Last news in Fakti

25 Ноември, 2022 14:10 1 897 6

Експерт: Интегриран жп билет в България? Това е скок от феодализъм в капитализъм

  • бдж-
  • експертен капацитет-
  • интегриран билет

Заради "инхаус" поръчки и липсата на експертен капацитет в БДЖ не усвояват не само европейските, но и бюджетните трансфери казва Симеон Ананиев

Националната компания "Железопътна инфраструктура" не успява да усвоява средствата не само от европейски програми, но дори и от капиталовите трансфери от държавата, като причини за това са желанието да се извършват "инхаус" поръчки и липсата на експертен капацитет. През следващия програмен период България ще получи 1.6 млрд. лв. за транспортна свързаност, от които голяма част са за инфраструктура - ЖП връзката със Северна Македония, свързване на пристанищата с река Дунав и възстановяване на транспорта по Дунав. Това коментира проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт, пред телевизи Блумбърг.

"Реалните възможности за качествен транспорт е когато се свържат всички неща - не може да имате само добри превозни средства, трябват инфраструктура и интелигентни транспортни системи. В Европа се говори вече за единен ЖП билет, а в БДЖ, ако не купите билет в гарата, кондукторът ви го пише на ръка... Иновациите може да се постигнат само чрез вкарването на компании, които имат опит и вече извършват превози в ЕС - те ще си вкарат и превозните средства и продажбите на билети".

Има увеличение на пътниците в крайградските зони на големите градове, както и по линиите от столицата към морето, но без сериозни промени в БДЖ, системата ще остане силно нерентабилна, каза още Ананиев.

Запитан за възможностите за въвеждане на интегриран европейски билет в България, Ананиев ги сравни с развитието на Китай "от феодален строй да минем в капитализъм".

"Освен европейски план трябва да имаме национален план, който да осигури инвестиране, че да свърже тези проекти с по-малките населени места, тоест изграждането на мрежа - не само да строим и да усвояваме някакви европейски средства... Това не се видя при последния програмен период".

Автомобилният транспорт в страната е добре либерализиран, като България е дори водеща в Европа; в ЖП товарния транспорт има 16 оператора, сред които и държавни компании на други членки на ЕС, и се наблюдава 40% ръст на трафика. Проблемите в товарния сектор са липсата на капацитет и организация по границите, като страната е "задръстена с вагони" в момента, каза Ананиев.

Решението да не се либерализират пътническите превози и да се остави БДЖ като единствен оператор е довело до крах в сектора. През 2024 г. се очаква провеждането на нов конкурс за ЖП превозвачи и оператори за вътрешната мрежа на страната, но засега няма яснота за кои линии ще става въпрос.

"Има поне два кандидата, германски фирми, които искаха дори да са подизпълнители на БДЖ, но от БДЖ решиха, че не е удачно".

Конкурсът може да даде възможност на Софийска община да намери изпълнители за крайградските превози, съвместно с Министерство на транспорта и НКЖИ, а не с превозвача, по примера на много европейски столици. Това ще премахне километричните опашки и ще подпомогне развитието на зелената сделка, смята Ананиев.

Промяната на веригите на доставки е основното предизвикателство пред транспорта в Европа, където страните вече не желаят да зависят от производството в Китай

"Веригите стават все по-натоварени, по-къси и по-оборотни. Ние го виждаме в България - над 2 млн. превозни средства идват от Турция", вместо да минават от Китай през пристанищата на Нидерландия към ЕС. "Определено Нидерландия няма икономически интерес да пусне България в Шенген, защото ще станем суперцентър на логистиката".


Поставете оценка:
Оценка 4 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 квя

    3 5 Отговор
    Използване на БДЖ? Това си е чиста игра на "руска" рулетка!
  • 2 Ахахаха

    5 1 Отговор
    важно е да има билетче, независимо, че няма влакчета. Държавата на простотията!
  • 3 SDEЧЕВ

    1 1 Отговор
    ЕЕ МЕЧТИ МЕЧТИ ВАРНА БУКУРЕЩ 3 ЧАСА,АМА НАДАЛИ.

    Коментиран от #6

  • 4 Българските турци

    3 1 Отговор
    Пътят на "подправките и коприната" а днес на "енергията ,икономиката и търговията" от векове насам за пръв път така отчетливо се е насочил към България.За съжаление взорът на българите е пренасочен и цели да им бъде отнет този геополитически авантаж...
    Използват генетичната малоазиатска параноя на българина и отклоняват облагите към своя територия...
    Гърчите се в лютата си фобия и плюете...а се говори за национални интереси на България.Ослепели сте от злоба и не виждате облагите за България...Защо да не тече газ от Турция през България?... Защо да няма високоскоростен влак през Пловдив и София за Европа?...Трасето до Одрин е почти готово и Турция иска газта,влаковете и тировете да минават през България ...Тогава какво и кой пречи да няма мостове над Дунав, тунели под Стара планина и ЖП и авто магистрали през тях от Азия към Европа?!... повярвайте ... Турция наистина е готова да инвестира и реализира без да се поддава на какъвто и да е комплекс и претенции, всичките блянове на българите...защото знае че са един благосъстоятелен и много по мъжки народ от другите на Балканите. Мицотакис направи всичко възможно да отбие трасето към Солун и Скопие...a и не е ли време вече да се отърсите от 150 годишния си сън и да видите кой ви е приятел, кой ви е враг ?!..
  • 5 Няма железници

    0 1 Отговор
    Докато владее лобито на ТИР, же-пе то ще колабира, а труповете и чувауите по пътищата ще се множат. Което ми говори, че назрява моментът на решаването.
  • 6 Може

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "SDEЧЕВ":

    Ама има пречка -Моста на Дружбата. Добавяй по един -два часа на всеки курс и сметката ще ти излезе.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове