Last news in Fakti

16 Август, 2019 23:00 3 077 11

БОШ: В проектозакона за ППС прозират много лобистки интереси

  • бош-
  • ппс-
  • проектозакон

Така предложеният ни проект, според нас, не само, че няма да намали аварийността, но даже би бил предпоставка за нейното увеличение, смятат от БОШ

БОШ: В проектозакона за ППС прозират много лобистки интереси - 1
Снимката е илюстративна

Българското обединение на шофьорите излезе с официално становище по предложения за обществено обсъждане проект на Закон за пътните превозни средства.

Ето какво посочват от обединението:

Предложеният ни за обществено обсъждане проект на Закон за пътните превозни средства, е предложен с мотив да намали аварийността по пътищата ни, както и да регламентира сервизната дейност и търговията с авточасти.

Като начало е добре да припомним на групата, създала този проект на закон, че поради технически проблем, инцидентите по родните пътища са само около един процент. Така предложеният ни проект, според нас, не само, че няма да намали аварийността, но даже би бил предпоставка за нейното увеличение, както и за ненужно завишаване на разходите от страна на собственици на ППС, за самите ППС, и е поредният фактор, който е пряка предпоставка за завишаване на корупцията на пътя.

В този проект на закон прозират много лобистки интереси. Такива са на организацията на сервизите, които вместо да използват пазарни механизми за привличане на клиенти, желаят да се започне налагане на санкции срещу всеки собственик, който извършва ремонтни дейности по собственото или управляваното от него ППС.

Тук е добре да подчертаем, че подобни непазарни методи и санкции, не са познати в другите държави членки на Европейския съюз. Може би от авторския колектив не знаят, че голяма част от водачите на ППС, които управляват същите в днешно време, са обучавани и за механици. В миналото имаше такава практика, целта на която беше самия водач да може да отстрани възникнал проблем по ППС-то с цел избягване на възможност за създаване на предпоставка за инцидент.

Друг откровено лобистки текст е промяната за начина на първа регистрация на ППС в Р. България. Създаването на така наречения „технически паспорт” е поредната допълнително създадена административна тежест за всеки български гражданин собственик на МПС, поредното недомислие, което според нас има за цел засилване на тормоза срещу собствениците на ППС, както и увеличаване на корупционните практики.

Един от мотивите за създаване на този документ е да има информация за това, дали ППС-то е участвало в инцидент на пътя или не. Правилно ще е, да припомним на групата съставила този текст или да ги уведомим в случай че не са знаели до сега, че независимо дали е участвало в инцидент едно ППС, то ако няма промени в неговата геометрия и е преминало през технически преглед, то същото е толкова технически годно, колкото и всяко друго ППС, което не е участвало в инцидент.

Също така е видно, че новия начин за регистрация, само ще завиши разходите по самата регистрация и то многократно, нещо, което реално би било предпоставка за намаляване на вноса на втора употреба ППС, които са на възраст, по-малка от средната възраст на нашия автопарк. Доста екзотично звучи и извеждане на дейноста по индентификация на ППС от страна на държавните структори и прехвърлянето на тази дейност в ръцете на частния сектор.

Тук прозира не само откровен лобизъм в полза на група, може би предварително избрани лица, но и явно невежество от страна на авторския колектив, разписал този проект. Полезно за авторите ще е да се запознаят с методите на индентификация, както и с информационните системи в които се проверява всяко ППС, което се представя за първа регистрация в България, за това дали е противозаконно отнето, дали има съдебни разпоредби върху него, както и за наличието на други, основателни възбрани върху него.

Абсолютно е невъзможно да се даде достъп на частни пунктове до Шенгенската информационна система, както и до системата на Интерпол и Европол, а това са системи, в които всяко ППС е задължително да бъде проверено, преди издаването на документи за неговата регистрация. Също така в проектозакона е записано, че при наличието на интервенция върху индентификационния номер на ППС-то, то индентификацията, ще се извърши от органите на МВР. Този текст ясно показва, че компетентността на служителите в новите пунктове за индентификация няма да е на нивото на сегашните, които са към МВР.

Според нас е видно желанието на авторите на проектозакона, да прехвърли един бизнес в ръцете на група избрани, които да събират такси наложени ни със закон, в случаите в които няма видими проблеми, но да предпазят новите пунктове за индентификация от отговорност, която възниква при по тежки случаи.

В мотивите е записано, че прилагането на този проекто-закон ще увеличи разходите на бюджетни средства, насочени към ИААА, с цел обезпечение на персонала, който е придвидено да бъде увеличен. Тук виждаме поредното назначение на допълнителни контролни органи, нещо, което според нас е абсолютно ненужно. Контролът, който тези служители ще трябва да упражняват, само ще засили корупцията, без да промени фактическата обстановка в аварийността по нашите пътища.

Нашето мнение по така предложения ни проект на Закон за пътните превозни средства е, че евентуалното приемане на този закон:

1. Ще увеличи разходите за първа регистрация в България на всички ППС, многократно, без това да промени реалното състояние на авто-парка.

2. Времето за регистрация на ППС, ще се увеличи на поне два а може би и три дена, минимум.

3. Задължителното изкарване на така наречения „Технически паспорт” на всички вече регистрирани ППС, ще генерира приходи от минимум десетки милиони лева към избрани от авторите на закона фирми. Всичко това няма да промени аварийноста по нашите пътища, но може да създаде поредната корупционна практика.

4. Забраната за извършване на автомонтьорска дейност от собствениците на ППС, ще доведе до усложняване на пътната обстановка. Водача на всяко аварирало ППС ще бъде изправен пред угрозата да бъде санкциониран, ако реши сам да отстрани възникналия проблем, но вместо това ще трябва да изчака, съдействие от регистриран автомонтьор.

5. Ще покачи чувствително цената на авто-монтьорските услуги.

6. Ще създаде условия за невъзможност да се извършват автомонтьорски услуги за нормален период от време. Самото забавяне на тези услуги, ще е поредната предпоставка за създаването на корупционни практики.

7. Ще затрудни, а в някои случай ще направи невъзможно, търговията с авто-части.

8. Ще се създаде условие за нерегламентирана търговия с нови и употребявани авто части. Имайки предвид предложените ни проекти на „Закон за движение по пътищата”, „Закон за водачите на моторни превозни средства” и „Закон за пътните превозни средства”, ние от Българско обединение на шофьорите предлагаме, да бъдат отхвърлени тези проекти и да се започне работа по разписването на нов Закон за движение по пътищата. Нашият съвет към възложителите на разписването на нов проект на този закон е работната група, която ще го съставя, да бъде от хора които разбират от материята, а не от случайно събрани служители на някои министерства.


Поставете оценка:
Оценка 4.9 от 21 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 666

    39 1 Отговор
    Целта е сервизите да се изкарат на светло и са се влачат още парички към хазната. Това ще оскъпи доста услугите, а реално насреща няма как да има по-добро качество. А какво ще следят при авточастите? Ще ви кажа. Там 3 фирми държат пазара, които не са на правилните хора. Трябва някак да се сменят.
  • 2 emo

    39 0 Отговор
    Празните кратуни, Калинките по министерства и агенции, тъй като и 10 ст. не са изкарали с труд през живота си, но съчиняват глупости, които само изкарват на показ простотията им и ясно откроените частни интереси. Целта е наистина единствено лапане на пари и тормоз. Факт е, че наистина само 1% от катастрофи и произшесвия стават по причина техническа неизправност на автомобила.
  • 3 тотална герберастия

    30 0 Отговор
    Определени герберастки фирми, ще дерат и събират пари за нищо !!! Боко видя, че да ви шляка без възелин е още по-хубаво и сега започва поредното плющене ! Гласувайте за ГЕРБ, удоволствието гарантирано, е рсзбира се, ще си плащате за това !
  • 4 фон Гьобелс

    25 0 Отговор
    А за състоянието на пътищата, нито дума като елемент на безаварийно пътуване. Продажната герберастка власт начело с фюрера Тиквун отново иска извън бюджетни пари, за да може да кипува избори и да ръси еднолично. ГЕРБ е вреден за България и българското население останало по тия земи !
  • 5 Кольо

    26 0 Отговор
    " Cпoрeд нac e виднo жeлaниeтo нa aвтoритe нa прoeктoзaкoнa, дa прeхвърли eдин бизнec в ръцeтe нa групa избрaни, кoитo дa cъбирaт тaкcи нaлoжeни ни cъc зaкoн, в cлучaитe в кoитo нямa видими прoблeми " --- Правителството обяви финансова война на шофьорите в България и първия изстрел бе даден от любимката на малкото останал народ Лиляна Павлова от ГЕРБ с вдигане на цената от 70 лв на 100 за третокласни пътища . Разбирай за някакво подобие на път,остатък от време оно . Реално никой няма алтернатива за пътуване извън населеното място без значение за какви трапове ,дупки ,подскоци ,хрости и гора ,паднали камъни ири кал от полето говорим. Скока на цените на застраховките са единствено на база че са ЗАДължителни и превърнаха КАТ в служители на НАП и АПИ. Това срина и остатъка от скапаното им реноме и уважение от собствената им корупция. След като наслагаха и по тях камери за да не присвояват ,те съвсем спряха да извършват превантивна дейност и станаха видео оператори и си го изкарват на остатъка от народ защото имат ВЛаст и могат да пълнят гушите на застрахователната мафия . Всички тези лобистки закони водят до проценти хартиени цифрови за гласуващите. Не им пука за хората . Ние сме стока и средство за печалба във всяко отношение за майката държава . От нея се научиха и циганите с бизнеса самотна майка. Кво ти пука как живее детето ,важно е да има повечко простаци да плащат на малкото умници, в собствените си очи ,богоизбрани политици и техните лакеи гъзо
  • 6 Герб

    8 0 Отговор
    Ние от герб ррябва да назначиме още калинки и ще обвържем хора и фирми така, че да гласуват за нас, че да се сасържиме на власт поне още 5 години. Какво толкова не разбирате. С такъв закон хем ще захраним нашите хора, хем ще си набереме поне 50000 нови избиратели. Нас какво ни интервсува дали ще карате коли. От това се интересуват шефовете от лукойл. Ще ми пишете протестни писма и декларации... направете си партия и ме сеаляйте ако можете! Хахахахаха. Мен цру и кгб не ме свалиха, вие ще ме сваляте
  • 7 Кирязов

    10 0 Отговор
    В тази държава всичко се прави така - в полза на някаква групировка. После целия народ е принуден да чака по опашки пред разни служби, за да изпълни изискванията на закона. Тези закони не се правят от експерти, а от партийно-назначени калинки, които се интересуват само от гешефта.
  • 8 пейо

    2 0 Отговор
    Корупцията ще стане още по-голяма. Ще се дават едни пари под масата, за да може колите да вземат паспорт. Колата пристига на 550к км тук я връщат и в паспорта ще пише 130к км. Един вид ще узаконин и връщането на километрите на колите.
    Ако сервиза ми гарантира гаранция на извършеният ремонт и поемане на разходите ако проблема не е това което казват със 2 ръце ще я карам там. Наливам маса пари,а след това пешо ми вдига ръце и казва "Ами от нещо друго е ". Трябва да работят само квалифицирани кадри. които липсват. А не Пешо пожарникаря днес е 24 часа на служба, а останалите 3 дни поправя коли в сервиза до тях. Военни също има доста такива.
  • 9 спарта

    2 0 Отговор
    В КAТ при рeгиcтрaция ги мързи дa нaпишaт eврo-cтaндaртa нa кoлaтa ,чe пocлe дa ти нaдчиcлявaт дaнъци.И кaк ceрвизитe щe дaвaт гaрaнция кoгaтo чacтитe ca китaйcки мeнтeтa oт уж нeмcки прoизвoдитeли. Маслата и те ментаци.

    Коментиран от #10

  • 10 hienata

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "спарта":

    Мнoгo e лecнo (тoвa c гaрaнциятa). Cлaгaт възмoжнo нaй-eвтинoтo мacлo и кoнcумaтиви, нo ти гo хвaщaт вce eднo e кocмичecкa тeхнoлoгия, труд - мин.40лв нa чac и зa три cмeни нa мacлoтo вeчe cи плaтил кaтo зa нoв мoтoр. Oтдeлнo , aкo видят ,чe cи cлoжил пo-хубaви крушки нa фaрoвeтe или LЕD гaбaрити или някoя другa глупocт и хoп гaрaнциятa ти пaдa, нищo чe тe ca ти cмeняли шaрнири, щoм нe cи дoшъл дa ти cмeнят и крушкитe (нa тeхни цeни, нe нa цeни aли eкcпрec) гaрaнциятa пaдa. A кaжeтe ceгa , нe ca ли зa трeпaнe тия миндили (внocитeлитe нa прoeктoзaкoнa). 10000% cъм cъглaceн c БOШ.
  • 11 дрън

    0 0 Отговор
    Пример:Ремонт на горивна с-ма (дюзи,помпа.....).След това сервиза дава гаранция ,както е по бъдещия закон.След седмица клиента налива калпаво гориво и троши ремонтираните детайли.Кво правим?Втори пример:Ремонт на окачване на друг клиент.След два дена пропада в зверска дупка на пътя и всичко е на салата.А гаранцията?
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове