Last news in Fakti

22 Февруари, 2022 14:50 1 794 17

МОН предлага реформи във висшето образование

  • мон-
  • реформи-
  • висшето образование

Правителството ще въведе общи изисквания за образователни, научни и научно-приложни резултати

МОН предлага реформи във висшето образование - 1
Снимка: БГНЕС

През тази година Министерството на образованието и науката (МОН) ще предложи промени в Закона за висшето образование (ЗВО) и Закона за развитие на академичния състав (ЗРАС). Целта е да се подобрят качеството на висшето образование и международната видимост на българските университети така, че в следващите години поне един да попадне в топ 500 на световна класация.

Реформата ще започне с повишаване на изискванията към преподавателите и подобряване на системите за акредитация, атестация и борба с плагиатството, съобщават от образователното ведомство. В бюджета за 2022 г. са предвидени още 20 млн. лв. за допълнителни трудови възнаграждения на преподавателите в държавните висши училища. Те ще бъдат дадени на университетите, след като те приведат критериите и показателите в своите правилници за атестиране на академичния състав в съответствие с методика, определена в акт на Министерския съвет. МОН вече работи по нея, информират от Нова телевизия.

В момента процедурата по атестация, включително изборът на критериите, зависи изцяло от решенията на факултетите, които оценяват сами себе си. Поради тази причина почти всички преподаватели получават най-високи оценки. Вследствие на това в университетите преподават хора, които не се развиват. Постепенно те се превръщат в мнозинство, което чрез гласуване взема всички важни решения без грижа за дългосрочното бъдеще на висшето училище.

Ето защо правителството ще въведе общи изисквания за образователни, научни и научно-приложни резултати, които всеки преподавател ще трябва да постигне съобразно своето ниво и съгласно минималните критерии за академично израстване в съответното професионално направление. Целта е само инициативните и подготвените да могат да покрият тези изисквания в дългосрочен план. Така ще се повиши мотивацията на преподавателите и ще се обнови съставът, като се освободят места за млади и мотивирани хора, които са готови да работят интензивно през целия си професионален път.

Паралелно с това ще се прегледат отново минималните изисквания за професионалните направления и ще се актуализират, където е необходимо. Ще се промени и съставът на журитата в конкурсите за заемане на академични длъжности и за придобиване на научни степени. Предвижда се няколко от техните членове да бъдат избирани на случаен принцип от регистъра на Националния център за информация и документация (НАЦИД).

В акредитацията на висшите училища ще участват само преподавателите, регистрирани в НАЦИД, т.е. които покриват минималните изисквания. Ако университетът не може да осигури такива хора за определен преходен период, той ще се преобразува в образователно висше училище или колеж.

Ще се разшири обхватът на проверките за плагиатство. В момента те се правят само за научните трудове, участвали в конкурси за академично израстване. Ще се даде възможност за проверка на всички сигнали, свързани с научно плагиатство и публикуване на недостоверни данни. Това ще се постигне чрез създаване на двустепенна система за проверка. На първото ниво ще са институционалните комисии по академична етика в научните организации и висшите училища. Втората степен ще е съществуващата национална комисия по академична етика. Тя ще проверява само сигнали, обжалвани, след като са минали през първа инстанция.

Целта е да се създаде нетърпимост към плагиатството и към фалшификацията на данни в академичните среди. Очаква се това да има превантивен ефект и системата постепенно да се изчисти от подобни практики.

Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) вече работи върху промени в начина на акредитиране на висшите училища. Сега оценките на почти всички университети са високи, без да се очертават ясно силните и слабите им страни. Причини са формалната процедура, която изисква обработка на обемисти документи, и силната доза субективизъм при оценяването.

МОН предлага в бъдеще при акредитацията да се използват основно числови данни от надеждни източници за реални показатели, подобни на тези в Рейтинговата система на висшите училища - напр. безработица сред завършилите, осигурителен доход, научни публикации в международните бази данни, привлечени средства по договори и др. Така ще се очертаят истинските постижения и проблеми и ще се минимизира субективизмът. Докладът за самооценка ще се преобразува в критичен анализ на слабостите и план за преодоляването им. По този начин ще се създаде много по-удобна за прилагане и обективна система за акредитация, която ще повиши силно мотивацията на висшите училища да подобрят резултатите си в съответствие с критериите за тяхната оценка.

Съществуващата мрежа от университети не позволява това, тъй като е силно фрагментирана и включва редица много малки държавни висши училища. През тази академична година 13 от тях имат по-малко от 2000 студенти. В пет те са дори под 1000, а най-малкото обучава 343 студенти. Редица университети обявяват множество класирания всяка година и въпреки това трудно запълват или изобщо не успяват да запълнят свободните места. През академичната 2021-2022 г. има висши училища, които са реализирали едва около 60% от утвърдения прием на студенти.

За преодоляване на посочените проблеми МОН предлага малки висши училища със сходен и/или допълващ се профил и разположени в едно и също или в близки населени места да се обединят под общо име, с общо или споделено ръководство. Идеята е „шапката“ да бъде юридическо лице, като съставните висши училища също запазят значителна юридическа и академична самостоятелност. Чрез новата структура участващите в нея университети могат да споделят преподаватели, материална база като спортни съоръжения, общежития и др., обща администрация и обслужващи звена, да организират обща кандидатстудентска кампания.

Няма да се засяга специализираното обучение, по което всяко малко висше училище има своята уникална експертиза. Отделните висши училища ще могат да кандидатстват за проекти самостоятелно и да се сдружават за съвместно обучение с други университети.

Целта на обединението е да се запазят силните страни на включените в него висши училища, но и да се създадат нови възможности, които не са по силите на всяко от тях поотделно.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Дар за реализации

    0 4 Отговор
    Имам душа, която трябва да бъди напълнена с любов и истински живот !
  • 3 ферта

    8 1 Отговор
    По малко ВУЗ, по умни хора!
  • 4 некролог

    7 2 Отговор
    Не сте прави, трябва да се открият във всички градове ВУЗОВЕ, така поне ще могат да си пишат правилно имената!
  • 5 Стоянов

    15 0 Отговор
    Министъра дето сам се повиши на академик. ПЪЛНО ПОЗОРИЩЕ!
  • 6 amida

    3 0 Отговор
    2022 ще бъде година на анализи, а 2023 може да има и някакво действие
  • 7 Аууу

    10 0 Отговор
    Искам да попитам какво последва от конфликта на интереси на т нар академик денков който се самонаправи академик? Във всяка нормална европейска страна, да не говорим за САЩ щеше да последва уволнение и разпердушинване заради лошият пример и кражбата от държавата (по 3-4 000 лвна месец доживот!!)! Какви претенции мо е да има такъв човек към другите, като самият той е за съд? Да не говорим, че всяка негова заповед (той ги нарича препоръки, писма..) плаче за юрист и психолог?
  • 8 Ко каза ко

    9 1 Отговор
    Целта е да се подобри качеството на вишуту???? То няма качество бееееее
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Доко

    4 3 Отговор
    Само тъпунгери почти на 80 процента от висшистите. А тези който им преподават също. А университети , колкото щеш само и само да ти вземат парите. ЗАКРИВАЙТЕ половината от тях.

    Коментиран от #13

  • 11 pbdan

    6 0 Отговор
    Ама как ще намалите броя на ВУЗ-овете! Зад всеки ректор стоят няколко зам. ректори, финансов мениджър, гл. счетоводител, административно-стопански сектор, почивни станции и имоти, проекти - вътрешни, външни, европейски, клъстери.
  • 12 Стига сте дрънкали

    2 1 Отговор
    Съвета още не е свършил. И пресконференцията също.
  • 13 pbdan

    5 0 Отговор

    До коментар #10 от "Доко":

    Така е Доко, но се получи когато дадоха автономия на ВУЗ и възможността да печелят. Ректорите пък разбраха автономията като възможност да печелят само те и най-близките им сподвижници. Започнаха едни изнесени, занесени, поднесени, отнесени обучения, после станаха присъствени, отсъствени, дистанционни, специални, с откъсване или не от производството, по заводи, цехове и стана голямото мазало.
  • 14 прекалено

    5 1 Отговор
    Трябва да се закрият 50% от университетите.
  • 15 Аааааа

    0 0 Отговор
    МОН пируети, щели да обединяват/съвъкупляват ресурсите във Висшето......оптимизации за безкачествено образование. Щом искат оптимизация/повишаване качеството, ето няколко неотложни промени:
    - премахване на 30% от изучаваните предмети в степен бакалавър, преставляващи абсолютен талаш и неадекватност в рамката на дадена специалност и БЪДЕЩА реализация.
    - намаляване срока на Бакалавърска програма на 3 години за повечето специалности и обвързване с реална трудова практика.
    - Магистърските програми да бъдат РЕАЛНО надграждащо ниво и път към научна дейност, а не повторение на изученото в степен Бакалавър.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Анонимен

    0 0 Отговор
    Редно е и след завършване в Бг и на Запад, на психотест, че от учене, някои явявайки се по кабелки са превъртяли, с бързото говорене и ръкомахания
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол