Last news in Fakti

12 Април, 2023 09:03 9 979

Олга Малчева, HR мениджър на ИКЕА България, пред ФАКТИ: Философията ни е да правим живота по-добър за повече хора

  • олга малчева-
  • икеа-
  • мениджър-
  • компания-
  • работници

Намирането на най-умния, най-иновативния и рентабилен начин за правене на нещата е част от нашето ДНК, казва тя

Олга Малчева, HR мениджър на ИКЕА България, пред ФАКТИ: Философията ни е да правим живота по-добър за повече хора - 1
Снимка: ИКЕА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какво е да си част от марката ИКЕА… Пред ФАКТИ говори Олга Малчева, HR мениджър на ИКЕА България. Тя е бакалавър по психология от Нов български университет и магистър по стопанско управление от Великотърновския университет.

- Г-жо Малчева, ИКЕА е водеща компания на българския пазар. Какво ви прави различни?
- Скоро ще отбележим 80-ия юбилей на ИКЕА в световен мащаб. Това са наистина много години, в които ние, служителите от цял свят, следваме една основна философия – да направим живота по-добър за повече хора. За да изпълним тази така важна задача, ние трябва да сме запознати с предизвикателствата, пред които са изправени хората в своето ежедневие, тъй като, особено в момента, светът се променя по-бързо от всякога, съпътстван от нуждите и мечтите ни. Пренасяйки тази философия на бранда и тук, на локално ниво, бих казала, че се отличаваме именно с функционалните и достъпни решения за живота у дома, а и не само. ИКЕА не е просто компания за мебели и обзавеждане – тя предлага множество идеи и съвети за всякакви нужди и желания. Това, заедно с нашата ясна бизнес идея, ценности и култура, основана на споделеността, ни ръководи във всичко, което правим. Ние не спираме да се развиваме, за да срещаме постоянно променящите се нужди на хората около нас – от проектирането на продуктите и до тяхното разработване и производство.
Намирането на най-умния, най-иновативния и рентабилен начин за правене на нещата е част от нашето ДНК. Винаги сме вървели по своя път, знаейки, че не можем да оставим диря там, откъдето минават всички останали.

- Какво символизира и показва компанията, какво трябва да занаят хората, когато пазаруват в ИКЕА?
- Имаме силен набор от ценности. Те са компасът, който ни води във всичко, което правим. Тези ценности са формирани назад във времето в Швеция, когато условията на живот са били много тежки. Хората е трябвало да се справят единствено с това, което имат, и това е насърчило изграждането на култура на предприемачество, упорит труд и прагматичност от гледна точка на ресурсите. Разбира се, много неща са се променили оттогава досега – ИКЕА се превърна в глобален бизнес, който цели да създаде положителна промяна не само за хората, но и за планетата. Но същността на бранда не се е изменила. Ние сме визионери, иновативни, креативни и разрешаваме проблемите с помощта на здрав разум. Непрестанно се опитваме да намерим по-добри начини да свършим дадено нещо и да извадим най-доброто от себе си и другите. Постоянно търсим нови и по-добри пътища напред. Намирането на решения на почти невъзможни проблеми е част от нашия успех и източник на вдъхновение, за да продължим към следващото предизвикателство.
Конкретно на въпроса – когато пазаруват в ИКЕА, нашите клиенти трябва да знаят, че избират функционалните, достъпни и устойчиви решения за тяхното по-добро ежедневие.

- Как определяте икономическа ситуация в България в търговския бизнес?
- Икономическата ситуация в България в голяма степен се влияе от глобалните сътресения, които се случиха през последните години. Определено мога да кажа, че въпреки всички предизвикателства в България имаме стабилна икономическа рамка и силно конкурентна среда в нашия сектор, което води до здравословен стремеж към по-добро представяне и ни стимулира никога да не оставаме в застой.

- Колко голямо предизвикателство се оказа гарантирането на доставките по време на Ковид пандемията? Всичко някак ставаше на бавен ход. Как се справихте с логистиката?
- От 2021 г. магазините ни преминаха към нов дистрибуционен център в Румъния. Той е от стратегическо значение за българския пазар, тъй като се намира в непосредствена близост до него. Логистичната база е с площ 75 хил. кв.м и се използва от IKEA Supply като дистрибуционен център за входящи и изходящи операции за магазините в Югоизточна Европа и Източното Средиземноморие.
От друга страна започнахме работа с още една локална логистична компания, която осигурява доставки в последната отсечка до нашите клиенти, с цел постигане на по-добро ниво на обслужване. С увереност мога да твърдя, че към днешна дата всички отклонения са овладени и ритмичността на доставките е възстановена в пълна степен.

- Как се подбират хората, които работят в ИКЕА?
- Да си част от семейството на ИКЕА означава да работиш във вдъхновяваща, приобщаваща, интересна, постоянно развиваща се и динамична среда. Уважаваме различията и сме отворени към новите идеи. Всеки един наш служител е важен и има принос към цялостната култура на компанията.
Поради тази причина на първо място поставяме ценностите на хората, а след това компетентността и опита. Търсим служители, които не се страхуват да изразяват мнението си и да дават пример. Също така даваме шанс и на млади хора, които стартират сега своя професионален път, или на такива, които имат желание за промяна. За нас липсата на опит не е бариера, а чудесна възможност да изградим един нов специалист.

- Е ли е ИКЕА място за „рестартиране на кариерата“?
- В ИКЕА предлагаме редица възможности за обучения и кариерно развитие. Непрестанно насърчаваме своите колеги да кандидатстват за различни позиции. Някои от тях са поемали различни отговорности през годините. Например, колежка от отдел Обслужване на клиенти, демонстрирайки умения за комуникация с клиенти и управление на трудни ситуации с клиенти, успешно се развива днес в новата си роля на Първи сътрудник – Логистика. Колега от отдел Инвентарен контрол - Логистика след завършване на образованието си по Счетоводство и контрол, е част от Финансовия отдел и работи като счетоводител.
Това е така, защото при нас няма типична кариера и всеки може да намери място в нашето семейство, развивайки своите интереси и силни страни – дали ще е в обслужване на клиенти, маркетинг, IT, продажби, логистика, човешки ресурси или комуникация и интериорен дизайн.
В културата на компанията ни е залегнала шведската дума „kraftsmala“, което означава „да се обединим“. Ние работим, за да направим ежедневието на мнозина по-добро. Правим го заедно, със смирение, уважавайки уникалността на служителите. Вярваме, че приносът на всеки един от нас, без значение колко голям или малък е той, има силата да повлияе положително на живота на хората. Това превръща работата в ИКЕА в нещо много по-голямо. Тук е идеалното място за тези, които искат да допринесат в обществото, да растат и да се развиват и да споделят визията ни за по-добър живот заедно.



Свързани новини