Един метал става по-ценен от петрола и златото. Добивът му буквално пренарежда икономическите сили в света. Става въпрос за Литий. С бързото развитие на електрониката, литият е станал все по-важен - той е основният елемент на всяка батерия. В продължение на 30 години търсенето му е нараснало многократно, а икономистите считат този метал за ключов компонент на бъдещите технологии.
Нуждаем се от все повече литий
До края на XX век литий практически не се използва в промишлеността, така че извличането му е с малък обем - около 5 хиляди тона годишно. Но през 1991 г. литиево-йонната акумулаторна батерия на Sony обърна нещата, пише money.bg.
Батерията беше успешна в много отношения. Беше лека, евтина за производство, зареждаше се бързо. И най-важното е, почти отсъстваше ефектът на паметта - загубата на капацитет с течение на времето.
Литиево-йонните (Li-ion) и литиево-полимерните (Li-pol) батерии бързо стават лидери в производството, а с това търсенето на литий се увеличава многократно. Това се подхранва от бурно нарастващото производството на смартфони, таблети, лаптопи и др. В резултат на това, добивът на Литий през 1995 г. достигна 10 хиляди тона, през 2010 г. - 28 хиляди, а днес вече се произвеждат над 86 хиляди тона годишно. В последните 30 години търсенето на този метал нарасна десетократно. Но както показа времето, това е само началото.
Развитие на електрическия транспорт
В допълнение към развитието на мобилните устройства и другите електрически джаджи в света, пазарът на електрически превозни средства се разраства скорострелно. Въпреки това, електрическият транспорт в продължение на много години не можа да реши 2 проблема: сложността на зареждането и резерва за мощност поради малкия капацитет на батериите.
В продължение на повече от 100 години само общественият транспорт пътува с електрическа тяга - тролейбуси, трамваи, електрически влакове, метро. Въпреки това, с появата на новите батерии, електрически автомобили получиха шанс да се конкурират с бензиновите и дизеловите автомобили.
Те замърсяват околната среда по-малко, и най-важното, са по-икономични за използване: разходите са средно 40-60% по-малко от цената на резервоар бензин. Поради липсата на технологии и високи производствени разходи, те са 1,5-2 пъти по-скъпи от конвенционалните автомобили. Тази разлика обаче намалява с течение на времето.
В света вече има над 1,5 милиарда автомобила, от които с електричество работят около 1%. Потенциалният пазар е огромен, все повече хора преминават към електрически автомобили всяка година: ако преди 10 години на планетата нямаше дори 500 хиляди коли, то през 2021 г. вече имаше 2 милиона от тях. Според експерти, за 5 години тази бройка ще нарасне поне още 6 пъти.
Освен това европейските страни обявиха постепенното изоставяне на производството на автомобили с двигатели с вътрешно горене. Планира се това да стане напълно до 2030-та година.
Тази реалност и обявените планове драстично увеличиха консумацията на литиеви суровини (предимно литиев карбонат). Ако светът през 2000 г. е е иал нужда от 68 хиляди тона, то през 2019 г. този показател превишава вече 315 хиляди тона - потреблението се е увеличило с 4,5 пъти.
Нарастващото търсене на батерии засегна цените. Литиевият карбонат през 2004 г. струва $ 2 хиляди на тон, след това преди 2 години - $ 6.5 хиляди, в 2021 - $ 17 хиляди. В пикови моменти цената дори достигна $ 70 хиляди. С две думи, растежът на пазара е огромен.
Кой ще бъде лидерът в производството на литий?
В момента над 90% от световното производство на литиеви съединения пада върху Австралия, Китай и "литиевия триъгълник" - Чили и Аржентина. Но като се има предвид бързият растеж на индустрията и постоянното нарастване на търсенето на литий, не е изненадващо, че всички си спомниха за неговото производство и възможните печалби.
САЩ, първата икономика в света, се притесняват от лидерството на Китай и следователно все повече говорят за разработването на собствени залежи. САЩ притежават 9,1 милиона тона литиеви запаси, като в момента има само едно снаходище, където се извършва промишленото производство - това е мината Silver Peak. Друго потенциално находище е Тъкър Пас, разположено в Невада, което заедно с първата мина. Това може за кратко време да постави САЩ сред лидерите в производството на литий.
В Русия потенциалът не е чак толкова перспективен. Единственото поле, работещо от времето на СССР в Завитицк през 90-те години беше консервирано. Сега се разработва нова технология за възстановяване на добива която, ако е успешна, може да се приложи към затворена мина и да я възстанови. Като цяло резервите в Руската федерация са малки, изчислени на 1 милион тона. За сравнение, в Китай има запаси в обем 5,1 милиона тона, в Австралия - 7,3 милиона тона, в Аржентина - 19 милиона тона.
Развитие на находищата в регионите Мурманск и Иркутск обяви Росатом. Според плана до 2030 г. местното производство ще може да покрие нуждите на страната. Как ще се получи на практика, трудно е да се предскаже, пише в сайта dzen.ru.
Въпреки това, Латинска Америка, а именно Аржентина, Чили и Боливия, може да се възползва най-много от растежа на пазара на литий. На тяхна територия има повече от половината от всички известни световни запаси от този метал. Първите 2 държави вече са сред лидерите в производството на литий. Ако могат да изградят инфраструктурата за транспорт и да привлекат международни инвеститори, буквално ще забогатеят Росатом, между другото, също счита местните полета с потенциал за разработване.
В заклюечение, пазарът на литий се разраства и е печеливша инвестиция. В близко бъдеще всички страни ще се борят за това, надявайки се да станат лидер в производството и да получат своя дял от печалбите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Трол
14:59 27.11.2023
2 ХАХАХА
15:03 27.11.2023
3 Любопитен
Коментиран от #6
15:08 27.11.2023
4 Макробиолог
15:56 27.11.2023
5 и това ще мине
16:42 27.11.2023
6 гост
До коментар #3 от "Любопитен":
В голяма грешка си. Лития е съвременния петрол.16:49 27.11.2023
7 Аз Кочо
Спот цената на литиевия карбонат за батерии, търгуван в Шанхай и служещ за еталон, падна днес до 133 500 CNY за тон, което е със 77% спад от пика преди година и под нивото, което беше през 2017 г.
Очевидно има голямо търсене на литий за батерии, който да влезе в батериите за глобалния бум в производството на електромобили и за щастие литият е в изобилие по света и в САЩ.
В момента Австралия, Чили и Китай доминират производството на литий. Само Австралия представлява почти половината от световното производство. Трите заедно представляват около 90% от световното производство.
15:31 29.11.2023