Last news in Fakti

3 Януари, 2013 11:30 29 589 47

Отляво или отдясно на бензиновата колонка?

  • бензинова колонка-
  • бензиноколонка-
  • резервоар

За разлика от много други компоненти и възли в конструкцията на автомобила производителите никога не са се съобразявали с общ стандарт за разположението на капачката на резервоара. Решението от коя страна да се зарежда колата изглежда не се подчинява на никакъв регламент и инженерите на всяка компания се ръководят от собствена логика.

Някои производители като Volkswagen и BMW нямат колебания от години и разполагат гърлото на резервоара отдясно, а новите модели на Kia се зареждат отляво. Почитатели на лявата страна са и останалите корейци Hyundai и SsangYong.

Конструкторите на други компании подхождат по-гъвкаво. Всички модели на Citroen освен популярните C4 (DS4) и C5 имат капачка отляво. Макар да е построен на платформата на C4 пък, DS5 се зарежда отдясно.

Въпреки че предлагат автомобили с различна страна за зареждане, много производители имат явни предпочитания. Toyota например клони към левия борд на колата (с изключение на LC200 и GT86), а в Nissan ги влече десният (без Patrol). Аналогична е ситуацията при Ford (само Fiesta се зарежда отляво).



Най-простото обяснение за избора на инженерите за страната, от която да е капачката на резервоара, е по-ефективното зареждане на бензиностанциите. За да могат да бъдат обслужени достатъчно бързо, колите с дясно и ляво гърло на резервоара би трябвало да са приблизително поравно.

На практика обаче се оказва, че автомобилите, които зареждат отляво на бензиновите колонки, имат огромен превес. В някои страни съотношението достига 20:80 в полза на моделите с капачка отдясно, което обяснява образуването на повече опашки от лявата страна на колонките.

Един от възможните мотиви за избора на конструкторите е намаляването на риска от удар на шофьорската врата в бордюра или предпазния парапет покрай бензиновата колонка при отваряне. Решението отворът на резервоара да се разполага по диагонал от мястото на водача следва и друга логика - така в купето биха попаднали минимум изпарения и неприятни миризми.

Това обяснява защо при автомобили с японско потекло, към които принадлежат и корейските, капачката обикновено се намира отляво. Адаптирането им към особеностите на движението в страни с "нормално" движение би било прекалено скъпо, ако включва и преработка на системата за зареждане.

Съществува и друга причина за твърдолинейността на някои производители. Европейските марки залагат много на лоялността на клиентите си. За да не объркат верните си фенове, те предпочитат да не си правят експерименти със страната, от която се зарежда колата.

Между другото специалистите по ергономия са измислили хитроумен способ за ориентация специално за шофьори, които често карат чужди автомобили. Ако не са сигурни от коя страна на бензиновата колонка да заходят, такива водачи просто трябва да погледнат горивомера на арматурното табло. Обикновено до пиктограмата на колонката в него има стрелка, която указва от коя страна се зарежда резервоарът.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 диан

    2 0 Отговор
    москвича наи добре на средата зад номера
  • 2 S.S.

    1 2 Отговор
    Jaguar имат при някои от по-старите си модели капачки за зареждане от двете страни на автомобила.
  • 3 бай Мичо Бейзадето

    1 0 Отговор
    Не е важна страната,важна е ЦЕНАТА!
  • 4 BatkoVi

    1 1 Отговор
    Инфото за Фолксваген не е вярно...На Кади и товарните е винаги е отляво.
  • 5 MOskau

    1 1 Отговор
    Руснака забравил от коя страна се слага капачката лява или дясна и направо я турил в средата :D
  • 6 Парадокс

    1 2 Отговор
    Авторе, прочети малко материал преди да пишеш статии! Аз карам Nissan който не е Patrol и капачката ми е отляво.
  • 7 пламен

    1 1 Отговор
    да за Москвича е идиялно кеф ти отляво кеф ти отдясно.
  • 8 VWВВВ

    1 0 Отговор
    Да най-вероятно защото повечето Caddy имат плъзгаща врата само отдясно, затова са го проектирали капачката да е отляво.
  • 9 иво

    2 0 Отговор
    Пълна глупост е това за поравното разпределение за да няма опашки по бензиностанциите, маркучите са достатъчно дълги и няма никакво значение от коя страна ще се спре. Който няма поне малко мозък нека да чака на опашки само отляво примерно!
  • 10 ааа

    1 1 Отговор
    аз имам 2 нисана и двата се зареждат отляво тъй като капачките им се отварят отвътре с лостче до вратата на шофьора
  • 11 Николинка КАМОР

    0 1 Отговор
    на шефа ладата 1.3 газовото се зарежда от багажник ще изкарат палначка отванка чесмарди на газ вътри

    Коментиран от #25

  • 12 АЗ

    1 0 Отговор
    ЩО ЗА ИЗВЪНРЕДНО ТЪПА ПРОСТОТИЯ, не е нужно никакво мислене и никакви инженерни замисли- просто е нужно маркуча на колонката да е достатъчно дълъг, за да може да зареди колата и от обратната страна, дори да е спряла погрешно. Тогава няма никакво значение къде е капачката...
  • 13 Free Fuel

    1 0 Отговор
    Май най-добре е отзадната страна като старите автомобили ако си спомняте :)
  • 14 пппп

    5 1 Отговор
    Отвора на резервоара винаги се намира на противоположната страна от ауспуха на колата. Идеята е че ако прелее гориво при зареждане вероятноста да се възпламени то от генерацията е много голяма ако отдолу минава ауспуховата система която както всички знаем е доста нагрята. При японските коли както и при повечето коли с десен волан ауспуховото гърне се намира от дясно на колата съответно при левия волан е обратно. Твърде скъпо ще излезне на един производител да променя гърловината и изпускателната система заради позицията на волана, затова японските коли които се произвеждат за европейския пазар са с ляв волан но със запазена конфигурация на изпускателната система и отвора за зареждане на гориво като при десен волан.

    Коментиран от #16, #18, #23

  • 15 Joe

    1 0 Отговор
    Общо взето европейските коли се зареждат отдясно, а азиатските отляво .
  • 16 амида

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "пппп":

    Човек мисля, че това е истината!
    Всичко друго са измислици!
  • 17 Минува42

    1 0 Отговор
    Общо взето безсмислена статия, следват размисли от коя страна е изпускателната система и защо инженерите са го решили така...
    Аз имам два ауспуха от двете страни, явно е имало разногласия в инженерния колектив и накрая са ги сложили и от двете страни да няма сърдити!
  • 18 Иво

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "пппп":

    А как би обяснил за колите с два ауспуха логиката на разположение на капачката???

    Коментиран от #19

  • 19 ейтъй

    1 0 Отговор

    До коментар #18 от "Иво":

    Всяко правило си има изключения!
  • 20 Пловдив

    1 0 Отговор
    Просто на бензиностанциите трябва да има достатъчно дълги маркучи,за да стигнат до гърловината,ако е от обратната страна.
  • 21 Nyakoi

    1 0 Отговор
    Вземете си стар Ягуар и ще имате капачка от двете страни, което обезмисля всички други тълкувания за връзка между капачката и ауспуха (на всичкото отгоре повечето стари Ягуар-и имат и два ауспуха - за по лесно възпламеняване като разлееш гориво отгоре :-)
  • 22 йй

    1 0 Отговор
    руснака е намерил решение на тази дилема още при старите москвичи
  • 23 PlimP

    1 1 Отговор

    До коментар #14 от "пппп":

    14, ти нромален ли си :D, ако крайното гърне е с температура способна да подпали бензин(нафатата се пали по-трудно), колко градуса трябва да е изпускателя :D, тва да не е болид от Ф1, там се палят, тук тоя филм го няма, по тая логика колите с два ауспоха трябва да бъдат забранени, всички евро марки са с капачки отдясно(говоря за леките коли и джиповете), за ауспоха зависи, всичко що е с дясна дирекция, като пройзход, а не държава за която е сглобена, принципно е с капачка отляво, корейци, японци, китайци(дори Грейт Лол) е с капачка отляво, само нисан имат разни изключения, но при тях можеби играе роля, че Рено ги притежават, даже имат доста модели, които не се предлагат в Европа и САЩ, а относно ауспоха, зада бъде преместен от другата страна при повечето модели и марки ще се наложат промени по купето и не само, никой нормален прозводител няма да го направи това, щото струва майка си и баща си и сътветно тая кола става НЕпродаваема, да де непечеливша, форд не им се дават пари да си преместят задните чистачки на нормално място за ляв вола, ти за ауспух говориш, опел са едни от малкото, които обръщат и задната чистачка, франчулята и швабата ги слагат посредата, та да не се налага местене и те така, всичко е ПАРИИИИИИИИИИ, боли ги пи...ка дали ти е удобно или не ;)
  • 24 Night Rider

    1 1 Отговор
    "Всички модели на Citroen освен популярните C4 (DS4) и C5 имат капачка отляво. Макар да е построен на платформата на C4 пък, DS5 се зарежда отдясно."

    Ако става въпрос за всички модели на Ситроен, то това горе е грешно, на ZX капачката на резервоара е от дясно :)

    Коментиран от #33

  • 25 ВИП АМГ

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Николинка КАМОР":

    utre sam na gazadjiqta da turi palnachka i da nastroi karburatora za zimata
  • 26 Citroen_VTS

    0 1 Отговор
    Това за ситроен е грешно по - скоро на 95% е отдясно , а 5% от ляво
  • 27 Pazzo

    1 0 Отговор
    Na Hondite e ot lqvo,zabelqzal sym che kato cqlo qponskite sa ot lqvo,na men mi izglejda po udobno ot lqvo
  • 28 PlimP

    1 0 Отговор
    цитрото верно, че имат модели с капачака отляво - С2, С3 , С8, C4 picasso, Evasion и С1 ама то е на една база с Aygo и за тва не го броя :Р, форд също имат модели
  • 29 kibika

    0 1 Отговор
    Супер без мислена статия.............пффф.
  • 30 Vato

    0 1 Отговор
    Няма такава безсмислена статия! Най-добре инженерите да направят гърловините за зареждане на всички автомобили като на старите москвичи - по средата, под регистрационния номер отзад. И хората няма да седят пред бензиностанциите и да се чудят от коя страна да застанат на колонките :). Само че така ще оставят драскачите без работа :).
  • 31 Мирко

    1 0 Отговор
    Всички пишете,без да се замислите!Много е просто.В страните,където движението е ляво,волана е в дясно.Капачката на такива коли е от ляво,когато водача излиза от колата,да не му пречи колонката.И обратното.
  • 32 тадд

    1 0 Отговор
    а сега ...ляво ? или другото ляво може би ??? поне за " Всички модели на Citroen...."
  • 33 Хитрия

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Night Rider":

    На Ксантия също е отдясно.
  • 34 Хитрия

    1 0 Отговор
    На малкото Ауди А2 капачката е отпред по средата зад емблемата
  • 35 марабу

    0 0 Отговор
    имах старо Берлинго с капачка отдясно. Сега новото е с капачка вляво и чак сега забелязах разликата:)мисля,че отляво е по-добре. не обикаляш колата.
  • 36 пенчо

    0 0 Отговор
    аз лично съм сипвал бензин на изпускателните колектори на двигателя - не се пали! пробвай няма страшно ... съска все едно сипваш вода, моето беше без да искам ... и добре че нищо не стана ... Логиката ти е далеч от тази на производителя който знае параметрите и химичните реакции на компонентите. Поинтересувай се малко повече преди да си пишеме глупости.
  • 37 Night Rider

    0 1 Отговор
    Само не можах да разбера причината за това, някакъв да ми даде минус за нещо напълно вярно което казах ;)
  • 38 1111111111

    0 1 Отговор
    от дясно е по-добре,защото слизаш от ляво и не удряш вратата в разни кофи или други
  • 39 парата е майката

    0 0 Отговор
    това за ефективното зареждане ми изглежда най-достоверно като умисъл , защото наистина ако бяха само от дясно или само от ляво капачките щеше да става задръстване и по бавно обсл. по колонките
  • 40 qqqqqq

    0 0 Отговор
    То като имаш пари да зареждаш, изобщо не те интересува от коя страна е капачката. Спираш и казваш : "До горе" .
  • 41 якажете

    0 0 Отговор
    Интересно, в Япония като 90% от колите са японски и съответно да кажем 95% от тях се зареждат от ляво къде отива логиката за ефективното зареждане против задръстванията на бензиностанциите!
  • 42 на казвам ти

    0 0 Отговор
    у Япония с дясна дирекция "колумб"

    Коментиран от #43

  • 43 япатоа

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "на казвам ти":

    Ко ми каза ве магелан?
  • 44 баш така си е

    0 0 Отговор
    на заза е отзад при двигателя.....и пак се зарежда,не прави опашки
    ......келешлъци.Айде сега откъде да ми е дупката......никой не се е отказал от кола,че дупката и била отдругата страна.....то да има
    с какво да ги пълним..
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 бай Иван

    0 0 Отговор
    А на моя Трабант е под предния капак пък!
  • 47 втн

    0 0 Отговор
    спирам там където няма опашка, маркучите на колонките са достатъчно дълги за да нее проблем зареждането. все пак аз съм клиент и ще си оставя парите там.