11 285 38

Саботира ли някой Борисов с "Витиня"?

Години наред тунелът работи на 50% от капацитета си, ставайки причина за километрични задръствания

Саботира ли някой Борисов с "Витиня"?
Ремонтираната тръба на "Витиня" Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

Започната през далечната 1974 г. магистрала „Хемус“ се превърна в събирателен образ на някои от най-лошите български черти – некомпетентност, протакане, безотговорност и разбира се невъздържане от крадене. През октомври премиерът Борисов обяви, че ще се оттегли от политиката, когато построи магистралата. Изявлението бе посрещнато с тревогата, че скоро няма да видим края на управлението на ГЕРБ.

„Хемус“ е „трудна“ магистрала. Като знаем качеството на пътните настилки на прави участъци и равен терен, нормално е да се притесним как се извършват ремонтите на сложни пътни съоръжения като виадукти и тунели. Най-малкото: имат ли нужния опит тези, които печелят поръчките за строителство и ремонт?

Ще разгледаме случая с тунела „Витиня“, за който имаме информация, че е в твърде лошо състояние. Завършен през 80-те, тунелът е строен по стара методика, а според наши източници това е най-некачествено построеният тунел у нас тогава. Така или иначе най-дългият тунел в България (1195 м) е в експлоатация, тръбата в посока от София за Варна дори беше ремонтирана през 2017 г. Лявата тръба също трябваше да бъде ремонтирана и тук идват твърде много неясноти. Неясноти, които ярко контрастират на претенциите на институциите, че процедурите са наистина открити, а с парите на данъкоплатците, както и със средствата от оперативните програми, се разполага прозрачно.

През 2015 г. АПИ обявява обществена поръчка за „Избор на изпълнител за поддържане (превантивно, текущо, зимно и ремонтно-възстановителни работи при аварийни ситуации) на автомагистрален участък АМ „Хемус” от км 0+000 до км 78+554 и пътна връзка „Прелок” от км 0+000 до км 3+024, включително и принадлежащите пътни връзки, поддържане осветлението на тунели: „Витиня”, „Топли дол”, „Ечемишка” и „Правешки ханове” с обслужващите ги подстанции и далекопроводи, охрана на пътни съоръжения и принадлежности в обхвата на автомагистралата на територията на ОПУ – София и ОПУ - Ловеч, стопанисвани от АПИ”.

Изпълнител на поръчката за срок от 4 г. става „Автомагистрали“ ЕАД. В допълнителната документация, достъпна на сайта на АПИ, става ясно, че компанията сключва договори с трима подизпълнители: „Евро Алианс Инженеринг“ АД, която обаче се ангажира със строително-монтажни дейности по тунел „Ечемишка“; „ОРС-Инфраструктура“ ООД, чиято работа е по връхните конструкции и долното строене на виадукт км 41+160 – ремонт ляво платно и на виадукт км 41+400 – ремонт ляво платно; „ГБС-Инфраструктурно строителство“ АД с предмет на договора „Извършване на аварийни ремонтни строителни работи на връхната конструкция и долното строене на виадукт „Елешница“.

Излиза, че ремонтът на „Витиня“ поема пряко „Автомагистрали“ ЕАД. Дясната тръба обаче не е в портфолиото на компанията, а в няколко медии се появява информацията, че с ремонта на „Витиня“ е ангажирана ГБС. Тук възниква въпросът кой ремонтира лявата тръба и виждал ли е изобщо някой работници и техника през последните 3 години.

От АПИ уточниха за ФАКТИ, че подизпълнител по договора от 2015 г. е „Главболгарстрой Холдинг“ АД, а ремонтът е започнал миналата година:

„В момента се ремонтира тръбата за София. Строителството на терен започна през 2018 г. Направени са множество проучвания и експертизи и е решено да се предприемат спешни аварийни мерки. В момента в тунелната тръба се извършват аварийно-укрепителни мероприятия. Реалните дейности по ремонта на тунела за привеждането му в съответствие с Директива 2004/54/ЕО за минималните изисквания за безопасност за тунелите на трансевропейската пътна мрежа ще започнат след като е напълно готов проектът. Тогава ще се премине към модернизацията на тунелната тръба с поставянето на хидроизолация, покриване с дебел бетонен слой, поставяне на осветлението, вентилацията, тротоари, противопожарни ниши с оборудване, както и система за улавяне на опасните товари. Предвижда се ремонтните дейности да приключат през 2020 г.“

На 25 октомври 2019 г. министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова казва следното:

"Тунелите „Топли дол", „Ечемишка" и „Витиня" на „Хемус", както и „Траянови врата" на „Тракия" трябва да бъдат напълно рехабилитирани до 2021 г. През 2017 г. бяха ремонтирани тръбите в посока Варна на тунелите „Витиня" и „Ечемишка" на автомагистрала „Хемус". И те вече са с модерни системи за пожароизвестяване, вентилация, видеонаблюдение, осветление, система за светлинно водене, системи за извеждане на хората при инцидент и т.н. За „Витиня" имаме ангажимент - тъй като е дълъг над 1000 метра, да изградим освен пешеходна и транспортна връзка между двете тръби."

Само месец по-рано на 20 септември 2019 г. министър Аврамова заявява, че:

"...ремонтът на лявата тръба на тунел „Витиня“ трябва да завърши до края на 2020 г. Възложено е изработването на проект за различни видове системи на съоръжението. Към изпълнение на предвидените дейности ще се пристъпи след осигуряване на необходимия финансов ресурс от държавния бюджет. В изпълнение на европейска директива, в тунела, който е над 1000 м, трябва да бъде изпълнена и връзка между двете тръби – пешеходна и пътна за пожарни автомобили, което прави този ремонт още по-сложен."

Същият ден в отговор на въпрос от народен представител относно ремонтните дейности и ограничаване на движението по автомагистрала „Хемус“ от МРРБ потвърждават, че:

"Към днешна дата продължават ремонтните дейности на 4 обекта на АМ „Хемус“. Това са:

- Пътен тунел „Витиня“, лява тръба при км 32+260;

- Виадукт при км 19+270, с. Потоп;

- Виадукт „Коренишки дол“ при км 36+452;

- Участък „Шумен – Варна“ от км 393+500 до км 400+100 дясно платно."

Малко по-рано тази година, на 28 март 2019 г. зам.-министър Николай Нанков в Сливница пред журналисти заявява:

През тази година се очаква да приключи ремонтът на тръбата в посока София на тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“.

За по-малко от осем месеца в публичните си изявления МРРБ измества крайния срок на ремонта на лявата тръба на „Витиня“ от 2019 г. в 2021 г. без да обяснява кое налага забавянето. Виждаме също, че последната публична информация, която дава министър Аврамова и тази, която получихме от АПИ относно годината на завършването на тунела също се разминава.

Междувременно срока на договора от 2015 г. с „Автомагистрали“ ЕАД изтича. На 28 май 2019 г. е сключено допълнително споразумение между компанията и АПИ, с което „Срокът за изпълнение на дейностите по договора се удължава до сключване на договор с участник, определен за изпълнител в резултат на проведена процедура по реда на ЗОП.“ В регистъра на Агенцията по обществени поръчки обаче няма обявена нова процедура.

За съжаление, от АПИ не получихме отговор на може би най-важния въпрос, а именно има ли и какво е становището за състоянието на „Витиня“.

Тунелът е съществен сегмент от АМ „Хемус“, чиито качество и стабилност са въпроси от национално значение. Защо обаче тунелът работи на 50% от капацитета си и защо изглежда така сякаш някой има интерес дългоочаквания и обещаван ремонт да не се случи? В най-добрия случай „Витиня“ ще продължава да генерира кошмарни тапи на скромните километри магистрала, на която премиер и министри снимат фотосесии. Сценарии обаче има и още много, съвсем различни. Като данъкоплатци сме свикнали да се чувстваме саботирани от институциите – с бюрокрация, с абсурди, с лоши ремонти, а от скоро и с режим на водата. Саботаж от страна на държавната администрация и институциите както към работниците, така и към бизнеса. В случая обаче не ухае ли на саботаж срещу правителството и срещу самия Борисов?

Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 22 гласа.

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • 1 666666

    88 7 Отговор
    Мдааа за някои журноля Борисов е жертва на постоянни заговори и саботаж поради прекрасното му его и невежо управление.
  • 2 Гост

    68 2 Отговор
    никой не знае какво се случва с тези ремонти, в други страни на важните пътни артерии се работи денонощно за да се направят, а аз не помня в последните 3 години да не е имало затваряне на участък в тези 50км магистрала.

    Коментиран от #25

  • 3 Зле

    53 8 Отговор
    Гаранатирано от ГРОБ.
  • 4 офф

    74 4 Отговор
    Няма саботаж. Толкова си могат.
  • 5 обективен

    70 5 Отговор
    Извънредно трябва да се вкарат още пари за ремонт, че първите ги откраднаха.
  • 6 Ynd

    47 5 Отговор
    Той се самосаботира. Просто толкова може. Просто.

  • 7 Behemoth

    25 1 Отговор
    БАЦЕ !От харизмата на Бацето и уникаааално тъпия средностатистически гражданин...оня Иво Христов е голям оптимист 80% алоуууу един на всеки пет не бил дебил....да бе ...един на хиляда ...и 90% от седемте хиляди недебили са конформистични пияндета ....и хоп останаха 700 нормални ...в София 400 и по десетина в областните градове.....ДА ЖИВЕЙ БЪЛГАРИЯ!
  • 8 аз съм

    16 3 Отговор
    Съботираха я тая държава
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор

  • 10 описание

    37 0 Отговор
    Това ми напомня вица за "интервюто, в което журналист пита политик - Какво е положението общо взето? На което онзи отговаря - Какво е общо вече е взето!" ...........с една дума? Крадат!
  • 11 Toto

    25 2 Отговор
    Това тунели ли са?идете в Гърция да видите какво се казват тунели.И колко много на брой са.
  • 12 Гост

    30 1 Отговор
    НАЙ-ГЛАВНАТА ЦЕЛ Е ДА СЕ ОТКРАДНАТ ЕДНИ ПАРИ. другото е помеждудругото....
  • 13 ???

    19 3 Отговор

    До коментар #9 от "lia":

    Добре, че има такива умни дето пишат на латиница. Ще ни го преведеш ли на български или да се обадим на преводачката на "Под игото". 📞🚫
  • 14 123

    12 0 Отговор
    Няма страшно, 2021 може и да го пуснат :)
  • 15 123

    24 1 Отговор
    Ремонт? Къде видяхте ремонт. Аз от 2 години всеки петък и неделя минавам от там. Един път не съм видял някой да работи там. Да излиза/влиза. Какъв ремонт.... бе!

    Коментиран от #18

  • 16 123

    14 1 Отговор
    Няма страшно, то отворената половинка скоро ще почне да се руши. Не е предвидена години наред двупосочно движение с 20км/ч. Газ до дупка и вибрации (идващите от Варна са на бая баир нагоре). И вентилацията си заминава, щото трябва течението да е 1 посока. Не двупосочно и да седи всичко вътре.
  • 17 сънища и блянове простого от банкя

    10 0 Отговор
    Що но Бацито оная с автомобилния инвеститор сте и запрели коментарите , или аз се бъркам нещо.

    Коментиран от #19

  • 18 ???

    10 0 Отговор

    До коментар #15 от "123":

    Защото не си сложил розови очила. 😎
  • 19 ???

    16 0 Отговор

    До коментар #17 от "сънища и блянове простого от банкя":

    Защото да не ни разглезват с толкова много заводи. Накъдето и да се обърнеш бъка от автомобилни заводи, а магистралите още не са готови.
  • 20 Теория на конспирациите

    25 1 Отговор
    Баце постоянно някой го саботира. Пръв го е саботирал Господ като е раздавал акъл

    Коментиран от #22

  • 21 %%%

    17 0 Отговор
    Искат да кажат, че ТОЙ саботира сам себе си, сетете се как ?
  • 22 ???

    10 0 Отговор

    До коментар #20 от "Теория на конспирациите":

    Сигурно е режел лентички тогава. Догодина ще откриват заводи за ножици и лентички.
  • 23 РусскийОбичаВИС2

    3 1 Отговор
    Бих платил пари, за да мога да участвам в сексуалната оргия на Жоро Илиев.
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор

  • 25 Коментара

    9 0 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    Аз не помня тези 50 - 70 километра от магистралата да са били отворени в двете посоки от 2007-08 година.
  • 26 магаретата у държавата отсанаа гладни

    3 0 Отговор
    що тоя не може им разсели оката с трици а си я прибра на кайманите.Смотано пате калчищата го саботират.
  • 27 159

    8 0 Отговор
    ЕК трабва да ЗАБРАНИ на българската държава да рехабилитира и строи пътища с европейски пари! Ако искаме пътища по европейски програми - с европейски изпълнители, под контрола на Комисията! АПИ е пълна пародия на каквато и да е структура. Та те едни треви, храсти и дървета не поддържат "извън банкета", стойностна маркировка незнаят как се полага, знаците незнаят, че по принцип трябва да са изправени(?!), че разстоянието в км при наближаване на населено място намалява, а не се увеличава(?!), ние чакаме от тях сложни пътни съоръжения! Е толкова години неразбрахте ли, че няма как да стане с този мат'рял там?!
  • 28 истина

    4 1 Отговор
    СЪРБИТЕ ЗА ДВЕ ГОДИНИ С ПОДОБНИ ДЪЛЖИНИ НАПРАВИХА ДОСТА ТУНЕЛИ ,А НИЕ ПРАВИМ РЕМОНТ И ТО САМО НА ЕДНОТО ПЛАТНО ЗА СЕГА 3 ГОДИНИ,А СЕГА РАЗБИРАМЕ ЧЕ ЩЕ ТРЯБВАТ ОЩЕ ДВЕ ТРИ. ТОДОР ЖИВКОВ Е НАПРАВИЛ ДВАТА ТУНЕЛА НОВИ ЗА ПО-МАЛКО ОТ ДВЕ ГОДИНИ............В ТОЗИ ТОНЕЛ ИМА НЕЩО ГНИЛО
  • 29 onq s konq

    1 0 Отговор
    саботират го агенти русофили
  • 30 блаблабла

    1 0 Отговор
    ухае на смотанящина некадърност и всяква помия с рушовети като в цялата България мама ви

  • 31 бесен

    3 0 Отговор
    абе мама ви кво ме боли кой на кого плаща знам само че падат лампи хора загиват и ме е страх да си карам колата помияриииииии д*****ба и некадърни но то кадърните избягаха
  • 32 Този коментар е премахнат от модератор

  • 33 Магистраладжията

    0 3 Отговор
    Явно започва предизборна кампания, стартираха манипулациите.
  • 34 Боко Тиквата

    2 0 Отговор
    Орешарски е виновен,точка!!!
  • 35 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Министър Аврамова винаги говори като политик, а не като отговорен стопански ръководител ! Просто не бива да и се обръща внимание....
  • 36 Хохо

    0 0 Отговор
    Да бе 20 години е на власт и все някои друг виновен някои го съботира иначе оп покаже се и много сме добре то хора не останаха самовлубен тип
  • 37 Ники

    0 0 Отговор
    Все пак трябва да има някаква предваварителна дата за пускане в експлоатация на този тунел!
  • 38 Красимира

    0 0 Отговор
    Тук можете да видите доказателства на сателитно изтезание по света от злобни врачани. https://krasimira.webnode.com

Напиши коментар:


Публикувай
ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa или ca нaпиcaни изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки.