Last news in Fakti

19 Февруари, 2024 13:00 1 018 7

Колко плащаме от джоба си за неработеща ефективно съдебна система и защо

  • съдебна система-
  • разходи-
  • данъкоплатци

България може да не се слави с особено независима и отчетна съдебна власт, но това не ѝ пречи да има най-големи разходи за правосъдие като дял от БВП в Европейския съюз

Колко плащаме от джоба си за неработеща ефективно съдебна система и защо - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Случаят с убийството на Мартин Божанов – Нотариуса отново демонстрира съществуването и действието на структури, опериращи паралелно на формално функциониращите органи на съдебната власт и МВР. От години държавата показва пълно безсилие да разтури тази задкулисна седянка, като няма изгледи това да се случи и сега.

Ако това е вярно и във веригата от зависимости ще горят само бушони – т.е. дългосрочно ключовите решения в съдебната система ще бъдат взимани от паралелни центрове на власт, а не от легитимната такава – то поне може да настояваме това да не излиза толкова скъпо на данъкоплатеца.

Какво имаме предвид

Както неведнъж сме имали повод да отбележим България може да не се слави с особено независима и отчетна съдебна власт, но това не ѝ пречи да има най-големи разходи за правосъдие като дял от БВП в Европейския съюз. Основната част от бюджета ѝ са разходи за персонал, а капиталовите са минимални. Вече сме обръщали внимание на това колко над медианата за Европа е броят на съдии и прокурори на 100 хиляди души население и колко средства от бюджета се разхищават за заплати, ДМС, бонуси и т.н. Администрацията към съда, прокуратурата, Висшия съдебен съвет (ВСС) и Инспектората към ВСС (ИВСС) не са изключение.

Администрацията на ВСС от 2012 г. до 2023 г. се е увеличила от 108 заети щатни бройки до 174 заети щатни бройки (а утвърдената обща численост – от 109 до 189). За същия период съдебната администрация също постепенно се увеличава за разлика от европейската медиана, като най-голямото разграничение между България и европейската медиана има през 2021 г. По отношение на администрацията на прокуратурата разликата с европейската медиана е още по-сериозна –близо три пъти.

Раздуването на администрацията във ВСС, съда и прокуратурата става неусетно и необяснимо. Не е ясно защо се наблюдава подобно увеличаване на броя на служителите в различните органи на съдебната власт при положение, че в същото време работата на прокурори и съдии спада. Населението на страната също намалява. На практика са налице основания за обратното – съкращаване, а не увеличаване на щата. Докато съдиите и прокурорите са придобили статут на несменяемост и тяхната независимост следва да бъде бранена, не по същия начин стои въпросът с администрацията, която ги подпомага.

Вкратце какво може да се направи

За да се избегне бюджетно охолство, могат да се предприемат различни мерки:

Възможно е някои административни услуги да бъдат споделени между съдилищата и прокуратурите. Това би довело да намаляване на наетите в администрацията в органите на съдебната власт;

Решително съкращаване на администрацията на ИВСС, чийто състав също е прекомерен[3] предвид лентяйстването на органа, състоящо се основно в следене на срокове;

Адекватно разпределяне (а не увеличаване) на администрацията на ВСС между новите Висш съдебен съвет и Висш прокурорски съвет, а не назначаване на нови роднини;

Успешно прилагане и институционализиране на практиките за програмно бюджетиране в съдебната система. Очевидно е, че сега се следва исторически принцип на механично увеличаване всяка година без това да се основава на идентифицирани проблеми и решения, нито на обективни критерии като натовареността например. Въвеждането на програмно бюджетиране би довело до фундаментална промяна към по-прозрачен, ефективен и отчетен процес на бюджетиране, осигуряващ оптимално разпределение на финансовите ресурси в подкрепа на върховенството на правото и икономическия растеж в България.

В заключение

Ако няма реално преустройство на съдебната власт, така щото тя да стане практически по-независима, по-ефективна и по-отчетна, няма да е лошо поне да намалим числеността на човешкия ресурс в системата, а оттам и да спестим пари от джоба на данъкоплатеца. С надеждата, че спестените средства няма да отидат в златни кюлчета, незапочнати магистрали и субсидии към галеници на властта.

(Анализът е публикуван от Института за пазарна икономика)


Поставете оценка:
Оценка 5 от 9 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 свой

    12 0 Отговор
    закривай
  • 2 Дискриминация по полов признак

    14 0 Отговор
    90% от съдийте са от женски пол!
    Може би затова съдебната ни система е световно известна!

    Коментиран от #4

  • 3 Разделението на властите е фиктивно!

    15 0 Отговор
    Всички са оплетени като свински черва!
  • 4 Не само съдийте

    12 0 Отговор

    До коментар #2 от "Дискриминация по полов признак":

    ами и всичи видове магистрати!
  • 5 Семейния бизнес!

    6 0 Отговор
    Процъфтява!!!

    Алъш вериш...

    Обеднели няма.
  • 6 Време е!

    10 0 Отговор
    Мафията в БГ започва от съдебната система - те са майка и на мафията!
  • 7 РАСИ

    4 0 Отговор
    Колко хора вече в РБ имат доверие във съдебната система и полицията? Колкото по големи заплати на прокурори и разни други магистрати толкова по малко доверие . Рейтинг намалящ към нула. Почти същото е и в полицията. Вече все малко хора се жалват в полицията и прокуратурата, но това не пречи те да си взимат големите заплати.