Най-голямото предизвикателство, пред което Европейската харта за пътна безопасност в България ще бъде изправена, е лошата организация. Това каза за News.bg д-р инж. Богдан Милчев от Института по пътна безопасност, след като стана ясно, че ИПВ е приет за национален представител на България в Европейската харта.
За пример той даде пътната маркировка, обезопасителните системи и лошото проектиране на пътищата. Ако човек тръгне да пътува от Швеция към България, вероятността да загине в България е 4 пъти по-голяма. Това не е защото шофьорите са по-лоши, а защото тук пътищата са по-некачествени. Друг фактор за този увеличен риск е самото поведение на шофьорите - когато те карат в чужбина, променят своето поведение, тъй като има контрол на пътя, каза Милчев.
За мястото на психологията и възпитанието в пътната безопасност заяви, че според него възпитанието е единствената опорна точна на тези, които нищо не разбират от пътна безопасност. Истината е, че поведението на шофьорите се осланя на закона и контрола на пътя. По думите на Милчев, не е нужно човек да има свръхумения, за да кара. Също така не е редно водачите на автомобили да бъдат обучавани в аквапланинг. Затова не би трябвало и шофьорите да карат в екстремни пътища, категоричен бе той.
Институтът по пътна безопасност е подготвил доклад, с който ще се оценява качеството на пътищата в България. Става въпрос за вече построените, както и за тези, които тепърва ще се строят. Милчев поясни, че този доклад ще бъде представен на Европейската комисия. Това ще се случи може би до 2 месеца. Това, което констатираме е, че в момента новото правителство не е предприело никакви действия, свързани с пътната безопасност. Това говори или за сериозна некомпетентност, или обвързаност със строителните фирми, отсече той.
Данните за месец май показват, че жертвите на пътя са се увеличили с 35%, сравнение с 2020 година. 54 души са загиналите за месец май, а миналата година те са били 30 души. "Тези факти ме карат да си задам тези два риторични въпроса: Дали политическата обстановка влияе на жертвите по пътищата, и дали политиците носят пряка отговорност за жертвите по пътищата." В тази връзка Богдан Милчев заяви, че има подозрения, че с уволненията на шефовете на АПИ се извършва подмяна, а не промяна.
Милчев заяви, че за да има висококачествени пътища в страната, трябва да има незабавни кадрови промени в Държавната агенция Безопасност на движението по пътищата.
Попитан какви санкции трябва да се наложат на тираджиите, които изпреварват на пътя, Мирчев отговори, че не на всякъде е забранено на тировете да изпреварват. Санкции при злоупотреби на пътя трябва да има, но и качествени магистрали също. Той даде за пример извършения ремонт на околовръстното в Пловдив. Хвърлиха се 25 млн. лв. за този ремонт, а в момента този път е по-опасен сега, отколкото преди. В момента сме в абсурдната ситуация хората да протестират срещу махането на мантинелите на това шосе.
На въпрос на News.bg дали са чести случаите, в които професионални шофьори получават удостоверения, без реално те да са се явили на психотест, Милчев отговори, че в момента се правят реформи в ДАИ и едва след това може да се даде отговор на този въпрос.
Попитан за казуса с арестувания шеф на 3-РПУ, който е обвинен, че е иззел видеозаписи при катастрофата в Пловдив, при която трима души загинаха, Мирчев отговори: "Ако това е вярно, то българската полиция се нуждае от рестарт."
Европейската харта за пътна безопасност (ЕХПБ) е най-голямата платформа на Европейската комисия за участието на гражданското общество по темата пътна безопасност, с хиляди членове. Цел на Хартата е да се подкрепи амбицията на Vision Zero за намаляване на смъртните случаи по пътищата в ЕС до почти нула до 2050 г.
С цел по-висока ефективност на местно и национално ниво, Генерална дирекция "Транспорт" на Европейската комисия ще работи интензивно с мрежа от национални представители (National Relays) в 27-те държави-членки на ЕС, като са избрани водещите експертни организации по държави.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 кьорфишек
11:44 02.06.2021
2 Юрий Чайка
11:45 02.06.2021
3 На Тракия
Коментиран от #6
11:46 02.06.2021
4 Перо
11:48 02.06.2021
5 Аз.....
11:49 02.06.2021
6 Аз.....
До коментар #3 от "На Тракия":
Защо то са чужденци.........Турци.11:50 02.06.2021
7 писна ми
11:51 02.06.2021
8 fon4o
11:52 02.06.2021
9 замислен
11:52 02.06.2021
10 Чочо
11:57 02.06.2021
11 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
12:11 02.06.2021
12 6A13TT
12:16 02.06.2021
13 Да,да
12:23 02.06.2021
14 Аз.....
Как ви звучи инж.- КАТАДЖИЯ ПРИ ТОВА ОФИЦЕР а сега председател на организазия?
По негово време май 2007,8 и 9 как беше?
12:41 02.06.2021
15 Аз2
12:48 02.06.2021
16 Умник 65
15:22 02.06.2021
17 Бай Шиле
23:20 02.06.2021
18 Бай Шиле
23:28 02.06.2021