6 296 16

Не си отивай, БДЖ...

Снимка: БТА
Снимка: БТА
Милен Ганев Рекламист
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Не си отивай, БДЖ! Благодарение на теб успях да спя с хиляди жени – млади, стари, гърбави, мустакати. Мълчаливи и бъбриви, простодушни селянки и нацупени интелектуалки. Едни слизаха на Провадия, други на Шумен, Стражица, Павликени. А аз си дремех до гара Своге. Същата гара, чиято чакалня днес може да служи за хладилник на кланица, а пътниците са готови да отвличат влакове с жив щит, за да се приберат от работа преди „Шоуто на Слави“.

Не си отивай, БДЖ! Благодарение на теб се изучих и навъртях четвърт век трудов стаж. В началото ми се струваше съвсем естествено, когато виждах металните табели с надпис: Произведено във Вагоностроителен завод, Рига, 1968 г. Българо-съветска дружба все пак – претворена в дела. След това годината на табелите стана 1971 и започнах да се умилявам, че с вагоните сме почти връстници. С течение на времето обаче сантиментите отстъпваха място на тревогата и тя остана единственото чувство, предизвикващо влизането в купе днес. Усещането, че всеки миг малкият свят, в който си попаднал, може да се разпадне под напора на годините, скоростта и амортизацията. И заедно с непознатите пасажери, с които по волята на съдбата временно сте свързали пътя си, ще осеете релсовия път с багажи и тела. Днес металните табели с годината на производство всяват единствено ужас. Още се срещат онези същите от Рига. Трудно се разделяме с миналото, особено ти, БДЖ.

Не си отивай, БДЖ! С теб минахме през толкова изпитания – с някои от които изобщо не се гордеем. Вероятно и ти. Помниш ли, когато кондукторите изведнъж покриха ръцете си с масивни пръстени. Да, беше преди петнайсетина години и продължи дълго. Ти пак беше в криза и персоналът, изгубил надежда за лечението ти, взе нещата в свои ръце. Започна да прибира по левче от пътник по крайградските маршрути. Не че ние се съпротивлявахме, съвсем не. Е, срещаше се тук-там някой намръщен чичко или проклета лелка, но това бяха екзотични изключения, на които бързо запушвахме големите усти. Кондукторите предвидливо обръщаха монетите-билети в пръстени, сякаш подучени от вещ инвестиционен посредник, че това е най-правилното. И се оказаха прави, защото и това бе до време.

Не си отивай, БДЖ! С теб заедно се радвахме на новите мотриси Сименс. Рециклирани ли?! Направо да живееш в тях, че и сватба да вдигнеш. Но и тук радостта скоро бе изместена от тревога. Оттук-оттам започна да се дочува, че не ги изплащаме редовно и австрийците могат да си ги вземат. До ден днешен ни е свито, че всяко качване в тях може да е последно, а минаха 12 години. А колко стъкла изпочупихме, пък с колко боя ги омазахме…

Не си отивай, БДЖ! За какво бе грандиозният ремонт на Централна гара, ако вземеш да се гътнеш сега. Не си го и помисляй. Колко години прескачахме фекалии, смутено отблъсквахме проститутки и гнусливо извръщахме глави от клошарите, за да се мушнем в купетата ти. След провала с предния чутовен ремонт, от който помним вонящите търговски клетки и абсурдната тента, увиснала като праните гащи на Серина Уилямс над паметника-фонтан, ти заслужаваш да оцелееш и да се радваш на новото време.

Не си отивай, БДЖ! Ти ми даде шанс да усвоя белота и сантасето до съвършенство, да удържам емоциите си, когато не мога да променя нещата и да се пазя от ярост и гняв, като крайно непродуктивни чувства, трайно увреждащи здравето. В твоите вагон - ресторанти се научих да пия коняк с кафе – дано кардиологът не види това – и огнената напитка превръщаше пейзажите отвън в декори на неиграни пиеси. Няма вече вагон-ресторанти. Тук-там из по-големите гари са останали в качеството на скара - бира някои от бившите кръчми на РСВ. Шкембето и скарата там ни се струваха най-вкусните в света, заради приповдигнатото настроение от предстоящото пътуване.

Не си отивай, БДЖ! Доскоро те наричаха най-сигурният транспорт. Може би защото съществуваш, дори в състояние на фактически фалит. Кажи ми честно, има ли пено една инстанция, на която не дължиш пари? Сегашното ти състояние е като живот след смъртта, част от който в ролята на статисти влизаме и ние. Постмортална ерекция, която не носи радост никому. И все пак, само който не е бил посрещан или не е посрещал свой близък след четиричасово закъснение на твой влак, не е усетил приливът на чувства, доброта и обич към ближния, които нарастват, сякаш дублираш печалба на покер-автомат. А колко ли пиеси, поеми, разкази или прости стихчета са написани в купетата ти от родните литератори. Трудно е да се сетя за по-сериозен стимулатор на творческите процеси от пътуването с теб. Колко ли любови са тръгнали от купетата ти. Колко ли отношения са изяснени в коридорите на вагоните ти. Колко страст помнят тоалетните ти. Ако отнякъде се появи Иван Вазов, не си и помисляй да му връчваш почетна карта „Класик“. Ще я откаже, като Стефан Цанев „Златен век“. Ти се издъни и си го знаеш. Горе на скалата дядо Йоцо се е ориентирал за часа по преминаващите влакове. Това сега е невъзможно. Старецът щеше да се обърка и да се пребие, а тогава язък за сюжета.

Не си отвай, БДЖ! Последния път, когато бяхме заедно, ти ме дари с рояк дървеници. Знаеш ли какво е да те ядат тези гадини цели осем часа от София до Варна? Не знаеш. И аз не знаех. Те ме щипеха и аз се щипех – с надежда, че това е сън. Не би. Дори кондукторката се ужаси от гледката.

Въпреки това, не си отивай, БДЖ. И в бурята ще бъдем пак със теб, защото иначе не можем…

София / България


Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • goni
    Отговор
    1 12:42  13.01.17
    Отличен! Само една дребна забележка!:)" И в бурята ще бъдем с теб народе мой, защото се обичахме!:) Хубав цитат, но миналото време някак си натъжава!
  • гост първи
    Отговор
    2 12:44  13.01.17
    Страхотно написано!
  • Брат ми
    Отговор
    3 12:52  13.01.17
    Време е този тумор БДЖ ,да бъде изрязан от милата ни държава...:-)

    Коментиран от #15

  • Ядеитн
    Отговор
    4 12:59  13.01.17
    Добре, добре казано.... И аз бая кадъни нащипах на младини из БДЖ - то. И коняк с кафе съм пил, малий ако беше и "плиска" - 5 звезди, жълтото етикетче - пълен кеффффф!

  • Гостът
    Отговор
    5 13:03  13.01.17
    Похвална статия. Но трябва да се отбележи, че БДЖ не си отива сама, а и помагат бъдещите и чстни собственици.
  • Morgoth
    Отговор
    6 13:59  13.01.17
    Тъжно и много добре написано. Не че имам чак такива сантименти като лирическия герой, но и аз доста съм пътувал на младини с БДЖто.
  • гост
    Отговор
    7 14:17  13.01.17
    Страхотно написано, реалистично и дълбоко. Да, трена бе символ на точност, сега не знам вече на какво е символ. Пуснаха новите Сименси, но не пускаха електрическа мрежа за тях, после пуснаха мрежата, но не пускаха климатика лятно време. Старите вагони все подмирисват на горяло, вратите се отварят в движение, дрехите трябва да ги изпереш след возенето, не е хигиенично да останеш с тях вкъщи. Няма автомати за билети, няма автомати за безалкохолни и храна, дойде 2017г, а преди 30г западняците се возеха в много по-добри условия и модерна обстановка. Гарите ги санираха, влаковете ги спряха. Даже направиха и гара на място където влак не спира.
  • ДайтеМиЛамбото
    Отговор
    8 14:22  13.01.17
    Преди години и аз се навих да пътувам по ЖП-то, но това бе плод по-скоро на 50 % намаление, което имах право и на младостта ми. Като се направи обаче равносметка, че този транспорт е много скъп - защото за автомобилния се излива един асфалт и 20-30 години, да вярно с дупки и си кара на самотек, то тук трябва голям обслужващ персонал и поддръжка. Като прибавим факта, че е по-бавен от шосейния, по-некачествен като комфорт и удобства, не е универсален - сиреч път има докъде ли не, но жп линията е с лимитирано покритие, особеностите, че тук стават по-рядко катастрофи, но мащаба на свирепостта им е ужасяващ - пример тая преди няколко години в Старозагорско и т.н. и т.н., то кой още вдига ръка за БДЖ?!
  • Драганов
    Отговор
    9 14:42  13.01.17
    Твърдо съм за за закриването на тази недомислица. Нека частник да го взима, пък да видим...

    Коментиран от #10

  • гост
    Отговор
    10 16:19  13.01.17

    До коментар #9 от "Драганов":

    ЖП транспорта е страхотен, не и нашия. Това е най-точния транспорт, ако отидете в Европа (не смятам, че България е част от нея) ще видите как заковават в рамките на минута или ако има закъснения то са минути и ти го изписва на таблото. Не е скъп, в чужбина е и бърз, удобен и свързва градовете и селцата. Купуваш си една карта за 100 евро и пътуваш с 50% отстъпка където и да тръгнеш или пък с билет за група от 5 човека или билет за уикенд. И то си ги купуваш от автомат, у нас е изостанала работа, не съдете по нашето ЖП. Виждате какво става, изписват пари за гориво, а продават с тонове на черно, няма поддръжка, ремонтите надписани в стотици проценти, инвестициите също. Началниците са за съд, не работещите - с допотопна техника как да не стават аварии щом не се поддържа. Веднъж бързах за влака, стигнах 5мин преди тръгване и се оказа, че няма локомотив. След един час докараха локомотива, и се разправяха, че стария просто изклюва от скорост, и те хората, няма какво да направят. Машинистите сами си купуват батерии и консумативи, толкова са зле условията им.
  • Калоян
    Отговор
    11 22:27  13.01.17
    В цял свят железопътния транспорт е най-евтин и надежден. Само тук нещата са различни. Всъщност ние можем да унищожим всичко много бързо. Политика на разруха и промяна на собственост. Така се натрупва капитала на бъдещата буржоазия. Вие не живеете добре? Огедайте се в Панорама : Боко вика : за НАС, тук всичко е прекрасно.
  • Диди
    Отговор
    12 23:08  13.01.17
    Хубава,носталгично написана статия.Тя е като омаж на БДЖ.Поздравявам авторът.
  • неутрален
    Отговор
    13 11:09  14.01.17
    нОСТАЛГИЯ ПО КАКВО ЛИ НЕ. КАКВО ЛИ НЕ СЕ РАЗРУШИ ЦЕЛЕНАСОЧЕНО.? НЯМА ДЕН, В КОЙТО ТИКВАТА ДА НЕ СЕ ХВАЛИ КОЛКО МНОГО Е ПОСТИГНАТО, КОЛКО МНОГО ЕВРОПЕЙСКИ ПАРИ СА "УСВОЕНИ" ПО ПРОГРАМА -"ТРАНСПОРТ", УСВОЕНИ - ДА, НО ОТ НЕГОВОТО НЕКАДЪРНО УПРАВЛЕНИЕ. ГОРДО СЕ БИЕШЕ преди някой месец, ЧЕ ТОЙ НАПРАВИЛ ЦЕНТРАЛНА ГАРА, а тази сутрин показаха по Нова телевизия, как като водопад се е изливало от покрива вътре в салона и водата е над глезени и нещастните чистачки не могат да смогнат да я изчистят. Този наглец никога повече в управление. Съсипаха БДЖ, Автотранспорт, Туризъм и какво ли не, а само викане и лъжи. ПЪЛНИ БЕЗОБРАЗНИЦИ.
  • Chizmara
    Отговор
    14 09:36  15.01.17
    Поздрвления за автора....!!!
  • Мика
    Отговор
    15 23:08  04.11.17

    До коментар #3 от "Брат ми":

    Да... Строителство на магистрали, кръстовища на 2 нива, асфалти / с вечните дупки/, по които "летят" беемвета ..... Определено коментариите са от хора, живеещи "по инерция".... Защото жп транспортът е най-безопасният, най-икономичният, най-екологичният, най-комфортният.... Това, че соц-режимът го "разби", а "демокрацията" го доунищожи не значи, че не е един от най-добрите транспорти! Именно поради многото си предимства жп транспортът е основен обществен транспорт в много от силно развитите страни - Япония, Китай, Южна Корея, Индия....Белгия е с най-голяма гъстота на жп линиите... Да благодарим на ЕС, че все още удържа на натиска и жп транспортът във всички европейски страни е държавен ! Те "нашите" затова го доразсипаха, като си мислеха, че ще го вземат частните им фирми, но не ги огря..... ЕК не го допусна и ги заплаши със санкции, ако не го оправят... И още нещо : не мислете само за тези, които хвърчим по магистралите... В България населението е застаряващо, едва оживява с мизерните си пенсии. Колко пенсионери са и колко от тях карат коли ? В другите страни има влакове, в които има вагон със СПА център....
  • Иванова
    Отговор
    16 11:37  21.07.18
    Скоро ми се наложи да пътувам на няколко пъти по линията Бургас Габрово трявна. Браво на бдж. Всички връзки ставаха навреме, чисти и спретнати вагони, много приятно пътуване. Винаги съм харесвала този транспорт. И за напред ще пътувам само така

Напиши коментар:


Публикувай