Last news in Fakti

6 Март, 2024 12:21 2 127 17

Екип от експерти: В София има опасно замърсяване с азотен диоксид

  • замърсяване-
  • азотен диоксид

Дори краткотрайните излагания на високи нива на азотен диоксид могат да влошат здравословното състояние на хора с дихателни заболявания, особено астма

Екип от експерти: В София има опасно замърсяване с азотен диоксид - 1

Екип от експерти, ръководен от водещ международен специалист по качеството на въздуха, потвърди високото замърсяване с азотен диоксид (NO2) в София. Стойностите, които показа първото по рода си измерване в града, са притеснителни и представляват сериозна заплаха за здравето на жителите му.

Основен източник на NO2 в София е транспортът и по-точно дизеловите автомобили, както и бензиновите с премахнат или неработещ катализатор.

Д-р Аксел Фридрих*, бивш дългогодишен директор на дирекцията „Околна среда, трафик и шум“ на Федералната агенция за околната среда на Германия, както и консултант на водещи световни институции по въпросите на замърсяването от транспорта, сред които Световната банка, дойде в България по покана на Екологично сдружение „За Земята“.

Заедно със свои колеги от Deutsche Umwelthilfe и използвайки много прецизна мобилна апаратура за отчитане на концентрациите на азотен диоксид, д-р Фридрих извърши измервания на замърсяването на въздуха в различни части на София.

Резултатите показаха, че независимо дали отиваме на училище, шофираме или чакаме на спирката, пребиваването на софийските улици може да е опасно здравето ни. Измерванията ни отчетоха пиково замърсяване с NO2 над 450 µg/m3. За сравнение СЗО препоръчва нива от 25 µg/m3 на денонощие. Така се потвърди фактът, който вече неофициално знаем, но се отричаше години наред от местните власти – в София има опасно замърсяване с азотен диоксид.

Причината замърсяването да не бъде официално констатирано досега се корени в разполагането на двете транспортно ориентирани автоматични измервателни станции далеч от пътното платно и в неподходящи райони на града, в несъответствие на Директивата за качество на атмосферния въздух. Едната от тях беше преместена безвъзвратно от Орлов мост през 2013 г. заради строежа на метростанцията в района и като резултат София официално спря да има проблем с азотния диоксид.

„Замърсяването с NO2 е сериозен проблем и е жалко, че официалната система не го регистрира, защото транспортно ориентираните станции са разположени неправилно. Разбирам, че Столична община е предприела мерки в тази посока в последните месеци, но е необходима амбиция и усилия. Важно е също да има спешни действия за коректното измерване на замърсяването от транспорта от страна на отговорните за това институции“, посочи д-р Фридрих.

Той специално обърна внимание и на факта, че зоната с ниски емисии в София в момента не е активна и съответно не въздейства, за да намали негативните ефекти от транспортното замърсяване и препоръча мярката да е целогодишна.

Дори краткотрайните излагания на високи нива на азотен диоксид могат да влошат здравословното състояние на хора с дихателни заболявания, особено астма, което води до поява на кашлица, хрипове, затруднено дишане, посещения в спешните отделения, прием в болница.

По-продължителното вдишване на въздух с повишени концентрации на NO2 може да допринесе за развитието на астма и потенциално да увеличи чувствителността към респираторни инфекции и води дори до структурни промени в белия дроб дори при здрави хора. Хората с респираторни проблеми, децата и възрастните хора обикновено са изложени на по-голям риск от негативно въздействие върху здравето, показват научните доклади по темата, включително едно от най-актуалните изследвания конкретно за гр. София, публикувано в няколко престижни международни научни журнала.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 честен ционист

    5 15 Отговор
    Трябва да насъберат трошките от Ганчо и да не припарва до центъра на Софето с личен автомобил без значение, къде живее.
  • 2 Жаба Дарк Вейдър

    4 4 Отговор
    Така, така. Сега един дъждец липсва и киселината е готова.
  • 3 да кажа все пак

    15 1 Отговор
    колата ми е на пропан бутан но за българските власти е с ЕВРО1
  • 4 Сталин

    6 6 Отговор
    Абе конфискувайте печките на сиганите
  • 5 взеха на бандите от

    3 3 Отговор
    пяни и дрогиращи се и болните с нуроен неремонтираните и без катализатори коли . Въпреки това азота изтрови гражданите . смогът е смъртоносен . жълтия пясък с смог изтравя хора и животни . и войната докарва мини и трупове в морето . 2 в 1 скоро ще има . ивана още я търсят . общо 23 изчезнали още се търсят . то варна, то дупница, то петрич . убииците се укриват успешно година .
  • 6 Докараха всички селяндури

    8 4 Отговор
    в Софета, сега дишайте дълбоко.

    Коментиран от #8

  • 7 Аксел Фридрих

    8 0 Отговор
    Аз Аксел с помоща на джобен калкулатор измерих каквоти са ми наредили, резултатите са точни и не подлежат на оспорване от туземзите.
  • 8 Шопо

    5 1 Отговор

    До коментар #6 от "Докараха всички селяндури":

    Най мръсен е въздуха във Видин.
    Водата също, каптажа за водата е на сто метра от река Дунав.
  • 9 Танас

    9 0 Отговор
    На село въздухът е чист.
  • 10 Кемптреил

    8 1 Отговор
    С това ли ни пръскат, натювците?
  • 11 град държава

    5 0 Отговор
    България 1989 година - 9 милиона, в София 900.000 души ;
    България 2024 година - 6 милиона, в София 2.000.000 души
    Демокрация баце, как да е чист въздуха.... колите пречели !!!

    Коментиран от #13

  • 12 Иван Вазов

    5 0 Отговор
    Доктор Фридрих е много умен. Той ще каже на българите как да живеят. Не, благодаря на доктор Фридрих. Но да си ходи. Такива като него съсипаха България и я превърнаха в корупционна яма.
  • 13 Иван Вазов

    3 3 Отговор

    До коментар #11 от "град държава":

    Не зная откъде са Вашите статистически данни господине, но София през 2024 г. не е 2 милиона жители, а под 1 милион и продължава да пада.
    Такава е реалността. И ще става по-лошо, докато ни съветват такива като доктор Фридрих.
  • 14 Локо-Сф

    2 2 Отговор
    Вижте колко коли сутрин влизат,а привечер излизат от София.София според мен е доста над 2милиона.Много нови софиянци станаха за последните20 години.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Данъкоплатец

    0 0 Отговор
    Селендурската комплексарска КАРУЦАРСКА ВАКХАНАЛИЯ, наложена от сърбоманския шоп БОКо вече повече от 20 год. трови и тормози гражданите на София и цялата страна! В услуга на производителите, доставчиците, търговците, автомонтьорите на нови и стари автомобили и части, застрахиватели, адвокати и далавераджии в кривораздаването и полицията (КАТ), рекетьорско-частните болници, "загрижени" за рушветите си общинари, и прочие МУТРО-ПАРТИЙНО-ОЛИГАРХИЧЕН БАШИБОЗУК!
    ВЕДНАГА ТРЯБВА:
    Да бъдат премахнати противоправните норми, правила и предимаства за каруцарите (вкл. тия на УБО-НСО) пред пешеходците и велосипедистите:
    Да се въстанови абсолютното предимство на пешехидците на пешеходна пътека с най-строги наказания за каруцарите, които нарушават предимството;
    Да се премахнат бутоните за зелен сигнал за пешеходците (на оживени кръстовища) и се въстанови автоматичната с-ма на светофарите с достатъчно време за преминаване от пешеходец със затрудненя в придвижването или зрението и слуха, вкл. възстановяване на с-мата "зелена вълна";
    Да се въстанови максималната скорост по магистрала (120км/ч), път (80км/ч) и населени място (60км/ч) плюс в центъра на София макс.30км/ч;
    Да се въведе платено с винетки влизане в строгия център на София (напр. 50лв/влизане) за всички неживущи (вкл. държавни/общински бюрокрации и чиновници без изключения и привилегии), с които пари да се финансира безплатния пътнически електро-транспорт (трамваи, тролеи, ....) без карти, билети, контрольори
  • 17 Герен

    0 0 Отговор
    Ето още един повод да се замислите софиянци. ТРОВЯТТ ВИ МАМЯТ ВИ И УПРАВЛЯВАЩИ ТУЛУПИОС ШИШКОС ПЕРАЧОС И КМЕТА И СЛУЖБИТЕ. ПРАВЯТ СИ СКРИТ ПИАР И ВИ МАНИПУЛИРАТ. А ПРИРОДАТА НЕ ППРОЩАВА ПОСЕГНИШ ЛИ НА НЕЯ. КОЛКО И ДА Е МОЩТНА И ТЯ СЕ РАЗПАДА.
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове