Last news in Fakti

27 Ноември, 2023 09:08 3 224 33

Теодора Крумова пред ФАКТИ: Всяка втора жена в общността на ромите е жертва на домашно насилие

  • теодора-
  • крумова-
  • домашно насилие-
  • роми-
  • традиции

В ромската общност се очаква „добрата жена“ да бъде девствена до сватбата си, казва тя

Теодора Крумова пред ФАКТИ: Всяка втора жена в общността на ромите е жертва на домашно насилие - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

25 ноември е Международен ден за елиминиране на насилието срещу жени. За поредна година го отбелязахме. Темата за домашното насилие… Какво ли не се изписа в последно време. Защо е важно детето да се научи да мечтае, да има мечта и да има амбицията да я постигне… Пред ФАКТИ говори Теодора Крумова от Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе“.

- Г-жо Крумова, 25 ноември е Международен ден за елиминиране на насилието срещу жени. За поредна година го отбелязахме, а темата за домашното насилие е почти ежедневна в медиите. Защо е така?
- Домашното насилие, за съжаление, е начин на мислене, на нагласа, на възприятие. През последните 1-2 години виждаме лека промяна, но все още сме далеч от това, което трябва да постигнем. Крачка напред е да се заяви категорично, че домашното насилие е неприемливо в нито една от формите му (включително и психическо) и обществото, медиите, институциите ясно и категорично трябва не само да го заявят, но и остро да реагират при всяка форма на проявата му. Ние - в България, сме свикнали първо да почнем от практиката и постепенно да стигнем до осъзнаването. Трябва ясно да разберем, че домашното насилие няма оправдание. Също така е необходимо да изградим чувство на емпатия към жертвите, да спрем с безсилното съжаление, да преминем към подкрепа, разбиране и реакция на всяка такава проява. На това трябва да се възпитава всеки и то от най-ранна възраст. На това трябва да се образоват политиците, медиите и всички, които променят общественото мнение.

- Толкова ли много се озлобиха хората, че „комплексът“ да удариш е начин за справяне със ситуацията, а не с проблема…
- Агресията, стресът, които през последните години ни заливат отвсякъде, са причината все по-често да попадаме на такива случаи. Постепенно те се превръщат в норма, особено когато няма санкциониращо поведение и реакция от институциите, медиите, обществото …

- В център „Амалипе“ организирате седмица за борба с насилието над жените, в която с различни инициативи могат да се включат училища, образователни медиатори, активисти, активни младежи и др. Какъв е ефектът…
- Има нужда в седмицата за борба с домашното насилие да говорим и за домашното насилие в ромска общност. Защото това е тема, която остава някак между редовете – както за общността, така и за обществото като цяло. Все още в ромска общност битуват много стереотипи - към всички прояви на домашно насилие, за които говорим в обществото, към всички последици, трябва да добавим и нагласата, че насилието е провокирано от жената, липсата на образование, на работа, на подкрепа, липсата на друг живот извън семейството и общността.
В същото време това е тема, която има нужда от много говорене – навсякъде и по всяко време … от всички. Именно затова организираме множество инициативи, които са на различни нива и използват различни канали, за да достигнат до общността – училищата провеждат беседи и други събития с учениците, образователните медиатори организират събития и дискусии с родители и с общността. Борбата и категоричното неприемане на домашното насилие трябва да се чува отвсякъде, докато това поведение се превърне в норма и измести другото, което толерира насилието. Важно е да се повиши разбирането. Преди 2 години Център „Амалипе“ проведе проучване в ромска общност. Над 2/3 от анкетираните споделиха, че не приемат и отричат домашното насилие. Въпросът е обаче какво разбират като насилие … По същия начин е с институциите. Те споделят същите нагласи и стереотипи..

- Защо насилието над жени се определя като “невидимо”. Работи ли то на принципа - „бий ме, обичам те“…
- Най-трудно е да избягаш от статуквото и да избереш непознатото. Затова и жените, които са жертва на домашно насилие, намират невъзможни обяснения, за да оправдаят поведението на насилника. В ромска общност насилието над жени е още по-невидимо, защото за него не се говори. По принцип насилието не е приемливо, особено по отношение на жените. Когато се подбира зет в ромската общност, се търси човек, който „да се държи добре с жена си, да не я бие … ако не го е заслужила“. И тук идва големият проблем – какво се разбира като насилие? Именно това трябва да променяме – че две тълкувания за насилието няма. Аз, като ромски активист, който постоянно поставя въпроса за ранните бракове и домашното насилие в ромска общност, често съм получава упрека „от свои“, че изнасям проблеми, които трябва да си останат вътре в общността, които допълнително стигматизират общността. Това е тема, за която не трябва да спираме да говорим, тема, която не е болка само на ромската общност, а на цялото ни общество.

- Срам от общността. Колко голям проблем е това?
- Огромен проблем е - особено в ромска общност, където индивидът живее, докато е част от общността. Както и в други общности със запазена патриархална структура, честта на мъжете и семейството не зависи от постиженията на мъжете в икономическата, политическата или културната сфера, а от поведението на жените. Ето защо в ромската общност се очаква „добрата жена“ да бъде девствена до сватбата си; да се ожени рано за момче от нейната група; да се роди бързо син и евентуално повече деца; да бъде вярна на съпруга си; да поддържа примерно домакинство; да организира работата на снахи и дъщери; да се грижи за мъжа, децата, възрастните и болните.
От друга страна, жените с ниско образование, които са се оженили рано и които нямат социален опит извън семейството, обикновено възприемат насилието като нормално и част от modus vivendi (б.р.-начин на живот). Това става пределно ясно от проучване, което Център "Амалипе" проведе в началото на 2021 г. в ромска общност. От него се разбра ясно, че жените нямат основание за сравнение. Ще дам един пример с цитат на една от респондентките ни: „Жените виждат насилието, но не го разбират. Те свикват да живеят по този начин, мислят, че така ги обичат съпрузите им. Когато нямат образование, когато нямат приятели, става така, че те остават с това мислене."
Освен това, както е в много консервативни общества, насилието се възприема като нормално в общността.
Още един пример с отговора на 31 годишна жена от групата на Хорохане Рома: "В ромската общност има много домашно насилие. Мъжете много често измъчват съпругите си. Но това се възприема нормално в общността. Правили са го и преди - бабите са търпели това, майките са го търпели и младите съпруги ще го търпят. Например, те могат да говорят със съседа в квартала и така всеки да знае за това кой е бил жена му и това се счита за нормално. Докато в други общности също има насилие. Има насилие сред по-богатите хора, сред по-образованите, сред турците, българите и други общности. Мъжете също ревнуват жените си, измъчват ги психически и физически. Но там знаят, че това не е нормално. Жените не го споделят, те мълчат. Срамуват се. И все пак образованието и интелектът им казват, че това не е добре.“

- Когато говорим за насилието, има ли подбор според раса, възраст, принципи, ниво на образование….
- Насилието е насилие. То няма етнос, възраст, религия. Да, в някои общности, то има допълнителни измерения, но това не променя същността му. Реакцията към всяка форма на насилие трябва да е безкомпромисна. И никои културни традиции не могат да бъдат оправдание за насилието, в това число и ранните бракове.

- Колко е важно да се говори за насилието…
- Изключително важно е за насилието да се говори постоянно, но не само в седмицата за борба с домашното насилие. Както посочих и по-горе, това е тема, която има нужда от много говорене – навсякъде и по всяко време … от всички. Борбата и категоричното неприемане на домашното насилие трябва да се чува отвсякъде, докато това поведение се превърне в норма.

- Защо в България насилието спрямо жени е стереотипизирана тема, свързана с много табута и предразсъдъци?
- Българското общество все още не може да се отърси от патриархалните практики, по които продължава да въздиша. Декларативно признавам, че насилието е недопустимо, но продължаваме да издигаме на пиедестал шамарите и споделяме като ценност поговорки като: „Бий детето, докато е малко, за да не си биеш главата, когато порасне.“

- Кое е по-характерното и прието насилието в ромската общност?
- От проучването, което направихме, става ясно, че съществува общо мнение, споделено от анкетираните, относно големия обхват на домашно насилие в ромската общност. Една от анкетираните жени посочи, че „... всяка втора жена в общността на ромите е жертва на насилие“. Това мнение се споделя от всички категории респонденти, независимо дали определят насилието като проблем, или не. Следващите две най-популярни думи, идващи след това твърдение, са мълчание и страх.
Много от респондентите споделят мнението, че домашното насилие е по-често в ромската общност не поради ромската култура, а защото в някои консервативни групи от общността, традиционните патриархални практики все още са запазени от една страна, а от друга, защото поради консервативното отношение към жените те са по-малко информирани, имат по-ниско образование и по-малка подкрепа и инструменти за реагиране.

- Възприемат ли ромските жени защо и как искате да им помогнете, за да осъзнаят какво е естеството на домашното насилие?
- Проучването, което направихме, показа, че възприемането на ромските жени за домашно насилие е тясно свързано с възприемането на пола в ромската общност. В същото време това не е уникална концепция, а цял набор от концепции, и зависи от различни фактори - като групова принадлежност, ниво на модернизация и т.н. Възприятието на ромските жени за домашно насилие е тясно свързано с възприемането на пола в ромската общност. Също така можем да разделим жените на три категории:
- първо са тези, които не признават съществуването на насилие или не го оправдават;
- второ, жените, които съзнават колко разрушително и опасно е насилието, но все още не могат да преодолеят своите и предразсъдъците и стереотипите на общността си;
- трето, жени, които са намерили сили да отхвърлят открито всички форми на насилие и са готови да реагират независимо от последствията.
Първата категория жени е много ограничена и само малко жени вярват, че по природа са подчинени на мъжете и следователно винаги са виновни за проява на насилие (не е необходимо, като се има предвид насилието като такова). Просто така стоят нещата според тях. Този тип жени мислят, че тези проблеми трябва да останат само в семейството и не бива да ги споделят дори с родителите си. Основната причина отново е „виктимизацията на жертвите“, не само в общността, но и в обществото като цяло.
Втората категория жени представят домашно насилие като възприятие на някой друг: „Останалите смятат, че това е нормално. Аз лично не, никога не съм имала подобни проблеми, но останалите го приемат нормално“. Те разбират (повече или по-малко ясно), че домашното насилие не е приемливо за обществото, но въпреки това не могат да се убедят и да преодолеят дълбоко вкоренените убеждения. Те все още не възприемат домашното насилие като нарушение на човешките права, ако съпрузите се „обичат“.
При третата категория жените са били подложени на домашно насилие, но са успели да избягат от тази ситуация. Сега те се опитват да се дистанцират от личния опит, опитвайки се да го представят като „опит на приятел“. Оправдавайки частично насилието, те се опитват да намерят оправдание за своето поведение и за това, че не реагират по-рано. Въпреки това случаите, когато жените не считат шамара за пример за домашно насилие, все още не са изключение.
И накрая … Дискриминацията от външното общество и институции също добавя тежест към проблема. Ако ромска жена реши да се оплаче в полицията за систематичните побои на съпруга си, тя рискува да бъде отхвърлена от всички останали за нейното "предателско поведение" и т.н. Най-вероятно ще бъде отхвърлено от самите институции с думите: „Така се случват нещата при вас.“


Поставете оценка:
Оценка 2.7 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ивелин Иванов

    12 1 Отговор
    Оправете си заглавието на статията!

    Коментиран от #29

  • 2 Даниел

    39 3 Отговор
    Много трудно човек би изпитал съчувствие към хора без ценности!
  • 3 Моляя?

    39 1 Отговор
    Да е девствена до сватбата лиии? Че те на 13 годишна възраст вече са с по 2 чавета,освен ако не се женят на по 10 години.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Софка

    28 0 Отговор
    Бие ма щото ма обича

    Коментиран от #8

  • 6 Шаро Баро

    16 0 Отговор

    До коментар #4 от "Ттт":

    Демек до 12 годишни
  • 7 българина

    26 1 Отговор
    ами с 1 клас и развален български е така Благодарете на ООбщество и америка срещу България. Преди 1989 май по малко ви биеха
  • 8 Хихи

    13 0 Отговор

    До коментар #5 от "Софка":

    Кажи бе Лоренцо? Чайшу карие 😃
  • 9 Слаб 2+

    18 4 Отговор
    И при бай Тошо братчедите си беха същите,даже тичаха голи,сега барем са се пооблекли.От 55 години живея до мааалата.

    Коментиран от #16

  • 10 Механик

    28 1 Отговор
    Ааа, само ромите няма да пипате! Това са си техни си "културни особености".
    Там е нормално 22-годишната баба да си гледа 3-годишното внуче.
    Па там ,това 2-3 шамара, то даже не се брои. Важното е, че за 33 години ги "интегрирахме" напълно.
  • 11 АРЕС

    25 2 Отговор
    Теодора Тъпоумова,какво ни интересува ...ганията ви Ма,всички ...сарки сте не образовани,без никакъв трудов стаж,самотни майки на пет деца от пет мъже и тн и сега се оплакваш,айде си еб... май.....
  • 12 Ром от Лом

    5 0 Отговор
    Жакатеупру ..
  • 13 д-р Хаус

    20 1 Отговор
    айде стига рИва бе госпожо ромке! Раждате деца на 12-13 годишна възраст, как да ви повярва човек че всичко това е от насилие?!
  • 14 Павел пенев

    25 1 Отговор
    Такива като тебе дето се оплакват сте жертва на природата.Раждате по 10 деца от голямата циганска любов, теглите парите от банкомата, музиката свири, кючека върви- да живее демокрацията с домашно насилие. Изроди.
  • 15 Румен

    19 0 Отговор
    А при циганите какво ли е положението!?
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Исторически парк

    15 1 Отговор
    Ми тогава истангейската конвенция да важи само за тях!
  • 18 к.к. от максуда

    2 1 Отговор
    меетоооу
  • 19 Местния Козар

    16 1 Отговор
    Абе кога на по 13г ги вадят по 5 чааавета е "етническа особеност", въпреки че е против закони и конституции и всичко, ама кога Хасан я ошамари при чавето излезе че е от Мюмюн, искат да има закони и пищят насам натам........ На сорос да се оплават, не на полицията.........
  • 20 Пловдив

    17 1 Отговор
    Очаквам да ми изтрият написаното. Първо, "цигани" или "роми", когато думата"роми" я овъргаляме в поведенческа мръсотията, тогава с коя дума ще я сменим ? "Цигани" не е обидна дума, всички славянски езици я имат, значи не е жаргон или цинизъм, също и в латинските езици, като румънския. Второ, интегрира се човек, който идва от друго място, държава и се сблъсква с нова култура, език, порядки. Въпросните цигани са пристигнали масово през 14в. заедно с турската инвазия на Балканския полуостров, а някои и по-рано, тогава за каква интеграция става дума. Те са имали 600 години, като време за интеграция, не че не са интегрирани, те просто са направили своя избор да бъдат такива, различни, гордеещи се с това. Колкото до девственоста е поредния анегдот, какво приличие, когато децата носят като второ и трето име имената на майка си, само заради помощите на самотната майка. А тази на снимката е снимана на фона на Stonehenge, трябваше нещо по-мърляво за фон, магистрала, следствен арест и т.н. А, сега ми изтрийте коментара, защото е обиден и т.н.

    Коментиран от #22

  • 21 Точен

    4 1 Отговор
    Има грешка в заглавието: Всяка ПЪРВА е правилното.

    Коментиран от #23

  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 СТИГА БЕ

    0 3 Отговор

    До коментар #21 от "Точен":

    ТИ от цялата статия, това ли разбра
  • 24 Първанов

    5 0 Отговор
    Бият ги, щото ги обичат!
  • 25 БгТопИдиот🇧🇬

    2 0 Отговор
    Местя го биоотпадъците !
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 айше

    6 0 Отговор
    Пак грижи за римляните
  • 28 Макробиолог

    4 0 Отговор
    Това трябва да го е чела докато е давала интервю.От някой от дойче веле.Жената девствена до сватбата......хау.Подкарват ги от 7-8годишни,първо братчедите и братята,а тук таме се включва и родителя.Закона е до границите на гетата,и то само по целесъобразност.
  • 29 Нито първата ,нито втората како

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "Ивелин Иванов":

    Кат ядът малко бой и после многу слушат и не им праим насилие.
  • 30 Гражданин

    6 0 Отговор
    Най-после някой да каже, че огромната част от битовата престъпност идва от циганското население!
  • 31 Големият проблем е, че

    4 0 Отговор
    самите роми като тази които са в някакви организации "на заплата" както в случая "Амалипе" нямат вече авторитет спрямо себеподобните си. За тях има такава поговорка-"Циганин със средно образование не е вече циганин" и "тя е на заплата, а аз съм на помощи". Образованите роми не могат да се занимават с проблемите на своята общност затова обобщават, че във всички етноси има насилие т.е. да се занимават българите с насилието в ромската общност. Това е така, но става въпрос за %, например в затвора са 50/50 българи и роми само, че те са все още 4-5 пъти по-малко от нас.
  • 32 Не бива помощите

    7 0 Отговор
    от държавата да се дават като пари всеки месец. Вместо пари на ръка - сметка в банка от която всеки месец служебно постъпват пари за: плащане на детската градина , плащане на ток, вода, телефон, данъци, глоби, вноски по кредити към банки и ако останат пари - в купони за пазаруване в големите вериги(без цигари и алкохол). Сега мъжът прибира парите и не излиза от кръчмата.
  • 33 Факт

    0 0 Отговор
    Голям напредък има при циганите ! Навремето циганина биеше Айшето по няколко пъти на ден!