5 20:21  08.11.18
    КРАДЦИ, хич не ги интересува безопасността на пътя. Нали плащаме на КАТ, само седят в храстите за рушвети. Става въпрос от 200 лв да плащам 600, като ме плашат, че трябвало да е 1000, и аз да съм доволен. Тези пари ги сметнете по 4 милиона автомобили, и ще разберете - 2,5 милиарда годишно в джобчето на депутати с фирми за застраховки. Само за справка- Южен поток щеше да генерира 400 милиона (не милиарда) евро на година- в пъти по малко от застрахователният бизнес, които не върши нищо и продукт и файда от него няма. пенсиите ще бъдат вдигнати с левчета, минималната заплата също. Или бой и затвор за крадците, или куфарчето и чужбина. Тук живот няма. Както си вземеш глътка въздух в семейният бюджет и веднага те потапят под вода.
  • Калинка от ГЕРП
    Отговор
    6 20:34  08.11.18
    Че са си крадци са си крадци но са шепа хора който се мислят за богопомазани с маслинова клонка но въпроса е кога народа ще ги помаже с клонки от трънки. Ето и линк че нищо в тая държава не се е променило за тия години все едни лица и мафиоти/www.youtube.com/watch?v=Cusp3FSpE_U.
  • Дайте отговор
    Отговор
    7 20:41  08.11.18

    До коментар #4 от "Ааааааааааааааааа":

    Какво да очакваме с конфискуваните луксозни автомобили на мафиоти. Може би разпродажба като резервни части.
  • Баш майстора
    Отговор
    8 20:50  08.11.18
    4млн. автомобила и 1млн. шофьори е несериозно - на всеки шофьор средно по 4 коли... Но тази система вярно е много несправедлива и зачената в грях :) Миналата седмица застрахователите обявиха, че Г.О. ще скочи с 10% от Нова година и масово ще е около 330-350лв. После МенТа Стоянова каза, че в парламента ще се гласува за намаляне на обезщетенията за загинал пет пъти от близо 100,000лв на 20,000лв. На другия ден застрахователите казаха, че Г.О. трябва да е 1000лв - а ние ядем доматите с колците. Сега бонус-малус, който чакаме от години и по-нечестен от всичко казано до сега. Всички тръгваме от базова цена(колко 200-300-1000?), после след 7 години израдно шофиране стигам заветната отстъпка от 25% и решавам да сменя колата, защото вече е стара, но новорегистрирана кола(нов внос или чисто нова) започва от базова цена на Г.О. и е по-скъпа от старата- защо тогава хората да си сменят колите? И още мн други, но не ми си пише 1 час.
  • Баш
    Отговор
    9 21:14  08.11.18
    Очаква се повишен оборот на авиокомпанийте.... Еднопосочен моля

    Коментиран от #12

  • Миризлив Пор
    Отговор
    10 21:23  08.11.18
    От много време се говори за "закон за лобизма". Нека да има регистър кой за колко се е продал за да вкара даден законопроект и кой депутат как е гласувал и естествено да се изкарва въпросните "мръсни ризи" преди избори. Така няма проблем и да се гласува, че ГО-то е просто един данък но не към държавата а към определени частни структури, които нищо не плащат защото е данък а не застраховка.
  • ГЕПИ КЪТ ЗА ПОСЛЕДНО
    Отговор
    11 21:40  08.11.18
    ОТЛИЧЕН ДЕВИЗ ЗА ЕДНА ПАРТИЯ.....
  • Некой си.
    Отговор
    12 22:48  08.11.18

    До коментар #9 от "Баш":

    Последния да заключи и загаси,ако Гинка не е спряла тока
  • 13 23:14  08.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Тези
    Отговор
    14 09:53  09.11.18
    Като сте започнали с геноцида и кражби от народа, защо направо не направите, когато имам 3 автомобила и катастрафирам с единия и на другите по 1000лв.А иначе идеята да не плащат държавни и общински автомобили е странна.То и без това пак ние щяхме да ги плащаме.

  • Булшитс
    Отговор
    15 10:33  09.11.18
    Има много хора на които колите им струват 1000 лева, кой малоумник реши, че ще им вземе на тия хора 1000 лева ГО
  • Бесен
    Отговор
    16 10:45  09.11.18
    Едно бързо обяснение, защо се начисляват наказателни маус точки и на автомобила. Както знаете гражданската отговорност се издава на собственика на автомобила и тя важи за кокетно превозно средство. Ако няма санкция за автомобила тогава всички ще прехвърлят автомобилите си на близки и роднини с книжки- баби, дядовци и т.н., които обаче никога не се качват да шофират. Съответно нарушителите, които реално управляват автомобилите, тероризират всички на пътя отново няма да бъдат засегнати, независимо, че не спазват никакви правила и реално ще се окаже, че и застраховките ще им бъдат по-ниски. Така е в цял свят. Боли ама няма начин вече не може да се търпят джигитите на пътя, трябва крути мерки.

    Коментиран от #17

  • Някой
    Отговор
    17 22:57  10.11.18

    До коментар #16 от "Бесен":

    Да ти обясня как може да се реши това. Като застраховката е на водача, а не на автомобила и в такъв случай няма да има значение каква колата. Само че никой от застрахователният бизнес не иска да е така.
  • Дедо1
    Отговор
    18 00:28  11.11.18
    Мъжкото дупе е анус,а женското е бонус

Напиши коментар:


Публикувай