Строители на високоскоростната железопътна отсечка в участъка между гара Септември и гара Костенец откриха писмо, запечатано в бутилка, скрита в досегашния жп мост над река Марица, в района на община Белово. При разрушаването на старото съоръжение един от геодезистите открива писмото и го предава на историческия музей в Белово, пише БНР.
Оказа се, че посланието е от 1886-та година, оставено от създателите на моста.
Бутилката е открита в една от колоните на моста, каза директорът на историческия музей в Белово Севдалина Попова.
По думите ѝ находката, както и начинът на откриването ѝ, са нещо изключително специално:
"Ние се вписахме в малкото музейни екипи, които са получавали писмо в бутилка. Документът е с размери 33 см на 22,5 см, написан на ръка, на италиански език. Има много красив орнамент, нарисуван отстрани.
Текстът на писмото гласи:
Мост, построен през 1886 г., по време на управлението на османския император Абдул Хамид. Построен от компания "Виталис". Инженери - гл. инж. Николо Лимон, /... / , главен зидар Пиетро Макар.
Издадено на 19 юни 1886 г.
"Това е етап от строителството на жп линията Белово - София", уточни Севдалина Попова и добави:
"Цялата тази история показва един позабравен стил, който респектира".
Теренът не е позволил запазването на стария мост при сегашното модернизиране на жп линията, но откриването на посланието от създателите на това изключително здраво съоръжение е вълнуваща среща между поколенията строители и начин да се отдаде уважение и почит към хората, които са допринесли за изграждането на модерна България.
Извършващата се в момента цялостна модернизация на жп линията Костенец - Септември, която се извършва с европейски средства, предвижда изграждането на ново трасе с нов жп мост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 да де
Коментиран от #6
08:58 12.09.2023
2 Вергилий
08:58 12.09.2023
3 А не се ли
Коментиран от #5, #7, #10
09:00 12.09.2023
4 ха ха ха
09:01 12.09.2023
5 това е фейк
До коментар #3 от "А не се ли":
Разбира се.Коментиран от #20
09:02 12.09.2023
6 До първото
До коментар #1 от "да де":
Наводнение - като тези в Ахтопол.09:06 12.09.2023
7 Хе хе
До коментар #3 от "А не се ли":
Може би мостът е в Източна Румелия.Коментиран от #8, #9
09:13 12.09.2023
8 забележка
До коментар #7 от "Хе хе":
Дори да е било в Източна Румелия, Абдулхамид управлява до 1885 г.09:17 12.09.2023
9 Да де
До коментар #7 от "Хе хе":
Ама Източна Румелия престава да съществува 1885 г. Една година по рано! Истината е че железницата е собственост на Барон Хирш и Османската империя до много по късно почти да обявяването на независимост на България на 22.09.1905 г.Коментиран от #13
09:20 12.09.2023
10 Да де
До коментар #3 от "А не се ли":
Ама железницата остава собственост на Османската империя до като е национализирана, от България и са платени репарациите, за едни милиони в злата става дума,Коментиран от #12
09:22 12.09.2023
11 Истината
09:23 12.09.2023
12 Псевдоним
До коментар #10 от "Да де":
Благодаря Ви за уточнението! Наистина първите следосвобожденски години държавният бюджет е бил натоварен с изплащането на тази железница.09:24 12.09.2023
13 гуньо простия
До коментар #9 от "Да де":
Не, че нещо, ама не е ли 22.09.1908?Коментиран от #21
09:31 12.09.2023
14 Перо
09:37 12.09.2023
15 Излиза, че и след т. нар. освобождение
Коментиран от #19
09:59 12.09.2023
16 Студопор
Във въпросния град - Белово се извърши и друга гавра: жп-гарата трябваше да бъде реновирана. Фасадата на сградата щеше да бъде запазена, защото е културен обект, тъй като е била работно място на Тодор Каблешков. Строителна фирма, наета от кмета - Костадин Варев, срина всичко до основи и започна строеж на нова гара, която уж изглежда като старата.
Между впрочем същия този кмет си продаде сам на себе си, чрез фирми-фантоми, общинските земи около населеното място. Съдружник е на ГЕРБ и никой не може да го бутне.
10:22 12.09.2023
17 Железници, метро, плавателни канали
Коментиран от #18
12:13 12.09.2023
18 Гост
До коментар #17 от "Железници, метро, плавателни канали":
Българите са имало по един калпак и по един чифт п0тури, а каквото са изкарвали от земята 60% е отивало данък за империята Всичко е било на султана. Българите сапочват да имат държава едва, когато се разкарва ботушът на робовладелците от Анадола. В свободна България започват скоростно да навлизат модерни европейски технологии и архитектури. Новите знатни българи са започнали да се обличат по европейски стил и да се учат на европейски маниер, като за щастие са изоставили изостаналият анадолски почин, налаган силово преди освобождението. Само за две-три десетилетия от османска територия, България се е превърнала в млада държава, в която променените градове са започнали да добиват европейски облик с културни ценности, запазени и до днес.16:59 12.09.2023
19 Гост
До коментар #15 от "Излиза, че и след т. нар. освобождение":
Грижил се е, султана ти - мостове и пътища за аскера и артилерията му, че си е правил планове да си връща изгубената територия. Добре, че е бил избутан още по-надолу, след като сме си върнали и Източна Румелия. Лошото е, че не сме го доизбутали чак зад Босфора. Там трябва да е границата ви.Коментиран от #22
17:01 12.09.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.