Last news in Fakti

16 Септември, 2023 14:34 3 148 54

Изработваме собствени жълти павета до Коледа

  • жълти павета

Паветата, които виждате на площада могат да издържат и 300 г., ако са полагани правилно

Изработваме собствени жълти павета до Коледа - 1

Работата по жълтите павета е започнала през 60-те години на миналия век. Решихме сега да опитаме с утаячни или сегменти мергелни скали. Това паве, което изработихме сега е идентично по форма, големина и цвят на еталоните, които виждате в центъра на София.

Това каза в студиото на Euronews Bulgaria проф. Любен Лаков от Института по металознание към БАН.

Той е прототип, но не е със същия състав. Ние започнахме със суровина, която се намираше в Попово. Суровината не е тайна. Рецептурният състав е тайна. Суровината трябваше да се модифицира. Фазите, които дават здравината на павето и цветът бяха загадката. Ние достигнахме до находище с промишлени запаси, където просто суровината искаше максимално малки модификации. Все си мислехме няма ли състав в България, който да не трябва да се модифицира. Първо намерихме суровина, която изискваше сериозна модификация, но сега вече с новата ни суровина е нужна минимална модификация.

Паветата, които виждате на площада могат да издържат и 300 г., ако са полагани правилно. Първите павета се е следяло много внимателно как се хидроизолират, това е много важно, за да не прониква водата под паветата. Това сега се случва, защото тя пронква там и от засиления трафик в столицата се получава това. Нашите павета ще са устойчиви колкото еталоните.

Ако се строи завод за жълти павета той трябва да бъде близко до суровините. България не е дълга и голяма. Може суровината да се превозва също. Такова предприятие съществува във Видин. Заводът за костен порцелан. Всеки е чувал за него.

За под 20 лв. е трудно да се направи едно жълто паве от тези, които ние създаваме. 35 златни лева за 3 милиона златни павета са дали едно време, можете да сметнете колко са стрували тогава. Едно паве това е високотемпературен режим, който изисква специфични условия.

До Коледа ще бъдат изработени поръчаните павета от нас от Столична община. Ще представим само качествени павета, в момента ги печем и сушим.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Адам Хилтън

    49 11 Отговор
    Предприятията които можеха да произвеждат строителни материали ги приватизирахте и ликвидирахте "в името на демокрацията", не помните ли?

    Коментиран от #10, #47

  • 2 !!!?

    17 36 Отговор
    Като пуснете съветските танкове на Радев пак Фандъкова ще ви е виновна за жълтите павета !!!?

    Коментиран от #13, #33

  • 3 ТаУмВзе

    9 5 Отговор
    Когато се събухте, изобще не ви Крадът!
  • 4 За да издържат паветата

    19 6 Отговор
    много години, под тях трябва да се излее 30-35 см. бетон. Иначе пак ще пропаднат.

    Коментиран от #43

  • 5 Жоро павето

    21 1 Отговор
    Очарован съм.Може ли да ми изпратите едно паве,за проба.

    Коментиран от #36

  • 6 Мдааа

    26 8 Отговор
    Ще правят завод за няколко десеткихиляди павета?

    Пак някой комунист прави "икономика" с чужди пари.
  • 7 Последния Софиянец

    24 3 Отговор
    Днес минах оттам на път за Паметника .Отсега са криви,на вълни и с дупки.Запълват дупките с парчетии

    Коментиран от #49

  • 8 12343211

    11 1 Отговор
    Паветата, които виждате на площада могат да издържат и 300 г., ако са полагани правилно.
    "Ако цапа и мирише и кара мама да пере."
  • 9 Обаче

    21 2 Отговор
    💲Това паве, което изработихме сега е идентично по форма, големина и цвят на еталоните,💲
    🎯Колкото и важна е цената на паве, оригиналното паве има един незаобиколим недостатък - хлъзгаво е като лед, особено когато е мокро от дъжда. При поледица през зимата направо е причина за катастрофи.
    Нищо по този въпрос за сцеплението на новото паве не се обявява. Отговаря ли на съвременните норми за сцепление и безопастност или е само подходящо за пешеходна зона, каквато беше зоната с жълтите павета преди демокрацията - пешеходна зона.💥

    Коментиран от #12, #17, #37

  • 10 Мдааа

    18 3 Отговор

    До коментар #1 от "Адам Хилтън":

    В някое от училищата на сорос, по някоя креативна програма за развитие, ще боядисат паветата с водни боички, а ще фактурират боя за яйца!
  • 11 варненски пенсионер

    24 1 Отговор
    абе, що не сложите жълт асфалт !?

    Коментиран от #18

  • 12 Стършел

    11 1 Отговор

    До коментар #9 от "Обаче":

    И според мен това е най-важното. Безопасност при сегашните условия на трафик, за превозни средства и пешеходци!

    Коментиран от #19

  • 13 Хахахаха

    15 3 Отговор

    До коментар #2 от "!!!?":

    Още я караш на "съветски" танкове! Погледни си календара!
    А, как върви борбата с комунизма, напредва ли?

    Коментиран от #22

  • 14 Видя се какви хора са на работа то само

    24 1 Отговор
    Роми без коалификация
  • 15 Нямам думи !

    19 2 Отговор
    Пари за камънаци имат,ама за друго нямат ! Да бяхте спасили поне едно дете бе,лумпени !
  • 16 ха ха

    18 1 Отговор
    тия от демокрацията ли се видиотиха , или просто е отключила това което си е било в тях ? да представяш като върхово постижение изработката на едно паве ми се гледа малко аха мъха ама що да правиш ,модерни времена
  • 17 Хайрсъзина

    16 2 Отговор

    До коментар #9 от "Обаче":

    Някога с файтоните и конете са се хлъзгали.Това са най непрактичните павета.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Обаче

    17 3 Отговор

    До коментар #12 от "Стършел":

    Заради хлъзгавостта на настилката с жълти павета от Ректората при СУ до Орлов мост, те баха премахнати и заменени с асфалтова настилка още преди да узрее Зрелия Социализъм. Чобанов от СО като историк би могъл да уточни. Зоната пред Нар.Събрание до Мин Съвет беше забранена за автомобили (освен возилата на министрите) и обявена за пешеходна зона.

    Коментиран от #38

  • 20 каквито и да са паветата

    11 3 Отговор
    ако няма бетонна основа под тях, нищо няма да стане.

    Коментиран от #21

  • 21 Еееей

    5 1 Отговор

    До коментар #20 от "каквито и да са паветата":

    Това е моя реплока. Коментар 4.

    Коментиран от #28

  • 22 ГОЛЯМ СМЯХ

    5 2 Отговор

    До коментар #13 от "Хахахаха":

    тоя ще да е от троловете на галя от посолството те са такива изперкали от всякъде
  • 23 Простичко е

    12 1 Отговор
    Слагате един подложен слой 15см минимум железобетон и после редите паветата на пясъчна възглавница но с кварцов пясък. Няма да мръднат. Но струва пари и после не остава за крадено от последващи ремонти
  • 24 Радост

    4 1 Отговор
    Много добре. Ще има за следващите пет ремонта за следващата година.
  • 25 Буко Баламата

    18 1 Отговор
    Абе вие не можете втора година да ги наредите какво ще произвеждате бе?
  • 26 Нека

    8 1 Отговор
    да ги направим Укропавета сньо-жълти !
  • 27 Маро

    8 1 Отговор
    Много си проста!
    Това че си завършила столичния “ Факултето”! Е показателно!
  • 28 Факт

    11 1 Отговор

    До коментар #21 от "Еееей":

    Те у 18 век все бетон са лели отдоле.Не е до бетона

    Коментиран от #29

  • 29 Калитко

    10 1 Отговор

    До коментар #28 от "Факт":

    Бетона е измислен доста преди 18 век!

    Коментиран от #31

  • 30 Жоро павето

    8 1 Отговор
    Това ще бъде върхът на високотехнологичното производство в тикволандия.
  • 31 Недоклециан

    4 1 Отговор

    До коментар #29 от "Калитко":

    Още от римската империя.
  • 32 Бойкот на алчния сайт О.Л.Х.

    11 1 Отговор
    "Паветата, които виждате на площада могат да издържат и 300 г."!!!???!!!
    Вие луди ли сте, за 300 години ГЕРБ ще им направи поне 300 ремонта...
  • 33 ужас(истински)

    7 2 Отговор

    До коментар #2 от "!!!?":

    Танкове има ли вече у нас? 105 танка не ги ли подарихме отдавна с фанфари на РСМ ?

    Коментиран от #53

  • 34 Я стига бе

    8 0 Отговор
    Ремонтна ремонта. Фънди знае как да гепи народна пара.
  • 35 Боруна Лом

    3 1 Отговор
    ПОРЕДНИЯТ,,СМУЧАЧОС,,
  • 36 Не забравяй да го хидриизолираш

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Жоро павето":

    преди употреба
  • 37 Ха ха

    7 0 Отговор

    До коментар #9 от "Обаче":

    Жълтите павета- пешеходна зона.И нека да се хлъзгат туристи и столичани ако вали.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Иво

    1 1 Отговор
    Страхотен напредък за 30г пазарна икономика
  • 40 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 41 ББПП

    3 1 Отговор
    Излиза, че за 100м път, само паветата ще му струват над 2,5млн лева. Лапачи нещастни
  • 42 Хъш

    2 0 Отговор
    Добра новина, пожелава ви успех.
  • 43 Хъш

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "За да издържат паветата":

    И после наводнения. Никой вече не прави така, водата трябва да се просмуква в почвата

    Коментиран от #51

  • 44 Яяяяяя

    3 1 Отговор
    Супер, ще ги наредим до Великден , а ново пренареждане есента
  • 45 Голяма философия, голямо нещо

    4 3 Отговор
    Бетоново изделие да оцветиш. То бива идиоти но чак толкова не бива

    Коментиран от #48

  • 46 Не бързайте пичове

    2 1 Отговор
    Идват тракторите и комбайните
  • 47 хайде бе

    3 1 Отговор

    До коментар #1 от "Адам Хилтън":

    Затова ли България е износителка на промишлен и санитарен фаянс, естествени и изкуствени подови покрития, гранитогреси, тухли, керемиди и строителна керамика? Аз съм чакал с дни пред завода за тухли да натоваря, а сега ми ги карат на обекта и ми ги качват на плочата. Взимай отношение по въпроси, които са ти понятни.
  • 48 подготвен

    4 0 Отговор

    До коментар #45 от "Голяма философия, голямо нещо":

    Жълтото паве е керамика, а не бетон. Има двайсеттина разлики на първо време.
  • 49 комшията

    3 1 Отговор

    До коментар #7 от "Последния Софиянец":

    Нали та гледам от двора не мърдаш. Гониш косерите да не ти изядат гроздето от асмата. Цял месец не си излизал от село.
  • 50 ИМПЕРИАЛИСТ

    1 0 Отговор
    Журналисти, не е "...сегменти мергелни скали...", а СЕДИМЕНТНИ! мергелни скали.
  • 51 ИМПЕРИАЛИСТ

    1 0 Отговор

    До коментар #43 от "Хъш":

    ....В почвата на село, а в градовете имаме дъждотвеждаща канализация

    Коментиран от #52

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове