Last news in Fakti

28 Март, 2019 13:22 21 258 16

Най-ефикасният лек срещу аквапланинг

  • гуми-
  • джери юхан-
  • двойни колела-
  • jerry juhan developments

Двойните гуми са решение, познато най-вече от товарното автомобилостроене. Целта на използването им при камионите е ясна - товароносимост. Четири гуми на ос издържат повече, отколкото само две.

Сдвоените колела обаче намират приложение и в автомобилните спортове. При това ползата от тях е установена още през 30-те години на миналия век, когато мощността на състезателните болиди надхвърля 500 к.с. и тънките тогавашни гуми просто не могат да я пренесат към пътя.

Идеята на предприемача Джери Юхан обаче е друга. През 1978 г. избягалият от Чехословакия бизнесмен с рождено име Ярослав Вацлав Мария Юхан пътува от Лозана към Женева със своя Lotus Esprit Turbo. Вали проливен дъжд и той с мъка удържа суперавтомобила си на пътя, докато един по един го изпреварват слаботелесни "ситроени" от модела 2CV.

Тесните гуми на френските малолитражки се врязват с лекота в плътния слой вода върху асфалта, докато широките валяци на "лотуса" буквално планират над пътя. Юхан се замисля дали мощните автомобили също не могат да се обуват в тесни гуми, само че няколко на брой.

Джери има богат опит в моторните спортове. Брат му Франтишек е заводски пилот на Jawa и победител в мотоциклетното Гран при на Европа през 1948 г. Три години по-късно Ярослав бяга на Запад, преминавайки нелегално границата с Германия.

Озовава се в Гватемала и става вносител на Porsche. През 1953 г. участва в маратона Carrera Panamericana и 1 000-километровото състезание в Буенос Айрес по покана на самия Хуан-Мануел Фанхио.

През 60-те Ярослав/Джери се завръща в Европа и заживява в Швейцария, където се случва епизодът с "лотуса" е "Грозните патета". Предприемачът решава да експериментира и купува няколко гуми за Citroen 2CV с широчина едва 125 мм, поръчва на френската фирма Gotti да му изработи специални двойни джанти и изпробва изобретението си по пътя от Кан до Ница, оставайки повече от доволен от резултата.

Юхан експериментира и с други конфигурации. Монтира на задния мост на своя Lotus по четири гуми на всяко колело, а отпред - по три. Основава собствена компания - Jerry Juhan Developments и успява да привлече интереса на Goodyear, в чийто изследователски център в Люксембург е произведена опитна партида.

Сдвоените гуми преминават успешно изпитанията на немския технически надзор (TÜV). В Porsche са заинтригувани от идеята, а самият Фери Порше монтира такива колела на личната си 928-ица.

Двойните гуми притежават ред преимущества, най-важното от които е устойчивостта на аквапланинг. Изпитанията показват, че коли с такива колела реагира много по-спокойно на отнемането на газта в завой заради двата борда.

Тестовете показват, че движение направо по настилка с воден слой от 1 см двойните гуми позволяват скорост от 110 км/ч, докато обикновените единични колела губят сцепление при 98 км/ч. Разликата в завой също е значителна - 85 срещу 92 км/ч.

Експертите отбелязват, че двойните гуми са осезаемо по-тихи от стандартните. За съжаление обаче пренасят повече вибрации от пътя върху каросерията.

Друг плюс на двойните колела е отпадането на необходимостта от резервна гума. Американски партньор на Jerry Juhan Developments успява да измине разстоянието от Ню Йорк до Калифорния с две спукани гуми.

Идеята на Джери бързо набира популярност. Такава конфигурация разкрива нови възможности за фини настройки на управляемостта. Тогавашният шеф на Audi Фердинанд Пиех предлага да се използва различен състав на каучуковата смес за външната и вътрешната гума, различно налягане, различен протектор и т.н.

Юхан продава патента си на компании като Avon и Yokohama, което му носи 6 млн. канадски долара. В средата на 80-те италианската компания Speedline създава специални джанти, предназначени за две гуми с отвори за два вентила. Започва и серийно производство на тесните гуми.

За съжаление проектът се оказва търговски провал. Автопроизводителите не прегръщат идеята, а високата цена на двойните гуми отблъсква клиентите. В средата на 80-те комплект 15-цолови колела JJD (джанти и гуми) за Mercedes-Benz S-Klasse струва 4 500 германски марки срещу 2 000 за традиционните.

Ярослав Юхан умира през 2011 г., а екзотичната му идея е забравена. Специални колела по неговия патент се появяват от време на време на различни търгове.

Идеята за двойни колела обаче вдъхновява други разработки. В края на 80-те инженерът от Goodyear Сам Ландърс разработва гума с много широк и дълбок канал за отвеждане на водата по средата на протектора. Благодарение на превъзходните си качества на вода моделът Aquatred става доста популярен през 90-те.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Kkk

    145 1 Отговор
    Ето това е интересна статия.
  • 2 Бат Мишо

    64 1 Отговор
    Никъф спор няма че двойна гума дига сигурността и разхода - евала за статията научих нещо
  • 3 Ангел

    5 83 Отговор
    500 коня през трийсетте? Може би 50 коня...!

    Коментиран от #6

  • 4 куку руку ку

    37 8 Отговор
    Публикувано във факти.бг: "Най-ефикасният лек срещу аквапланинг"... е съобразената с пътната обстановка скорост. А всичко друго е ала-бала, за търговеца реклама. Да си купувам 16 джанти и 16 гуми ли?
  • 5 карчи

    41 1 Отговор
    Има и сериозен недостатък, а именно защипването на камъни и изхвърлянето им, към подкалника или назад, към други превозни средства. На запад не е толкова голям проблема, но по нашите пътища всичи знаят, що чакъл и камънаци има !
  • 6 333

    26 2 Отговор

    До коментар #3 от "Ангел":

    Mercedes-Benz W125 достига до мощности между 560 и 640кс в зависимост от настройките. Още в средата на 30-те.
  • 7 W126 300SEL

    19 1 Отговор
    Откъде изкарахте тая "пура"? Няма да спре да ми пълни душата. Бруно Сако беше ненадминат.
  • 8 гошо

    15 2 Отговор
    Манфред фон Браухич достига 600 коня през 1936 година

    Коментиран от #14

  • 9 ауто билд

    9 0 Отговор
    Тази гума на Гудиър доста я рекламираха през 90-те, ама не можа да се наложи. Вече я няма.
  • 10 vasik atanasova

    3 0 Отговор
    не е лошо това
    добра идея е
  • 11 sami

    15 1 Отговор
    Кой е Хуан-Мануел Фанхио? Явно редактора спи.

    Коментиран от #12

  • 12 шшшшшш

    13 1 Отговор

    До коментар #11 от "sami":

    Явно не знае че се пише Фанджо!! Толкова си могат........
  • 13 Гумаджията ви чака с усмивка

    5 2 Отговор
    Ай ся, кат завали дъжд сменяйте гумите!
  • 14 Гост

    4 1 Отговор

    До коментар #8 от "гошо":

    Гоше Браунхич само е карал! Той не е конструирал колата че да постигне дадена мощност! Все едно да кажеш Шумахер постигна 800коня от своята кола!??
  • 15 Ивайло

    8 1 Отговор
    Една наистина интересна статия, от която човек да научи нещо наистина интересно и любопитно!!! Пишете по-често такива статии за различни иновации!!! Браво!!!
  • 16 Все тая

    4 0 Отговор
    Всеки шофьор би трябвало да знае, че по-тясната гума е по устойчива на аквапланинг, за разлика от широката. Както и зимата тясната гума е по-проходима от широката. Широката гума има приемущество само на сухо и от към комфорт.