3 940 48

КФН разясни основните въпроси за системата „бонус-малус“

Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз.

Венцислав Михайлов

Във връзка с откритата процедура по обществено обсъждане на предложената от Комисията за финансов надзор (КФН) Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, по чл. 490, ал. 5 от Кодекса за застраховането се породиха някои въпроси в медийни изяви и интернет. КФН публикува разяснения по част от тези въпроси:

Защо системата „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

Отговор: Защото в България задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР.

Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила.

Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз. Европейското законодателство изисква изрично „Гражданска отговорност“ да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Наред с това система на чиста персонална застраховка "Гражданска отговорност" (както при нотариуси и адвокати например), ще създаде други икономически утежнения. Да вземем за пример едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, в най-честия случай съпруг и съпруга, а и някой друг член от домакинството. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плащат повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка "Гражданска отговорност" да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус“ не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

Отговор: Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът „бонус“ няма как да бъде по-голям от процента „малус“. Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по големия процент на увеличение.

Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения?

Отговор: Ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Отговор: Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка.

В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Отговор: Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

България


Още по темата

Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • бббббб
    Отговор
    1 13:24  09.11.18
    Тое ясно.Бил е пиян и се е скатал.
  • Перър
    Отговор
    2 13:24  09.11.18
    Поредната простотия. Ще купя аз автомобил и ще плащам за вината на друг - то в хага да ви съди човек. Ами тогава и нотариоса който е продал автомобила е съочастник и той да плаща висока застраховка.
  • Чеп
    Отговор
    3 13:28  09.11.18
    Моалива...
  • Гост
    Отговор
    4 13:28  09.11.18
    Публикувано във факти.бг: "Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила." Ето това е истината! КФН какво се правят на луди!

  • 5 13:28  09.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • без
    Отговор
    6 13:28  09.11.18
    Направете го като в англия тогава, какво се правите на луди!
  • Ссссс
    Отговор
    7 13:30  09.11.18
    Протест до дупка. Само тогава ще се откажат да ни ограбват.
  • Гост
    Отговор
    8 13:31  09.11.18
    Публикувано във факти.бг: "Ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения". Тази опция ще отпадне, ако лицата, чиято отговорност покрива застраховката са изрично вписани в полицата! Може да има и полица без ограничение на лицата, които я управляват, но тя да бъде значително по-скъпа, поради по-големият риск за застрахователя.

    Коментиран от #19

  • Тараляс
    Отговор
    9 13:31  09.11.18
    А бе наистина ли тези които ги измислят глупостите са толкова тъпи, или тези които им се връзват, ако това бъде допуснато да бъде въведено,значи си го заслужаваме.
  • Глупака
    Отговор
    10 13:31  09.11.18
    Защо не се гръмнеш
  • За нарушения на пътя
    Отговор
    11 13:35  09.11.18
    Водачът плаща глоба и точки от талона! Къде е тук посредничеството или щетата за Застрахователя? Той, застрахователя ли плаща глобата?!
  • Гост
    Отговор
    12 13:36  09.11.18
    От девет кладенеца вода ще ни докарат, само и само да не признаят, че ни предлагат "недоносче"! Всичките тези "специалисти" са образовани, ходят в чужбина, по конференции, семинари, обмяна на опит или както искате ги наречете! Защо аджеба харчат пари на работодателите си /данъкоплатците/ като не могат да предложат наистина лесен за прилагане, справедлив и работещ вариант на бонус-малус. Ами, тези хора са за уволнение! Аз оставам с мнението, че не са некомпетентни, а умишлено играят някаква игра!
  • При чисто нов автомобил
    Отговор
    13 13:37  09.11.18
    Имащият право водач защо не получава заслуженият си бонус, а започва от базисният?
  • Ivan S
    Отговор
    14 13:37  09.11.18
    Извода? Купуваш трошки нов внос, караш и бракуваш. А след седем години като дойде момента за отстъпката ще променят пак закона щото не им излиза сметката. Много ще са станали примерните и ..... Според застрахователите излиза че повече губят от примерните водачо отколкото да печелят от хулиганите. Т.е. примерните дотират хулиганите.
  • Защо джигитите
    Отговор
    15 13:39  09.11.18
    На държавни и общински автомобили са привилегировани? На какво правно основание? Незаконно!
  • smile
    Отговор
    16 13:47  09.11.18
    Булстрад ГО сега: кубици 3000 = 2076.24лв
  • 17 13:55  09.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Пешеходец
    Отговор
    18 13:55  09.11.18
    Публикувано във факти.бг: "Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да"-СТАРТИРАТ НОВАТА СИ ЗАСТРАХОВКА ПО НОВИТЕ ЦЕНИ.
  • boboran
    Отговор
    19 14:09  09.11.18

    До коментар #8 от "Гост":

    Отиваш на уикенд и разпивате в един момент на един от компанията му прилошава но трезвият водач го няма в полицата или в талона на колата Кво прайме са?

    Коментиран от #23

  • ААА
    Отговор
    20 14:12  09.11.18
    На мен ми звучи така-- КАКВОТО И ДА ПРАВИТЕ , ВСЕ ЩЕ СЕ ХВАНЕТЕ ЗА ПАЛЦИТЕ НА НА КРАКАТА .Защото на някой, са му много нужни вашите пари , и е решил да ви скубе като пъдпъдъци. Такива понятия, като справедливост , честност , и обективност, са ампутирани , още в семенната торбичка. Би ли ми казал някой , за всичките ми години които , съм плащал като поп , за 4-те ми ППС-ва колко пари , само аз съм оставил на кърлежите. Бонус няма , има само един голям "ФАЛОС" . Мисля , че е крайно време , да се вдигнем , и да подпалим задника , на някой канцеларски плъх - тунеядец. Гответе се за протести , и събирайте камъни , за по сигурно павета.
  • ту паци
    Отговор
    21 14:15  09.11.18
    Абе какво се правят на луди, ако водачът предизвика обезщетение по неговата гражданска, да си плаща после повече! Ако няма гражданска, обезщетението да се плати от фонда, а фонда после да си вземе парите от водача. Какви коли, какви системи, какви фишове и актове ги бият тия по кратуните.
  • 22 14:22  09.11.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Гост
    Отговор
    23 14:31  09.11.18

    До коментар #19 от "boboran":

    Ти в кой век живееш?! Има мобилни телефони, има приложения, има още сума ти начини, да впишеш за максимално кратък срок допълнителен водач към полицата и да платиш за това право! За 5 мин. през телефона си можеш да платиш каквото си искаш и където си поискаш! Въпрос на софтуер.

    Коментиран от #42

  • Немам думи
    Отговор
    24 14:38  09.11.18
    В Италия полицата е лична.Когато си купиш друга кола и старата я продадеш или хвърлиш прехвърляш полицата на новата кола.Започваш от 14 ниво,всяка година ако не направиш катастрофа по твоя вина пада с 1 пункт,ако ти си виновен ти се качва минимум с 2 пункта....и тогава плащаш като поп.Имах колега на 21 ниво...плачеше му се като плащаше застраховка...ама като не може да кара си е негов проблем...А също така ако дадеш колата на някой друг и той се удари вдигат твоята полица...И така си внимателен на кой даваш колата... Защото дори да отвориш нова полица гледат и другата
  • ЗастрховАтелите ни правят услуга
    Отговор
    25 14:43  09.11.18
    Натрапена, неполезната за нас, клиентите! Няма, няма място Мента Стоянова и КФН в нашите взаимоотношения! Не е данък застраховката, а договорни отношения!
  • Дебил
    Отговор
    26 14:45  09.11.18
    "...Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС.…" Дебили ли сте или ни правите на дебили? Да сте виждали автомобил с два волана?
  • герб ви обича
    Отговор
    27 15:01  09.11.18
    Бонус - Фалос ! За Боко и сие Бонус за вас Фалос, какво не разбрахте ?
  • Учуден
    Отговор
    28 15:09  09.11.18
    Мисленето е трудна работа, с изклюяение ако някой не ти е платил за такава глупост! В САЩ застраховката зависи от записа на нарушенията, които си направил. Никаква наказателна история на автомобила! Ако караш рента кар и направиш нарушение, полицаят може да спре автомобилът ти от движение, а наказанието отива в досието ти. Когато правиш застраховка на собственият си автомобил плащаш по-скъпо. Дава ти се възможност и да посетиш неделно училище и да си възстановиш точките - тогава ГО не се увеличава!
  • Иван
    Отговор
    29 15:26  09.11.18
    Добре де аз го разбирам така, ГО е задължителна за всички, тоест всеки трябва да плати. Ако няма риск, печалба ще има за застрахователя нали? А защо тогава рикса да се покрива от застрахования? Защото с това завишаване точно така излиза, малко занижаваме загубите до никакви за Застрахователните компании...
  • Извод
    Отговор
    30 15:35  09.11.18
    Щом ГО е на автомобила, той сам да ходи да си я плаща!!!
  • Било Харам
    Отговор
    31 15:38  09.11.18
    При сключване на гражданска трябва да те питат при недей си Боже настъпила смърт при ПТП колко пари искаш да получат близките и, ако искаш 20000лв гражданската да ти е 150лв ,ако искаш да получат 1000000лв тогава да плащаш 10000лв гражданска

    Коментиран от #41

  • гол и бос
    Отговор
    32 15:50  09.11.18
    Къде ще може да се проверява, колко нарушения има един автомобил преди да бъде евентуално закупен? Ще има ли онлайн платформа за това?
  • Ники
    Отговор
    33 15:52  09.11.18
    Супер тъпа система , това се нарича лобистки закон ... прокаран от застрахователите .... Бонус 25 % малос 400 % Обяснението е правилно ама ако бонуса е 25 % а малосът 75% ... пълен кошмар ще настане ...
  • Ахаааа
    Отговор
    34 15:56  09.11.18
    Я едно въпросче за тази схема.Имам 3 коли, като блъсна едната и на трите ли ще трябва да плащам по 1000лв. или само едната ще ходи в затвора?И защо застраховката да следва колата, а не книжката?Я да се понапънат, ама не да из..ат същото, а наистина да измислят нещата.

    Коментиран от #38

  • Трънки
    Отговор
    35 16:35  09.11.18
    "Публикувано във факти.бг: Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР." Уважаеми,а как тогава автокъщите продават все още на "фактура".Нали за това беше приет новия закон от февруари т.г.?Пак си заобикалят закона,да не плащат за регистрации на коли,такси при нотариус и .т.Да ви пикая на законите и държавата!
  • Бат Сали
    Отговор
    36 16:46  09.11.18
    Ето това се казва БОНУС ЛАПНУС защото от девет кладенци ще донесат вода, да ни направят на лапни шарани .НА ПРОТЕСТ СЕГА ВЕДНАГА СТИГА НИ ДРАХА.
  • мишки
    Отговор
    37 17:20  09.11.18
    МИШКИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИ кФо стана с екологията бре????????????????? МИШКИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИИ!!!!!!!!!!!!!Нали въздуха много мръсен беше,а??!!!
  • Димов
    Отговор
    38 17:54  09.11.18

    До коментар #34 от "Ахаааа":

    Добре казано. Колата не прави нарушения и ГО не трябва да е на колата. Нарушенията ги прави водача и за това ГО трябва да е на шофьорска книжка. Всеки за*ник да си тегли сам, от кухата си глава. Боли ме швепса, че го нямало в ЕС.
  • Димов
    Отговор
    39 17:59  09.11.18
    "При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка." Ай ся, познай на кои коли ще им пада най-много цената от това. Дали на дъртите кошници, дето едвам кретат или на скъпите джипове, дето са като генератори на глоби?

    Коментиран от #40

  • Димов
    Отговор
    40 18:03  09.11.18

    До коментар #39 от "Димов":

    И в резултат на това ВЕЛИКО решение, вместо да си купим пет годишна кола от човек, ще искаме да си я купим от автокъща, щото от там ще е с чисто минало. И пак автокъщите печелят. Много са добри тия, наште. Шапка им свалям. Честно. Въртяха, сукаха.... но го докараха.
  • депутъпани
    Отговор
    41 18:14  09.11.18

    До коментар #31 от "Било Харам":

    В Испания гражданската е 4 вида.Сам избираш коя ти е изгодна! Отделно има автокаско.
  • boboran
    Отговор
    42 18:35  09.11.18

    До коментар #23 от "Гост":

    Ти знаеш ли че една полица влиза в сила след около 2(два) часа
  • тези му клатят
    Отговор
    43 18:57  09.11.18
    Стабилността на Хелоуина! Един куп хора ще си изхвърлят колите, няма да карат и да плащат акцизи и ДДС, "Неговата уредена" държава ще обеднее белотаджията също, ще има стагнация, няма да има пари за пенсии. И това заради благоденствието на застрахователите, които и без това без да ги осъдиш не плащат. Та ако иска да си направи сепуку пак, да пуска тоя безумен лобизъм, ще му се върне.
  • Именно
    Отговор
    44 17:03  10.11.18
    "Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил." Както обикновено в България законите са мислени повече за крадците отколкото за нормалните хора! :/ Ако някой ми открадне колата или кара без книжка да си бере отговорността (съдебна!).

  • Христо
    Отговор
    45 06:59  11.11.18
    Трябва да е на база причинени по вина на водача произшествия и нищо друго.
  • Гого
    Отговор
    46 11:29  11.11.18
    Като взимаме за пример Европейският съюз защо не уеднаквим и заплатите?

    Коментиран от #47

  • Димов
    Отговор
    47 13:38  11.11.18

    До коментар #46 от "Гого":

    Защото нещата се правят поетапно. Все още сме на етап изравняване по цени..... има няма 30г вече. Този етап толкова им се е усладил, на изедниците, че смятат да ни държат вечно на него.
  • hmhmhm
    Отговор
    48 20:48  11.11.18
    Публикувано във факти.бг: Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба)- е направо ме убихте. Що не се самозастреляте без да пречите на останалия свят

Напиши коментар:


Публикувай