В началото на изминалото десетилетие автопроизводителите масово започнаха да намаляват обемите на двигателите с вътрешно горене, като те стигнаха до такива с обем от един литър литра за коли от компактния клас. Но сега тенденцията на намаляване, позната като "даунсайзинг" отново е изместена от т.нар. "райтсайзинг".
Двигателите от най-новите поколения отново увеличиха своя обем. И докато доскоро стандартът за компактния клас беше 1.6 литра турбо формат, сега той отново се връща към добре познатата ни формула "два литра турбо", при това както за бензин, така и за дизел.
Нещо повече, двулитровите двигатели днес се монтират на всичко подред и дори на пълноразмерни кросоувъри, като Volvo XC90, Mercedes-Benz GLE или Volkswagen Teramont. Рекордната мощност, която днес се доставя от мотор два литра във фабричната версия, вече е надхвърля 400 конски сили - в случая на Mercedes-AMG A 45 S серията вече е 421 коня!
Интересно е, че т.нар. "райтсайзинг" е нож с две остриета. В крайна сметка, причината за отхвърлянето на свръхмалките обеми беше ниската надеждност на блоковете, работещи на границата.
Сега подобна ситуация се получава не при малките автомобили, а при тези с по-големи от средните габарити - за тях двулитровият турбо двигател от гледна точка на натоварването е приблизително същият, както за някой Focus еднолитров Ecoboost. Въпреки това, Ford все още предлага този микромотор.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Индус от Татарлъ
Коментиран от #4, #7
12:32 04.03.2020
2 Urko
12:38 04.03.2020
3 Driving pleasure
А най-екологичния автомобил си остава този, който не си го произвел! При производство се отделят много повече емисии отколкото през целия живот на експлоатация, така че от немай къде, карайки дърти бънгии в БГ сме много по-еко от джендърите с електро-трошките които се представляват за загрижени.
Коментиран от #5, #6
12:42 04.03.2020
4 гости прости
До коментар #1 от "Индус от Татарлъ":
точно обратното новите мотори отдавна не се притесняват за км , 300-500к км за 1,6 1,4 абс никакъв проблем старите варели 300-350 к беше готов за ремонтКоментиран от #38
12:46 04.03.2020
5 Boxer 3.0
До коментар #3 от "Driving pleasure":
Верен коментар!Последните 10-15г, ще си останат, като най-позорните в автомобилостроенето!
Най-вече заради измекярщината и тарикатлъкът на корпоративно ниво!
Коментиран от #8
12:48 04.03.2020
6 Боби
До коментар #3 от "Driving pleasure":
Еко е за климата, защото износваш стари коли! Но не е Еко за хората които дишат мръсотията. По-малко въглероден двуокис от производство, но повече азотни окиси от използването на стари коли и то точно там където са хората - в градовете.Коментиран от #9, #10, #31
12:51 04.03.2020
7 Синдикат на Ало Измамниците
До коментар #1 от "Индус от Татарлъ":
Виждал съм стари шестаци на по 1 500 000км. все едно не работил, а съм вижда и изнасилено турбо моторче тотализирано на 23 000км. Едно време колите ги правиха инжинерите, а не счетоводителите.12:51 04.03.2020
8 Driving pleasure
До коментар #5 от "Boxer 3.0":
О.. чакай... и по-зле ще става! Много по-зле! Към тая измекярщина и тарикатлък сега се прибавят откровенната глупост на политиците и нещата придобиват катастрофален характер, особено под "напевния" вой на откровено идиотизираните "еко" активисти12:55 04.03.2020
9 Boxer 3.0
До коментар #6 от "Боби":
Има, не малко , газифицирани 25г. коли които замръсяват по-малко от новите извращения. Които по спецификация харчат 1л масло на 1000км : "Ето най-новата ни промоция, към новият ви автомобил, получавате тези 2 кофи пълни с масло, за доливане, до следващата смяна"...Коментиран от #12
12:59 04.03.2020
10 Driving pleasure
До коментар #6 от "Боби":
Забелязал ли си, че проблема е само в някои градове... мултимилионните. Това е следствие, не причина! Ако по-малко говеда се тищеха на ограничено място няма да съществува проблема...13:04 04.03.2020
11 NikNay
13:27 04.03.2020
12 Антиелектрика
До коментар #9 от "Boxer 3.0":
На никой не му пука за истинската екология. Сто пъти съм писал, че според мен най-чисто е сегашния автопарк да мине на газ, спирт или водород, отколкото да ни налагат и с диктатура електричките. Докато останалия свят си гледа интереса, изперкала Европа си прави опити на наш гръб и за наша сметка.Коментиран от #14
13:59 04.03.2020
13 Електрошок
14:08 04.03.2020
14 Driving pleasure
До коментар #12 от "Антиелектрика":
1000% съм с тебе!Тъкмо чета, Мерцедес спира G, SL, GT и дори S класите. А американците си правят 3.5 V6 малолитражки и се смеят на кретенизма на евреоджендърската паплач в Брюксел...
Коментиран от #15
14:09 04.03.2020
15 Антиелектрика
До коментар #14 от "Driving pleasure":
То най-двуличното в цялата тази простотия е, че хората веднъж са платили за тези автомобили и са били одобрени за движение. Сега изведнъж ще налагат по сталинистки тертип забрани и пак хората трябва да плащат за глупостта на Урсули, Меркелки, Макроновци и Джонсъновци.Коментиран от #17
14:17 04.03.2020
16 Боби
15:05 04.03.2020
17 Боби
До коментар #15 от "Антиелектрика":
Без санкции няма прогрес, не го ли разбра? ФВ затваря собствените си ТЕЦ! Нали чете новината? Защо затваря? Заради санкции! Защо всички минават на зелена енергия? За да не плащат санкции! Ако няма санкции, защо да инвестират? За да губят пари ли? За да се върви напред, нещата са със санкции! Не рекет, а санкции които ще движат напред!Коментиран от #19, #22
15:11 04.03.2020
18 Боби
15:18 04.03.2020
19 Driving pleasure
До коментар #17 от "Боби":
По голема глупост надали можеше да изтърсиш! Кво аджеба стана със свободния пазар? Всъщност точно тая простотия със санкциите показва, че живеем в див комунизъм, в пъти по-лош от ония комунизъм с плановата икономика!Парния двигател се е наложил над конския впряг заради качестваата си, не ото някой е почнал да слага санкции. По същия начин е бил изместен от ДВГ, не с малоумни субсидии а с това, което предлага!
Електрическата мобилност предлага едно голямо нищо - тонове токсични отпадъци, същият, че даже и по-лош минен добив на суровни и изключително неудобство за собственика - имено за това са санкциите! защото няма какво да предложи!
Коментиран от #21
15:27 04.03.2020
20 Jacques Yvec Moineau
15:34 04.03.2020
21 Боби
До коментар #19 от "Driving pleasure":
Със санкции, на запад се затварят ТЕЦ-ове, а при нас няма санкции и ние горим техния боклук в нашите ТЕЦ-ове! А капитализма какво трябва да е? Да правиш каквото решиш ли?15:34 04.03.2020
22 Антиелектрика
До коментар #17 от "Боби":
Ти това сериозно ли го мислиш? Да не си бил член на БКП, че пишеш подобни идиотщини? Без санкции нямало прогрес??? А кой допуска за движение нещо и после едностранно решава да го забрани? Това е погазване на всякакви закони и норми. Ако искам и 100 години ще си карам колата, защото като съм я купувал не съм подписвал срок за експлоатация. Верно на стари години ще се принудя да емигрирам в САЩ, заради тази идитска Европа с нейната диктатура над обикновения човек и толериране на престъпници и цигани.15:37 04.03.2020
23 Боби
Коментиран от #24, #26
15:43 04.03.2020
24 Driving pleasure
До коментар #23 от "Боби":
Стига бе човек! Говорим за превъзходство на технологията. И преди всичко говорим за личен избор! Може да ме информираш за евентуалните ползи, но аз съм тоя който решава и ти не може да ми го налагаш защото това е диктатура!Каквото и да си говорим електричеството е най-лошия вариант специално за мобилността! Крайно несъвършенна технология най-малкото заради батериите!
Извинявай, но само преди седмица беше представена зарядна станция със 7 МЕГАВАТА!!! мощност, това Б е з у м н о е дори да го говорим! И това е само за 20 автомобила!!!
И забравете, че тая работа може да стане само с възобновяема енергия! Ти няма как да си балансираш системата дори ако наслагаш само 1000 МВ ядрени реактори - които са доказано най-евтиния и най-екологичен вариант, защото ти трябват и малки мощности лесни за управление, за да балансираш.
В крайна сметка дори общия дял на възобновяемата енергия да се увеличава бавно поради повишението на общото количество енергия имаме и повишение на отделяните емисии.
Няма как да ми пробутваш несъвършенна технология с огромни загуби и супер негативи насилствено и аз да ти викам браво давай я плащам! Е мое съм тъпанар в много отношения, ама чак толкова тъп не съм!
П.С. антиелектрика - аз ше ходя в Африка, то и без това там ще е празно, те ще са в европа черничките, а в САЩ макар и със закъснение ще им ги набутат същите простотии, в момента само Тръмп малко ги удържа...
Коментиран от #28, #30
15:57 04.03.2020
25 ддд
Коментиран от #29
16:04 04.03.2020
26 Антиелектрика
До коментар #23 от "Боби":
Инженер съм и поне правя разлика между ПТС и влакове. Влаковете драги ми смехурко, подлежат на съвършено различни регулации. Тежко и горко на държавата ни с такива тролове като теб. За жалост сега разбрах, че това е поредния ти ник. Повръща ми се от теб!16:05 04.03.2020
27 Този
После, те били прости, пък ние гении.
Хамерите си карат 5,6,7,8 литровите мотори с кеф и не щът и да чуят за Грета, баба и, леля и, и всички джендърски организации.
Звездичките ще залязват една по една на синия фон. Друго решение няма на проблема.
16:11 04.03.2020
28 Антиелектрика
До коментар #24 от "Driving pleasure":
Тръмп не е сам и ако някой се опита да посегне на свободата да притежаваш оръжие, да си защитаваш дома или да избираш свободно автомобила си, там ще настане гражданска война последвана с публичен линч на тролове като Боре каскета, поддържащи забрани и диктатураи.16:11 04.03.2020
29 Driving pleasure
До коментар #25 от "ддд":
Аз лично съм постигал разхода по книжка на всяка от колите, които съм карал! Отделен въпрос е, че обичам да си ръчкам и си плащам за което. Производителя ти е дал минимума, максимума зависи от тебе. А същото "лъготене" го има и с електрическите - и те използват повече електроенергия от обявеното и то без да говорим за спада в пробега при екстремни температури били те минус или плюс...16:23 04.03.2020
30 Боби
До коментар #24 от "Driving pleasure":
В Африка ли?? 😂😂😂😂Добре! Чакаме те догодина на турско-гръцката граница! На турско-българската не пускат!16:23 04.03.2020
31 Random
До коментар #6 от "Боби":
Да не би да не може да се сложи катализатор на кола без?17:08 04.03.2020
32 Електрошок
Коментиран от #33, #41
17:09 04.03.2020
33 Driving pleasure
До коментар #32 от "Електрошок":
в повечето държави в европа точно така се плаща. Те плащат на база СО2 емисии, а тези емисии са пряко свързани с разхода на гориво. 2.3 кг беше за литър при бензина и 2.6 за литър дизел. Но понеже дизела харчи по-малко гориво като цяло, СО2 при него е по-ниско на 100 км от бензина...Те баш така си формират данъците хората - база разход/100
Коментиран от #34
18:46 04.03.2020
34 Електрошок
До коментар #33 от "Driving pleasure":
Така е,но когато в данъците е включена и кубатурата,производителя реагира,като увеличава литровата мощност-принудително пълнене и други хитринки,които водят до по-кратък живот и ниска надежност!И най важното-с увеличаването на литровата мощност намалява термичният КПД,което пък пряко влияе върху вредните емисиии.Коментиран от #35
19:24 04.03.2020
35 Електрошок
До коментар #34 от "Електрошок":
По принцип собственика на автомобил не трябва да го интетесува нито кубатурата,нито въртящия момент,а само мощноста ,икономичноста и за емоционалните-ускорението.Въртящият момент е параметър за инженерите и той се използва за изчисление на скоростната кутия и за хипнотизиране на балъците!!За дадено сцепление с пътя той има само една стойност и не може да се увеличава,защото започва приплъзване!А въртящият момент на два двигателя с еднаква мощност означава просто,че този с по-голям въртящ момент е по-тежък и с по-ниски обороти.Коментиран от #36, #42
19:54 04.03.2020
36 бунтар
До коментар #35 от "Електрошок":
Много са ти мътни въртящия момент и мощността. Ама много...22:06 05.03.2020
37 qwerty
10:11 06.03.2020
38 Гост
До коментар #4 от "гости прости":
Това го кажи на някой горд собственик на 1.0 три цилиндъра с турбо и директно впръскване10:30 06.03.2020
39 dsсса
Апропо видях отворен нов двигател на 6-цилиндров мерджан. Беше задрал по някаква причина. Няма бронзови втулки, трие се алуминий по алуминий, не съвсем вярно, защото буталата бяха покрити с тефлон. Да но поради лошото гориво последният беше унищожен и познайте какво беше станало - повече от милиметър износване на цилиндрите. Буталата разбира се бяха за хвърляне. Та предстоеше хонинговане на цилиндрите, набиване на бронзови втулки, ново хонинговане, нови бутала, да добавим демонтаж и монтаж и ставаха едни много хубави 20000 лева.
13:28 06.03.2020
40 Как така
13:41 06.03.2020
41 ттт
До коментар #32 от "Електрошок":
Това е най-лесно постижимо - слагаш екотаксата в цената на горивото. Ако за една година харчиш 1000 литра плащаш по-малко такса от онзи, който харчи 2000 литра. Същото е и с пътните такси (винетките). Най-добър вариант е да са в цената на горивото. Но това няма да го направят никога, защото "хубавите" хора карат големи коли с голям разход и минават много километри. Сега един собственик на корса или поло, който пътува веднъж на два месеца от Бургас до София и обратно, плаща винетка колкото един собственик на 12 цилиндрова S класа, който минава по 100 000 километра на година.13:57 06.03.2020
42 dsсса
До коментар #35 от "Електрошок":
Какво е въртящ момент разбираш, когато тръгнеш с пълен автомобил по нагорнище. Ако на път с насрещно движение ти се наложи да изпревариш камион, каращ с 40 км/час, също ще разбереш, какво е въртящ момент.14:09 06.03.2020