Last news in Fakti

11 Август, 2020 17:18 6 937 21

Български учител пред ФАКТИ: Електронното обучение не е ефективно

  • училище-
  • образование-
  • електронно обучение-
  • дистанционно обучение

"Ако електронното обучение продължи, ще се получи голям пропуск в знанията на тези деца", казва учителят

Български учител пред ФАКТИ: Електронното обучение не е ефективно - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

По-рано стана ясно, че новата учебна година в българските училища ще започне присъствено. Училищата ще трябва да разработят и "екшън план" за преминаване към дистанционно обучение, което за мен само показва, че все още изобщо не е сигурно дали присъствено обучение ще се провежда.

Ефективно ли е електронното обучение и как протече то през втория срок на учебната 2019/2020 година обсъдихме с човек, който го познава от съвсем близо – с български учител. Тоня Вълкова е учител по руски език в средно училище, преподавала е също и български език. Какво ни каза тя, можете да разберете в следващите редове:

- Според Вас, беше ли трудно да започнете дистанционното обучение, което COVID-19 наложи?

- Беше трудно, защото ние не бяхме подготвени за електронно обучение. Дойде ни като гръм от ясно небе. Трябваше в движение първо да си правим онлайн групи, по които да общуваме. След това, когато се появиха платформите – ние работихме с Microsoft Teams, вече беше по-добре. Ние не бяхме обучени да работим с тези платформи и точно в движение стана – трябваше да сме готови от днес за утре. Ние, учителите, понеже сме съвестни, нищо че ни оплюват, се научихме, но беше много трудно – и за нас, и за децата. За щастие около месец след началото на дистанционното обучение свикнахме, нагодихме се.

- Беше ли достатъчно ефективно дистанционното обучение?

- За мен не е достатъчно ефективно. Не може да се сравни с присъственото обучение. Първо, защото не всички деца се включват. Някои не искат, други нямат възможност. За да се включи в обучението, детето трябва да има отделен компютър. Не всяко семейството има тази възможност, а участието от телефона не е толкова ефективно, колкото от лаптоп. Второ, защото учениците могат да се регистрират, че са в час и да не са в час.

- Неприсъствието отбелязваше ли се по някакъв начин?

- Да, ние си водехме присъствие и отбелязвахме. Който не е присъствал на електронното обучение, след това идваше на допълнителни часове присъствено в училище. Не бяха много деца, спазихме изискването да не са повече от 10 деца в класна стая. Седяха през един чин, спазихме всички изисквания за маски, за дезинфектанти.

Самото електронно обучение не е ефективно, защото го няма контакта очи в очи между учител и ученик. Ученикът, след като аз не го виждам, може да преписва, може да прави каквото си иска. Получиха се едни високи резултати, които не са реални, според мене. Който е съвестен и учи, дали учи присъствено или електронно, той учи. Не са много тези деца обаче .

- Колко наистина са тези деца – това все пак са деца, не можем да разчитаме на тяхното самосъзнание?

- Това са деца, да. Възрастните хора не са достатъчно отговорни – аз съм чувала как майки и роднини подсказват отстрани по време на изпитване, което е безотговорно. Не зная какво искат тези хора – децата им да знаят или искат оценка. Може би е второто.

- Вторият срок на учебната година беше ли пропуснат или успяхте все пак да свършите някаква работа?

- „Някаква работа” – това е точният израз. Някаква работа свършихме, не е пропусната. Мисля, че в моя клас, понеже децата са съвестни, а колегите – добри, нещата горе-долу се получиха. Пак е горе-долу обаче. Ще имаме много работа през новата учебна година. Дано повечето занятия са присъствени, а електронното обучение да е изключение.

- Да разбирам ли, че не се притеснявате от присъствените занятия заради вируса?

- Не можем да живеем цял живот в страх. Ние ще вземем необходимите мерки. Ще направим каквото се иска от нас. Не можем наистина да живеем цял живот в страх. Да не говорим, че ще се получи голям пропуск в знанията на тези деца, а животът върви и времето минава. Не можем да се върнем назад, децата не могат да наваксат пропуснатото.

Ако една година премине в електронно обучение, това ще е пагубно за тяхното обучение. Ще трябва да имат достатъчно високо съзнание, за да се образоват сами, а родителите ще трябва да правят всичко възможно, за да им помагат.

- Ако се наложи да се върнете към електронно обучение, за какъв период от време, според Вас, е приемливо да се провежда то?

- Не повече от 2-3 седмици. Даже би било добре, защото винаги има грипни ваканции. Би било хубаво да се обучаваме електронно по време на грипните ваканции вместо да не правим нищо. Когато децата се откъснат съвсем от учебния процес, след това трудно влизат в ритъм. Можем да се обучаваме дистанционно например два пъти в годината, но да прекараме цял срок в електронно обучение – много е и това е загубено време.

- Имахте ли обучения относно работата Ви онлайн с платформата, която беше избрана от министерството - Microsoft Teams?

- Да, изпратиха ми файл, направен от IT специалист, от който нищо не разбрах. Той си служеше с термини, които на него са му до болка познати, а на мен въобще. В началото аз бях шокирана. Беше ми трудно. Добре, че синът ми стоеше до мен и помагаше. След това една учителка също беше публикувала видео стъпка по стъпка как точно се работи с Microsoft Teams. Друго е учител да ти обясни. Имаше и уебинари, които аз не посетих, защото бях разрешила тези въпроси със сина ми.

Бях впечатлена, че от министерството ни направиха много за бързото ни влизане в ритъм. Постоянно ни пращаха някакви уебинари, много се постараха и не мога да го отрека. Започнахме да работим в Teams около месец след началото на електронното обучение. Към този момент вече знаем и сме подготвени, а децата също.

- А ако си учител и нямаш личен компютър вкъщи, как се провежда обучението?

- В нашето училище раздадоха на тези колеги таблети, след което трябваше да ги върнат. Раздадоха и на децата таблети, но пък имаше деца, които живееха на места без интернет връзка. Тези деца идваха присъствено в училище от началото до края на месец юни. Зная, че в други училища са били раздавани и флашки с интернет, но на нас не ни дадоха.


Поставете оценка:
Оценка 4 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 мечо кух

    25 1 Отговор
    Няма нужда от образУвание, мечо е доказателство за това! Къде си мечо, кажи им !

    Коментиран от #4

  • 2 Kris51

    27 2 Отговор
    Глобалните интереси на световната върхушка изискват дигитализирано образование. По-лесен контрол върху населението, плюс един куп други дигитализирани неща, които ще ни превърнат в нещо като андроиди. Очаква се 50% от професиите в момента да бъдат автоматизирани до година-две. Не ми се мисли какво ни очаква, ако начертаните възможни сценарии, изразявани от някои независими журналисти учени, се окажат и наполовина верни.

    Коментиран от #5

  • 3 учител

    52 2 Отговор
    От нормалното обучение резултатът е плачевен и трагичен. А от виртуалното е направо апокалиптичен.
  • 4 КАП

    17 1 Отговор

    До коментар #1 от "мечо кух":

    Мечо още асимилира за какво иде реч, препрочита, ама не вдява.
  • 5 Миризлив пор

    21 11 Отговор

    До коментар #2 от "Kris51":

    Искаме или не, технологиите се развиват и вървят напред, много професии просто си отмират защото машините постепенно избутват хората. Това е било през годините, първо животинската тяга, после е била водата, вятъра, парата, първите машини, автомобили и влакове, трактори и комбайни на полето, сега компютри и интернет вземат поредните жертви като работни места. Вярно че строгия даскал не може да избива комплекси на гърба на децата, но училищата бяха затворени не само у нас, време е да има някакво развитие а не само да караме децата да учат на изуст.
  • 6 Строг учител

    7 8 Отговор
    Миризлив пор, оправи си правописните грешки.

    Коментиран от #12

  • 7 йокин

    13 4 Отговор
    Ефективно,е неприсъственото обучение,всички станаа,отличници,ползвайки,гугъл.
  • 8 Глобалист

    10 7 Отговор
    Няма нужда от образование в каквато и да е форма.
  • 9 Лумпен

    5 3 Отговор
    Разбира се, че не е ефективно, но сега безплатно на галфончето ще му изкарам шестичките. При първата експериментална епидемия на скрйн сървър, писахме мама, татко, баба и сестричка. Защо- защото първите двама сме протективни, first, on the best и трябва да отглеждаме лъвове и тигри! Е, малко е чалга- boys, но това в подрастващите мисирчета е Уауу и му "рипат като луда крава на бик". И си мислете, готвим го, да ви управлява, за радост на мама и тати. Жив и здрав да ни е, а пък другото си го знате- Бойко ви го каза! ВСИЧКО Е ИЗБОР!
  • 10 имах си хАс

    5 0 Отговор
    Туй не са ви компоти,а компютри,които гладате като обли камъни...
  • 11 ИМПЕРИАЛИСТ

    24 0 Отговор
    Поклон пред Българските учители, за мъжеството което проявяват в името на България!
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 рита ромпасо

    26 6 Отговор
    По наше време нямаше компютри, нямаше грипни ваканции защото и грип нямаше. Учителите ни наказваха някои ни биеха когато не слушахме, изключваха ни от училище, намаляха поведение.Но винаги държаха ние да знаем, да не сме прости, държаха на нас,беше ги грижа за нас.Никой не ни питаше и по време на час влиза училищния лекар в класната стая прекъсваше часа и ни водиха в лекарския кабинет.Там ни теглиха, мериха ни, поставяха ни ваксини и никой не умираше и не му ставаше лошо.Периодично училищния зъболекар преглеждаше зъбите на целия клас и който е за пломба директно му се слагаше без да го питат искаш ли или не или пък да уведомяват родителите.Нямаше такова нещо. Училището ни беше третия родител. Плюете Живков но по негово време имаше грижа за децата и хората което не може да кажем за последните 30 г.Не казвам че режима беше хубав но излизахме хора от училище. Сегашните деца излизат меко казано прости от училище защото системата е такава. Учебниците са пълни с глупости. Учителите не ги е еня за децата който разбрал-разбрал те гледат да си вземат заплатата.Това управляващите ги устройва народа да е прост и те винаги да са на власт защото прост народ се управлява лесно.
  • 14 отегчена

    4 6 Отговор
    Ходенето на училище е супер за болшинството. Но в нашата система няма място за тези 5% които са извън училищните норми. Когато знанията ти страдат защото чакаш останалите от класа да проумеят за какво се говори, по добре онлайн, дистанционно и всякакво друго обучение. И аман от оплакващи се учители Лично видях как сина ми водеше упражнения онлайн и то на английски, докато му мине карантината от 14 дни и не забелязах да има каквито и да е проблеми. И къде са тези деца без компютри? Ако нямат компютър ( не е нужно да е най-новия или мощния) просто значи, че родителите им са били достатъчно неграмотни за да не могат да оценят какво им е нужно за успешно бъдеще.
  • 15 Гражданин.

    5 3 Отговор
    По време нс карантината ако трябваше да ходят на училище,учителите били стари да не , се заразят,дистанционно се преподаваше бяха добре., ако тръгнат на училище после пак ще искат дистанционно,образованието ни тотално се обезцени в последните години.
  • 16 daaa

    1 1 Отговор
    Киро Брейка обяснява добре за това обучение
  • 17 абсолютно

    6 2 Отговор
    Пълна порнография е ел. обучението!
  • 18 123

    5 2 Отговор
    Който иска да научи ще научи материала он лайн или в училище.Присъствието в училище не гарантира че ученика ще научи материала.Това дали ползва гугъл или не когато въпроса е зададен правилно не помага много ,ако не си прочел материал на можеш да направиш логичен отговор. ако материала е много не можеш да го запомниш напълно. В България изпита се състои в запаметяване на целия материал, а не в научаване на основните фактори и дефиниции и концепцията как и кога да ги приложиш правилно. Ако си запаметил целия материал дори и да не знаеш как да го прилагаш получаваш 6, за това и резултатите са плачевни а учениците неспособни но отличници. А много от уроците са твърде обемни ,като ключовия и необходим материал за познанията е 1/10 част от написаното.
  • 19 АнТоНиМеН

    7 1 Отговор
    Образователната система отдавна не отговаря на съвременните нужди за развитие на личността. Дали учениците присъстват в училище физически или не, отдавна не е критерий за светло бъдеще. Концепцията за електронно обучение е бъдещето във всички нива на обучение, но съм съгласен, че в този си вид не отговаря на всички нужди за провеждане на качествено обучение. Според мен, платформата, трябва да се базира на видео-обучение. Има възможност и ресурс за провеждането му, няма капацитет в Министерството за въвеждането му!
    Училищата ще бъдат следващата гореща зона в битката с пандемията, аа противоепидемичните мерки и изпълнението им при провеждане на присъствени занятия ще бъдат химера.
  • 20 pbdan

    5 0 Отговор
    Един мой пост преди 2 месеца относно отношението към учителите:
    Не бива да се очакват чудеса за няколко дни. Здравната каса от 2000г. досега колко пари похарчи и няма електронен регистър на здравноосигурените. Нямаме електронно правителство, тоол системата погълна стотици милиони и пак има фалове. НАП я хакнаха, системите на КАТ, МВР, Митници забиват често... Сега да искаме от учителите за няколко дни без никакви пари и техника, никакво предварително обучение, със собствени най-вече компютри - техни и на децата, да започнат дистанционно обучение на ниво е доста наивно. Да не говорим семейство с родители работещи дистанционно и 2 деца на училищна възраст. Колко компютъра им трябват?
  • 21 pbdan

    3 0 Отговор
    Още близо 1,5 млрд. лв. трябва да инвестира държавата, за да има работещо електронно правителство. Това е записано в консултационен документ на подчинената на вицепремиера Томислав Дончев дирекция “Модернизация на администрацията” към Министерския съвет, съобщава в-к „24 часа“. До момента от 2002 г. насам за изграждането на електронно правителство са инвестирани над 2 млрд. лв. според данни на Министерския съвет и оценки на Българската стопанска камара. А ние искаме за няколко дни чудеса от учителите.