Александър Гьорлах
Китайската народна република обвини Запада в двойни стандарти: от една страна той критикувал комунистическата държава за случващото се в Хонконг, от друга се обръщат срещу Каталуния, която се стреми към независимост от Испания. Пекин пита защо европейците подкрепят Испания, а не и Китай? И двете страни се борят срещу сепаратисти, които незаконно искат да се отделят от националната държава.
Търсенето на отговор на този въпрос води до дебат, който добре познаваме: какво изгражда една нация? Сред отговорите често се чуват понятията общ език, история и географска принадлежност. Всички те изграждат националната идентичност. Аз смятам, че е редно да се зададе и въпросът кога човек се чувства като част от една нация. Независимо дали в Китай или Испания, нацията е абстрактна величина. Никога един испанец няма да успее да се срещне и да се запознае с всички останали, които се наричат испанци. Същото важи, разбира се, и за Китайската народна република.
Усещането за принадлежност към модерните нации се заражда в момента, в който старата парадигма на обединяващи ценности рухва. Това пише Бенедикт Андерсън в своята книга „Въобразените общности". Схизмата води до загубата на „воъбразената общност" на вярващите. Християнската общност се състоеше от французи, германци, поляци и италианци. С помощта на ритуалния и политически език – латинския, принадлежността към вярата имаше и практически характер.
Откриването на Новия свят поставя основите на новите общности, които са отдалечени от дворцовите общества. По светски и административен път в Новия свят се изграждат самостоятелни общности, въпреки че хората от двете страни на Атлантика говорят едни и същи езици (английски, испански, португалски), имат същата религия и споделят едно и също културно и институционално наследство.
Техническият прогрес на книгопечатането прави всичко това възможно. Чрез превеждането на Библията се зараждат националните езици, които ограждат територия, в която могат да бъдат продавани книги, напечатани на едни и същи език. Това отклонение е релевантно, защото и днес живеем във време, в което технологичните промени поставят под въпрос принадлежността и нови „въобразени общности" биват създадвани.
Автономността на всички права води до несъответствия
Дебатът за националните държави се води ожесточено. Всичко, свързано с глобализацията и дигитализацията, допринася за усещането, че националната държава по начина, по който днес си я представяме, трудно може да допринесе за по-нататъшния прогрес. Наднационалните обединения, като ЕС, стъпват върху националните държави. Чрез хармонизиране едно и също право бива наложено върху територия, обхваща 27 национални държави. В същото време в самите страни-членки се осъществява регионализация.
Каталунците и баските имат собствен език и една различна история от останала част от Испания. Но тъй като не се посяга върху техни конституционно гарантирани права, желанието им за независимост в един свят, който се подрежда по нов начин на база на своите „въобразени общества", звучи анахронично и остаряло. В Китай ситуацията е обратна: Там гарантираните и написани права не се признават. Точно това е довело до днешното самоопределяне на хората в Хонконг като хонконгци, а не като китайци. Собственият език и култура се превръщат в обединяващ символ срещу външното превъзходство. Между другото, със същия ефект, който е често срещан в европейските национални държави: расистко чувство за превъзходство над останалите - в случая в Хонконг с континенталните китайци.
Срещу популисткия антилиберализъм
Светът днес е в постоянно напрежение между обществата на миналото и тези на бъдещето. Националната държава се характеризира с натиск отгоре и отдолу. Едно последващо фрагментиране на националната идентичност по начина, по който го описва Андерсън, не би било устойчиво. В същото време обаче се дискутира дали не трябва да се създаде нова международна институция, която да представлява всички демократични сили, и по този начин да се издигне нов стожер срещу популисткия антилиберализъм. Този дебат ще определя и започналото наскоро ново десетилетие.
Александър Гьорлах е лингвист и теолог. Академичната му кариера включва работа в престижни университети като Харвард и Кеймбридж.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Емил
16:15 12.01.2020
2 Българина
16:20 12.01.2020
3 факти
Коментиран от #18
16:21 12.01.2020
4 Българина
Коментиран от #19
16:25 12.01.2020
5 Идиоти
16:53 12.01.2020
6 Порно
17:08 12.01.2020
7 Ал та фанах Атаопънах
17:12 12.01.2020
8 Електрошок
17:27 12.01.2020
9 Истината
Господин джурналист колко хилки ви платиха за статията. Тя няма нищо общо с искането САЩ да ни напишат нова конституция нали. Ама ич.
18:23 12.01.2020
10 Не естествено
18:28 12.01.2020
11 Хасан
Коментиран от #12
19:16 12.01.2020
12 Госあ
До коментар #11 от "Хасан":
Ми хубаво, а измислените нации ? Като пуйките ? Гастарбайтери.19:47 12.01.2020
13 Госあ
Коментиран от #14
19:52 12.01.2020
14 Госあ
До коментар #13 от "Госあ":
Биологичната организация е съвършен пример за самоорганизация. Препрограмиране на едноклетъчните, за да възникнат многоклетъчни с йерархични междуклетъчни връзки и разум.Коментиран от #15
19:57 12.01.2020
15 Госあ
До коментар #14 от "Госあ":
Каква е идеята на такова йерархично клъстериране на структури и функции - висш организъм или социум. Идеята е, че всеки труд или тип клетка или процес е необходим за функционирането на висшата структура и всеки извършващ определен труд за тази структура е полезен и необходим и трябва да живее достойно. Или - от всекиго според възможностите, на всекиго според потребностите. Това е социален глобализъм. А капитализма е тумор по своето същество.20:34 12.01.2020
16 Българина
08:24 13.01.2020
17 Един
09:24 13.01.2020
18 12 udar
До коментар #3 от "факти":
150+11:27 13.01.2020
19 12 udar
До коментар #4 от "Българина":
100% Istina !!!11:28 13.01.2020
20 12 udar
11:33 13.01.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 бояджията
18:04 13.01.2020
23 бр вини
Коментиран от #24
18:06 13.01.2020
24 Госあ
До коментар #23 от "бр вини":
Наблюдателен си ! Спор няма ! 😂 тези наистина прекаляват !19:55 13.01.2020