Last news in Fakti

21 Септември, 2002 00:00 1 654 0

Ниско над земята

  • saab-
  • saab 9-3 sport sedan

Мечтата на почти всички момчета е като пораснат да станат пилоти. Естествено това се удава на малцина. Има обаче един “изтребител”, летящ ниско над земята, който може да се управлява от всеки провоспособен водач. Това на практика е автомобил, създаден около шофьора, за разработката на който е похарчена колосалната сума от 500 000 000 евро. За тези, които все още не са разбрали за какво иде реч, ще кажа, че ще си говорим за новото творение на шведската автопромишленост, наречено Saab 9-3 Sport Sedan. Ще започна с факта, че премиерата за България на спортния седан съвпада с показването му на предстоящия Парижки автосалон, което е прецедент за родния автомобилен пазар. Заслугата е изцяло на официалния вносител на шведската продукция за страната ни Griffin ltd., а екипът на Авто Пазар имаше честта пръв да “полети” ниско над земята с новия Saab 9-3 Sport Sedan. Агресивната лимузина е първата кола от съвременната гама на престижната шведска марка, която сериозно ще се намеси във водещия сегмент на компактните спортни седани.

Екстериор

До скоро марката предизвикваше визуални симпатии само на определена група от хора, запалени по “шведските самолети”. Новият Saab 9-3 Sport Sedan е с доста променен дизайн. Освен че е изключително красив, автомобилът е запазил традиционния за марката облик. Колата се разпознава още от пръв поглед, но като се вгледате внимателно, ще видите доста промени, при това все в положителна насока. Най-характерната от тях е намаленият размер на предните светлини. Като цяло формите са изключително стилни, а отделните детайли неусетно преливат един в друг. При повечето подобни опити возилото губи доста от агресивния си вид, но при Saab това не е така. Типичната скосена “муцуна” дава ясна представа, че под капака се крие доста мощ и динамика. Задната част на тавана е леко скосена, подчертава атлетичните линии на “шведския самолет” и допринася за перфектната обтекаемост на автомобила. Коефициентът на въздушно съпротивление е направо впечатляващ (СX = 0.28)

Интериор

И в салона иновациите са доста, но усещането, че се намирате в пилотска кабина е запазено умишлено. Голямото междуосие и увеличеното разстояние между колелата на всяка ос са предпоставки за по-добро пътно поведение, комфорт и вътрешно пространство. Прецизният борд-компютър Ви дава пълна информация, както за работата на двигателя, така и за всички нередностти ставащи около Вас. Седалките и волана са изключително ергономични, снабдени с всевъзможни настройки. Ергономичните кресла са оборудвани с активни подглавници и функционални триточкови колани. Изключително богатото базово оборудване, както и странните Saab-овски решения, повишават и без това огромното удоволствие от шофирането на автомобила. От безбройните опции интерес представлява “жабката”, която е с възможност за охлаждане, както и интегрираният GSM. От предшественика са запазени само няколко, характерни и за останалите модели на Saab, елементи. Това са т. нар. нощен панел, контактният ключ, намиращ се в про­дъл­жението на средната конзола и самолетният надпис “затегнете коланите”. Колкото и да се вглеждахме за евентуални недостатъци, трябва да признаем, че на практика такива няма. Две неща ни направиха впечатление, но те едва ли ще бъдат определени като минуси от бъдещите клиенти. Новият дизайн на ръчната спирачка налага монтирането на бутона отдолу, а не отпред. Ако свалите “ръчната” по навик - с палец отпред, ще засрешнете пръста си в конзолата. Другият предполагаем недостатък е наличието на изключително много бутони на арматурното табло, които в крайна сметка могат да отвлекат вниманието на водача. Това обаче се прави с цел кокпитът да прилича на самолетна кабина и на мнозина този факт ще се хареса.

Динамика и безопасност

Агрегатът, с който бе оборудван тествания от нас модел, е най-слабият в гамата бензинови двигатели. Въпреки това той предлага отлична динамика, изключително безшумен е и се характеризира с много добър въртящ момент. Изработен е по съвсем нова технология, изцяло от алуминиеви сплави, като към него е монтирано “интелигентно” турбо с ниско налягане. Благодарение на този компресор ускорението е отлично, като липсва типичната турбо-дупка. Той действа през цялото време на работа на мотора, като показва стопроцентовата си мощ при 2 000 об./мин. Сервоусилителят на волана намалява действието си пропорционално на увеличението на скоростта, която без да се усетите ще мине отметката 200. Автомобилът е с малко по-твърдо окачване от стандартните, но това се прави с цел стабилност и по никакъв начин не пречи на комфорта при пътуване.

Относно безопасността на този автомобил може да се напише роман. Saab 9-3 Sport Sedan е снабден с всички измислени досега системи за активна и пасивна безопасност и не напразно се счита за една от най-сигурните марки в световен мащаб.

Цена

При определянето на алтернативи се гледа основно базата на която автомобилът е построен и вследствие от това се причислява към даден сегмент. Въпреки че 9-3 Sport Sedan е построен на платформата “епсилон”, на която е направена и новата Vectra, общото между двата автомобила е малко. “Шведският самолет” е возило от най-висок клас, а като се прибави към това базовото оборудване, системите за пасивна и активна безопасност и перфектното качество на изработка, трябва без притеснение да кажем, че цената е изключително атрактивна. Все пак ако Ви се вижда висока, базовото изпълнение на модела струва 57 000 лева. Ако искате да избягате от клишетата и да полетите ниско над земята, Saab 9-3 Sport Sedan ще сбъдне отколешната ви детска мечта.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА