Всеки опитен автомобилист знае, че за да върши работата си ефективно, радиаторът на охладителната система на автомобила се нуждае от периодично почистване. Полепналата мръсотия, натрупванията от сол и насекоми могат да доведат до проблеми, чието решаване излиза много по-скъпо от измиването на питата.
Нечистотии обаче се натрупват не само от външната страна на радиатора, а и във вътрешността му. Проблемът се задълбочава, ако собственикът му пести от антифриз, което често води до корозия. Нарушената херметичност на системата гарантира попадането на кислород, който пък води до появата на окиси. С времето в радиатора се отлагат всякакви нечистотии, които му пречат да охлажда правилно мотора.
Добрата новина е, че стига да не тече, радиаторът може да се промие бързо и резултатно с помощта на съвсем подръчни средства. За целта са необходими малко дестилирана вода, пакетче сода или лимонена киселина, две пластмасови бутилки по 1.5 литра и парче маркуч с подходящ размер, който да пасва на входния и изходния отвор.
След като радиаторът се свали и измие добре отвън, като в процеса се провери внимателно за течове (виждат се добре благодарение на яркия цвят на антифриза), вътрешната промивка може да започне. Маркучите се прикрепят към отворите, а към тях се съединяват бутилките с по около литър предварително подготвен разтвор на содата или лимонтузуто. Работа за целта върши добър изолирбанд.
Щом бъде "затворена" по описания начин, в системата трябва да започне да циркулира разтворът. Това става чрез последователно стискане на пластмасовите бутилки, течността в които скоро започва да придобива ръждив цвят. Постепенно в шишетата започват да се появяват всевъзможни съсиреци и гадости, а след половин час помпане разтворът става напълно непрозрачен, което означава, че трябва да бъде сменен.
Когато процедурата бъде повторена достатъчно пъти, за да остане само бистър разтвор, почистването е завършено. Преди да бъде монтиран обратно, радиаторът задължително трябва да бъде промит с дестилирана вода, след което остава само да се налее антифриз.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 автомобилен инженер
Системата се промива с маркуч с обилно течаща вода от чешмата, тези гевезелъци с дестилирана вода са напълно излишни. Промиват се първо цялостно систмата, после ако е възможно по отделно радиаторите на парното и водния- без да се свалят от колата. Ако мръсотията е голяма, слага се препарат, налива се вода и се кара така 2-3 дни, след което пак се промива..... Но една кола оставена ли е до там, че да се затлачи, то по-добре да не я реанимирате, а да си търсите друга. Затлачена охладителна система, експлоатирана дълго време, неминуемо създава и други проблеми в двигатела, които тепърва предстои да лъснат....Също и в отоплителната система/парното/
Коментиран от #2
12:58 21.02.2020
2 Рошко
До коментар #1 от "автомобилен инженер":
Ами нали трябва да пишат нещо, било то и глупости толкова акъл има човека, и толкова написал13:44 21.02.2020
3 перничанин
16:13 21.02.2020
4 Миризлив пор
16:38 21.02.2020
5 Изтрещял електрофил
17:15 21.02.2020
6 тъпизми
06:21 22.02.2020
7 факт
16:57 22.02.2020
8 наблюдаващотдалеч
20:51 22.02.2020
9 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #10
20:54 22.02.2020
10 якхий
До коментар #9 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
имъ ли ефек?Коментиран от #11
09:28 23.02.2020
11 Ха ха
До коментар #10 от "якхий":
Мноу як ефеК има шъ знайш11:08 23.02.2020
12 незнайко
19:54 23.02.2020
13 Шаран БГ
11:20 24.02.2020
14 Бай Пешо
12:22 24.02.2020
15 не го промивайте
23:58 24.02.2020