Last news in Fakti

31 Март, 2024 14:55 2 287 20

Половин век Фолксваген Голф: защо е толкова успешен

  • германия-
  • фолксваген-
  • фолксваген голф

Началото е поставено, когато известен италиански дизайнер скицира първия Голф, половин век по-късно моделът е най-продаваният в Европа

Половин век Фолксваген Голф: защо е толкова успешен  - 1
Снимка: DW

Знаят го даже децата: легендата Фолксваген Голф става на 50 години. Началото е поставено, когато известен италиански дизайнер скицира първия Голф. Половин век по-късно моделът е най-продаваният в Европа.

Това бижу е резедав металик, двигателят е с мощност 112 конски сили: кабриолетът на първия, легендарния Фолксваген Голф-1, който днес е в гаража на Инго Вайсенфелс. Германецът е страстен любител на голфовете. „Много се кефя, защото другите шофьори често си мислят, че не мога да карам много бързо с тази кола", казва Инго пред обществената медия АРД.

42-годишният автомонтьор сам майстори всичко по своето бижу. Неговият кабриолет влезе в историята с прякора „кошничка с ягоди" – заради един спойлер, който много прилича на дръжката на кошница. Навремето този спойлер предизвика бурни дискусии, днес обаче вече е легенда.

Спортен и ръбест

Голфът на Инго е един от всичките 37 милиона автомобили от тази серия на Фолксваген, произведени до днес. Тъкмо голфът е онзи автомобил, който европейците карат най-често. Историята на неговия успех започва преди 50 години: през март 1974.

Всъщност, голфът се ражда от немай-къде. По онова време Фолксваген затъва в дълбока криза, продажбите (главно на модела, известен в България като „костенурка") вървят надолу, концернът е принуден да въведе непълен работен ден.

Точно в тези трудни времена Фолксваген демонстрира храброст и на 29 март сваля от конвейера първите екземпляри от един автомобил, какъвто германците дотогава не познават. Концернът е ангажирал италианския дизайнер Джорджето Джуджаро, който си взима сбогом с овалните форми на костенурката и проектира един компактен автомобил с ясни и остри контури и със спортно излъчване, припомня авторът на статията в АРД Торбен Хилдебрант.

Двигателят е преместен под предния капак, а отзад възниква багажник с вертикална врата. „Голфът се появи като Феникс от пепелта и веднага спечели сърцата на хората с необичайния си дизайн", казва Райнер Фесел, който днес управлява заводите на Фолксваген във Волфсбург.

Само за две години - 1 милион продадени бройки

Първата версия на Голф струва 8000 германски марки и тръгва първоначално без облегалки за главите и без странични огледала. Известно време голфът и костенурката се произвеждат и продават паралелно, но бързо става ясно кой печели: още през 1976, само две години след дебюта си на пазара, Голф-1 превзема магическата квота от 1 милион продадени автомобила. На любителите на дизела им се налага да чакат близо година, защото поточните линии на концерна не насмогват да произвеждат.

След Голф-1 се зареждат следващите поколения – днес от конвейера вече слиза Голф-8. Някои от тези поколения бяха много успешни, други не толкова, но всеки един от тези автомобили оптически не оставяше никакво съмнение, че принадлежи към „семейството".

„Осмицата" върви добре. През миналата година този голф стана най-продаваната кола в Германия – 81 000 нови автомобила си намериха купувач. Голфът дори спечели косвеното съревнование със SUV-тата, които напоследък се радват на голям интерес.

През 1970-те и 1980-те години с първите поколения голфове концернът Фолксваген създава нова исторически рамка: оттогава насам в автомобилния свят вече се говори за „голф-класа", в която влизат всички автомобили с подобни параметри. На голфа е посветена дори една много нашумяла на времето си книга: „Поколение Голф" от Флориан Илиес. Автомобилната експертка Хелена Висберт, професор във Висшето училище „Остфалия" във Волфсбург, обяснява популярността на тези автомобили с факта, че те наистина са масови коли: „Голфът е всеможещ, той става както за частни потребители, така и за фирмени купувачи - просто защото изпълнява максимален брой от изискванията, които могат да се предявят към един всекидневен автомобил", казва тя.

Голфът може да предизвика въодушевление, но не и напрежение. За някои хора той изглежда дори леко скучен, но и те го купуват заради неговата благонадеждност. Голфът може да бъде „семейна каруца", но и мощна играчка с много конски сили за хора със спортна стръв. „Голфът е безкласова кола", казва Райнер Фесел.

"Дори и децата знаят това име"

Когато Фолксваген тръгна да взима завоя към електромобилността и на пазара излезе новият модел ID, дните на голфа изглеждаха преброени. „Осмицата" може да се окаже последният голф, ще чуете често. Но май не се случва точно това. Електрическите фолксвагени очевидно още нямат магнетизма на икони. Миналата година голфовете с вътрешно горене се продаваха три пъти по-добре от електрическите.

Вече се разбра, че голфът ще оцелее – само че с електромотор. „Голфът ще играе роля и в бъдеще, макар и с друг двигател", казва Фесел. „Името „Голф" го знаят и децата, знае го всеки човек на този свят – защо да се отказваме от него?" Но как ще изглежда новият Голф? Кога ще излезе на пазара? Никой не знае.

Всъщност, в съревнованието с другите производители на електрически автомобили, името „голф" може да донесе сериозно преимущество, казва професор Хелена Висберт. „По този начин Фолксваген може да се различи спрямо други марки, които просто нямат тази история и са отскоро на пазара", обяснява професорката пред АРД.

Ето как Голф отново може да се окаже надеждоносецът на Фолксваген – както тогава, преди 50 години.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 4899

    53 1 Отговор
    Защото преди половин век в концерна са работили инженери. За съжаление последните 20 години ги махнаха и сега там работят само мениджъри и счетоводители.

    Коментиран от #10

  • 2 Дойчи зели

    35 4 Отговор
    беше здрав и желан номер 2, вече не е така
  • 3 защо е толкова успешен?

    19 12 Отговор
    Защото всички селяни се сдобиха с най-бързия, най-евтиния, най-тарикатския автомобил в света!
  • 4 Всички на голф

    19 19 Отговор
    Като нямаш пари за мерцедес, караш каквото можеш да си купиш...
  • 5 кола от най истинските

    44 1 Отговор
    защото това е кола правена от истинки инженери и си беше кола която не като сегашните таблети

    това беше истинска кола от най истинските дето сегашната младеж няма да намери да си купи
  • 6 Рено фен

    5 34 Отговор
    На кой му пука тия вече не са фактор а старите им почитатели днеска вече меришат на тамян

    Коментиран от #18

  • 7 супер кола беше сега такива не ги правят

    34 1 Отговор
    много здрава и супер лесна за подръжка кола

    не претенциозна за нашите пътища, достатъчно удобна
  • 8 Бъдеще

    32 2 Отговор
    Днес си е направо НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК в Перник... :-)
  • 9 УдоМача

    30 0 Отговор
    Истински народният Голф приключи след 4-5 -тото си поколение. След това си ба ма ка та...
  • 10 Механик

    29 5 Отговор

    До коментар #1 от "4899":

    Не са ги махнали. Даже са назначили допълнителни бройки. Само че работата им е не да правят продукцията трайна, а точно обратното.
    Всеки производител назначава т. нар. "траш отдел". На тия хора им се плаща, да измислят как НЕЩОТО да се счупи непоправимо след изтичане на обявената гаранция.
    Само един пример давам:
    Мисля, че почти всеки автомобилист се е сблъсквал поне веднъж с това, акумулатора на колата да си "отиде" малко след изтичане на гаранцията. После купуваш друг и същата работа.
    А тези които не са се сблъсквали с проблема, явно е поради причината ,че са сменили колата преди да изтече гаранцията на батерията.
    След 95-та и падането на Източния блок, мениджърите и производителите сменят рязко курса.
    Ако до преди това, идеята е била да се прави здрава и некапризна техника, за да прославя името на марката, то след това се решава, че от такива вечни продукти няма смисъл. Трябва да е чупливо, за да си купиш пак. Трябва да е капризно, за да можем да продаваме резервни части и да храним фирмените сервизи, трябва е ремонто непригодно, за да може клиента или да плаща много за ремонт или просто да изхвърли НЕЩОТО и да купи друго.
    Ще кажете "ама нама логика, щото конкуренцията е голяма и клиента ще отиде при друга фирма"
    Но нещата не стоят така. Повечето производители влязоха в концерни и групи. Тоест, ти бягаш от форд но си купуваш бус Пежо, който в същност си е Форд. Или наобратното.
    Точно тия сливания и поглъщания на фирми от едрия световен капитал

    Коментиран от #16

  • 11 незнайко

    20 0 Отговор
    Евтин , надежден , младежки ! Това е истината !
  • 12 УдоМача

    24 3 Отговор
    И в момента единствения начин на VW да се спаси от гибел е да плюе на всички съвременни евроизисквания и стандарти и изисквания и да почне да прави някой от моделите си между 1 и 4 поколение. Направо ще помете всичката конкуренция, отново възкръсвайки като феникс от пепелта. Но има ли топки да го направи??
  • 13 Бръмбъра не се чупеше

    20 0 Отговор
    Торсионно окачване един ремък въздушно охлаждане само пълниш с гориво и караш буса също карман и разбира се Порше още е с боксер мотор
    Голфа преди 50 е бил здрав спрямо другите автомобили
  • 14 ДНЕС СЕ ОБУЧАЕВАТ НОВИТЕ ГЕРМАНЦИ ОТ

    5 5 Отговор
    АФГАНИСТАН , СКОРО ЗАВОДИТЕ ЩЕ ПРОИЗВЕЖДАТ НЕЩО КОЕТО НЕ СМЕ И СЪНУВАЛИ - АФГАНСКИ ВИНКЕЛ НА КОЛЕЛА !
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Това ,

    18 0 Отговор

    До коментар #10 от "Механик":

    което си написал ,е самата истина ,но за кого си го написал? Та повечето "разбирачи" ,веднага ще ти опонират, че нямаш пари за нова кола! Сега не е важно каъв боклук си взел ,а за колко си го взел! Преди счетоводителите да изместят инженерите ,чалгата измести образоваността!
  • 17 Луд

    15 2 Отговор
    Аз да попитам.
    Как от 8000 марки....стана 80000 марки?
  • 18 Тодоров

    5 3 Отговор

    До коментар #6 от "Рено фен":

    Мерише ти на Рендето опрррдяната седалка,между нас казано и нека не се разчува.
  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 твою мамат рахал

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "Янко Виа":

    надувай яку с устни и не отваряй зурла
Новини по държави: