Тази година известната немска компания чества своята 60-годишнина, но нейната предистория започва още през 1931 година. Тогава на 25 април Фердинанд Порше регистрира в Щутгарт компания с внушителното име Dr. Ing. h. c. F. Porsche Gesellschaft mit beschraenkter Haftung, Konstruktion und Beratung fuer Motoren und Fahrzeugbau или в превод Конструкторска и консултантска компания по производство на автомобили и двигатели. Така д-р Порше поставя началото на историята за създаването на много, секващи дъха коли.
Един от първите клиенти е Auto Union, а готовият продукт е наречен Type 22. След този успешен състезателен вариант на бял свят се появяват първите версии на бъдещия “народен автомобил”, познат у нас като VW Костенурка. През 1937 година отново компанията на Порше създава автомобил, поръчан от Третия райх и предназначен да спечели в маратона Берлин - Рим. След това обаче започва Втората световна война и фирмата изпълнява основно държавни поръчки. Едва след Войната и по-конкретно през 1948 година на бял свят се появява първият автомобил с марка Porsche. Моделният му номер е 356, а колата разполага с форсиран агрегат от Volkswagen.
През 1950 г. личният състав на Porsche вече е 150 души, които изработват по 300 коли годишно. През март 1951 г. фабриката произвежда своя автомобил с пореден номер 500, а три месеца по-късно младата германската марка дебютира и на спортната арена, заемайки скромното 20-то място на “Льо Ман”. Участията на фирмата в тази надпревара обаче стават традиционни и впоследствие твърде успешни. Фердинанд Порше умира през януари 1952 година и тогава ръководството на компанията е поето от неговия син Фери, който вече има достатъчно натрупан опит в автомобилното дело. На практика движи фирмените дела още от времето, когато баща му е жив.
Именно този модел служи за база на легендарния Carrera. През 1953 година започва производство на Spyder 550. Този автомобил печели надпреварата Carrera Panamericana в Мексико и от- тогава най-скоростните модели на компанията започват да се обозначават с моделното име Carrera. Първото Porsche Carrera вижда бял свят през 1955 година. Състезателните модели продължават да се развиват с варианта 718/RS. Що се отнася до серийните автомобили най-голяма крачка в развитието на марката бележи автомобилът 356B. В продължение на 15 години 356 в своите модификации A, B и C се превръща в един от най-престижните спортни автомобили. Идва време обаче, когато и този легендарен модел се нуждае от смяна. Така се появява култовият 911. Този автомобил е разработен от баща и син Порше и е показан за първи път на изложението във Франкфурт през 1963 година. През 1975 година на пазара излиза 924 - модел, който се счита за най-икономичния спортен автомобил. 1996 е годината, когато е произведено милионното Porsche.
Що се отнася до експерименталните разработки на марката, те съвсем не са много - Panamericana, Boxter и C88 са трите основни прототипа. Първият е основа за съвременния 911, вторият силно повлиява на серийната версия, а третият е опит за олицетворение на т.нар. “народен автомобил”. Днес марката продължава да е сред култовите имена при автомобилите с подчертано спортна насоченост.
Радослав Славчев
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА