863 8

ЕАЦС с 4 препоръки за отпадъците у нас

От количествата изнесени от България отпадъци за периода 2007г. – 2017г. с код R1 - Използване на отпадъците предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия са били само 19t за Швеция и то през 2015г.

ЕАЦС с 4 препоръки за отпадъците у нас
Снимка: Shutterstock

Важен показател за нивото на екологична сигурност, който е обвързан с икономическото благосъстояние и устойчивото развитие и е насочен към социално отговорна икономика, с мисъл за здравето на гражданите, е управлението на отпадъците.

Въз основа на публични данни на Евростат1 относно превоза на отпадъци, подлежащи на нотификация от и за Република България, Евро-атлантическия център за сигурност (ЕАЦС) установи следното:

Количествата внесени отпадъци в Република България за периода 2007г. – 2017г. са много по-високи от количествата отпадъци, които българската държава е изнесла. Нещо повече, през 2017г. се наблюдава спад на изнесения отпадък. Най-малък е бил вносът на отпадъци през 2011г. – 10128t, а най-голям през 2017г. – 150206t.

От информацията на Евростат става ясно също, че количествата внесени неопасни отпадъци са – 209128t, като 193471t са предназначени за използване като гориво или друг начин за получаване на енергия. Количествата внесен неопасен отпадък са с произход:

Италия – 111124t; Обединеното кралство – 65101t, Германия – 12783t и Гърция – 4463t.

От количествата изнесени от България отпадъци за периода 2007г. – 2017г. с код R1 - Използване на отпадъците предимно като гориво или друг начин за получаване на енергия са били само 19t за Швеция и то през 2015г. Тоест в България предназначени за използване като гориво или друг начин за получаване на енергия са внесени 193471t отпадъци, а едва 19t са били изнесени със същата цел.

Във връзка с представените данни е важно компетентните органи да разяснят (1) дали се издават сертификати за окончателно оползотворяване или обезвреждане на внесените отпадъци, каквото е изискването по Регламент 1013 и (2) дали се обмисля възражение за вноса на отпадъци по реда на същия регламент.

Същевременно липсва актуална информация след 2017г. за количествата внесени и изнесени отпадъци, както и информация за количествата отпадъци, които биват оползотворени и отклонени от депониране.

Въз основа на изложените данни и възможността за започване от страна на Европейската комисия на нова процедура за нарушение на правото на ЕС поради невъзможността за постигане на целите по Директива 2008/98/ЕО за 2020г., Евро-атлантическият център за сигурност препоръчва:

1. Споделяне на отговорността по управление на отпадъците между кметовете на
общини и останалите органи на местното самоуправление. Отговорен за качеството на компонентите на околната среда и факторите, които ги замърсяват е директорът насъответната Регионална инспекция за околна среда и води. Поради това той също трябвада носи отговорност по управлението на отпадъците в поверената му територия.

2. Подобряване на системата за разделно събиране. Действието е с изключителна важност, тъй като в противен случай България ще бъде в невъзможност за постигане на целите по Директива 2008/98/ЕО.

3. Да се пристъпи към законодателна инициатива, която да е отнесена към вноса на отпадъци. Вносът на отпадъци за оползотворяване да бъде съобразен с капацитета на съответна инсталация, която ще ги третира. Така ако инсталация има капацитет от 5 хиляди тона годишно, същата да не може да внесе 10 хиляди тона годишно.

4. Необходимо е да се пристъпи към използването на технически похвати, чрез които експертите на Регионалните инспекции по околна среда и води, осъществяващи контрол върху предприятия, третиращи отпадъци, да могат да определят количеството на отпадъците, както и да могат да възлагат изследване на същите с цел потвърждаване на вида им.

Бъдещи проблеми, свързани с изчерпване на капацитетите на регионалните депа, образуването на нерегламентирани сметища и евентуална процедура за нарушение на правото на ЕС (заложените директивни цели) могат да бъдат избегнати само чрез качествено управление на отпадъците, добре функционираща система за разделно събиране и контрол на вноса им.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 робинзон

    11 0 Отговор
    Не се посочва само какво да се направят едни 240 отпадъка и един 10 годишен суджук.

    Коментиран от #2

  • 2 Чичо

    7 0 Отговор

    До коментар #1 от "робинзон":

    Това не са отпадъци, а боклуци--не подлежат на сепариране, а на инсинериране
  • 3 30 години не стигат

    4 0 Отговор
    Щом може да се търсят нарушения 30 години назад за приватизационните сделки, да се потърси и отговорност 30 години назад на всички управляващи. Не са много , повечето са едни и същи муцуни , но ако ги одрусат доста пари и имоти ще върнат. Гешев да не си затваря едното око и да работи избирателно. Това е тпал щета , от корен да се изреже !
  • 4 Ели

    3 0 Отговор
    За да ясно на болшинството от читателите за какво става въпрос, ползвайте статията на колежката Ви Йовка Димитрова от 22.I. 2020 г. "Дим от Боклук: 8 въпроса за движението и горенето на отпадъци в ЕС". "в България регистрираните търговци и брокери са 996, площадките за отпадъци са 3048, а лицата, които имат право да работят с отпадъци – 6136. Информацията за превоза и вноса на отпадъци обаче не е публична." Стига се до извода, че опирайки се на ЕС Регламет: може да използваме вратичките и реално да спрем вноса - ако има политическа воля, или да го минимизираме като Швеция. . Няма да е с бомбастично заглавие "мораториум и забрана", ще е "нямаме условия за преработване" - просто, ясно и кратко. Има вратички:от 2006 г. Директивата, която е част и от българското законодателство, определя и норми за вредните вещества, изхвърляни в атмосферата при изгарянето на боклука и задължава националните власти да следят за тяхното спазване, за да не застрашават здравето и живота на гражданите си.
  • 5 Ели

    3 0 Отговор
    "Информацията за превоза и вноса на отпадъци обаче не е публична." Тук също добри "юристи по право на ЕС$ - могат да защитят интересите на България - ама то не става с "правата на уйгурите" - Йончева, Александър Йорданов - филолог, Андрей Слабаков - режисьор - а със силни прависти. И се пита за какво за тези хора в ЕС, да си чешат пъпчетата в името на "щастливите кокошки".
  • 6 Ели

    2 0 Отговор
    Ако правителството действително иска да инициира смислен дебат и позитив, а такива хора има във всички партии, да привика другарката Кунева-Пръмова, в качеството й на главен преговарящ, и да й зададе няколко неузобно въпроса. От въпросната "щастлива дама" произтичат болшинството негативи за БГ, ненапразно я наричаха "другарката "Йес"". Една Румъния подписа по-изгодни клаузи.
  • 7 герберски внос износ

    0 0 Отговор
    Изнасяме злато внасяме боклук.Маде ин Гербландия.
  • 8 Николов

    0 0 Отговор
    Не пробутвайте номера да продължаваме да внасамебоклуци, може да се случи да лежи те в тези боклуци! Стига с тази алчност, Наглеци и Мафиоти!

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.