Last news in Fakti

28 Ноември, 2012 10:50 2 039 0

Балет "Арабеск" омагьосва с "Танцови преводи"

  • балет-
  • "арабеск"-
  • спектакъл-
  • танц

На 1 декември в Държавния музикален и балетен център ще бъде представен спектакълът „Танцови преводи“ – международен проект, обединяващ усилията на гост-хореографа от САЩ Морис Кози и българските хореографи Боряна Сечанова и Асен Наков, музиката на холандския композитор Пол ван Брюхе, Петър Дундаков и Габриел Прокофиев – Великобритания.

Проектът „Танцови преводи” е съфинансиран от Столична програма “Култура” 2012 г. на Столична община и се реализира в подкрепа на кандидатурата на София за Европейска столица на културата - 2019г.
Световната премиера на  пиесите „Измъчвани мелодии” – хореограф Морис Кози (САЩ) по музика на Габриел Прокофиев (Великобритания) и „Res Nullius 1”  и   „Res Nullius 2”    по музика на Пол ван Брюхе Холандия в съавторство с българския композитор  Петър Дундаков и хореография на Боряна Сечанова и Асен Наков е вече факт, който красноречиво доказа високата класа  на трупата на Балет „Арабеск”.

След премиерата в София Морис Кози споделя във Фейсбук: „Танцьорите са фантастични и аз съм толкова горд! Това бе моята първа премиера в Източна Европа и не мога да си представя по-добър старт”.

И трите пиеси, изпълнени с харизматична енергия от танцьорите на Балет „Арабеск”, са обединени под общото заглавие „Танцови преводи”. Там се проектират възможните и невъзможни преводи на идентични идеи между различни изкуства, каквито са музиката и танцът.   Спектаклите изследват взаимоотношенията между съзнание и тяло и възможността да разкриеш себе си в общуването с реалността и отвъд нея; в споделянето на „смисли” и в трансформирането им в идеи с единна естетика.

Красноречиви са и думите на Мила Искренова, хореограф и автор на статии и есета в областта на танцовата естетика и съвременния танц: „Спектакълът „Танцови преводи” на Балет „Арабеск” едновременно респектира и вдъхновява с професионализъм, вкус и култура , които правят внушенията му уникални. Липсата на всякакви амбиции от състезателен характер дава на зрителя споделеното самочувствие на интелигентен съучастник. Танцьорите на „Арабеск“ се показват в светлина от европейски и световен интензитет, идваща от спокойствието и зрелостта на смислената работа”.

Спектакълът „Танцови преводи”  съпоставя достиженията на българските артисти с тези на признатите лидери в областта на световното музикално и танцово изкуство и представя на българската публика изключително новаторско зрелище.

Зад тази премиера стоят имената на автори с впечатляваща творческа биография. Ето една възможност да се запознаем с тях, за да оценим престижа на трупата на Балет „Арабеск, с която те без колебание се съгласиха да работят и създадоха своите въздействащи творби.

Хореографът Морис Кози –САЩ, работи с българските танцьори от трупата на Балет „Арабеск”  върху пиесата “Tortured Melodies” („Измъчвани мелодии”) по музика на композитора Габриел Прокофиев – Великобритания.  Хореографията на спектакъла търси новаторски танцов език,  базиран върху музикалните идеи на “String quartet No 1” (Струнен квартет № 1) на композитора Габриел Прокофиев. Художник на костюмите е Цветанка Петкова Стойнова.

Морис Кози е танцьор и хореограф от американски произход с уникална творческа биография. Класически танцьор и солист на Националния балет на Канада в периода 1988-91 г.. Пристига в Европа по покана на Уилям Форсайт и осем години е солист на Франкфурт балет. С приключване на танцовата си кариера работи като хореограф на Нидерланд Данс тиътър – Холандия, Кулберг Балет, Шведски кралски балет  и като асистент-хореограф на Уилям Форсайт, Леон Лайтфул, Уейн МакГрегор и др. Има изключителните права за поставяне на всички спектакли на Уилям Форсайт. Автор е на над 20 хореографски заглавия за трупите на Националния балет на Канада, Нидерланд Данс тиътътр, Миуоки балет и др.

С композитора Габриел Прокофиев го свързва приятелство и творческо сътрудничество. Габриел Прокофиев, внук на големия Сергей Прокофиев,  е перспективен млад композитор , чиито произведения са използвани за съвременен танц от Рамбер данс къмпъни – Великобритания , изпълняват  се от Кралския Шотландски оркестър,  представяни са на концерти и фестивали в Амстердам, Ню Йорк и др., като предизвикват  силен отзвук от критиката . Струнен квартет № 1 на композитора Габриел Прокофиев Морис Кози прави за първи път специално за трупата на Балет „Арабеск”

Музикалните идеи, разработени в  „Res Nullius 1”  и   „Res Nullius 2”,  на водещия холандски композитор Пол ван Брюхе са обединени в драматургични цялостни произведения от неговия български колега и бивш студент Петър Дундаков в съответствие с идеите на българските хореографи Боряна Сечанова и Асен Наков.

Композиторът Пол ван Брюхе е едно от най-авторитетните имена в съвременната музика. През 2001 г е номиниран за най-добър композитор от холандското списание за филмова музика „Skore” , 2004 г получава наградата Condor de Plaza – Аржентина и наградата „Златен телец” за филмова музика. . От 1997 г до днес е професор по композиция и аранжимент в  Codarts Rotterdam Conservatoire. Дава майсторски класове по филмова музика във Холандската филмова и телевизионна Академия в Dox Barcelona, в Documenta Madrid и в Датския филмов институт.

Петър Дундаков завършва философия в Софийския университет и композиране в Ротердамската музикална академия в класа на Пол ван Брюге. Понастоящем работи в областта на съвременната музика, кино и театър.  Участва в множество интернационални проекти в Холандия, Австрия, Литва, Испания и др. През 2009 г. получава наградата ИКАР за театрална музика, а през 2012 г. му е присъдена наградата „Маестро Димитър Вълчев” за оригинална музика от български композитор на спектакъла „Евгений Онегин”

Боряна Сечанова е автор и хореограф на над 40 балетни и театрални спектакъла на сцената на Национална опера и балет – гр. София, балет “Арабеск”, Народен театър “Иван Вазов”, Държавна опера – гр. Стара Загора, Държавна опера – гр. Варна, Държавна опера – гр. Русе, театър “Пантданс” и др. През 2006,2008 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс, гр. Варна.. През 1996 получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс в гр. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл – за спектакъла “Фауст” през 2003 г. 2004 г. – Награда на град Варна за  най-добър спектакъл – “Дневникът на един съблазнител. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата “Кристална лира” за творчески екип за спектакъла “Carmina Burana” през 2006 г.

Хореографът Асен Наков е най-перспективния млад хореограф на Балет „Арабеск” , дългогодишен премиер-солист на трупата и преподавател по съвременен танц. Носител на „Кристална лира” за върхови постижения в танцовото изкуство за 1999 г.  Спектаклите му „Необходима поносимост” и „Паралелна реалност” са в репертоара на балет „Арабеск”, а с последния си спектакъл „Малки правила” става носител на наградите на публиката и на журито на VІІІ конкурс за съвременна хореография „Маргарита Арнаудова”.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА