Last news in Fakti

25 Септември, 2011 10:31 7 552 0

Най-странните автомобилни врати

  • врати

През десетилетията начините да се влезе в автомобил са се променили слабо. Симпатични архаизми като отварящите се обратно на посоката на движение врати все още вълнуват въображението на дизайнерите. Като цяло обаче масовото автомобилостроене рядко си позволява отклонения от стандарта. Това пък кара конструкторите на ексклузивни возила да подчертават специалния им характер с някои доста оригинални решения в областта на закрепването и отварянето на вратите. Ето някои от най-интересните от тях.


"Крило на пеперуда"
Този тип врати се отварят подобно на тези при Lamborghini, но в същото време се вдигат нагоре. Подобни врати се използват при McLaren F1, Alfa Romeo 33 Stradale, Saleen S7, Enzo Ferrari, Toyota Sera (на снимката) и Mercedes-Benz SLR McLaren.



Врати, които се отварят заедно със седалките
По света няма нито един сериен автомобил, който предлага такава конструктивна схема. Всички подобни опити са деило на различни тунинг ателиета, като единствено марката Peugeot (с концепта EX1) обещава рано или късно подобни врати да бъдат интегрирани в сериен автомобил.



Самоубийствени врати
Подобна схема е добре позната от автомобили от средата на миналия век и дължи името си на опасността от изпадане на пътниците в движение. С малки изключения като Lincoln Continental автопроизводителите се отказват от нея още през 50-те. В последно време обаче се забелязва завръщане към тази мода (пример - новата Meriva).


Предни врати
Областта, в която подобно решение намира приложение, може да е само една - конструкцията на микроавтомобили. Първият пример за предна врата, добил най-голяма популярност, е известен от средата на миналия век с автомобилчето BMW Isetta.



Плъзгащи се врати
Kaiser Darrin е първият и засега единствен производител на автомобил с врати, които се плъзгат напред в специални ниши, интегрирани в страничните части на моторния отсек. Всички автомобили на тази недотам известна марка от миналото са оборудвани с подобни врати.



Вертикално отварящи се врати
Тази интересна конструкция "оживява" в един от най-интересните кабриолети от миналия век. Вратите на BMW Z1 просто "потъват" в долната част на каросерията. Конструкторите се отказват от тях заради сложните механизми на задвижване.



Врати тип "Гилотина"
Известни са още под названието "Lambo doors", въпреки че първите такива се появяват на Alfa Romeo Carabo през 1968 година (на снимката). Проектът за този автомобил е дело на Марчело Гандини от известното студио Bertone.



Купол на изтребител
Този тип врати са пряко заимствани от самолетостроенето. Кокпитът на повечето бойни самолети има подобен прозрачен "похлупак". Достъпът до салона на автомобил с такъв купол обаче въобще не е удобен. Все пак схемата се използва от доста марки на експериментално ниво.



"Изчезващи врати"
Използват се за първи път в напълно сериен модел на Lincoln, като идеята е да се улесни влизането и излизането от автомобила в тесни пространства. Lincoln Mark VIII, който е оборудван с тази иновация, обаче така и не стига до конвейера.



"Крило на чайка"
Това е най-известният алтернативен начин на отваряне на врати. Той става изключително популярен още през 1958 година, когато Mercedes-Benz пуска 300 SL. Днес принципът на тази конструкция на вратите умишлено е повторена при новия Mercedes-Benz SLS AMG.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА