На този ден, в който България почита паметта на жертвите на комунистическия режим, искам да ви разкажа за един концлагерист в Белене - за моя чичо Кольо, пише проф. Александър Кьосев в това много лично и емоционално есе:
Днес (1 февруари) е ден за възпоменание на жертвите на комунизма. Не обичам такива дни, в които скръбта става юбилейна, не обичам патос - нито героизиращ, нито виктимизиращ. Защото юбилейната скръб е абстрактна - по някакви числа, колко души са загинали в лагерите и прочие.
Моята скръб и паметта ми са съвсем конкретни. На този ден ще ви разкажа за един концлагерист - чичо ми Никола Кьосев. Единствен от синовете на дядо ми Гиго, кожар, дребен търговец, преди 1944 той получава пари и учи в Американския колеж. Завършва го с отличие, но след 9 септември това добро образование веднага се превръща в голям недостатък - дюкянът на дядо ми е експроприиран, малкото пари се стопяват, а той никъде не може да си намери работа. Тогава - било е някъде през бедните 1950-те години - той се свързва със свой бивш учител от Американския колеж, който по това време е консул в американското посолство в София. Очевидно от чудене как да помогне консулът му дава идея да изработва фолклорни кукли, български сувенири, които американското посолство да подарява на свои гости от САЩ. Това се оказва фатална грешка. ДС не спи и не след дълго чичо ми е арестуван, обвинен (ако въобще е имало някакво обвинение, не успях да разбера) за нерегламентирани контакти с чужденци, а освен това и за… шпионаж. Намекват му, че вътре в куклите имало тайни съобщения, с които той предавал на врага важна информация за родината.
В Белене. И след това.
Тази история е истина, млади хора, не е зловеща шега. Чичо ми заминава за неопределено време в Белене, на лагер. Излиза по също толкова неясни причини след около година и половина, с тежка язва, която предизвиква кръвоизлив, спасяват го по чудо. След това години наред не може да си намери работа, после работи какво ли не, накрая става преводач на техническа литература срещу хонорар. Това работи почти до края на живота си, умря на 94 години.
Чичо Кольо не обичаше да говори за Белене. Научих, че е бил там, чак когато излязох от казармата, на 22 години. Разпитвах го много, но той не искаше да разказва. Разбрах само, че е имало бой и комари, че било бедно, грозно и мизерно, че много хора са умрели. Впрочем, като стана дума за грозно - пътувал съм по Дунава с лодка и мога да ви уверя, че остров Персин и района на Дунав около Белене с малките островчета и каналите с надвиснали величествени дървета между тях са едно от най-красивите места, които съм виждал. Но за концлагеристите е било грозно.
Чичо ми сякаш напълно се беше разделил с този травматичен спомен. Не познавам по-активен и жизнен, по-позитивен човек от него - беше активист на протестантската църква в София, събираше литература за родния, любимия Дойран, имаше огромна библиотека с много съчинения за Македония, беше фотограф и филателист, събираше картички, четеше научна фантастика, обичаше децата, мен специално. И най-важното - беше пътешественик. Първо, по времето на късния соц, с писма поддържаше връзка с много от своите съученици от Американския колеж, разселени къде ли не по света (през 1990-те години гостувах на едни негови съученици в Лондон, по негова препоръка). После започна да пътува реално, със сина си Любен, като всеки път спестяваше дълго. Успя да посети какви ли не места и хора по света. От подновения Американски колеж в София го откриха незнайно как и го направиха почетен ученик на училището. Беше много щастлив, показваше ми албуми със съученици от 1930-те години, албуми със свои фотографии от пътуванията. На стари години се захвана и направи родословно дърво на нашия дойрански род. Страдаше много от това, че внукът му се беше преселил в Германия и не поддържаше никаква връзка с него, с нас, с България.
Това е историята на чичо Кольо, който навярно е един от малкото, успели да превърнат Белене в жизнена енергия. Повечето концлагеристи не съумяват да го постигнат, мнозина оцелели се самоубиват години, понякога дори десетилетия след преживяното - пост-травматичен синдром. Прави го даже Бруно Бетелхайм, един от теоретиците на концлагерния травматичен опит. Бетелхайм се самоубива в нощта, в която се отбелязва 52-та годишнина от нахлуването на нацистите в Австрия.
Само ние сме им останали
Разказвам всичко това не само защото съдбата на тези хора ме натъжава. А защото съм бесен от модния израз на глупави млади хора: „Айде стига с тия концлагери!“. Те избързаха да затворят книгата на миналото, преди въобще да са я прочели. Преди да са прочели и една страница. И сега спорят за третия пол. Да ви кажа от позицията на паметта - третият пол не е заплашително бъдеще, той е реално минало. Трансхуманизмът не ни очаква, той вече е бил. Защото концлагерите са родили първите трансхуманоиди, хора без пол, без възраст, без социален статус, без джендър роли, за които Примо Леви възкликва „Нима това е човек?“, а Агамбен помества техния „оголен живот“ в самия противоречив център на модерното общество. Загубилите надежда, концлагерните „мюсюлмани“ (не става дума за бежанци и ислямисти, четете Леви) са били първите екстремни същества отвъд пол и джендър, отвъд надеждата и човешкото. И днес честваме именно тях, отвъд-хората от близкото минало. Навремето не е имало конвенции, които да ги защитават. Само ние, спомнящите си за тях, сме им останали.
А на другия полюс на екстремния концлагерен опит са онези, които са оцелели. Които не са се предали, запазили са воля за живот и обратно са станали хора. Като чичо Кольо.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 и ТЕ ТАКА
10:03 02.02.2019
2 Рило-Пирински отряд
Коментиран от #3
10:07 02.02.2019
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Справедлив
Коментиран от #5, #17
10:30 02.02.2019
5 Отечествен Фронт
До коментар #4 от "Справедлив":
Не им е оферта да си спомнят! Докато имаше Белене, Ловеч, Скръвена имаше и ред и страх от закона сега нямат. Префи време слулах едно оредаване как еди сеоплакваше че на 8 мия път като го задържали в 1Г.У направо дошла джипката и във Белене го откарали!Коментиран от #6, #13
10:37 02.02.2019
6 Guðmundsson
До коментар #5 от "Отечествен Фронт":
Само комунистическа утрепка като теб може да напише такива пумии.11:11 02.02.2019
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 неутрален
11:37 02.02.2019
9 Не Не
12:18 02.02.2019
10 стоян георгиев
Коментиран от #18
13:09 02.02.2019
11 ИМПЕРИАЛИСТ
13:38 02.02.2019
12 АНТИКОМУНИСТ
ЛУСТРАЦИЯ
ЛУСТРАЦИЯ
АМА НИЕ СМЕ ОБРАТНИ И ВИНАГИ НЕЩО ПО НАШЕНСКО -- както дяволът чете .....
13:43 02.02.2019
13 Московский комсомолец
До коментар #5 от "Отечествен Фронт":
Отрепко червена болшевишка , ако те знам кой си и те мерна, ще си повърнеш и майчиното и бащиното мляко! Ще ти скачам на главата заради Сашо Сладура, заради Димитър Талев и др. неизвестни и честни българи, избити от вас в концлагерите!Коментиран от #14, #16
14:11 02.02.2019
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Московский комсомолец
До коментар #14 от "Угазаки Шибакура":
Ще се запознаеш със стоманените бомбета на кубинките ми "New England" куче червено краставо!15:36 02.02.2019
16 Шпек народен
До коментар #13 от "Московский комсомолец":
Много си зъл бе комсомолец. Я кажи бахур лапаш ли?Коментиран от #22
16:07 02.02.2019
17 гост
До коментар #4 от "Справедлив":
Чичо Кольо е бил срещу комунетата, а сега това е модерно. Трябва да се плюе редовно по тях за да не пита някой ден някой младеж защо ги плюем след като те са изградили България до велика сила през 1980. И да не пита някой кой е изградил ПРИВАТИЗИРАНОТО от някой демократКоментиран от #24
16:15 02.02.2019
18 Кумчо Вълчо
До коментар #10 от "стоян георгиев":
Историята е доказала че човечеството никога не се е учило от грешките си.18:19 02.02.2019
19 Възмутен
Коментиран от #20, #35
19:22 02.02.2019
20 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #19 от "Възмутен":
Има живи свидетели, все още, че партизанските глави са рязани, на тези партизани, които при измъкването на отряда от блокада са припадали от изтощение и за да не попаднат живи в ръцете на полицията, специален човек в отряда с топорче ги е обезглавявал, за да не се чуе изстрелът и за пестене на патрони.Коментиран от #23
20:10 02.02.2019
21 Бай Шиле
20:33 02.02.2019
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Бай Шиле
До коментар #20 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Прав си,партизаните сами са си рязали главите.Също така се преобличали като жандармеристи и разстрелвали жените и децата си.Давали са и по 20 000 лв.за заловен "шумкар".Ти нормален ли си та ги пишеш тия глупости.Или си от Дойче веле?Коментиран от #25
20:46 02.02.2019
24 Московский комсомолец
До коментар #17 от "гост":
Каква България изградихте бре? Със заводи и фабрики- неконкурентни и непрекъснато на държавни дотации, тотален дефицит на основни стоки, държава на фалшивия морал, на "втория начин" и стоки за партийните другари и за обикновените хора! Държава на изпод щанда и връзките за всичко- от тоалетна хартия, до връзки за прекарване на телефон! Държава на режима на тока и водата- дискотека..... бяхме заприличали на северна Корея....Коментиран от #28, #29
20:48 02.02.2019
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Бай Шиле
До коментар #22 от "Московский комсомолец":
Комсомолец,отивай в други сайтове при такива като теб.Тук не е за платени тролове.Коментиран от #27
21:01 02.02.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Хрис
До коментар #24 от "Московский комсомолец":
Цървул, питаш каква държава е изградена , ами такава която през 1984 г. произвеждаше 152 ( сто петдесет и два ) пъти поевче електроенергия от 1939 г. , държава която произвеждаше космически прибори и храни. Д ържава, която поддържаше армия от 120 000 души с близо 3 000 танка и толкова оръдия, с 250 бойни самолета с 4 подводници и 15 кораба'и катера с ракетно въоръжение, със зенитно-ракетна отбрана, всяваща страх сред вероятните ни противници, а сега какво -армия с 120 танка, 180 оръдия, двйсетина самолета и се чудим как да намерим пари за да купим 8 (осем) самолета, без подводници и само един катр (останал от сца) с ракетно въоръжение. Държава, която беше сред 10-те най-силни спортни нации в света и децата й мжеха да спортуват масово и безплатно. Държава която за 45 години увеличи населението си от 6 на 9 милиона.Е и сега имаме прогрес - увеличихме жизненото пространство на глава от населението с близо 25%, как -това ти ще го кажеш.Коментиран от #30, #34
01:37 03.02.2019
29 Нора Иванова Гюнер
До коментар #24 от "Московский комсомолец":
Държава ,в която можеше да минеш нощно време от единият край на града до другият , без да те нападнат , ограбят , пребият , да ти предложат дрога .Държава в която парковете , вечер кънтяха от деца, сега ги прибираме след училище зад блиндираните врати , и решетките на прозорците. Държава в която не ни хапеха улични кучета , или такива на безхаберни собственици. Държава в която всяко семейство можеше да си построй дом,вила, да отгледа 2-3 деца , и да не мисли колко ще струва това да ги излекува , от грип.Държава в която заплатата не отиваше за данъци , сметки , горива , застраховки , лечение - много надцених тази заплата , обикновено не стига за нито едно от всичките. Списъка е много дълъг. Да кажа и нещо хубаво за сегашната демокрация. Пълна свобода на вероизповеданията , от всички религии , включително и тези дето обмислят как да ми отрежат главата , или тези дето трябва да се оженят за своите първи братовчедки. Хомосексуалисти , травестити , джендари , педофили , наркомани и други дегенерати.Коментиран от #32
06:22 03.02.2019
30 Московский комсомолец
До коментар #28 от "Хрис":
Старче, аз съм служил на един от тия допотопни катери, които се чудеха къде да потънат-ВМС база Созопол 11 дивизион торпедни катери! А радио- електрониката им и радарите им, бяха от 50те година- пригодени за витлови самолети, не и за реактивни! Танковете- повечето Т- 52 и Т- 56! Дори и Т-72 видяхме какво представляват в операция пустинна буря- потресаващи загуби на консервни кутии! Самолетите- повечето МИГ 21, 23, малка част МИГ 29- първите израелците ги попиляха в двете войни в близкия Изток! Автомобилите- Москвич, ВАЗ копейка, ЛАДА (за които се чакаше ред 10- 15 години) апартаменти- панелки, за които още с раждането на детето се откриваха вноски за тях! Но вие, старите хора, явно още обичате нещата да стават "по втория начин" и изпод щанда! Повечето от вас, вероятно са били некадърни номенклатурчици на сладка и бездейна работа- тунеядци (както им казваше татко Бог да го прости)!08:28 03.02.2019
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Московский комсомолец
До коментар #29 от "Нора Иванова Гюнер":
Другарко, ако за тези "благини" си готова да се откажеш от свободата си, значи ти си робиня! Искаш отново да маршируваш под радиоактивен дъжд, а по трибуните на манифестацията да няма никой, щото ДРУГАРИТЕ се пазеха, зер- животеца им на безполезни червени тахтаби бе изключително ценен! Другарко, ти искаш ли да те карат насила да честваш чужди "празници" като 7 ноември? Да крещиш неистово КП СС- БКП?Коментиран от #38
09:57 03.02.2019
33 Политолог
10:59 03.02.2019
34 Хенри Кисинджър
До коментар #28 от "Хрис":
Човек как може да си толкова заблуден, още повече да пишеш коментари. Държавата за която пишеш е тоталитарна държава в такава държава хората не живеят щастливо защото са насилвани от властта за своите виждания и възгледи, при тоталитарната държава няма прогрес по простата причина, че се убива инициативата в хората и живеят в непрекъснат страх. В тази държава има непрекъснат дефицит на стоки, дори от първа необходимост, както и на услуги. Медицината е била достъпна, но без никакво разввитие - през този период нобеловите награди основно отиват на запад. Доказателство за всичко това е рухването на режимите в източна Европа през 90- те години. Това, че неизчистените останки от тоталитарната държава ни пречат да изградим истинска демокрация, не означава че социализма е по добър строй от демокрацията. Държавата ще се оправи когато и последния болен мозък бъде излекуван.Коментиран от #40
11:09 03.02.2019
35 стоян георгиев
До коментар #19 от "Възмутен":
никои не отрича рязането на глави на партизаните другарю,но може да направиш равносметка.партизаните и всичката комунистическа измет за 20 години дават 5000 жертви.после реваха колко са много и колко са били жестоки фашистите 45 години.то не бяха филми то не бяха паметници.оказа се че за отмъщение само в първите дни след вземането на властта са убили над 20000 човека,а после кланетата продължават поне до 1960 година.в последствие си намериха други жертви в лицето на турци,на конкуренти в партията и т.н. и т.н. до 1989 година.не е вярно че на децата в ястребино са им отрязали главите,но наистина са ги разстреляли ,което е идиотско и е напълно нормално убииците да си получат визмездието,но да утрепаш министъра на просвещението или генералите ти дето са се били по фронтовете е пълна идиотия.между другото комунистите даже не са могли да избиват като хората ,та се е наложило да използват убиици дето преди тва са трепали комунисти.може да провериш биографиите на кимон георгиев ,лев главинчев или петър шанданов.тия комунистически генрали са изтрепали една голяма част от комунягите преди девети ,а после стават комунистически генерали.та лъжите ви са ясни и вече не минават другарю!Коментиран от #36
14:48 03.02.2019
36 ИМПЕРИАЛИСТ
До коментар #35 от "стоян георгиев":
Има живи свидетели, все още, че партизанските глави са рязани, на тези партизани, които при измъкването на отряда от блокада са припадали от изтощение и за да не попаднат живи в ръцете на полицията, специален човек в отряда с топорче ги е обезглавявал, за да не се чуе изстрелът и за пестене на патрони.Коментиран от #37
19:52 03.02.2019
37 стоян георгиев
До коментар #36 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
главите основно са рязани щото се е давало награда за убит партизанин.на ловните дружини и жандармерията не им се е занимавало с хамалогията да носят целия убит партизанин и са рязали главата му.после по стар обичаи ,бабаитите са се снимали с тия глави ,все едно са отстреляли дивеч,а в някои случаи и са плашели селяните от села с масово паризанско движение.тази практика им е изяла обаче на въпросните жандармеристи и доброволци душицата в последстие,че и на децата им че и на родата.паризаните са нямали практика да си режат сами главите,обикновенно са се самоубивали или са били застрелвани от другарите им ако са били в безнадеждна ситуация,но много често са се и предавали.Коментиран от #39
01:38 04.02.2019
38 Феодализъм но без крепостно право
До коментар #32 от "Московский комсомолец":
Каква свобода може да има в една колония. Свобода имаш до толкова ,да можеш да избягаш от нея , или да не участваш чрез възпроизводство в този сценарий . За друго не се сещам .Но можеш да направиш следният експеримент, в своето родно място. Обяви на всеослушание , че местният феодал прави злоупотреби и ще видиш сам "ефекта на свободата", пробвай да се конкурираш в бизнес, ще те заплашат , ще ти палнат колата, ще ти пратят мутри , да те пребият.06:39 04.02.2019
39 Селфи
До коментар #37 от "стоян георгиев":
Логично Стояне - логично. Макар ,че не само в някои случаи , а основно са рязали глави, за да плашат селяните по селата. Във времето на фотоапарата , рязането и мъкненето на глави си е хамалогия.Коментиран от #43
06:52 04.02.2019
40 гост
До коментар #34 от "Хенри Кисинджър":
не вярвам да си жеивял в тази страховита държава като чета коментара ти. Аз съм съгласен, с пълното съзнание на интелигентен и можещ човек, да живея спокойно и "не свободно" срещу невъзможността да ида на море в Гърция, което да изплащам следващите 2 години. Да оставям децата си сами в къщи или на площадката пред блока, както оставяха нас едно време, без да се притеснявам дали някой няма да ги отвлече, предложи накротици или недай си боже да ги насили. Като се разболея да знам, че не трябв ада тегля заем за елементарна операция, а за ди оправя зъбите да трябва да си продам бъбрека. Като се пенсионирам да мога да си позволя нормален живот....пък нека да не съм "свободен". Задръж си я тая свобода, заменям я за безплатно задравеопазване и обучение, задължителен труд за всички, ман.алите на работа и всичката джендърска измет до границата, без да се страхувам, че ще повлиаяе на подрастващото ми дете.Коментиран от #41, #44
09:49 04.02.2019
41 Московский комсомолец
До коментар #40 от "гост":
Е, аз съм живял! При това от раждането си - до 18тата си година! Хубаво, нямаше наркотици, но имаше масов битов алкохолизъм, само в нашия блок имаше 4ма алкохолици, в блока на дядо ми бяха 6ма, децата ми също играеха до късно навън, сина ми е на 18 години- висок и снажен- спортист, дори не пие и не пуши, въпреки, че слуша метъл! Дъщеря ми е на 13, с хубав глас- печели конкурси по пеене в Поморие! И ?Коментиран от #42
11:30 04.02.2019
42 гост
До коментар #41 от "Московский комсомолец":
браво, че си възпитал читави деца, бих добавил И? нима отричаш всичко, което казвам. А аз съм на 50 и случам почти само метъл, а сина ми съм го пердашил само веднъж като го хванах, че слуша чалга. Вече е голям човек, но нима ще отречеш, че са едно загубено поколение? Ценностите, на които аз съм визпитавам съм му ги набивал в главата, въпреки помията която ни залива от всякъде.11:51 04.02.2019
43 стоян георгиев
До коментар #39 от "Селфи":
не е основно.рязали са но по-скоро са изключение.може да провериш наи-известната история с рязането на глави.тва е разгрома на отряд антон иванов.при този разгром са убити около 120 партизани,а отрязаните глави са под 10.рязани са глави и на други места ,основно както писах за да се удостовери убииството на партизанин или ятак.а фотоапарати по онова време са имали много малко хора.та често в гората се убивал партизанина ,а после се е сваляла главата му в ниското където са се правили снимки на въпросната глава.в последствие главата се е давала на близките ,често по много гаден за тях начин.тва за главите.освен това при военните операции срещу партизаните са се палели и къщите на близките им ,а често са и малтретирани или убивани само щото са от семеиства на партизани.позорна практика,но след падането на царския режим комунистите я повтарят и развиват в нечувани размери.рязането на глави продължава ,но в много по-големи размери.отнемането на имуществото също .12:18 04.02.2019
44 стоян георгиев
До коментар #40 от "гост":
и къде ги оставяш днес децата си?моите си играят пред блока .опасно е само от автомобилите.ненормалници ,педофили имаше и през соца .особено педали дето мамеха тинеиджъри.през соца нямаше наркотици ама алкохолизма бе в страшни форми.пиеше се от обяд почти навсякъде.цигари се пушеха от основното училище.или тва си го забравил?сега се пие ,пуши и децата се бият много по-рядко от нас.рисковете са други предвид времето.другото също не е вярно.през комунизма ти никога не си можел да избираш здравеопазването си.дали ще ти направят операция и ква ще бъде не е зависело от теб.затова и хората мряха много по-млади от днес.здравеопазването бе уж безплатно,но реално го плащахме ,въпреки ниското му качество.днес въпреки че сме много назад от европеиското ,е по-добро.за съжаление удря бедните групи,предвид че комунистите усложливо ни похарчиха здрания фонд натрупван деситилетия.а щом искаш да живееш по стария начин ето северна корея бе другарю.палиш самолета и заминаваш.там е цветя и рози.12:27 04.02.2019