Last news in Fakti

4 Март, 2020 12:25 11 935 42

Два литра турбо или какво е "райтсайзинг"

  • даунсайзинг-
  • райтсайзинг-
  • двигатели-
  • обем
Два литра турбо или какво е "райтсайзинг" - 1

В началото на изминалото десетилетие автопроизводителите масово започнаха да намаляват обемите на двигателите с вътрешно горене, като те стигнаха до такива с обем от един литър литра за коли от компактния клас. Но сега тенденцията на намаляване, позната като "даунсайзинг" отново е изместена от т.нар. "райтсайзинг".

Двигателите от най-новите поколения отново увеличиха своя обем. И докато доскоро стандартът за компактния клас беше 1.6 литра турбо формат, сега той отново се връща към добре познатата ни формула "два литра турбо", при това както за бензин, така и за дизел.

Нещо повече, двулитровите двигатели днес се монтират на всичко подред и дори на пълноразмерни кросоувъри, като Volvo XC90, Mercedes-Benz GLE или Volkswagen Teramont. Рекордната мощност, която днес се доставя от мотор два литра във фабричната версия, вече е надхвърля 400 конски сили - в случая на Mercedes-AMG A 45 S серията вече е 421 коня!

Интересно е, че т.нар. "райтсайзинг" е нож с две остриета. В крайна сметка, причината за отхвърлянето на свръхмалките обеми беше ниската надеждност на блоковете, работещи на границата.

Сега подобна ситуация се получава не при малките автомобили, а при тези с по-големи от средните габарити - за тях двулитровият турбо двигател от гледна точка на натоварването е приблизително същият, както за някой Focus еднолитров Ecoboost. Въпреки това, Ford все още предлага този микромотор.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Индус от Татарлъ

    72 6 Отговор
    И после, мина гаранцията и фърли моторчето, а старите шестаци маат по +500 000 км.

    Коментиран от #4, #7

  • 2 Urko

    62 3 Отговор
    Така ще е докато искат да направят боя от пръдня. Законите на физиката никoй не ги е отменял.
  • 3 Driving pleasure

    66 3 Отговор
    Кретенизма на политиците и на еко-терористите води до това! всъщност авто производителите не се оплакват, защото така произвеждат повече и ремонтират повече - печалбата си върви.

    А най-екологичния автомобил си остава този, който не си го произвел! При производство се отделят много повече емисии отколкото през целия живот на експлоатация, така че от немай къде, карайки дърти бънгии в БГ сме много по-еко от джендърите с електро-трошките които се представляват за загрижени.

    Коментиран от #5, #6

  • 4 гости прости

    9 55 Отговор

    До коментар #1 от "Индус от Татарлъ":

    точно обратното новите мотори отдавна не се притесняват за км , 300-500к км за 1,6 1,4 абс никакъв проблем старите варели 300-350 к беше готов за ремонт

    Коментиран от #38

  • 5 Boxer 3.0

    39 5 Отговор

    До коментар #3 от "Driving pleasure":

    Верен коментар!
    Последните 10-15г, ще си останат, като най-позорните в автомобилостроенето!
    Най-вече заради измекярщината и тарикатлъкът на корпоративно ниво!

    Коментиран от #8

  • 6 Боби

    10 23 Отговор

    До коментар #3 от "Driving pleasure":

    Еко е за климата, защото износваш стари коли! Но не е Еко за хората които дишат мръсотията. По-малко въглероден двуокис от производство, но повече азотни окиси от използването на стари коли и то точно там където са хората - в градовете.

    Коментиран от #9, #10, #31

  • 7 Синдикат на Ало Измамниците

    43 6 Отговор

    До коментар #1 от "Индус от Татарлъ":

    Виждал съм стари шестаци на по 1 500 000км. все едно не работил, а съм вижда и изнасилено турбо моторче тотализирано на 23 000км. Едно време колите ги правиха инжинерите, а не счетоводителите.
  • 8 Driving pleasure

    25 2 Отговор

    До коментар #5 от "Boxer 3.0":

    О.. чакай... и по-зле ще става! Много по-зле! Към тая измекярщина и тарикатлък сега се прибавят откровенната глупост на политиците и нещата придобиват катастрофален характер, особено под "напевния" вой на откровено идиотизираните "еко" активисти
  • 9 Boxer 3.0

    30 0 Отговор

    До коментар #6 от "Боби":

    Има, не малко , газифицирани 25г. коли които замръсяват по-малко от новите извращения. Които по спецификация харчат 1л масло на 1000км : "Ето най-новата ни промоция, към новият ви автомобил, получавате тези 2 кофи пълни с масло, за доливане, до следващата смяна"...

    Коментиран от #12

  • 10 Driving pleasure

    17 2 Отговор

    До коментар #6 от "Боби":

    Забелязал ли си, че проблема е само в някои градове... мултимилионните. Това е следствие, не причина! Ако по-малко говеда се тищеха на ограничено място няма да съществува проблема...
  • 11 NikNay

    13 6 Отговор
    Мерцедес 250 D 90 коня - перфектния двигател.
  • 12 Антиелектрика

    37 1 Отговор

    До коментар #9 от "Boxer 3.0":

    На никой не му пука за истинската екология. Сто пъти съм писал, че според мен най-чисто е сегашния автопарк да мине на газ, спирт или водород, отколкото да ни налагат и с диктатура електричките. Докато останалия свят си гледа интереса, изперкала Европа си прави опити на наш гръб и за наша сметка.

    Коментиран от #14

  • 13 Електрошок

    11 3 Отговор
    За лаиците някои изводи от техническата термодинамика-бензиновият двигател за да е икономичен трябва да работи на номинална мощност-автомобилите с по-мощни двигатели са неикономични!Дизеловият двигател,за да е икономичен трябва да работи на по-малка мощност от номиналната,затова дизеловите автомобили трябва да имат по-мощни двигатели.Двигателите без турбо допускат по-голяма степен на сгъстяване и съответно са по-икономични,но с по-малка литрова мощност!Извод-ако данъците на колите не включваха обема на двигателя,а само мощноста,ДВГ щяха да се развият по друг начин,което показва,че чиновниците когато се намесят,нещата винаги се влошават!
  • 14 Driving pleasure

    24 2 Отговор

    До коментар #12 от "Антиелектрика":

    1000% съм с тебе!
    Тъкмо чета, Мерцедес спира G, SL, GT и дори S класите. А американците си правят 3.5 V6 малолитражки и се смеят на кретенизма на евреоджендърската паплач в Брюксел...

    Коментиран от #15

  • 15 Антиелектрика

    28 1 Отговор

    До коментар #14 от "Driving pleasure":

    То най-двуличното в цялата тази простотия е, че хората веднъж са платили за тези автомобили и са били одобрени за движение. Сега изведнъж ще налагат по сталинистки тертип забрани и пак хората трябва да плащат за глупостта на Урсули, Меркелки, Макроновци и Джонсъновци.

    Коментиран от #17

  • 16 Боби

    2 7 Отговор
    Вижте сега, не случайно специалистите казват, че е най-добре старите коли да се използват по-дълго време и след това да се купуват електрически. Но колко стари коли, ще се карат? 50 години? Нали трябва да се подменят все някога? Е тогава да са електрически!
  • 17 Боби

    2 10 Отговор

    До коментар #15 от "Антиелектрика":

    Без санкции няма прогрес, не го ли разбра? ФВ затваря собствените си ТЕЦ! Нали чете новината? Защо затваря? Заради санкции! Защо всички минават на зелена енергия? За да не плащат санкции! Ако няма санкции, защо да инвестират? За да губят пари ли? За да се върви напред, нещата са със санкции! Не рекет, а санкции които ще движат напред!

    Коментиран от #19, #22

  • 18 Боби

    3 7 Отговор
    Как е у нас? Няма санкции! Тежките метали се изсипват във реките, няма глоби! Ако санкцията, че нямат причествателна централа е по-скъпа от самата централа, ще си купят централа за пречистване. И това че преди 20 години не е имало такава централа не означава че могат да продължават да замърсяват, защото такива пречистващи централи вече има! Така е и за хората, когато има по-екологични коли за старите трябва цената да се вдига бавно, така че тяхната употреба да не е толкова изгодна.
  • 19 Driving pleasure

    17 4 Отговор

    До коментар #17 от "Боби":

    По голема глупост надали можеше да изтърсиш! Кво аджеба стана със свободния пазар? Всъщност точно тая простотия със санкциите показва, че живеем в див комунизъм, в пъти по-лош от ония комунизъм с плановата икономика!

    Парния двигател се е наложил над конския впряг заради качестваата си, не ото някой е почнал да слага санкции. По същия начин е бил изместен от ДВГ, не с малоумни субсидии а с това, което предлага!

    Електрическата мобилност предлага едно голямо нищо - тонове токсични отпадъци, същият, че даже и по-лош минен добив на суровни и изключително неудобство за собственика - имено за това са санкциите! защото няма какво да предложи!

    Коментиран от #21

  • 20 Jacques Yvec Moineau

    9 0 Отговор
    Mazda Skylight 2,5 атмосферен- 194 к.с.
  • 21 Боби

    4 5 Отговор

    До коментар #19 от "Driving pleasure":

    Със санкции, на запад се затварят ТЕЦ-ове, а при нас няма санкции и ние горим техния боклук в нашите ТЕЦ-ове! А капитализма какво трябва да е? Да правиш каквото решиш ли?
  • 22 Антиелектрика

    19 2 Отговор

    До коментар #17 от "Боби":

    Ти това сериозно ли го мислиш? Да не си бил член на БКП, че пишеш подобни идиотщини? Без санкции нямало прогрес??? А кой допуска за движение нещо и после едностранно решава да го забрани? Това е погазване на всякакви закони и норми. Ако искам и 100 години ще си карам колата, защото като съм я купувал не съм подписвал срок за експлоатация. Верно на стари години ще се принудя да емигрирам в САЩ, заради тази идитска Европа с нейната диктатура над обикновения човек и толериране на престъпници и цигани.
  • 23 Боби

    3 14 Отговор
    По тази логика, можем да се върнем към парните влакове, защото и те когато са били направени, по-чисти от тях не е имало! И те са си платили, защо да не ги ползват, какво като пушат? Ти си доста далеч от реалността и най-странното от всичко е, че се пишеш инженер! Как би вървяла една държава с такива инженери?

    Коментиран от #24, #26

  • 24 Driving pleasure

    8 2 Отговор

    До коментар #23 от "Боби":

    Стига бе човек! Говорим за превъзходство на технологията. И преди всичко говорим за личен избор! Може да ме информираш за евентуалните ползи, но аз съм тоя който решава и ти не може да ми го налагаш защото това е диктатура!

    Каквото и да си говорим електричеството е най-лошия вариант специално за мобилността! Крайно несъвършенна технология най-малкото заради батериите!

    Извинявай, но само преди седмица беше представена зарядна станция със 7 МЕГАВАТА!!! мощност, това Б е з у м н о е дори да го говорим! И това е само за 20 автомобила!!!

    И забравете, че тая работа може да стане само с възобновяема енергия! Ти няма как да си балансираш системата дори ако наслагаш само 1000 МВ ядрени реактори - които са доказано най-евтиния и най-екологичен вариант, защото ти трябват и малки мощности лесни за управление, за да балансираш.

    В крайна сметка дори общия дял на възобновяемата енергия да се увеличава бавно поради повишението на общото количество енергия имаме и повишение на отделяните емисии.

    Няма как да ми пробутваш несъвършенна технология с огромни загуби и супер негативи насилствено и аз да ти викам браво давай я плащам! Е мое съм тъпанар в много отношения, ама чак толкова тъп не съм!

    П.С. антиелектрика - аз ше ходя в Африка, то и без това там ще е празно, те ще са в европа черничките, а в САЩ макар и със закъснение ще им ги набутат същите простотии, в момента само Тръмп малко ги удържа...

    Коментиран от #28, #30

  • 25 ддд

    8 1 Отговор
    Ами потребителите се убедиха, че написаното от производителя няма нищо общо с реалността. Навсякъде журналистите използват репликата, че по книжка й дават 5.7л, а тя харчи 7.7л и това било приемливо отклонение, а всъщност е лъжа с над 30% разлика. Отивате да си купите хляб и ви казват, че макар на табелката да пише 1лев, той струва 1.30 и като основание: просто така го пишели заради изискване на ЕС хляба да не е повече от лев. Абсолютно същото е продават ти кола, която в нормални условия харчи много повече от написаното. Не говорим за бързо каране, за основно градско, за натоварено или агресивно, не, говорим за плавно и равномерно каране. Всеки го знае, но си затварят очите. Какъв е смисъла от всички правила и статистики, след като се базират на лъжи?

    Коментиран от #29

  • 26 Антиелектрика

    9 1 Отговор

    До коментар #23 от "Боби":

    Инженер съм и поне правя разлика между ПТС и влакове. Влаковете драги ми смехурко, подлежат на съвършено различни регулации. Тежко и горко на държавата ни с такива тролове като теб. За жалост сега разбрах, че това е поредния ти ник. Повръща ми се от теб!
  • 27 Този

    10 0 Отговор
    Ето, ушанките дават субсидия за газификация, ние пък санкционираме.
    После, те били прости, пък ние гении.
    Хамерите си карат 5,6,7,8 литровите мотори с кеф и не щът и да чуят за Грета, баба и, леля и, и всички джендърски организации.

    Звездичките ще залязват една по една на синия фон. Друго решение няма на проблема.
  • 28 Антиелектрика

    9 0 Отговор

    До коментар #24 от "Driving pleasure":

    Тръмп не е сам и ако някой се опита да посегне на свободата да притежаваш оръжие, да си защитаваш дома или да избираш свободно автомобила си, там ще настане гражданска война последвана с публичен линч на тролове като Боре каскета, поддържащи забрани и диктатураи.
  • 29 Driving pleasure

    6 0 Отговор

    До коментар #25 от "ддд":

    Аз лично съм постигал разхода по книжка на всяка от колите, които съм карал! Отделен въпрос е, че обичам да си ръчкам и си плащам за което. Производителя ти е дал минимума, максимума зависи от тебе. А същото "лъготене" го има и с електрическите - и те използват повече електроенергия от обявеното и то без да говорим за спада в пробега при екстремни температури били те минус или плюс...
  • 30 Боби

    5 2 Отговор

    До коментар #24 от "Driving pleasure":

    В Африка ли?? 😂😂😂😂Добре! Чакаме те догодина на турско-гръцката граница! На турско-българската не пускат!
  • 31 Random

    6 2 Отговор

    До коментар #6 от "Боби":

    Да не би да не може да се сложи катализатор на кола без?
  • 32 Електрошок

    6 0 Отговор
    Интересно щеше да бъде,ако се плащаше данък въз основа на разход на сто километра!При определени условия разбира се за леки и товарни автомобили.Тогава двигателите щяха да имат съвсем други технически характеристики.

    Коментиран от #33, #41

  • 33 Driving pleasure

    2 1 Отговор

    До коментар #32 от "Електрошок":

    в повечето държави в европа точно така се плаща. Те плащат на база СО2 емисии, а тези емисии са пряко свързани с разхода на гориво. 2.3 кг беше за литър при бензина и 2.6 за литър дизел. Но понеже дизела харчи по-малко гориво като цяло, СО2 при него е по-ниско на 100 км от бензина...
    Те баш така си формират данъците хората - база разход/100

    Коментиран от #34

  • 34 Електрошок

    2 0 Отговор

    До коментар #33 от "Driving pleasure":

    Така е,но когато в данъците е включена и кубатурата,производителя реагира,като увеличава литровата мощност-принудително пълнене и други хитринки,които водят до по-кратък живот и ниска надежност!И най важното-с увеличаването на литровата мощност намалява термичният КПД,което пък пряко влияе върху вредните емисиии.

    Коментиран от #35

  • 35 Електрошок

    3 1 Отговор

    До коментар #34 от "Електрошок":

    По принцип собственика на автомобил не трябва да го интетесува нито кубатурата,нито въртящия момент,а само мощноста ,икономичноста и за емоционалните-ускорението.Въртящият момент е параметър за инженерите и той се използва за изчисление на скоростната кутия и за хипнотизиране на балъците!!За дадено сцепление с пътя той има само една стойност и не може да се увеличава,защото започва приплъзване!А въртящият момент на два двигателя с еднаква мощност означава просто,че този с по-голям въртящ момент е по-тежък и с по-ниски обороти.

    Коментиран от #36, #42

  • 36 бунтар

    4 1 Отговор

    До коментар #35 от "Електрошок":

    Много са ти мътни въртящия момент и мощността. Ама много...
  • 37 qwerty

    1 0 Отговор
    Преди много години карах атмосферен 3,2 шестак м112 - кеф, паднах на 4 цилиндров 2,0 F4R - умряла работа, качих се на 3.2 4М41 - удоволствие от карането на големия двигател. Сега съм 3.0 L S-Line V6 diesel 240кс и пак няма място за сравнение. Винаги съм се чудел как от 2.0 дизел се изкарват 200кс и 500Нм и ресурса на това чудо е милион километра, същото важи и за "препилените" бензинови двигатели 2,0 - 400кс? Поздрави!!!
  • 38 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #4 от "гости прости":

    Това го кажи на някой горд собственик на 1.0 три цилиндъра с турбо и директно впръскване
  • 39 dsсса

    0 0 Отговор
    Във Формула 1 от 1000 кубически сантиметра двигател получават 1000 к.с.. И въпросният двигател издържа точно 1000 км (две състезания с тренировките) след това го бракуват. Двулитров двигател с повече от 150 к.с. мощност е изнасилен. Е 2000 кубика 400 к.с. няма да изкара само 1000 км, както във формулата, но ще изкара пет пъти по-малко от двигател 2000 кубика, 150 коня. Преди 30 години като си поръчаш компютър с най-нов процесор и докато дойде, процесорът вече беше спрян от производство, защото правеха два пъти по-бързи. Това темпо отдавна вече го няма и пет годишни компютри са си съвсем годни за употреба. Достигна се максималния потенциал за увеличаване на честотата, който материалите допускат. А металургията е стотина пъти по-стара технология от производството на чипове, в нея потенциала са създаване на по-здрави материали отдавна е изчерпан.
    Апропо видях отворен нов двигател на 6-цилиндров мерджан. Беше задрал по някаква причина. Няма бронзови втулки, трие се алуминий по алуминий, не съвсем вярно, защото буталата бяха покрити с тефлон. Да но поради лошото гориво последният беше унищожен и познайте какво беше станало - повече от милиметър износване на цилиндрите. Буталата разбира се бяха за хвърляне. Та предстоеше хонинговане на цилиндрите, набиване на бронзови втулки, ново хонинговане, нови бутала, да добавим демонтаж и монтаж и ставаха едни много хубави 20000 лева.
  • 40 Как така

    0 1 Отговор
    Защо не си се посъветвал с Антиелектрика? Човека щеше да ти каже как се прави! Нов двигател за 1500 лв. и смяна 300 лв. Цените са му тънки, свържи се с него.
  • 41 ттт

    1 0 Отговор

    До коментар #32 от "Електрошок":

    Това е най-лесно постижимо - слагаш екотаксата в цената на горивото. Ако за една година харчиш 1000 литра плащаш по-малко такса от онзи, който харчи 2000 литра. Същото е и с пътните такси (винетките). Най-добър вариант е да са в цената на горивото. Но това няма да го направят никога, защото "хубавите" хора карат големи коли с голям разход и минават много километри. Сега един собственик на корса или поло, който пътува веднъж на два месеца от Бургас до София и обратно, плаща винетка колкото един собственик на 12 цилиндрова S класа, който минава по 100 000 километра на година.
  • 42 dsсса

    1 0 Отговор

    До коментар #35 от "Електрошок":

    Какво е въртящ момент разбираш, когато тръгнеш с пълен автомобил по нагорнище. Ако на път с насрещно движение ти се наложи да изпревариш камион, каращ с 40 км/час, също ще разбереш, какво е въртящ момент.