44 228 12

Mitsubishi Pajero Evo: Забравеният цивилен всъдеходен болид

Радослав Славчев

Всички велики автомобили, пуснати в серия заради състезателната хомологация, като BMW E30 M3, Lancia Delta Integrale, Plymouth Superbird и много други, поскъпват с всяка изминала година. С изключение на един. Става дума за Mitsubishi Pajero Evolution. Сега ще ви разкажем за този всъдеходен болид и ще се удивите от неговата репутация и в същото време от шокиращо ниската му цена.Mitsubishi Pajero Evolution или накратко PajEvo се произвежда от 1997 до 1999 година, като целта е автомобилът да вземе участие в култовото рали Дакар и по-конкретно в клас Т2. Както е известно Дакар е най-суровото състезание за автомобили и мотоциклети в света и да се направи автомобил за него, не е никак лесна задача. Точно поради тази причина PajEvo е една доста сложна играчка.За да може да издържа на натоварванията Pajero Evo се сдобива с ново окачване, нови диференциали и с уникален 3.5-литров V-образен шестак с особен газоразпределителен механизъм. Така мощността на Pajero Evo достига до 276 конски сили, а максималният му въртящ момент е 348 Нм. В салона са налични спортни кресла Recaro, а отвън колата разполага с агресивен аеродинамичен обвес.За да попадне в състезанието този уникален модел, от Mitsubishi са длъжни да продадат 2 500 "граждански" автомобила. Днес такива всъдеходи са истинска находка, а собствениците им се надяват, че мотора 6G74 ще продължи да е толкова надежден, защото евентуален ремонт би струвал цяло състояние. Причудливите всмукателен колектор и цилиндрова глава е много трудно да се намерят, а алтернаторът, например, струва $1 300.Окачването, както вече казахме, също се отличава съществено от това на стандартното Pajero. Отпред са монтирани двойни напречни носачи, а отзад - окачването е независимо, многолостово. Колеята също е различна. Тя е по-широка отпред със 125 мм и със 110 мм в задната част на колата. Не е ясно с какво амортисьорите на PajEvo са по-различни от стандартите, но е факт, че са два пъти по-скъпи.Скоростната кутия INVESC-II е настроена доста агресивно и заради това в градски условия не работи съвсем гладко. На висока скорост в ръчен режим обаче обезпечава изключително бързо превключване. Има и няколко екземпляра с механични скоростни кутии, но те не се славят с особена надеждност. Диференциалите отпред и отзад са Torsen.В движение в пресечена местност този автомобил е страшно бърз. Той просто прелита над препятствията, въпреки че не е много лек. С пълен резервоар и двама пасажери колата тежи 2.1 тона, но се контролира с лекота. Трите диференциала и почти квадратната колесна база превръщат PajEvo автомобил, който с управлението и динамиката си наподобява т.нар. хот-хечове.Разликата е, че своята потресаваща скорост PajEvo може да демонстрира и на асфалт, и на кал, и на сняг. Колата е технологично сложна и доста скъпа, но всички усилия на Mitsubishi се изплащат с лихва. Колата не просто доминира в клас Т2, а и в цялата надпревара Дакар. През 1998-а тя изпреварва доста от колите от по-горния клас Т3. За 18 дни PajEvo изминава 10 000 километра и финишира с 5 часа по-рано от преследвачите си.Въпреки всички достойнства, днес този уникален всъдеходен болид може да се намери на цена около $15 000. Причините за ниската си себестойност не са малко. Освен сложната поддръжка, колата все пак си остава всъдеход, а не спорткар. И освен това никога не се е рекламирал, както правеха спортисти, като Subaru и BMW, например. Днес PajEvo е съвсем забравен.



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • qwerty (гост)
    Отговор
    1 11:04  07.11.16
    Търкалям си паджеро 3 - 3,2дизел и се радвам на живота. Доказана с времето си машина.
    поздрави :)
  • Караиванов (гост)
    Отговор
    2 11:06  07.11.16
    Паджерото е вече отживелица и морално остаряла джипка, но това от статията си е класика. Уникално е и наистина е забравено. Аз например за първи път чувам за него.
  • EvoFanboy (гост)
    Отговор
    3 11:24  07.11.16
    Ако си офроудър и искаш това RAW усещане Паджерото е джипа!!
  • MSux (гост)
    Отговор
    4 12:58  07.11.16
    Архаични и недъгави двигатели. Бягайте далече от 3.2
  • Иван (гост)
    Отговор
    5 13:26  07.11.16
    Евото е 3,5 бензин. Като концепция много се доближава до Паджеро 3. Карал съм Ево на един от българските състезатели. Сериозна машина си е.
  • 6 14:50  07.11.16
    Този коментар е премахнат от модератор
  • brigante (гост)
    Отговор
    7 15:27  07.11.16
    само ги гледаме на картинки кат' едно време картинките от дъвките :) кога ще можем да ги пипаме? писна ми от гледане на картинки и видеоклипове :)
  • Балкан 50 (гост)
    Отговор
    8 17:44  07.11.16
    Много ненадеждни тия Митсубишита в последно време, но това е добро !

    Коментиран от #9

  • У наше село (гост)
    Отговор
    9 23:41  07.11.16

    До коментар #8 от "Балкан 50":

    Абе гледам , че много не ги карат ...
  • Вранглера (гост)
    Отговор
    10 21:46  08.11.16
    Който разбира от офф, знае, че истинските джипове са с цял мост!
  • Georgieva (гост)
    Отговор
    11 13:39  09.11.16
    Автомобила наистина е уникален! И добре, че автора се е сетил да пише за тази кола.
    Но статията е пълна с неточности стигащи до откровенни глупости!
    Едно по едно:
    1. Мотора 6G74 е обикновен 3,5 от Митсубиши Паджеро 2, като са други главите от които идва голямата мощност. Ремонта на този мотор е елементарен. А да се счупи е много трудно постижимо. Разбира се има особенности в него , но има хора в България които му разбират. Да се сменя всмукателен колектор е немислимо а цената от 1300 долра за алтернатор е пълна глупост!
    2. Окачването е като на Паджеро 3, но рамената са ковани а не щамповани, т.е. доста по здрави. Точно на тази кола беше изпитано в бойни условия бъдещото окачване на Паджеро 3 и 4, което се монтира и до днес но в доста по лайт вариант .Амортисьорите са по 120лв за чифт.
    3. За скоростните кутии - автомата е неубиваем и с коректно ръчно превключване. Произведените автомобили с ръчна кутия са общо около 300 броя. Точно те са използвани за състезания и почти не се срещат вече. Да ги наречем „ненадеждни“ е нелепо! Всъщност това е стандартната ръчна кутия на Паджеро 2 и 3.
    4. Диференциалите. Това че са Торсен е поредната неточност! Отпред е стандартен диференциал от Паджеро 2 и 3. Задния е също стандартен с LSD.
    Ценралния диференциал е в Super Select трансмисията- най-доброта трансмисия за 4х4 измисляна някога и монтирана и до днес в Паджеро 4 !

    И сега за ниската цена от 15 000 долара. За толковаможе да се намери но все по-труд
  • Georgieva (гост)
    Отговор
    12 13:41  09.11.16
    Да си допиша че не стигна мястото...

    И сега за ниската цена от 15 000 долара. За толковаможе да се намери но все по-трудно такава кола нов внос от Япоия във Велокобритания. Но такива коли обикновенно са на около 130 -150 хил. км и с десен волан . Впрочем тази кола се е произвеждала само с десен волан и се е продавала само в Япония на цена около 20 000 тагаващни долари.
    Паджеро Ево с ляв волан и в добро състояние не се намира , а ако има такъв вече цените са над 35 000 евро.
    Поздравления за автора на статията, че се е сетил за този автомобил!
    Но можеше да не преписва неточни чужди статии а да намери по-добра информация. В България все още се състезават такива коли, една стандартна се движи и по улиците на Пловдив всеки ден!
    Офроуд Шампионът на България за 2010г беше точно с Mitsubishi Pajero Evolution!
    Един наистина уникален автомобил!

Напиши коментар:


Публикувай