Last news in Fakti

6 Април, 2021 12:55 6 365 98

С какъв пробег Tesla Model 3 вреди на околната среда по-малко от кросоувър с ДВГ?

  • tesla-
  • model3-
  • toyota-
  • rav4-
  • електромобил-
  • двг-
  • въглероден отпечатък

Електрическите автомобили стават по-екологични само при продължителна употреба

С какъв пробег Tesla Model 3 вреди на околната среда по-малко от кросоувър с ДВГ? - 1

Въздействието върху околната среда от производството на електрически автомобили се отчита редовно от Toyota, която активно популяризира хибридните си превозни средства. В същото време обаче независимите експерти имат своя гледна точка за "безопасността" на такива машини за околната среда. Експертите успяха да установят, че въглеродният отпечатък на електрическия автомобил Tesla Model 3 за първи път е по-висок от този на японския SUV Toyota RAV4 с традиционен двигател под капака.

Wall Street Journal се обедини с учени от университета в Торонто и проведе собствено изследване. Според техните наблюдения с пускането на масовия седан Model 3 се отчитат емисии на парникови газове от 12.2 тона. По този важен показател електрическата кола изпреварва RAV4 - около 7.4 тона. Това е така, защото за електрическите автомобили са необходими батерии и тяхното производство не е възможно без специални метали. Тяхното извличане от своя страна вреди на околната среда.

По време на работа електрическата кола се оказва по-екологична: емисиите на вредни вещества са с 34% по-ниски от тези на кросоувър с двигател с вътрешно горене. Когато пробегът на двата автомобила е около 33 хиляди километра, въглеродният им отпечатък е почти еднакъв. След това обаче Tesla ще започне да замърсява околната среда по-малко. И при пробег от 320 хиляди километра отрицателното въздействие на RAV4 върху околната среда ще бъде два пъти по-голямо от това на американския електрически седан. Оказва се, че електрическите автомобили стават по-екологични само при продължителна употреба.


Поставете оценка:
Оценка 2.6 от 22 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 DrivingPleasure

    46 31 Отговор
    Това са някакви пълни измислици - най-маллкото модел 3 и Рав 4 не са в един и същи клас!
    Освен това са сметнати само емисиите за проиводство на батериите, а за рециклирането се мълчи деликатно. При 320 хил км вероятно модел 3 вече ще е по-"чист" но не и два пъти, а при нужда от смяна на батерията и след 500 хил пак няма да е по-чистия вариант!

    Коментиран от #10, #16, #43

  • 2 Стрина Пена

    44 25 Отговор
    Всеки пробег на тези тесли са вредни
    Еко били. Алоууу, ами тоз ток за батерията да не идва свише, или самата батерия?
    Голем фарс са Ел колите.

    Коментиран от #3

  • 3 Милен

    34 18 Отговор

    До коментар #2 от "Стрина Пена":

    А петрола добиван в рафинериите, после преработен в гориво и доставен до местната бензиностанция посредством танкери и тирове с цистерни е по екологичният вариант от ток добит посредством соларен парк или дори и атомна електроцентрала например. То по твоята логика да заместим ел. уредите със дизелови такива, че е по екологично.

    Коментиран от #8, #9

  • 4 Пешо

    12 29 Отговор
    Гледай са, в града ли ти произвеждат тия батерии та ревеш така? Произвеждат ги в Китай. Затва ми е все едно колко замърсява производството, щото искам на мен да ми е чист въздуха в града.

    Коментиран от #6, #7, #17

  • 5 пешо

    18 16 Отговор
    "пробег от 320 хиляди километра"
    320 000!
    това трябва да се навира в очите на всички "зелени". или зеленясали вчера, все едно.
    да не говорим, че СО2 е парников газ, а не вредно вещество, че "деликатно" от сметките е изпуснато рециклирането, което е кошмарен за околната среда процес и пр.

    Коментиран от #12

  • 6 Случаен

    11 14 Отговор

    До коментар #4 от "Пешо":

    Ми ходи на село на чист въздух като ти е толкова важно

    Коментиран от #26

  • 7 пешо

    8 8 Отговор

    До коментар #4 от "Пешо":

    ако кажа, че имаш мислене като някой от доисторическа пещера, нищо няма да кажа. усещай се бре, човек! за такива номера са измислили термин - durty shifting, когато на богатите "им е чист въздуха в града", а някъде от природата правят токсичната повръхност на венера.
  • 8 пешо

    15 4 Отговор

    До коментар #3 от "Милен":

    логиката на стрина е правилната, не вашата. просто към екологичния отпечатък на дизеловата кола се добавя този на добива и рафинирането на горивото, а на електрическата - от производството на перките и соларките (който не е толкова малък, между другото).
    но трябва да се прави честно, не както го правят "зелените".
  • 9 ДВГ

    21 9 Отговор

    До коментар #3 от "Милен":

    Преди около 20г. започнахме да сменяме часовото време за да пестим енергия, сега започнаха да ни убеждават да караме електрокари!!!

    Коментиран от #18, #42

  • 10 Дългия

    7 20 Отговор

    До коментар #1 от "DrivingPleasure":

    Ти за по умен от цял изследоватерски екип и университет ли се имаш? И я кажи колко автовабила тества? Големи професори бе.....

    Коментиран от #11, #19

  • 11 DrivingPleasure

    15 4 Отговор

    До коментар #10 от "Дългия":

    Не - за по-малко платен! То сметката всеки може да я направи - въпроса е на кой за каква сметка са му платили!
    Елементарни широко налични данни ще ти покажат, че тва са пълни глупости! Както казах още самото съпоставяне на модели, които не са от един и същ клас е тенденциозно!
  • 12 Кое кое

    7 13 Отговор

    До коментар #5 от "пешо":

    Кое да се навира? Че Рав 4 замърсява двойно при 320 хиляди километра ли? И какво за рециклирането? Че пак могат да направят нова батерия със същите от старата? Технологията вече я има, само такива заблудени все още л..т!

    Коментиран от #14, #15, #20

  • 13 един от многото

    9 9 Отговор
    Интересно после какво става с батерията на теслата? Сигурно с преработката , или загробването и , или изпращането и на Марс в края на краищата Равката ще се окаже по екологична! А и за 320 хиляди батерията може да не е само една!
  • 14 ценности

    16 7 Отговор

    До коментар #12 от "Кое кое":

    Само Прасчо яде шоколада по три пъти! От старата батерия ще направиш нова когато направиш дядовия , войнишки!
  • 15 DrivingPleasure

    13 7 Отговор

    До коментар #12 от "Кое кое":

    Пич, кефиш ма, както си го казал излиза едва ли не, че старата батерия я фаташ и само я преместваш в новата кола :D
    да ще рецикллираш - ама това е енергоемък процес, като според някои е по-лесно и по-евтино да не се занимаваш с рециклирането. да отделиш всички тия токсични съставки в старата и после да ги събереш наново - хич не се отделя СО2 да знаеш - само бял прашец за друсане :D
  • 16 Амммм

    6 8 Отговор

    До коментар #1 от "DrivingPleasure":

    Вярно не са в един клас! Трябваше да сравняват с много по-мощна кола, която гори повече гориво!
  • 17 Гост

    8 5 Отговор

    До коментар #4 от "Пешо":

    По същият начин мислят и европейците. Затова ни пращат тук опасни отпадъци за горене, а при тях ще е чисто. Схвана ли, че ти ще си азиатецът, който ще работи в завода за батерии и ще се трови, докато европееца кара електрическа кола?

    Коментиран от #39

  • 18 Гост

    4 3 Отговор

    До коментар #9 от "ДВГ":

    В България смяната на часовото време е въвеждана и отменяна няколко пъти, и по различни начини, като първият път е бил през далечната 1894г.
  • 19 Гост

    7 3 Отговор

    До коментар #10 от "Дългия":

    Вместо да се доверяваш на платени "изследвания", започни да мислиш със собственият си ум, ако имаш такъв.
  • 20 Гост

    10 4 Отговор

    До коментар #12 от "Кое кое":

    Нито технологията я има, нито им излиза сметката с рециклирането. Още няма модели с рециклирани батерии. Защо ли?

    Коментиран от #21

  • 21 Има има

    4 8 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Можеш да прочетеш - Ултразвук за рециклиране на литиево-йонни батерии! Има и други технологии! Батериите и сега не се хвърлят, а се рециклират!

    Коментиран от #22

  • 22 Гост

    8 4 Отговор

    До коментар #21 от "Има има":

    Вече ви обясниха хората че не се рециклират а се разделят на компоненти които се ползват в други отрасли. Това не е рециклиране а е преработване. Има разлика. И пак да те питам коя марка предлага модели с рециклирани батерии?

    Коментиран от #23, #24

  • 23 Има има

    4 7 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    Когато станат масови, за рециклиране, ще има! За сега няма и незнам защо няма толкова, като според вас батерията държи 3 години, а първите Лийфове излязоха преди 10 години! Явно повечето си карат все още с оригиналните батерии! А ти можеш да прочетеш, за ултразвуковотп рециклиране, колко се рециклира и дали не може да се използва за нова батерия! Приятно четене! Има ли технологии? Има!

    Коментиран от #28

  • 24 Има има

    4 6 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    И като тези други отрасли, ползват същите материали, проблем ли е, когато тези материали първо са били батерии? След като, след това този материал го ползваш за нещо, той не е изхвърлен! Ти как го разбираш? Значи викаш, ако се добива и се ползва, за някъде другаде е по-добре, от колкото първо да се ползва като батерия и след това да се ползва пак за това същото?
  • 25 Някой от вас МОЖЕ ЛИ ДА ЧЕТЕ

    3 8 Отговор
    "Когато пробегът на двата автомобила е около 33 хиляди километра, въглеродният им отпечатък е почти еднакъв."

    Тоест, на 34 хиляди километра Тесла ВЕЧЕ Е С ПО-МАЛЪК въглероден отпечатък, тоест вече е ПО-ЧИСТА.

    34 хиляди километра! Дизела ги минава за 4 месеца. Всяка година върти 3 пъти по 33 хил.км. и при 140 гр/км автомобила му отделя 14 тона СО2. За последните 5 години откакто го кара е отделил 70 тона - колкото за производство на 6 тесли!

    Коментиран от #27

  • 26 Дфен

    1 1 Отговор

    До коментар #6 от "Случаен":

    Ти ходи че от там си дошъл
  • 27 Дизела

    12 4 Отговор

    До коментар #25 от "Някой от вас МОЖЕ ЛИ ДА ЧЕТЕ":

    Браво,почна да ме цитираш,но само когато ти изнася.За 100 000 км годишно горивото ми излиза около 10 000 лв.От тези пари малко повече от половината са данъци ддс + акциз.С тези пари държавата може да залесява и въглеродния отпечатък да е 0.Цапам и си плащам.
    Докато батериите са отровни и не се рециклират.

    Коментиран от #29, #32, #33

  • 28 дада

    2 1 Отговор

    До коментар #23 от "Има има":

    карат ли я прочети в нета, преди да пишеш.
  • 29 Аха

    5 7 Отговор

    До коментар #27 от "Дизела":

    Дай доказателства, че не се рециклират!

    Коментиран от #31

  • 30 Аха

    6 7 Отговор
    Всеки пише, че не се рециклират, с единствената цел, да троли! Обаче, никой не дава доказателства! Защото аз мога да намеря в Гугъл поне няколко фабрики, за рециклиране на батерии!
  • 31 Дизела

    12 4 Отговор

    До коментар #29 от "Аха":

    Чети бе тесльо!Има няколко статии за намеренията на няколко фирми да строят заводи за рециклиране на батерии в близкото бъдеще незнайно кога.Има и статия за австриец,който търсил къде да предаде батерията на бракуваната си Тесла и не намерил къде.

    Коментиран от #36

  • 32 Дрън-дрън

    5 9 Отговор

    До коментар #27 от "Дизела":

    То така става. Плащаш си и ти е чиста съвестта така ли? Малко сметки защо не взе да направиш? Едно възрастно дърво поема 20 кг въглероден диоксид на година. В декар гора има приблизително около 40 дървета. Тоест 800 кг на декар. За твоите 14 тона само от ауспуха, са необходими 17 декара гора. Мислиш ли че някой е засял специално заради тебе 17 декара гора? Ако добавиш и производството и транспорта на горивото, отиваме на 25 декара.

    Защо винаги ги пропускате в сметките и смятате само какво излиза от ауспуха?

    Колко струва 25 000м² гора?

    Коментиран от #35

  • 33 Другата сметка

    3 9 Отговор

    До коментар #27 от "Дизела":

    Хайде да видим от какво се нуждае един електромобил със същия пробег за да изчисти въглеродния си отпечатък?

    За 100 хиляди километра годишно ще изхарчи 20 000 киловатчаса енергия, ако се движи доста по-бързо и с по-голям товар от тебе, иначе 15 000 със средна скорост 60 километра в час като тебе.

    За 20 мегаватчаса ще са ти е необходима 15 киловата фотоволтаична централа, която заема 75 квадратни метра, тоест ще се събере на покрива на средна по размер къща и дори няма да заема плодородна земя.

    По сегашни цени ще струва 15 000 лв и е много по-логично и евтино тези 5000 които ти взимат всяка година, да ги раздават на хората да си монтират фотоволтаици по покривите, отколкото да залесяват плодородни земи с тях. Фотоволтаиците изчистват въглеродния си отпечатък за по-малко от две години и след това над 25 години осигуряват енергия без грам въглероден отпечатък.

    Дърветата отделят обратно всичкия си въглероден диоксид при горене или метан при гниене, а метанът е много по-лош парников газ.

    Коментиран от #34, #41, #79

  • 34 Дизела

    9 4 Отговор

    До коментар #33 от "Другата сметка":

    Електромобилите зареждат само от фотоволтаици хахахахаха батериите не се рециклират и са канцерогенни.Провери колко декара гори има в България и колко още декара могат да се залесят.Те горите си ги има тесльо глупав хахахаха

    Коментиран от #37

  • 35 Дизела

    10 7 Отговор

    До коментар #32 от "Дрън-дрън":

    Само дърветата ли фотосинтезират тесльо?Всяко зелено растение фотосинтезира.Най големия замърсител с въглероден двуокис е планктона в океаните,а не автомобилите и човешката дейност, тесльо глупав.

    Коментиран от #38

  • 36 Ехх кухльо

    7 6 Отговор

    До коментар #31 от "Дизела":

    Някакъв австриец търсил и не намерил! Кухльо, само една батерия мислиш, че е сменяна! Знаеш ли колко катастрофирали електрически коли вече са претопени и батериите им рециклирани? Той тръгнал със статии от преди 10 години да се обяснява! Знаеш ли защо не му взеха батерията? Защото беше ударена и можеше да се запали, а не че никъде не ги взимат! Я си карай дизела и не се обяснявай за неща които нито разбираш, нито са ти интересни.
  • 37 Ти да видиш!

    2 6 Отговор

    До коментар #34 от "Дизела":

    Защо електромобила трябва да зарежда от фотоволтаика? Ти да не зареждаш от 25 декара(2,5ха) гора? Фотоволтаиците чистят въглеродния отпечатък дори да зареждаш от въглища.

    И колко гори мислиш, че има в България? Ако за всеки от регистрираните 4 милиона автомобила отделят по 2,5 хектара ще са необходими 100 000 квадратни километра при площ на България 111 000. Ти вярваш ли си? 90% от площта на България за да се изчисти въглеродния отпечатък за движение на автомобилите?

    За фотоволтаици ще са необходими само 300 кв.км. - около 0,3%
  • 38 Кух та дрънка

    2 5 Отговор

    До коментар #35 от "Дизела":

    Кръгла била земята, ДВГ имало 180% КПД, а планктона отделял СО2 и океана поглъща кислород. Обърнахте я тая наука надолу с главата и пренаписахте всички физични и химични закони!

    Сега остана да изръсиш и лъжливата теза, че горите са белите дробове на Земята, на които превръщат най-голямата част СО2 в кислород и направо те пишем първенец по лъженаука!
  • 39 Пешо

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Maняк я си живея на чисто у белгийско а ти си бачкай в завода
  • 40 123

    5 3 Отговор
    Невероятно неточна, подвеждаща и недомислена статия. Поне да си бяхте сложили и източника за да може човек да прочете наистина за какво става дума.

    Сравняват най-добрият хибрид на пазара с електрическа кола.
    Пробег от 33000км годишно е грубо 90км на ден
    Като 55 от тях са на електричество при хибрида.
    Така че сравнението е колко повече замърсяват 45 км на ден на бензин спрямо производството на 4 пъти по-голяма батерия в теслата.
    При по-висок пробег сметката значително се променя.

    И това е ако не вярваме на данните за производство на батерии на тесла, които са доста по-ниски.

    И електрическите коли в крайна сметка е по-чиста с тенденция да става все по-чиста.
  • 41 Turbo

    10 3 Отговор

    До коментар #33 от "Другата сметка":

    Когато говорим за екология, веднага пращаш електромобилите да зареждат от фотоволтаични панели.Ако трябва да е евтино добавяш и зареждане на нощна енергия в къщи.Ако трябва да заредиш бързо за минути, електромобилите според теб зареждат на мегаватови зарядни станции,дето ги няма.Всеки път ползваш опорка според случая.Енегията не може да е евтина и едновременно с това да зареждаш бързо.А въглеродният двуокис се абсорбира от всяко едно зелено растение иначе кислорода досега да е свършил.Ами не е свършил и големите замърсители не са колите.Като се натрупат канцерогенни батерии и започнат да ни тровят,пак ще си говорим!

    Коментиран от #44, #54

  • 42 Мурджо

    3 2 Отговор

    До коментар #9 от "ДВГ":

    Преди 42 години почнахме смяната на часовото време. Беше 1979 г. :) Времето си течееее...

    Коментиран от #98

  • 43 гост

    4 3 Отговор

    До коментар #1 от "DrivingPleasure":

    Прав си само в това, че Рав4 и Модел3 не са в един клас и по тази логика, за да е коректно сравнението тогава трябва да се вземе едно бмв 3 гт с над 300кс, което не харчи 7л, а 12л. и тогава Тесла ще е много по-напред. Батериите стават все по-добри, изминават все повече километри без подмяна или сериозен спад, идват и нови разработки с ниски емисии и висок потенциал. При двг единственното, което се случва е, че производителите лъжат все повече, пускат скъпи хибриди, които харчат колкото кола само с двг, реално се увеличават лъжите, нищо ново. Освен това всеки се захваща с Тесла, а никой не гледа другите производители какви ги вършат и какви батерии ползват.
  • 44 Така е! Има различни цени и еко

    1 4 Отговор

    До коментар #41 от "Turbo":

    За разлика от бензина и дизела, който винаги има приблизително еднаква цена по всяко време на денонощието и на всяка бензиностанция и отделя едно и също количество въглероден диоксид и други гадости за всеки изгорен литър, токът можеш да го заредиш от 0 до 1 лв за киловатчас в зависимост от нуждите ти, както и от нула до един тон въглероден диоксид за мегаватчас. Дето се казва за всекиго по нещо. Каквито и данни да ти кажа измежду комбинациите от тези стойности няма да те излъжа.
  • 45 Всяко зелено растение

    3 4 Отговор
    "А въглеродният двуокис се абсорбира от всяко едно зелено растение иначе кислорода досега да е свършил."

    Това го обясни на ония умник Дизела, дето разправя че планктона в океаните отделя въглероден диоксид, а не го поглъща!

    А това за свършването на кислорода беше поредния Бисер който ще си запиша. Кислородът е 20% от състава на въздуха по спомен, а въглеродният диоксид 0,04% и при покачване до 0,05 вероятно животът който познаваме на земята ще е приключил. С колко мислиш че ще намалее кислорода в атмосферата за да се случи това?

    Все едно слушам как едно дете предлагана друго да изгребат с кофичката си морето, за да си намерят играчката изтървана на дъното! Дотолкова ви се простират знанията и опита! Затова имате толкова изкривена представа за света!

    Едно-единствено 30 40-годишно дърво извлича повече въглероден диоксид от атмосферата, отколкото 50 декара трева може да извлече. И после при гниенето или след като тревата бъде изядена от тревопасни животни, част от уловения въглероден диоксид се връща в атмосферата във вид на метан. Естествен кръговрат. Природата не си е изградила механизъм за автомобилите обаче!

    Коментиран от #47

  • 46 Дрън дрън Ярина

    2 3 Отговор
    Публикувано във факти.бг:
    Оказва се, че електрическите автомобили стават по-екологични само при продължителна употреба.

    33 000 км не е продължителна употреба. Това е нормалната употреба за 1 - 2 години. Това си е на практика това кола все още .
  • 47 Turbo

    2 1 Отговор

    До коментар #45 от "Всяко зелено растение":

    Не знаех,че зоопланктона фотосинтезира умнико хахахахахаха

    Коментиран от #48

  • 48 Няма да се измъкнеш дизеле

    2 2 Отговор

    До коментар #47 от "Turbo":

    Като цяло планктона в океаните е отговорен за поглъщането на 50% от въглеродния диоксид на земята и превръщането му в кислород. Много повече от дърветата. На практика океаните са белите дробове на планетата, а ти се опитваш да ни убедиш, че : "Най големия ЗАМЪРСИТЕЛ с въглероден двуокис е ПЛАНКТОНА В ОКЕАНИТЕ,а не автомобилите и човешката дейност"

    Коментиран от #51

  • 49 kjl

    3 0 Отговор
    33 хиляди километра???? Да бе, въпросът е много по-сложен. Зависи дори къде се произвеждат батерийте и как се добива електричеството за тяхното производство .... баланса при електрически коле с далеч по-малки батерии се постига някъде около 120 000 километра, за 33 000 и терсла, може само да се приеме, че или автора не е запознат с темата или статията отново е с изкривени данни, за по-добро представяне.

    Коментиран от #50

  • 50 Дрън-дрън

    2 3 Отговор

    До коментар #49 от "kjl":

    Твоя автомобил за 33 000км колко емисии ще отдели? Ако е произведен миналата година ще е генерирал 4,5 тона емисии само от ауспуха.

    В България тока от въглищни централи е най-много в цяла европа, като единствено поляците ни бият. Въпреки това е само 40%, тоест около 2 тона за 33 хиляди километра.


    Ако вземем да добавим и емисиите за производството на горивото и маслата, сметката ще стане още по-грозна.

    С всяка изминала година с остаряването на автомобила с ДВГ, той ще отделя все повече и повече вредни емисии. При електромобилите е точно обратното. Колкото повече остаряват, толкова по-малко вредни емисии ще отделят, докато накрая съвсем спрат да отделят.

    Коментиран от #52

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Забравих рециклирането

    0 3 Отговор

    До коментар #41 от "Turbo":

    Ама и вие забравяте, че този клип го пускам вече за десети път. Както виждате още сега батериите се рециклират и същите материали се ползват за производството на нови батерии. Пусни си клипа от 10:50 и намери някой който знае английски да ти го преведе. После кажи колко процента още днес се използват повторно за батерии и колко процента ще се използват, когато започнат да рециклират и графита от тях, за да сме сигурни че си изгледам клипа и няма да задаваш този глупав въпрос отново и отново и отново и отново?
  • 55 Упс

    0 3 Отговор
    По някаква странна причина клипа не излезе?

    Коментиран от #56

  • 56 Turbo

    3 1 Отговор

    До коментар #55 от "Упс":

    Клип от реклама на Тесла ТВ.Не намирам в нета факти за съществуването на завод за рециклиране.Само добри намерения, тесльо ще ще ще.Като се натрупат планини от батерии и се натровят хората,ще бягат като натровени плъхове на светло.Зоопланктон и фитопланктон,кое от двете фотосинтезира?

    Коментиран от #57

  • 57 Не намира само този който не търси

    2 3 Отговор

    До коментар #56 от "Turbo":

    Но пък иначе намирате информация че Земята е плоска което е в изобилие в нета, нали? Какво беше - кръгла във форма на пица, но в никакъв случай сферична като топка? Просто сте ми забавни такива!


    Как ще коментираш снимките от вътрешността на фабриката за рециклиране след третата минута. Компютърна анимация? Ако знаеш английски, можеше и да разбереш С какво тази фабрика се различава от всички други останали и защо за в бъдеще това ще са фабриките за рециклиране. Но дори и на български да ти го напиша, няма да го разбереш, защото ти липсват базови знания.

    Коментиран от #58

  • 58 Turbo

    4 1 Отговор

    До коментар #57 от "Не намира само този който не търси":

    Правиш ли разлика между разглобяване и рециклиране тесльо? Батерията се разглобява,но канцерогенни отрови НЕ се преработват и НЕ се използват повторно.Май на теб ти липсват базови знания.

    Коментиран от #59

  • 59 Намери някой който знае английски

    0 4 Отговор

    До коментар #58 от "Turbo":

    Чак като изгледаш клипа с него, тогава приказвай глупости. Помолих те да кажеш колко процента се използват отново. За това става въпрос около 11-та минута. Хайде кажи де, какво казва тогава? Какво правят с електролита? По какъв метод го отделят и какво правят с него? Въобще някаква информация от клипа можеш ли да ми дадеш или думичка не разбра? Както виждаш, има и заводи и методи за рециклиране и информация, а проблемът е само в твоя телевизор!

    Сега заводите са малко защото няма какво да рециклират, но с течение на времето с увеличаване на бракуваните батерии ще се увеличава и броя на заводите. Тогава и цените на суровините ще паднат и въглеродния отпечатък на батериите също, защото ще се използва все по-чиста енергия.

    Коментиран от #60

  • 60 Turbo

    4 0 Отговор

    До коментар #59 от "Намери някой който знае английски":

    Какво да коментирам, клип на Тесла ТВ.Някой си казал нещо си.Напиши в Гугъл "завод за рециклиране на батерии за електромобили" и чети.Ще ще ще ще някоя си година в далечното бъдеще.Като се натрупат планини от батерии ,дано ги извозят далече от България.Иначе ще има бум от болести и ракови заболявания.

    Коментиран от #61

  • 61 Учете английски, хора

    1 3 Отговор

    До коментар #60 от "Turbo":

    Как ще ми кажеш нещо, като бъкел не разбра от клипа. Каналът в ютуб няма нищо общо с Тесла, завода който посетиха също няма нищо общо с Tesla.

    Когато напишеш фразата за търсене която си дал на английски, излизат доста резултати. Аз обаче съм ти подбрал най-добрия, при който още днес използват над 70% от материалите в батериите за повторно производство на нови батерии, като ще повишат този процент на 91%, когато заработи цеха им за рециклиране на графит. Засега единственото което остава на рециклирано са силиконите с които уплътняват батериите. Тях надали някой ще ги рециклира някога за повторно използване в батерии.

    Ето че аз ти говоря с цифри за работещ завод. Кажи някой факт и ти от резултатите които си намерил? Поне кажи къде се намира този завод от клипа? Него потърси ли го дали съществува?

    Коментиран от #62

  • 62 Turbo

    3 1 Отговор

    До коментар #61 от "Учете английски, хора":

    Като ти се появят онко болни в семейството друга песен ще запееш.Баща ми работи през целия си трудов стаж в химически завод и сега рака бавно го убива.Операциите, химиотерапията и лъчетерапията не помагат.Тези батерии са канцерогенни и много опасни.На клипчето казват ли нещо по този въпрос?След време истината ще излезе наяве и замърсяването от "пушилниците" ще ти се струва смешно спрямо замърсяването от батериите.

    Коментиран от #63

  • 63 Разбира се че казват

    1 4 Отговор

    До коментар #62 от "Turbo":

    Ама ти думичка не разбра от това в клипа! Ако беше разбрал как отделят електролита от металите, нямаше да ми задаваш този глупав въпрос. Раздробяването става във вакуум и много ниска температура, което елиминира възможността за запалване, а след това електролита се изпарява и в течнява, в същия този вакуум. Всичко е изолирано от външната среда и става напълно автоматично. Накрая на линията излизат материалите, готови за производство на нови батерии при това с по-голяма чистота, отколкото когато са произведени от руди.

    Тоест рециклирането е много по-ефективно и чисто, отколкото първоначалното добиване на материалите. И това е линия, която обработва всякакви батерии. представи си колко по-ефективно и чисто ще е, когато има достатъчно количество едни и същи батерии и рециклирането е оптимизирано специално за тях. Тогава и голяма част от човешкия труд ще бъде заменен от машини.

    Съжалявам за баща ти. Аз също изгубих баща си преди няколко месеца точно от същата болест и искрено ти съчувствам. Миньорите и техните семейства имат абсолютно същите проблеми със здравето, но политиците им обещават, че ще се тровят още десетки години. Лично аз смятам това за геноцид и не е радостна новина. Колкото по-бързо закрият въглищната промишленост толкова по-добре, а това няма как да стане без батерии. Много батерии.н

    Коментиран от #64

  • 64 Turbo

    4 1 Отговор

    До коментар #63 от "Разбира се че казват":

    Съболезнования за баща ти.Сега разбираш защо не им вярвам за рециклирането на батериите.Излиза по евтино да изработиш нова батерия от суровини вместо да рециклираш стара батерия.Тия ще ни изтровят.

    Коментиран от #65

  • 65 Точно обратното е

    0 3 Отговор

    До коментар #64 от "Turbo":

    По този метод е по-евтино от рециклираните материали, отколкото да ги копаят наново. Ако знаеше английски, щеше да разбереш, че преди да рециклират батериите ги разреждат и използват техния ток за машините за рециклиране. Рециклирането е толкова ефективно, че половината от енергията се е осигурявала от самите батерии които рециклират.



    Казват, че ако

    Коментиран от #66

  • 66 Turbo

    4 1 Отговор

    До коментар #65 от "Точно обратното е":

    На баща ми също му обещаваха безопасна работа в химическия завод,даваха им кисело мляко,правеха им профилактични прегледи,високи заплати.И сега бавно гасне.Дядо ми през април навърши 101 години,но е дишал цял живот чист въздух на село.Родителят ще надживее детето си.
    Разбирам и говоря английски език,но не вярвам и на една дума казана в клипа.Капиталистите избират винаги най евтиното решение. Рециклирането на батериите е по скъпо от производството на нови.Потърси информация в нета има достатъчно статии.
  • 67 Ако разбираш английски

    0 4 Отговор
    Щеше да си разбрал, че абсолютно всички други заводи за рециклиране, ползват съвсем различен подход. Първо смилат всичко накуп, после го разтопяват, което е много енергоемък и мръсен процес, защото се отделят много токсични вещества, а чак след това разделят металите от стопилката. И сам можеш да се сетиш къде отива електролита и пластмасите? Просто изгарят в пещите.

    Във фабриката в клипа изпаряват електролита при отрицателна температура, за да не реагира с останалите вещества при кипенето и да не се възпламени, а след това го втечняват отново и го рециклират за повторно използване. Самото естество на процеса не оставя дори теоретична възможност за човешка намеса, за да има вредни последствия за работниците.

    Баща ми никога не е работил в какъвто и да е завод, да не говорим химичен, но въпреки това ракът премина през дебелото му черво, черния дроб и белия дроб. Съжалявам за баща ти, но вероятно основната причина не е професията му, въпреки че със сигурност и тя е помогнала, най-малкото заради стреса, който обикновено е основният фактор за повечето болести! Майка ми и баба от друга страна са работили в завод с вредни вещества, заради което им плащаха вредни и също им даваха кисело мляко. Майка ми да чукна на дърво, почти не е пила лекарства през целия си живот, но е здрава. Баба ми почина на 87 години от инсулт заради тромб след счупване на крака. До последно и тя беше по-здрава от сина си (баща ми), който тогава дори не беше болен от рак все още.

    Коментиран от #68, #87

  • 68 Turbo

    4 1 Отговор

    До коментар #67 от "Ако разбираш английски":

    Защо тогава бившите колеги на баща ми изпомряха от същото?Живи са само няколко човека и всичките са с рак.Химията е отрова,мисли с главата си не им вярвай.
    Изпарение при отрицателна температура?Как става това?Електролита е под формата на гел и не се изпарява.Рециклирането на батериите е над пет пъти по скъпо от добива на материалите за производство.Съмнявам се тези алчни капиталисти да изхарчат 5 пъти повече.По скоро ще загробят батериите някъде.Ковачки продължава да гори отпадъци и да ни трови въпреки,че е забранено.Не им вярвам на тези от клипа.Мисли!Не вярвай на абсолютно всичко което прочетеш и видиш.
  • 69 Значи познах

    0 4 Отговор
    Въобще не си разбрал нищо от клипа. А щом задаваш такива въпроси, дори да знаеш английски нямаше да го разбереш. Електролита не е гел, а е течност, при това разтворител с доста ниска температура на кипене, доста по-ниска от температурата на кипене на водата. Но понеже не си внимавал в училище, мога да се обзаложа че не знаеш дори водата при каква температура кипи и ще ми кажеш някое клише като кръглата земя. Ако отговориш при каква температура кипи водата и сам ще се сетиш как можеш да дестилираш разтворителя на електролита при ниска температура, за да го отделиш от твърдите примеси. Та при каква температура кипи водата?

    Коментиран от #71, #73, #74

  • 70 Turbo

    4 0 Отговор
    Като започнеш да повръщаш от отровите като баща ми пак ще си говорим.Дори и да не знам при колко градуса кипи водата мога да видя в нета.Не ме подценявай с техническо университитско образование съм.Оставям те да си вярваш сам в рециклирането.Богатити не са прости да си харчат парите в рециклиране.Пари по честен начин не се трупат.
  • 71 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 74 много си глупав да го разбереш

    2 0 Отговор

    До коментар #69 от "Значи познах":

    Рециклирането

    Коментиран от #76

  • 75 Ще видиш ама друг път!

    1 2 Отговор
    Ето че не разбра за какво ти говоря! Как въобще ще разбереш принципът на рециклиране на електролита, за да разбереш че няма как работниците да се отровят?

    По принцип водата кипи на 100 градуса, но загряването до тази температура е изключително енергоемко. По метода в клипа водата кипи при 20-30 градуса, а разтворителите при още по-ниска температура. Те не са открили топлата вода, защото дори в България има такива машини. Например дървесината която ползвах за къщата беше сушена в подобна машина. Тогава ми обясниха, че все пак загрявали камерата с тръби по които минава пара, защото при процеса на кипене температурата в камерата падала много и дървесината замръзвала.

    Тоест не е толкова невъзможно колкото ти се струва, защото процеса протича само при абсолютна херметизация!

    Коментиран от #77

  • 76 Ти понеже си умен

    1 2 Отговор

    До коментар #74 от "много си глупав да го разбереш":

    Я поне повтори какво казаха в клипа без да го разбираш? Сигурен съм че дори не можеш да го повториш със свои думи, защото дори на български да ти го кажа повечето от понятията не са ти познати.

    Хайде спри се поне на основните 5-6 точки от процесите без да изпадаш в подробности? Не можеш нали, но иначе си много умен и много ги разбираш, а всички останали са глупави. Както виждаш аз обяснявам физическите процеси с подробности и давам практически примери които могат да бъдат проверени, а вие не успяхте да разберете дори Как се казва фабриката за да проверите в google дали съществува и я обявихте за измислена и невъзможна.
  • 77 4Х4

    2 0 Отговор

    До коментар #75 от "Ще видиш ама друг път!":

    Къде е тази фабрика?Нещо не мога да я намеря.

    Коментиран от #78

  • 78 Още един умник

    0 2 Отговор

    До коментар #77 от "4Х4":

    И ти ли мислиш, че всичко е компютърна анимация и клипа е направен като виртуална реалност на зелен екран? Ето, че ви показват работеща фабрика и вие пак не може да е откриете, камо ли сами да си я намерите! А после нямало фабрики за рециклиране на батерии и рециклирането било невъзможно.

    Ако ти е толкова трудно на английски, влез в сайта на BMW и виж коя фирма им рециклира батериите. Сайта име на български. Фирмата е същата. Моля те цитирай от сайта на BMW колко процента от материалите в батериите се рециклират за повторно ползване? Поне български знаеш, нали? Можеш ли да намериш сайта на BMW съм или да ти давам линкове и за това?

    Коментиран от #82

  • 79 някой

    2 1 Отговор

    До коментар #33 от "Другата сметка":

    20 мегавата изкара от 75 квадрата ли бе ...наркоман

    Коментиран от #80

  • 80 Аз не съм наркоман, но ти си неграмотен

    1 2 Отговор

    До коментар #79 от "някой":

    Правиш ли разлика между мощност и енергия. Ето какво съм написал:

    "За 20 мегаватчаса ще са ти е необходима 15 киловата фотоволтаична централа, която заема 75 квадратни метра"

    Не са 20 мегавата, а са 15 киловата. Май има "малка" разлика, а?
  • 81 Търсачи в мрежата

    0 2 Отговор
    Какво става? Google пак ли ви прави номера и крие информацията от вас. Изпокрил е всички заводи за рециклиране на батерии, но пък любезно ви предоставя резултати, че Земята е плоска. Ами не се чудете. Той си има алгоритъм и ви предлага това което най-много търсите и по този начин си затвърждавате заблудите.

    Поне един от цялата ваша антиелектрическа компания не откри ли как се казва този завод за рециклиране? Като гледам една дузина анти електрици писахте тук, че не съществува. Поне един от вас да се отсрами и да ви го покаже, да спрете да се излагате групово.

    Коментиран от #83

  • 82 Дизела

    2 1 Отговор

    До коментар #78 от "Още един умник":

    Защо им е на БМВ да рециклират батерии като първите електромобили на БМВ излязоха след 2015 година.Дали за 4 , 5 години успяха да навъртят 1 млн. км пробег и 5 хиляди цикъла на зареждане както твърдите тесларите, че да имат бракувани батерии за рециклиране.Използвате си опорките както на вас тесларите ви е изгодно.

    Коментиран от #84

  • 83 4Х4

    2 0 Отговор

    До коментар #81 от "Търсачи в мрежата":

    Как да намеря нещо,което не съществува
  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Ама разбира се че няма такава фабрика

    1 2 Отговор
    BMW са си я измислили да си правят пиар, а в онзи клип са правили компютърни анимации за да ви лъжат. Ето от официалния сайт на BMW България:

    Рециклиране на нашите акумулаторни клетки.
    За акумулаторите, които не могат да бъдат използвани повторно дори и като стационарен акумулатор, ние постигаме постоянно увеличаващ се коефициент на рециклиране на ценните ресурси. Благодарение на този процес се създават особено висококачествени рециклати за новото производство на нашите литиево-йонни акумулатори. Заедно с германския специалист по рециклиране Duesenfeld разработихме процес, с който може да се постигне степен на рециклиране до 96% от материалите - включително графит и електролити. След този процес остават само термопласти, напоени с електролити.

    Търсим Duesenfeld в google и намираме фабриката


    Rothbergstraße 8, 38176 Wendeburg, Германия
    Карта на duesenfeld gmbh - lithium-ionen-batterien recycling
    +49 5303 508280

    Може да им звъннеш или да идеш на място да провериш.

  • 86 Лyд умора нeма, само се пoти

    1 2 Отговор
    И не за вас няма угода! Когато онзи австриец няма къде да си върне батерията за рециклиране като си блъсна автомобила, защо нямало фабрики за рециклиране, започва да те пита абе защо ти е тази фабрика. Вие наистина сте професионални хeйтъри и трoлове.
  • 87 много си тъп Саше

    2 0 Отговор

    До коментар #67 от "Ако разбираш английски":

    Водата при отрицателна температура замръзва ,не се изпарява.Дървения материал се суши най добре под навеса.Ако го сушиш принудително се измята.Очаквай изнедади скоро по къщата си.

    Коментиран от #88

  • 88 Тъп,та дрънка

    0 1 Отговор

    До коментар #87 от "много си тъп Саше":

    За да разбереш въобще принципите, трябва да си запознат с доста физични процеси, а като знам на вас основата на физиката ви липсва и затова не можете да разберете принципите за които говоря.

    Например трябва да правиш разлика между изпарение и кипене. Ако просто загрееш дървесината и или добавиш вентилатори, ще получиш интензивно изпарение само от повърхността на дървесината, като тя ще се свие, а вътрешността ще остане мокра и няма да се свие, което ще образува измятания и напуквания.

    Ако не си подредил правилно дървесината и не си оставил достатъчно разстояние между дъските и гърдите под навеса и не си осигурил достатъчно вентилация, пак ще се получи измятане и напукване. Доколкото си спомням беше необходима година на сантиметър от повърхността за съхнене.

    Точно затова се използва кипене. Разликата е като да чакаш една 10-литрова тенджера да се изпари или да изври. Сещаш ли се за разликата във времето?

    Затова карат водата да ври на 25 и 30 градуса, като тя завира равномерно в цялата дълбочина на дървесината, а не само по повърхността . Но понеже изпарението при завиране отнема топлина, повърхността на дървесината замръзва и се налага добавяне на топлина в камерата, за да не блокира пътя на парите. Изсъхването става много по-равномерно отколкото под навеса.

    В случая обаче не говорим за вода в дървесина, а за разтворител в батерии. Ацетонът например замръзва при около минус 100 градуса. Тоест хем не е нужно да добавят топлина за да не зам

    Коментиран от #90, #91

  • 89 Тъп,та дрънка

    1 1 Отговор
    В случая обаче не говорим за вода в дървесина, а за разтворител в батерии. Ацетонът например замръзва при около минус 100 градуса. Тоест хем не е нужно да добавят топлина за да не замръзне, хем автоматично температурата се поддържа дълбоко отрицателна и предотвратява самозапалване. Когато разбираш физичните процеси изглежда логично и просто, нали?
  • 90 Редактора пак пише каквото си иска

    0 1 Отговор

    До коментар #88 от "Тъп,та дрънка":

    Гърдите да се чете гредите.
  • 91 много си тъп Саше

    0 0 Отговор

    До коментар #88 от "Тъп,та дрънка":

    Най добрия дървен материал е естествено изсушения.Колкото и да се мъчиш да сушиш принудително в сърцевината на дебелите греди остава влага.Измъдри нова технология с б о л н и я си мозък.Ацетона и другите разтворители са вредни.Затова съвременните бои са на водна основа.Не им завиждам на работниците работещи с ацетон.

    Коментиран от #92, #93

  • 92 Затова ли се палят батериите

    0 1 Отговор

    До коментар #91 от "много си тъп Саше":

    Защото са с разтворители на водна основа? Вие наистина пренаписах те и физиката и химията! Точно защото са вредни и изключително запалими разтворителите, шредера ги раздробява във вакуум или е пълен с инертен газ като са напълно херметизирани и работниците не ги дишат. Точно затова този метод е безвреден за природата и за работниците, в съчетание със събиране на 100% от електролита и разтворителите в него за повторно използване с много малко използвана енергия, половината от която идва от заряда на самите батерии, които са пристигнали за рециклиране.
  • 93 Дървен материал

    0 1 Отговор

    До коментар #91 от "много си тъп Саше":

    Ако не беше толкова скаран с физиката, можеше и да ме разбереш. За да изсушиш сърцевината на 12 сантиметрова греда, дори по бабешките сметки с година на сантиметър ще са ти необходими шест години и пак гредата няма да е изсушена напълно.


    Обаче ако накараш водата да кипне при 25-30 градуса, тя ще изкипи равномерно отвсякъде включително и от сърцевината на гредата. Понеже кипи равномерно, не се създават напрежения между сухо и мокро дърво. Ако въобще успееш да си обясниш кипенето при 25 градуса, ще сваляш целия процес. Как карат водата да кипи при толкова ниска температура?

    Коментиран от #95, #96

  • 94 Пак редактора

    0 1 Отговор
    "ще сваляш целия процес" да се чете "ще СХВАНЕШ целия процес."
  • 95 бай Друми дърводелеца

    1 0 Отговор

    До коментар #93 от "Дървен материал":

    Големи глупости си натряскал.Най дебелата греда и трябва около година за да изсъхне естествено в сушилня.В цеха ползваме само естествено изсушена дървесина,като купуваме и допълваме запасите непрекъснато.Новата дървесина се използва след година.Дървесина не се суши по този начин както си го описал.Това са измислиците на пълен лаик,който никога не се е занимавал с дървообработване.Опитай да патентоваш метода.
  • 96 много си тъп Саше

    0 0 Отговор

    До коментар #93 от "Дървен материал":

    Водата кипи при по ниска температура при по ниско налягане от атмосферното.

    Коментиран от #97

  • 97 Ай Добютро

    0 1 Отговор

    До коментар #96 от "много си тъп Саше":

    Точно по същия начин се слушат и вече раздробените батерии, като от тях се отделя електролита, който докато кипи заради вакуума, сваля температурата под нулата. Вече изпарения разтворител се втечнява при нормално налягане и може да се използва отново, а вече сухите раздробени материали стават пожаробезопасни и може да се пристъпи към механичното им разделяне по видове.

    Ето ти едно видео което е публикувано от СNBC няколко часа СЛЕД като съм написал мнение 81 в което обяснявам алгоритъмът за предлагане на Нова информация. Ето че същия този алгоритъм ми предложи клипа по-долу днес. Който търси намира и още едно предприятие за рециклиране. Знаеш ли кой е този Джей би Стробъл?

  • 98 Този коментар е премахнат от модератор.