Last news in Fakti

11 Септември, 2022 16:00 3 583 154

Проф. Михаил Неделчев: На 9-и септември заплахата преминава през Дунава под формата уж на някакво освобождение

  • михаил неделчев-
  • 9-ти септември-
  • освобождение

От съвременна гледна точка е трудно обяснимо, че в деня, в който страната ни попада под съветски ботуш и се връща с десетилетия назад, всъщност е бил във всекидневието на хората всяка година, години наред изкуствено приповдигнат празник

Проф. Михаил Неделчев: На 9-и септември заплахата преминава през Дунава под формата уж на някакво освобождение - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Проф. Михаил Неделчев, публицист и литературен критик, в обзорното предаване на Радио "Фокус“ "Това е България“.

9 септември е една от датите, които разделят България. Докато за едни той е повод за празненства, за други той е най-черният, злокобен ден от календара. Обявен от комунистическата пропаганда за тържество на антифашистката революция, помпозното му отбелязване през годините служеше за демонстрация в налагането на човеконенавистна идеология и за внушаване на лъжата, че преди този ден на 1944 г. страната се е управлявала от фашистко правителство. Историческата истина е, че в тогавашните правителства фашисти не е имало, както не е имало и монархофашизъм. От съвременна гледна точка е трудно обяснимо, че в деня, в който страната ни попада под съветски ботуш и се връща с десетилетия назад, всъщност е бил във всекидневието на хората всяка година, години наред изкуствено приповдигнат празник. Това заяви проф. Михаил Неделчев, публицист и литературен критик, в интервю за обзорното предаване на Радио "Фокус“ "Това е България“

Трудно ли обяснявате на вашите студенти разликата между времето, в което живеят те днес, и времето, в което премина вашата младост?

Ще си призная, че бях забравил преди да ме поканите да споделим няколко мисли за този ден, че бях забравил за съществуването на 9 септември като дата, като важна дата, тъй като аз в момента съм на море, в Созопол – тук е чудесно. Никой не празнува, никой по какъвто и да е начин не отбелязва този ден като особен ден, докато си спомням, че в предишни години в Созопол, тъй като почти винаги съм бил, в последните 30-40 години, ако не и повече, в Созопол преди 10 ноември къде на шега, къде сериозно правехме нещо като малки манифестации. Но пак ще кажа, те бяха пародийни. А инак, не се налага да се обяснява точно за 9 септември, какво представлява. Със студентите ние разговаряме въобще за целия период на т.нар. социалистическа действителност. В нашия университет, в Нов български университет, имаме голяма програма за изучаване на литературата на НРБ, която ръководи нашият сегашен ректор проф. Пламен Дойнов, и сме направили много, много сборници и книги, какво ли не, конференции и т.н., които сме посветили именно на тези времена, на тези доста мрачни наистина времена. Разбира се, част от хората не ги преживяват като мрачни. За част от хората просто това е било времето на тяхната младост и младостта винаги има оттенък на щастие, все пак. Ако не си бил от семейство, което пряко е било засегнато, някак си не си обръщал внимание на това, което ни заобикаля, въпреки че не беше възможно да не му обръщаш внимание, защото ние живеехме в лагер, социалистически лагер макар наречен, живеехме заедно с поляци, чехи, словаци, румънци, украинци. Така че не е възможно, не е възможно наистина да не помниш, някак си да не ти изниква в съзнанието цялата тази скверна действителност, това крайно идеологизирано битие, в което живеехме, и което ни превръщаше във фалшиви хора в последна сметка. Днес ние виждаме, тъй като вие споменахте за това, че е било етикетирано от това време предишното до 9 септември като монархофашизъм, ние виждаме колко лесно Съветският съюз, Русия, днешната Руската федерация излъчва тези клички, тези прозвища, че някой е фашист. Аз никога няма да забравя как, когато отидохме да подкрепим литовците във Вилнюс, една парламентарна делегация – тя не беше официална, защото ние представлявахме само себе си, не ни беше даден мандат от името на целия парламент, това беше времето, когато беше окупирана част от Вилнюс, беше окупирана телевизионната кула и т.н. И когато ние кацнахме на летището, ни проверяваха, тъй като през Москва беше единствената възможност, и ни проверяваха паспортите. Тогава там бая се зачудиха дали да ни пуснат въобще да влезем във Вилнюс. Както и да е. А на връщане – пак през Москва. Когато ни изпратиха нашите литовски приятели на летището и лелката, която бършеше с един парцал там пода, изведнъж каза: "А, а я только сейчас видела вас по телевизий. Вы болгарские фашисты“. И се оказа, че по Първи канал – значи това беше 1991, по Първи канал са ни показали от нашата пресконференция, от срещата ни с президента са ни показали така: "Български фашисти посетиха, за да подкрепят литовските фашисти“. А "литовските фашисти“ бяха едни прекрасни хора демократи от най-различен вид. Така че това използване на самото това понятие, кличката, заклеймяването, назоваването, че еди-кой си е фашист, виждаме как днес в Украйна колко лесно раздават по отношение на хора, които са истински демократи, и хора, които ратуват просто за това да бъде свободна тяхната страна, те биват назовавани "фашисти“, защото не приемат режима и строя в Руската федерация.

Проф. Неделчев, каква е ерозията на календара? Защо се получава така, че едни дати в даден период са фетиш, в други – изпадат в забвение? Преживява ли сега Украйна това, което е преживяла България преди 30 години, макар и в по-друга форма?

Е не, не, Украйна не преживява това. Украйна все пак премина през своята Оранжева революция, през своите "цветни“ революции, двукратно премина. Т.е. Украйна действително се стреми към свобода и тази свобода – аз съм бил в Украйна много пъти напоследък, имам проект, два даже големи проекта академически с украинските наши приятели, и видях колко е различна Украйна. Украйна е свободна, тя е свободна, тя се стреми към свободата. А инак защо – ами, защото просто тези дати, когато един режим се наложи, и този режим е тоталитарен режим, той просто идеологизира, прави идеологически образ на съответната дата, той я превръща в някакъв фетиш, превръща я в някаква свръхважна дата. Това се случи и с 9 септември. Аз включително имам една студия точно за 9 септември, образа на 9 септември – как се култивира в стихосбирките непосредствено след 9 септември, в най-различни антологии – то не бяха сборници, то не бяха какви ли не чудесии. И всеки стихотворец бездарен се стреми да римува, да нагажда по някакъв начин стиха, за да възвеличава тази дата. Така че това е процес, който се случва именно в тоталитарните режими. Но ние не сме единствените. По същия начин бяха в Полша, в Чехословакия, в Румъния бяха превърнати техните дати в подобни такива светли, свръхсветли дати, които сега също са отхвърлени и забравени, или просто пренебрегнати.

Хвърля ли обаче сянка върху съвременниците ни този ден, който е и своеобразна концентрация на това, което се е случвало през 45-те години около него?

О, да, хвърля. Хвърля. Макар че хората не си дават сметка. Огромната част от нашите сънародници не си дават сметка за това, какви поражения е нанесъл целият този период, всичките тези четири и половина десетилетия върху колективната ни психика, върху манталитета ни, по какъв начин всъщност все още не сме абсолютно… хайде свободни да не казвам силна дума, но сме зависими по някакъв начин чисто манталитетно от този период, от тези времена на несвобода. А сме зависими до такава степен, че не може да се разгърне инициативността на българина в истинска мяра, в истински мащаби, въпреки че разбира се, нашият живот е съвсем различен след 1989 г. Ние живеем в друг свят, в друго време, в други времена. Но все пак, все пак сянката стои, сянката стои, макар да не си даваме сметка.

Възможно ли е да я прескочим тази сянка? Ето сега ми направи впечатление на честванията за Съединението в Пловдив присъствието зад президента Радев на руския посланик Митрофавома. И другото, което ми направи впечатление – че много малко и бледи реакции в медиите имаше за това. Как си го обяснявате?

Руският посланик няма никакво място на честването на Съединението, тъй като Русия на времето се е противопоставяла на Съединението. Изтегля своите офицери, оставя Българската армия в едно драматично положение, от което тя героически излиза, побеждавайки в Сръбско-българската война. Така че е толкова жалко и пошло присъствието на руската посланичка, която на всичкото отгоре си позволи през последните години да говори такива гадости за българите, за българската нация, за българските хора. Тя просто отдавна трябваше да си замине, но това е друг въпрос. А инак, за съжаление, за съжаление, патриотизмът, българският патриотизъм се смесва по някакъв много абсурден начин с русофилството. Това е толкова абсурдно, тъй като всъщност имаме всички основания да бъдем, в качеството си на патриоти да бъдем съмняващи се по отношение на благосклонността на руснаците, хайде да не казвам руснаците, но на руската имперска клика, върхушка и прочие към България.

Младите хора дали носят отпечатъка на онзи период, видян в този ден? Те би трябвало да са различни, би трябвало да са променени, а когато ги слушам понякога, аз самата се стряскам – млад човек, а какво говори?!

Този ден – не точно, но абдалското русофилство. Пак ще кажа: тук не става въпрос за русофобия, тук става въпрос за съмнения по отношение на начина, по който Русия се е отнасяла през столетията към България, към българската общност. Имаме всички основания да бъдем много внимателни и за съжаление и сред младите хора има такива, които съвсем наивно, по дядовска, прадядовска и прочие линия са получили този бацил в съзнанието си и по някакъв начин дори се гордеят с него. Има и такива млади хора.

Ето сега сме в кампания, идват избори. Говори се, че страната ни за пореден път е изправена пред решителен избор, но дали политиците от една страна отговарят на историческата си мисия, а от друга страна ние, гражданите, хората на България осъзнаваме това?

Аз малко се съмнявам, че всяко гласуване е чак такъв супер важен избор. За съжаление, настъпи инфлация на самото избиране. В момента ние сме в период на инфлация на демократичните процедури. Имаме съмнение в тях.

Защо?

Е, защо – защото просто цялото това разделение, това противопоставяне, това политическо противопоставяне, доста безумно, което тече в последните две години най-вече, пък и преди това, разбира се, всичко това води до едно съмнение за това, че може да бъде постигната каквато и да е истинска цел в България, въпреки че това е илюзия, защото в последна сметка животът върви, животът се развива. Колкото и да не сме доволни, включително от политическата действителност, колкото и да не сме доволни, колкото и да имаме съмнение по отношение да кажем на европейските процедури, няма по-добро място от Европейския съюз и от военния съюз, в който ние участваме, от НАТО. Тук над мен – ето, и в момента даже прелитат едни самолети, чуват се много отвисоко. Това ми действа на мен изключително успокояващо.

Проф. Неделчев, каква е поуката от 9 септември като ден, събрал в себе си мъката на един исторически период?

Поуката от 9 септември е, че трябва много внимателно да се отнасяме към всичко, което се случва в Европа, в света, защото изведнъж да не се окаже, че руският ботуш отново ще прецапа през Дунава или пък че може да се случи това, което се е случило на времето с т.нар. Соболева акция, в която един руски дипломат е дошъл – това е точно времето, в което си поделят Полша Съветският съюз и нацистка Германия по един абсолютно престъпен начин. И когато идват този руски дипломат с предложението България като гарант, като гаранция за своята независимост да предостави ползването на черноморските пристанища, на "Бургас“ и на "Варна“, което се случва точно по същото време с Литва, Латвия и Естония. Те са прилапани, всмукани са в Съветския съюз, една огромна част от тяхната не само интелигенция, а въобще от тяхното активно население е изпратено към Сибир, където и загива по лагерите. Така че тези опасности винаги дебнат. 9 септември е заплашителна дата, тя е дата, в която заплахата преминава през Дунава под формата уж на някакво освобождение. Никакво освобождение не се е случило, а се е случило поробване на нашата страна.

Не виси ли тази дата като дамоклев меч и сега с проблемите, които ние имаме в икономически план? Може би не си дават сметка мнозина, но причината за проблема с газовите доставки, за цените на енергоносителите, повлекли цените в бита – и те не са ли в хвърлената от девети септември сянка?

Да, така е, така е. Светът е взаимозависимост, включително ние смятаме, че сме се откопчили от жестоката хватка на Съветския съюз, на Имперска Русия, но ето – оказа се, че чрез този проклет газ, чрез тази проклета зависимост от руските източници на енергия България отново е впримчена, впримчена, макар слава Богу, Европейският съюз да ни дърпа в друга посока, но България е впримчена. И просто аз се чудя на хора, нормални хора, които говорят безумни неща, как трябва да бъдем послушни, трябва да бъдем приятели, трябва да бъдем мили и т.н. А бе, не трябва да бъдем мили. Как ще трябва да бъдем мили?!

Много ви благодаря за този анализ, за това, че приехте на тази дата да бъдете във вашия отпуск наш гост.

И аз благодаря за поканата. И се надявам, че малко ум и разум ще завладее съзнанието на нашите сънародници.

Интервю на Цоня Събчева


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 65 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Сух

    122 42 Отговор
    Още един професор.. И на тоз му видяхме физиономията. Определено не е българин!

    Коментиран от #82

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 БРАВО!

    44 128 Отговор
    Браво професора! Поклон и уважение!

    Коментиран от #30

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Историята не се променя,променят се прод

    85 15 Отговор
    Народ не знаейки своята история е обречен,ние Българите сме били винаги предатели и такива си оставаме,да попитаме Сърбите,Ромънците,Гърците,Турците.За тях ние сме долни предатели и не вадим поуки а смело продължаваме да сме такива.

    Коментиран от #13

  • 8 Вярно

    36 99 Отговор
    9 септември е една от датите, които разделят България.

    И за това трябва да благодарим на болшевишките гадини, които изядоха изпиха и окрадоха де що имаше в България тогава.
  • 9 Гнусна

    110 31 Отговор
    Крива сороска мусура.

    Коментиран от #37

  • 10 това е

    25 106 Отговор
    МЪДЪР ЧОВЕК С МЪДРИ ДУМИ
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Хахах

    27 89 Отговор
    А добро утро ! Ни3 па си мислехме че на 9-ти се е случило нещо хубаво. Единственото хубаво е че сме разбрали русия колко струва, както сега разбират украинците
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 А сега

    84 15 Отговор
    По-добре ли си професоре? Като те гледам взел дал!
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Питане

    100 10 Отговор
    На 11 ноември дойде демокрацията, някой да каже защо сме на това дередже след 32 години командване от козяк...

    Коментиран от #40, #145

  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Хари Потен

    98 12 Отговор
    Всеки плюе комунизма, пък точи вода от комунистически язовири и ток от комунистически аец. Лицемери?

    Коментиран от #22

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Сталиннн

    6 33 Отговор
    Тия ще ги правим другари нищо че повечето искат да са граждани.
    Айде и малко македонски и нация да им добавим за десерт
  • 22 В Гърция

    10 61 Отговор

    До коментар #19 от "Хари Потен":

    комунистите ли ги построиха бе умен?

    Ако в България не беше клепторизма, сега щяхме да сме ощо по-добре от гърците даже.

    Коментиран от #34, #52, #65, #76

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Жорко

    66 6 Отговор
    Този измислен отвсякъде професор пак казва част от истината т.е. лъже. Защото август 1944 г. английски войски, които са били на границата ни до Петрич не са влезли в България и е нямало кой да ги спре, а по същото време съветските войски са били на 1500 км.от тук и са водили тежки боеве с германците в Яш- Кишиневската операция. Това е потвърждение на написаното от Чърчил на гърба на кутията от цигари в Ялта. Защо тогава упрекваме някой друг за 9.9.1944 ,а не истинския виновник?
  • 25 Руснак

    17 47 Отговор

    До коментар #23 от "Българин":

    Като първи приятели, ви спряхме първи газа, заедно с другите ни приятели Поляците.
  • 26 Много

    60 6 Отговор
    Професори и няма кой да работи за да ги храни :)
  • 27 ПРОФЕСОРЕ

    73 7 Отговор
    Когато завършваше говореше, че са освободители, а сега обърна палачинката. Ама спокойно, доста са като теб.
  • 28 Ей немат спирка

    60 6 Отговор
    И тоя се отвърза от коневриза... една каручка останаа ама кречетливци... абе жълтопаветняци!!!
  • 29 го шо

    69 7 Отговор
    въобще няма да го чета тоя. един от ми.з.ерниците, отговорни за т.н. преход. един от кохортата неа.деква.тници, които с безумията си поставиха основите на това, което сега е територия.
    друм!
  • 30 ценител

    18 5 Отговор

    До коментар #4 от "БРАВО!":

    тато се поклониш, гледай някой да не тш вземе двете точки.

    Коментиран от #35

  • 31 ихаа

    53 7 Отговор
    И този си е купувал дипломата!
    Съветските войски в Царство България не нахлуват през Дунава и определено не на 09.09.1944г.
    "Акостират" във Варна на 06.09.1944г.!
    Използвам акостират,защото не е воювано с тях,въпреки че сме в състояние на война!

    Коментиран от #129

  • 32 Кукумицин

    51 5 Отговор
    По-добре "уж" някакво освобождение, пред това в момента да сме асимилиран народ и всички да сме турци.
  • 33 .......

    48 6 Отговор
    Тук става дума за зараждащ се фашизъм.Няма общо с русофилия или русофобия.Ако не беше премахнат фашизма този сигурно щеше да е в някой лагер.А експериментите,които са си правили с хората преди 45-та година защо не споменава?
    Хубавото е,че е дърт.
    Не искаме ни фашизъм,ни комунизъм!
    Този също може да има някакви последствия от ковид или ваксината.
  • 34 МБабе

    55 5 Отговор

    До коментар #22 от "В Гърция":

    Говорим да България, неумен. Каквво построи демокрацията в България за 30 години? Ако не беше комунизмът, щеше да имаш точно това - нищо

    Коментиран от #38, #42, #75

  • 35 той

    7 30 Отговор

    До коментар #30 от "ценител":

    да не е Йотова и Радев ...те още се гзят към москва с желание и надежда за газ
  • 36 Срамота е

    56 6 Отговор
    Защо се резилиш на стари години, Михаиле?1
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Демокрацията

    7 46 Отговор

    До коментар #34 от "МБабе":

    даде увеличение от 180% на доходите на българина и растеж на индустрията с 250%

    Чети изданията на бългасрка стопанска камара, ежедневни са. Явно живееш още в 1980-та. Горкият.

    Коментиран от #56, #69

  • 39 САТЪРА НА ХАНА

    17 5 Отговор
    СПРЕТЕ С ТИЯ БОМБАРДИРОВКИ НАД
    СЪЗДАДЕНАТА 1946 ГОДИНА НА 8-МИ СЕПТЕМВРИ НАРОДНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
  • 40 123

    56 6 Отговор

    До коментар #17 от "Питане":

    Резултатите са 3 милиона по-малко българи и 3 пъти по-бедни, ЕС и НАТО са кухи фрази на политиците, на които принадлежи материално тази държава, заедно с мутрите и агентите на Козяк. Сега просто една бедна американска колония, под нивото на Панама!
  • 41 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 42 ХА ХА

    11 32 Отговор

    До коментар #34 от "МБабе":

    Щото в другите страни, дето не е имало комунизъм, нищо не са построили, само ние сме строили! А и всичко построено беше разграбено от комунистите.
  • 43 Тепегьоз

    55 10 Отговор
    Честит Празник! Честит 9 септември българи!
    Като се оттърсим от политическите пристрастия не можем да отречем че 9 септември 1944 е една паметна дата за България. На тази дата успяваме до голяма степен да вземем немислим геополитически завой и в последствие да избегнем истинска национална катастрофа. Това е началото на един тоталитарен, но доста успешен период на държавен капитализъм /наречен социализъм/, в който България уверено израства като държава. Не всичко е било толкова гладко и не всико е било толкова справедливо, без съмнение има много недоволни и ощетени, но със сигурност вървяхме нагоре като държава... за разлика от сега..
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Професора

    43 9 Отговор
    Вечна слава на Червената армия освободителка на Европа!
  • 47 А50

    37 11 Отговор
    СССР ни спасява от катастрофалния мирен договор-капитулация подготвена ни от Англия и САЩ.
  • 48 Отряд ",, Чавдар,," 🇧🇬

    45 13 Отговор
    Червената армия е посрещната с хляб и сол, и вино защото народа е бил потискан 20 години от фа.шистите на царя фа.шист

    Коментиран от #57

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 ГруЮ

    33 4 Отговор

    До коментар #22 от "В Гърция":

    Докато ние бяхме в социализма, гърците този период го изкараха под военни диктатури- две или три. Оправиха се едва след като ги приеха в ЕС. Още ги оправят.
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Хахаха

    32 5 Отговор

    До коментар #38 от "Демокрацията":

    Доходите на някой хора с 2500000 процента, това да. Ама за индустрията ми стана интересно, какво точно е построено от 89 насам. А информацията от българската стопанска камара е по вярна и от нси.

    Коментиран от #74

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Българин🇧🇬

    32 5 Отговор

    До коментар #57 от "Българин":

    Народа ги извика като по турско! България е освободена 1944 г

    Коментиран от #63, #89

  • 61 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 62 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 То прочети

    3 7 Отговор

    До коментар #62 от "хахаха":

    За златния лев малко и ще видиш

    Коментиран от #68

  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 66 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 67 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 68 хахаха

    16 3 Отговор

    До коментар #64 от "То прочети":

    и какво за златния лев? айде разкажи ми пак вица, как Бългжария 1939 година била на шесто място в Европа ...:))))
    с 19 киловата ток годишно на глава от населението...:)))
  • 69 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 70 бобо

    36 3 Отговор
    Поради какви причини този чоек, работил преди 89-та в издателство Български писател, след 2000 г. е изнасял на няколко пъти лекции в университета в Санкт Петербург, е толкова злобен, негативен и краен по отношение на развитието на България след 44 г. и до 89-та година?
  • 71 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 72 КОНТРАТА

    32 4 Отговор

    До коментар #63 от "Кой народ":

    Хубави и интелигентни викаш били избити дето преди 1944 Септември ду.ха ха на фашистите точно като сега!
  • 73 незнайко

    35 7 Отговор
    Защо преди 1989 година не го каза това нещо господин ПРОФЕСОРЕ ??? Отвращавам се на изменниците които са получили образованието си в БЪЛГАРИЯ преди 1989 година !!! Защо не прогледне този ИЗМИСЛЕН професор какво се случва с нашата страна след 1990 година досега ??? Запада се стреми всячески да ни ЗАТРИЕ като нация !!!
  • 74 А бе

    9 32 Отговор

    До коментар #56 от "Хахаха":

    Каква индустриализация са построили комунистите? Изцяло зависима от руски ресурси и предназначена за руския пазар. Имали са евтина робска ръка, да им задоволяват нуждите.

    Коментиран от #78, #81

  • 75 Мда

    9 24 Отговор

    До коментар #34 от "МБабе":

    Погледни архитектурата преди и по време на комунизма и си отговори как щеше да изглежда страната сега ако бяхме отворени на запад, а не към к0ч .ината.

    Коментиран от #83, #98

  • 76 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 77 Притча

    26 2 Отговор
    НЕУСПЕЛИТЕ ПИСАТЕЛИ СТАВАТ ЛИТЕРАТУРНИ КРИТИЦИ! Неделчев, не навлизай в територии, които за тебе са непозната земя!
  • 78 Мдааа Дааа

    27 7 Отговор

    До коментар #74 от "А бе":

    ИКОНОМИЧЕСКОТО ЧУДО НРБ (от 44 г. до 89 г.) в Цифри и Факти! ЕТО КАК БЪЛГАРИЯ ЗАЕ 25-ТО МЯСТО ПО БВП В СВЕТА:
    За периода 1979-1988 г. САЩ увеличава БВП на глава от населението със 182%, Япония с 275%, Германия със 158%, Франция със 157%, а България увеличава БВП на глава от населението с 234%. Това ще рече, че България по време на комунизма, дори и в годините на Перестройка, никога не е била в рецесия, камо ли фалирала, както поучава западната пропаганда.

    Коментиран от #88

  • 79 Сиромах

    19 5 Отговор
    Ако не беше оная заплаха още щяхме да плащаме репарации и Вие, ако сте наистина професор по-добре от мен знаете на кого!Ама то как пък всички се изучихте и станахте професори тия дето крещяхте по площадите!?То затова сме на това дередже, аман от професори особено от философи!
  • 80 Жорко

    24 6 Отговор
    До 47 . Напълно прав си,
    защото на Парижката мирна конференция, ако не беше позицията на СССР сега кюстендилци щяха да са сърби, а пловдивчани,ямболии, старозагорци та чак до ихтиманци щяха да са гърци.
  • 81 Ъхъ

    16 3 Отговор

    До коментар #74 от "А бе":

    ти знаеш ли какво е СО МАТ? явно не знаеш, щото си някой роден след 1990 година...

    Коментиран от #90

  • 82 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 83 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 84 Леле -леле

    23 2 Отговор
    И този ли се уреди с титла ? Няколко русофобски плюнки и си ... заслужил
    " евроатлантик" !
  • 85 проудължение на Кеворк

    30 7 Отговор

    До коментар #83 от "И ти прогледне слепчо":

    НРБ – време, в което големите можеха да се доближат до дете и да го попитат има ли нужда от помощ! Днес такъв ще го обвинят в какво ли не!
    НРБ – време, в което всеки оставяше ключа под черджето на вратата. Никой не крадеше.
    НРБ – от работата ти даваха на смешни цени жилище! Ипотека никой не знаеше какво означава! Банкерите не бяха толкова алчни, а властта им чупеше ръцете от китките!
    НРБ – време, в което по телевизията не показваха камари трупове и силиконови гърли. Предаванията бяха познавателни и образователни.
    НРБ – времена, в които, ако не отидеш в магазина една година, цените после бяха същите!
    НРБ – времена, в които стругар или шофьор бе също престижна професия.
    НРБ – времена, в които охранител в училище бе извращение! Най-страшна бе леля Пена с парцала за миене.
    Не знам как да обясня по добре какво е НРБ за 99% от хората.
    Автор: Всички, които са живели в НРБ
  • 86 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 87 Охо-бохо

    30 4 Отговор
    България беше зависима от Русия, факт! Но да сравним постиженията на зависимата България от 1945 до 1989 и да сравним постиженията на "независима" и " свободна" България, член на NATO и EU. Има статистика и таблици. Както се каза " "Колкото по напред отиваме, толкова по назад се връщаме!" България основно паразитира върху построеното от социализма, което дори не поддържа!!!
  • 88 А бе

    7 16 Отговор

    До коментар #78 от "Мдааа Дааа":

    И ти какво видя от този БВП? Отиде при бай Тошо и при руснаците.

    Коментиран от #91

  • 89 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 90 Еееех аз го знам какво е СО МАТ

    23 2 Отговор

    До коментар #81 от "Ъхъ":

    30 години дадох и хубава пенсия си взех.
    Най голямото транспортно предприятие в Европа и Азия с мисъл да се разпростре и в Америка ... първата работа на ДЕМОКРАДЦИТЕ беше да го продадат за да имат кешови пари да крадат....

    Коментиран от #102

  • 91 Мдааа Дааа

    28 6 Отговор

    До коментар #88 от "А бе":

    Имаше едно ВРЕМЕ...
    НАРОДНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 🇧🇬
    Държава с 9 000 000 жители...
    Армия...
    Граници...
    Над 3 000 Завода и Предприятия...
    Реки...
    Пълни язовири...
    Напоителни системи...
    Земеделие...
    Овощни и зеленчукови градини...
    Стада...
    Свинекомплекси...
    Птицекомплекси...
    Овцеферми...
    Деца...
    Детски градини....
    Училища...
    Образование...
    Болници...
    Санаториуми...
    Здравеопазване...
    Море...
    Планини....
    Гори...
    Минерални извори...
    Почивни станции...
    Месо...
    Сирене...
    Мляко...
    Кисело мляко...
    Здравословно хранене...
    Е, банани нямаше!!!
    И боклуци нямаше!!!

    Коментиран от #100

  • 92 Иван4о

    5 19 Отговор

    До коментар #83 от "И ти прогледне слепчо":

    Най добро образование? - Учехме история на БКП и КПСС, диалткт.мат. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО!

    Коментиран от #95

  • 93 Жорко

    17 2 Отговор
    До 74 Така е било, да зависими сме били, но след като ги нямаш ресурсите дали ще са руски, източни, западни, северни или южни ти все си зависим.Като погледнеш в момента Европа е зависима от тези суровини, така че моля погледни по-обективно .
  • 94 Хамлет

    24 4 Отговор

    До коментар #63 от "Кой народ":

    Интересно. А вие знаете ли, че преди 44 година ако нямаш парички не можеш и да се образоваш т.е който има пари той учи, който няма на нивата за единия хляб.Върховно социално неравенство. Просто безпристрастен факт научен от много хора живяли тогава.
  • 95 Мдааа Дааа

    17 2 Отговор

    До коментар #92 от "Иван4о":

    Е да де и това се учеше... но пък имаше образовани млади хора и това се признаваше в целия свят... еее вече имаме "демокрация" ама нямаме образование!!!
  • 96 Локо Сф1956

    29 4 Отговор
    Проф. Неделчев забравя, че България беше съюзник на фашистка Германия и след краят на Втората световна война България щеше да плаща огромни репарации, нямаше да има българска войска. Нито една западна страна не и подаде ръка. Единствено благодарение на помоща на бившия Съветски съюз, тя запази армията си , като български войски се сражаваха срещу Германия.Да не говорим за хилядите машини които получихме от Съюза. За хилядите български младежи получили висше образование-лекари, инженери и т. н. Да не говорим за Първата Атомна централа Козлодуй на Балканския полуостров, която и сега захранва някои страни.. и т. Срамно е г-н Професор. Интересно е когато СДС взе властта и Вие бяхте един от ръководството на СДС какво сторихте за България.

    Коментиран от #110

  • 97 Професорът е ТРУБАДУР на Криминалният

    22 3 Отговор
    КАПИТАЛИЗЪМ - преди 9-ти 1944 та и след 10-ти Ноемнри 1989 та. Професора не разкрива СЛЪНЧЕВИТЕ дни на обикновенният човек при Царя , както и днес. То не разкрива ЗАГУБИТЕ и КАТАСТРОФИТЕ за дъ.жавата и обикновенният човек , когато живяхме при СОЦА ! Тогава не беше ЛУКСОЗНО но живя НАРОДА - по - Д О В О Л Н О и по - Д О С Т О Й Н О ! Професола както се каква яде големи л/йна !
  • 98 ...

    7 2 Отговор

    До коментар #75 от "Мда":

    Архитектурата в градовете приятелю, а селата.....? На какво са приличали.Беднотия до шия и кал до колене.
  • 99 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 100 А бе

    5 16 Отговор

    До коментар #91 от "Мдааа Дааа":

    ЕДНО ВРЕМЕ!
    Стига сте гледали в миналото, няма да се върне! Всичко това щеше да го има и без да сме зависими от Русия и в пъти по-качествено! И най-важното, щеше да го има и СЕГА!

    Коментиран от #111, #112

  • 101 Хрис

    14 1 Отговор
    На професора му става мехлем на душат от шума на прелитащите над Созопол самолети. Професоре, над въпросният град минава трасето за полети на гражданската авиация, което от екологична гледна точка не е дбре. Някога трасето минаваше над Стара планина. На всеки 15-20 минути минава под по един самолет. Незнам как отличаваш самолетите по шума им. И на края за мехлем на душата - какво ще кажете за датата 09.06.1923 г. !!!
  • 102 Демокрадцие

    10 7 Отговор

    До коментар #90 от "Еееех аз го знам какво е СО МАТ":

    Са същите мазни комундели префасонирани в бизнесмени.Другари от днес ви назначавам за бизнесмени и им раздадоха куфарчетата.Знаеш ли колко е средната заплата в Чехия 1500евро,Мин пенсия 750евро ,майчинство 750евро за 4год детски над 100евро..Чу ли ме добре и там махнаха гадния комунизъм,Батковото Но явно не гадните комуняги като тук направиха преход.Не ни е виновен ЕС и капитализма ,а самите Ние Ясно ли ти е
  • 103 ами да кажа

    11 2 Отговор
    фа%истите биха се гордели с вас къде са сега третия раух да ви се порадват
  • 104 Професора е професор за да служи на

    11 3 Отговор
    М А Ф И Я Т А която разбира че днес 45 държави , включително и България , както и преди 1944-та ВОЮВАТ активно чрез УКРАИНА срещу РУСИЯ ! Професора не разкрива че ЗАПАДА няма повече СИЛИ и РЕСУРСИ да поддържа ВОЙНАТА и когата Украина я ПРЕЛОПАТЯТ в което няма никакво съмнение - У НАС КРИМИНАЛНАТА ВЛАСТ - ще пикае ГАЗ , както при 9-ти Септември 1944-та година ! ТИТАНИК потъва , сиреч и Западна Деро -крация заедно с ЕС , НАТО и чичо ни Сем. Всичко ПОТЪВА и Евро и Долари и днешните илюзии за стандарти .Професора е просто платена Сладкопойна Чучулига на ЕРАТА КОЯТО си ОТИВА !
  • 105 Професора е професор за да служи на

    18 2 Отговор
    М А Ф И Я Т А която разбира че днес 45 държави , включително и България , както и преди 1944-та ВОЮВАТ активно чрез УКРАИНА срещу РУСИЯ ! Професора не разкрива че ЗАПАДА няма повече СИЛИ и РЕСУРСИ да поддържа ВОЙНАТА и когата Украина я ПРЕЛОПАТЯТ в което няма никакво съмнение - У НАС КРИМИНАЛНАТА ВЛАСТ - ще пикае ГАЗ , както при 9-ти Септември 1944-та година ! ТИТАНИК потъва , сиреч и Западна Дермо -крация заедно с ЕС , НАТО и чичо ни Сем. Всичко ПОТЪВА и Евро и Долари и днешните илюзии за стандарти .Професора е просто платена Сладкопойна Чучулига на ЕРАТА КОЯТО си ОТИВА !
  • 106 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 107 Професорът е като листна Въшка -

    15 1 Отговор
    Е Д Н О Д Н Е В К А ! Нещо като салфетката на масата , която не е част от менюто а просто част от атрибутната , която след употребата се И З Х В Ъ Р Л Я ! F / U !
  • 108 Слава на Евроатлантическа България

    24 4 Отговор
    От 1944 до 1989 държава с контрол по границите имахме.Наред с безплатно образование, здравеопазване, пълна заетост, субсидирани потребителски стоки. Нямаше свобода. Нямаше и банани. Разменихме безплатното образование, здравеопазване, пълна заетост и субсидирани потребителски стоки за свобода. И банани. Никой не каза, защо не може и свобода и безплатно образование и пълна заетост, но се примирихме -все пак получихме свобода. И банани. Сега рутещите комунизЪма по занятие вземат Свободата. Без да връщат безплатното образование, здравеопазване, пълна заетост и субсидирани потребителски стоки. Излиза че цялата работа е била за едни банани.
    Най-после разбрах какъв е смисълът на живота..., и си мислА - вместо на герба лъв, да изпляскаме банан. Един голям, хубав, жълт БАНАН.
  • 109 ежко

    18 0 Отговор
    С най-много професори,доктори на науките,академици и т.н. сме в ЕС на глава на населението и пак сме най-зле!Що така, бе?
  • 110 хахаха

    12 0 Отговор

    До коментар #96 от "Локо Сф1956":

    България всъщност плаща репарации на Гърция до 1974 година...

    Коментиран от #114

  • 111 Хрис

    12 1 Отговор

    До коментар #100 от "А бе":

    Ако познаваш историята, това което пишеш сега, нямаше да го напишеш!
  • 112 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 113 Крум

    16 2 Отговор
    Това ако беше го написал през 1990 г. мъничко по-друго щеше да звучи.Сега след 4-тата национална катастрофа и то най-обезкървяващата досега, господин измисления професор да не пише глупости по поръчка.
  • 114 Защото воювахме за Германия

    10 2 Отговор

    До коментар #110 от "хахаха":

    Срещу Русия ! И днес вършим същото ! А какво ще плащаме след като Чичо както винаги си ПОДВИЕ опашката ? Ще стане както писа Гео Милев : " Септември ще баде Май !" . И Марица ще потече в ....! Няма вече НАКЪДЕ !
  • 115 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 116 Японеца

    21 2 Отговор
    Неблагодарник, изкукуриг@ ла, дедушка! Сега щеше да се казваш Махмуд Недели! Продал ли си се на англосаксонската клика, продаЖнииии
  • 117 Професорът е жалък ЛАКЕЙ

    18 2 Отговор
    Както повечето СЛУГИНАЖИ из Университетите ! И за тази си дейност - следва да седнат на подсъдимата скамейка редом с онези на които служат !
  • 118 1 септември

    9 1 Отговор

    До коментар #115 от "Стоян Хлебаров":

    Дали съм правилно разбрал историята от1.9.1939-1.9.1944 воюваме срещу Русия на страната на германците, но не щеш ли, като виждаме къде отиват нещата, бием една индулгенция и за 5 дни вече сме с руснаците, а те ни окупирали? Нали не мислите, че атакуваща армия, ще остави в тила си пробойни? Романтично памфлетче, но не среботи и 44-та години

    Коментиран от #125

  • 119 ганев

    13 1 Отговор
    ДЯДО МИШО ОТКАКТО ОСТАРЯ И СЪВСЕМ ОПЛЕШЕВЯ ПЛЕЩИШ САМО ПРОСТОТИЙ НО НИЕ ТИ ПРОЩАВАМЕ ЗАЩОТО СИ ЛАГИРУКУКЗИ
  • 120 Стоян Хлебаров

    5 3 Отговор
    Провокаторът Неделчев пак лъже и маже! По думите на Добри Терпешев: "Ние до този момент не можахме да си свършим сами работата… Как ли се черви др. Димитров пред съветските другари, че нашата партия се оказа некадърна да смъкне фашистката власт… Ние изоставахме от събитията".29Не съветската армия обявява,че идва да ни освобождава,а предателите от Отечествения фронт,доминиран от комунистите! С организацията на преврата са ангажирани няколко младши офицери, командващи малки подразделения в района на София. Най-важна роля за преврата сред тях изиграва Прожекторната група към противовъздушната отбрана на София, командвана от капитан Димитър Попов и с щаб на Слатинския редут.Вечерта на 9 септември 1944 г. при командващия Трети украински фронт маршал Фьодор Толбухин в Букурещ е изпратена със самолет за преговори за примирие делегация, включваща Димитър Михалчев, Кирил Станчев, Димитър Ганев и Райчо Славков. Към 22 часа Сталин издава заповед за спиране на военните действия на съветските войски срещу България.62
  • 121 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 122 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 123 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 124 българче

    15 1 Отговор
    г-н Неделчев...дано четете коментарите под тази статия...
    много ви моля да ми отговорите !
    във момента повече ли ви харесва БЪЛГАРИЯ във това сътояние ?
    моето мнение е че БЪЛГАРИЯ в момента не същетвува !
    ЕС и НАТО унищожиха ХОРАТА И ТЕРИТОРИЯТА НИ !
    НЯМА Я МИЛАТА РОДИНА !
    ПЛАЧА В МОМЕНТА !
  • 125 Неправилно си разбрал

    2 14 Отговор

    До коментар #118 от "1 септември":

    България никога не обявява война на Русия през втората световна война и не изпраща нито един войник на източния фронт.
    Точно обратното, по време на преговорите между България, Англия и САЩ, за излизане на България от войната, Русия ни обявява война и с помощта на предателите комунисти и военни, организира държавен преврат.
    След това, без никаква съпротива от наша страна, окупира България и ни прави марионетна държава.
    И така до наши дни.
    И днес пак те ни обявяват за враг и само членството ни в НАТО им пречи да ни организират украински сценарий.
    Иначе отново националните предатели са налице 😤😤😤😤
    Провери фактите за себе си и не се доверявай на лъжци и манипулатори 💪

    Коментиран от #141, #154

  • 126 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 127 Доктор Щтросмайер

    12 1 Отговор
    Много, много болни хора
    Все професори
    Определено не е българин
    Професор по какво?
  • 128 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 129 Доктор Щтросмайер

    10 0 Отговор

    До коментар #31 от "ихаа":

    Прав си купена му е дипломата
    Даже на 5.09 руските войски са в Силистра без военни действия
  • 130 ууу

    3 0 Отговор
    ти хептен откачи !!!!!!!!!!!!
  • 131 Сайт

    0 1 Отговор
    Четете сайта desebg com. Там са публикуваните документи от Комисията по досиетата. Безпристрастен източник на информация.

    Коментиран от #133

  • 132 Сух

    2 1 Отговор

    До коментар #82 от "Иванушка 🇷🇺⁰⁰":

    Че ми ядеш иванушкия сух!
  • 133 Сух

    1 1 Отговор

    До коментар #131 от "Сайт":

    Жмел и пропаганда, забъркано със тинясали мисли.. Това е сайта, за който говориш
  • 134 дядото

    8 1 Отговор
    г-н пс.в.до професоре,а през 1936-41 год. пак през дунав ,какво е влязло в българия в лицето на хитлеристка германия.като те чата,явно е освобождение и демокрация.не професористе,а пар.ню.та
  • 135 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 136 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 137 Г08ньо

    5 1 Отговор
    м@iкати и болен неблагодаре дъ9т б0кл7к. Щеше сега, да говориш на Турски, и да си продавач на килими в някой село. А не да ти подарят звание Проф. само и само, да ти дойде момента в който, ще си подлога на господарите си!
  • 138 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 139 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 140 Жорко

    1 2 Отговор
    До 122 Не знам кога и къде си учил, но да не знаеш коя година е Съединението ( да пише се с главна буква) е непростимо!
  • 141 Май ти не си разбрал

    9 3 Отговор

    До коментар #125 от "Неправилно си разбрал":

    Добре е, че Русия ни обявява война и нахлува тук, щото както се видя по-късно, след войната на Парижките мирни преговори Англия е искала разпокъсване на Българи, много по-лошо от загубата ни през ПСВ с Ньойския договор
  • 142 Златен скункс

    13 1 Отговор
    Поредното недоразумение, първо станало пишман политик, изведнъж -професьор-първо оооблиза задните части на шефа и после се разплу в обеснения.То вече има ли толкова студенти, колкото се навъдиха професори.Навреме оно бяха толкова некадърни че не ги взеха за партийни членове и станаха репресирани,ай с. Р.
  • 143 Слава на Русия

    9 1 Отговор
    Този е от първите слуги на американските НПО, които разрушиха една процъфтяваща страна. Голямата лъжа и пропаганда продължава. Точно като Гьобелс. Точно така фашистите промиха мозъците на германците.
  • 144 Аз по Съветския съюз няма да

    7 1 Отговор
    плюя. Вие, като искате си плюйте и си правете кариерите.
  • 145 Елементарно

    2 2 Отговор

    До коментар #17 от "Питане":

    Защото все още е на власт "Държавна Сигурност" макар и под маскировката на привидната демокрация. Днешното положение на България е 100% следствие на "съветско освобождение" на култовия 9-ти септември.

    Коментиран от #146, #147

  • 146 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 147 Средностатистически

    0 1 Отговор

    До коментар #145 от "Елементарно":

    рАссия-я-я-я-я, мАсква-а-а-а-а, освободител-и-и-и-и 🤪
  • 148 Тоя шамшал

    7 0 Отговор
    Тоя шамщал не знае ли,че Съветската армия е навлязла в България през Добуджа и е акостирала в българските пристанища? Със сигурност се прави на хамав та не казва,че пърната цел на Съветската армия е била да излезе на турско -българската граница та да охлади мераците на турците за агресия. СССР ни спаси от Трета национална катастрофа - терците искаха да влизат в България,гърците искаха до Асеновград и Дупница териториите,а сърбите си правеха устата за мини -Перник.
  • 149 Анонимен

    9 0 Отговор
    Пази боже сляпо да прогледа тоя кьорчо Господ го е наказал
  • 150 Кой е тоя

    12 1 Отговор
    Това нещо с плюене вече успя да стане пруфесор, достоен последовател на бабЕлка, която освен разтуряне друго не знаеше.
  • 151 Русофоб Антисемит

    4 2 Отговор
    Гадните червени подложки отново са налазила сайта. Само Пиночет за вас. Под строй на стадиона и всичката измет долу.
  • 152 Още ли е живо

    10 1 Отговор
    това изчадие адово?
  • 153 ванката

    9 1 Отговор
    добре че беше заплахата да ти даде образование и титла та да се дуеш сега като професор
  • 154 Дефакто и фактически

    3 0 Отговор

    До коментар #125 от "Неправилно си разбрал":

    България дефакто и фактически водеше война със СССР - немците ползваха българските летища и пристанища за нападението над СССР. Целият ни военен флот,доколкото имаше такъв беше подчинен на немците и действаше през цялата война с тях. Целият ни търговски флот возеше нефт,храни,олъжия и боеприпаси за немците и точно затова накрая останахме без кьорав търговски кораб - целият беше потопен. Забравя се,че мирен договор със Съюзниците беше сключен към края на м. октомври 1944г. а тогава бече действаше българска SS противотанкова бригада на задграничното правителство на Александър Цанков.