Сега сме в извънредна ситуация, която към момента се усложнява, но нека да си дадем сметка, че тя все пак е временна и оттам да тръгне разумното разсъждение какви са правата ни като потребители и как да ги реализираме. Така председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов коментира обстановката от последните няколко дни в сутрешния блок на БНТ 1.
Засега не се усеща някаква сериозна динамика в потребителското поведение от гледна точка на покупки в търговската мрежа или пътувания в страната. Поставен е бил въпросът с отмяната на ученически лагери и зелени училища, като Маргаритов отбеляза, че ако е предвидено те да се провеждат в учебно време, родителите, заплатили някакви суми, имат право да ги получат обратно.
“Иска ми се да дадем един съвет на потребителите, който може да им бъде полезен, и той е да не бързат непременно веднага да се насочват към отказ от резервирани пътувания, особено когато те са по-отдалечени във времето”, коментира още председателят на КЗП, като изрази надежда, че и представителите от всички сектори ще намерят редица добри практики, и даде пример с изиграна театрална постановка пред празна зала, но проследена в интернет от хиляди потребители.
В отговор на въпрос за възможен отказ от пакетно пътуване в Италия и получаване на заплатената сума обратно, Маргаритов посочи, че законът много ясно описва хипотезата – трябва да са възникнали непредвидени извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията. В тези случаи обаче, потребителите нямат право на допълнително обезщетение.
Той припомни и какви са правата на пътниците при индивидуални резервации на хотелско настаняване и закупени самолетни билети. Маргаритов препоръча при отменени полети потребителите да направят справка в сайта на Европейския потребителски център, функциониращ към КЗП, за да установят в зависимост от продължителността на полета на какво обезщетение имат право.
“Възможността за пререзервиране винаги съществува и аз мисля, че към момента тя е най-разумната – особено когато става дума за пътуване в държави, в които туризмът е добре развит като Италия например, където е ясно, че и занапред ще могат да се посещават различни културни, исторически и туристически места”, отбеляза още председателят на КЗП.
По отношение на възможно повишаване на цените на стоки и услуги, които могат да се окажат често търсени, Маргаритов допусна, че ако хората не се поддадат на паника или на потребителска психоза и не се запасяват излишно, възможностите за некоректно поведение на търговци и изкуствено завишаване на цени ще бъдат по-малки, като изрази мнение, че към момента такъв риск не съществува.
Във връзка с възможно забавяне доставката на онлайн поръчки, председателят припомни, че наред с безусловното право на отказ в 14-дневен срок от доставката, потребителите имат право за развалят договора при забавяне на доставката с повече от 30 дни и да получат обратно парите си, ако не договорят нещо различно с доставчика.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 El shebek хасковски
12:07 11.03.2020
2 Ремзи
Коментиран от #4, #5, #10
12:07 11.03.2020
3 Румен Радев
12:09 11.03.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Русенец
12:31 11.03.2020
7 BTC
12:32 11.03.2020
8 ???
13:06 11.03.2020
9 Ццц
13:07 11.03.2020
10 АУУУУУ
До коментар #2 от "Ремзи":
Кажи после ,после като се събуди обграден отзад от МЕКА ТОПЛИНА ..... Как беше ? Матрака го изхвърли или го запали , че страшно смърди още от началото на махалата !!!!15:12 11.03.2020
11 Читател
В случая Китай, Италия - ТО сами предлагат ваучери, изместване на пътуването или връщане ба пари, тъй като са налице форсмажорни обстоятелства и самите те не могат да осъществят организираното пътуване.
Що се касае за други дестинации, все още не са наложени такива обстоятелства и те ако могат да осъществят пътуването и отказа е от страна на потребителя, неустойките са за сметка на потребителя и по договор!
Съвета към всички планиращи тепърва по далечно пътуване, да сключват “Застраховка отказ от оътуване”, освен задължителната недицинска застраховка!
21:07 11.03.2020