Last news in Fakti

26 Юли, 2019 15:08 131 178 81

За какво служи N при автоматиците

  • автоматична скоростна кутия-
  • режим n-
  • съвети
За какво служи N при автоматиците - 1

Позицията N (neutral) при автоматичните скоростни кутии освобождава всички зъбни предавки в рамките на трансмисията, като ефективно прекъсва предаването към задвижващите колела, позволявайки на превозното средство да се движи свободно под собственото си тегло и да набира скорост без двигателната сила. Всеки, който управлява автомобил с два педала обаче, трябва да знае, че неутралният режим (N) при автоматичните трансмисии е предназначен за теглене на колата. При това е важно да се знае още, че скоростта, с която возилото може да се движи на N е ограничена в съответствие с инструкциите за всеки модел. Обикновено тя е 40 км/ч и двигателят трябва да работи. В останалите случаи, когато колата е изправна е добре да забравите за позицията N.

В движение


Една от заблудите сред водачите на моторни превозни средства е, че когато колата се движи с висока скорост и се включи въпросният режим N, това ще доведе до икономия на гориво. Това действие е абсолютно непрепоръчително. Първо икономията на гориво е пренебрежителна и второ, това действие може да доведе до много сериозни повреди в трансмисията, когато, отново при високи обороти, инерцията намалее и върнете лоста на D (drive) за да продължите движението. Това води до значително прегряване на трансмисията и до по-бързото износване на основни възли и агрегати от нея. При скорост от над 90 км/ч превключване от N на D може мигновено да извади от строя скоростната кутия.

На място


Не са малко и водачите, които на светофар превключват от D на N, като по този начин смятат, че натоварването в трансмисията е по-малко и на D тя може да се претовари и да прегрее. Всъщност, изправен технически автомат, с незадръстен филтър, чист радиатор и нормално действаща смазочна течност не е заплашен от предполагаемото прегряване. Честите изменения в компресията и в налягането в скоростната кутия, предизвикани от смяната от D на N и обратно, могат да доведат до значително по-голямо износване на възлите в трансмисията. Правилно е при по-дълъг престой, който налага колата да бъде включена, да се премине от режим D, на режим P (park).


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 184 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сектант

    43 47 Отговор
    на дъстъра ми вместо тая буква пише "_!_" каквото и да значи това.

    Коментиран от #3, #11, #58, #70

  • 2 Караиванов

    58 34 Отговор
    Сега ще има какви ли не коментари, но сем сигурен, че и много от "разбирачите" тук не са били наясно преди статията кога точно се използва режим N.

    Коментиран от #35

  • 3 Миро

    55 15 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Ако дъстерът ти е с автомат значи не е 4х4, последно какъв е?

    Коментиран от #14, #30

  • 4 МаКаТа

    31 13 Отговор
    Интересна статийка
  • 5 Бесен Язовец

    108 13 Отговор
    Не знам, на москвича няма N !

    Коментиран от #7

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Valio

    62 17 Отговор
    Ако трябва от статиите да се учи,който кара автоматик по добре да не кара...

    Коментиран от #81

  • 9 Пайнер бот с БМВ

    100 22 Отговор
    Износването е незначително, но постоянно. Карайте си как си знаете- чалгата на макс, лакета с гривната през джама, да се види татуса и тропайте с пръсти по вратата, зада се щнае, че нн си бъркате в носа, докато говорите по телефона, а то гъзарията на автомата е точно тая, че сам въри без ръце
  • 10 джими

    53 19 Отговор
    много полезно четиво...всичките тея неща съм се опитвал да ги обясня на доста хора, които слагат на неутрална за да се движат по инерция или уж за да облекчат кутията при чакане на светофар.

    Коментиран от #12

  • 11 ха ха

    30 8 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Добре, че не пише Х ... каквото и да значи това
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Driving pleasure

    29 7 Отговор
    Н - не пипай :D
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Един от МонтанЯ

    78 7 Отговор
    N-> Night Mode
    D-> Day Mode
    R-> Race Mode

    Коментиран от #29

  • 17 bacho kolio

    63 4 Отговор
    R е рекетен режим
  • 18 Някой

    7 18 Отговор

    До коментар #15 от "666":

    Пиши един плюс отгоре и един минус надолу че без да искам ти цъкнах минус вместо плюс
  • 19 Тръмп

    26 107 Отговор
    11г. карам Ауди а4 1,8Т автоматик който се води вариатор! винаги когато искам го пускам по инерция с всякаква скорост винаги на светофар го включвам на неутрал и досега никога не съм сменял маслото! Моделът е 2003 година а4 б6! когато го взех показваше 130.000 в момента показва 210000 тоест минал съм 80 хиляди километра! за този модел тази статия е пълна пародия!

    Коментиран от #20, #24, #41, #59, #62, #71, #73, #76, #77, #79

  • 20 Доналд

    49 11 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    80 хил. км. ги имаш за някакъв сериозен пробег?! Смяташ, че при ускореното износване, за което става въпрос в статията, би трябвало 80 хил. км. да извадят от строя скоростната кутия? Пф!

    Коментиран от #21

  • 21 Фен на БМВ

    41 10 Отговор

    До коментар #20 от "Доналд":

    Имам приятел дето направи 230000 км за година. Стана въпрос, че сменил съединител, а колата я взе чисто нова. И му казвам нова кола, той вика ми вече е на 230к. :) Та наистина, 80к за 11 години, даже са под средното ниво на каране.

    Коментиран от #25, #34, #57

  • 22 Devon

    27 9 Отговор
    МНОГО ДОБРА СТАТИЯ, ПОВЕЧЕТО ОТ КОМЕНТАРИТЕ СА ФЕЙК.
  • 23 Хихи

    24 8 Отговор
    ..па моя семеен таралясник, хонда джаз, за 6 години 35 хил.км. Смених само летни гуми, масло и спир.дискове. Мнооого доволен !!!
  • 24 Име

    37 6 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Ти си пародия. Аман от дървени философи. Статията е супер, ама има и доста тъпунгери, като теб
  • 25 реален

    40 2 Отговор

    До коментар #21 от "Фен на БМВ":

    Абе Мен това са 800 км всеки ден ......
  • 26 Птеродактил

    37 7 Отговор
    Е много си вЕрвате, затова в бг 90% от автоматите на старо са на пастет, че много ги карате и ги разбирате...
  • 27 Гост

    41 8 Отговор

    До коментар #15 от "666":

    И аз на теб. Няма статия за автоматици, без някой комплексар с ръчка да не се изходи!
  • 28 готю

    5 8 Отговор
    Полезна статия,но с вмъкването на компресията рязко падна нивото
  • 29 Драйвър

    11 15 Отговор

    До коментар #16 от "Един от МонтанЯ":

    Ти верно си от Монтаня,ако на твоята кола D e Day mode,значи твоята каручка не може да се кара през ноща;)
  • 30 Мигел

    12 4 Отговор

    До коментар #3 от "Миро":

    Какво му се връзваш на този цървул,не виждаш ли ,че е неграмотен сигурно няма осми клас и за това няма книжка,кара той Дъстер само в болните си фантазии!
  • 31 Дионтей

    35 5 Отговор
    Когато се спре на светофар по-добре да се остане на режим D, отколкото преминаване на P и после на зелено вкл. на D. Колкото по-малко се мести лоста, толкова по-добре.
  • 32 ???

    11 7 Отговор
    А R какво е рали ли? Сигурно ще литне.

    Коментиран от #80

  • 33 ???

    3 4 Отговор
    Ще взема да пробвам, знам ли може и да литне! Абе R ( рали) си е рали.
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 незнайко

    12 14 Отговор

    До коментар #2 от "Караиванов":

    Естествено, че не знаят тези хора ! Те затова са си купили автоматици, защото не могат да карат с ръчни скорости !!! Много си умен !!!
  • 36 безпартиен

    45 5 Отговор
    От личен опит Ситроен С4 Гран Пикасо 1.6 пилотирана скоростна кутия/автоматична/ вече е на 380 000 закупен и каран само в България.Фолксваген Туран сДСГ 7 автомат вече на 210 000 закупен и каран само в България.И двата автомобила нямат все още проблеми със скоростната кутия или съединителите!!!!Проблемите при Ситроена са,че в първите 200 хил.км.е каран с обикновен дизел и дизеловата помпа замина заради некачествени горива.След това и двата автомобила са зареждани с макс моушън!!!Вървят прекрасно и са по икономични от преди.Горивата са ни проблема на нас в България!

    Коментиран от #38, #40, #67

  • 37 onq s konq

    28 5 Отговор
    Нещо много букви има написани около тия автом кутии,което е затормозяващо.При мен на скоростния лост на БМВ-то има цифри - от 1 до 6 и само една буква R,като съм залепил с тиксо до нея хартийка с надпис "Задна" да не забравя случайно.
  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Хохо

    11 0 Отговор

    До коментар #38 от "???":

    Човека просто си казва мнението!
    А пилотираната скоростна кутия на ПСА не е автоматик, а е механична с роботизиран съединител.
  • 40 www

    17 5 Отговор

    До коментар #36 от "безпартиен":

    Фолксваген Туран с DSG, купуван нов от магазина, на 98.000км хвърли скоростна кутия. Каран е 80% извънградско до чужбина, без да се напъва... така, че не ми ги хвали тези боклуци

    Коментиран от #56

  • 41 хехехехе

    3 5 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    алооооо вариатора е друга бира по прочети повече
  • 42 Бат Мишо

    11 3 Отговор
    ам аз ко да кажа -купих си 1 тойота старлет 4 К 1.3 мотор през 1996 г задно предаване 4 степенен автомат .....1982 г произведена за САЩ ...автомата е БЕЗ ФИЛТЪР фабрично ....ИЗКЛЮЧВАМ ВИНАГИ на НЕУНРАЛНА НА СЕКИ СВЕТОФАР ИЛИ БАИР ....караше се ДЕНОНОЩНО и посгрои вилата на камчия . 2012 причука биелен лагер -караше се с наливно масло М10 Д ПРЕЗ СИЧКИТЕ 23 г -купих от люлин същата ама 3 К мотор 1.2 позагнила И ПРЕМЕСТИХ КУТИЯТА на новия мотор щот ма кефи И ДОСЕГА КАРАМ С НЕЯ .....койт не вярва да заповяда за го повозя ....А ДА ДОБАВА че с тая кутия дърпах москвич ОТ ВАРНА ДО РАЗГРАД - Моско 1500 кг Тотка 600 кг
  • 43 Бат Мишо

    5 3 Отговор
    Апропо си купих 2014 ДРУГА тойота 1987 г праена и тя автомат И НЕЯ ИЗКЛЮЧВАМ ТАКА и от 2014 Тотка старлет седи за селска каруца и се кара по малко активно-много ръждяса къдет е имала удари де- иначе са с процинкована ламарина ПС НА СТАРЛЕТА от 1996 ДО ДНЕС 27 07 2019 НЕ СЪМ СМЕНЯЛ МАСЛОТО В КУТИЯТА -налях 1996 ВАЛВОЛИН АТФ -зех 1 шише повече и още седи с датата
  • 44 Бат Мишо

    9 2 Отговор
    ПС 2 Старлета Е ОЩЕ С ОРИТИНАЛНИТЕ ШАРНИРИ И ВСИЧКИ ЧАСТИ с изключение на 2 предни амортисъора -смених ги 1996 бяха изтекли ОТ СЕДЯНЕ ....признавам че си я взех малко карана до 1996 но после както казваше баба лека и пръст -из село ти викат ЛОРДА щото само до тоалетната не ходиш с Тойотата и съм и наджасал НАД 400 000
  • 45 Бат Мишо

    4 0 Отговор
    ПС 3 койт не вярва да слага бас и да заповядаа на оглед ВСЯКА ЧАСТ ПИШЕ ТОЙОТА И СИ ИМА НОМЕР НАБИТ НА ЧАСТТА - ВКЛ ГАЙКИТЕ ....ако намерите И ЕДНА ГАЙКА НЕОРИГИНАЛНА - освен по двигатела който е сменен ТОПТАН И нищо по него не е ремонтирано и той си е с неговите номера на сяка част И ПАК СЕ КАРА С М 10 Д наливно от агроса
  • 46 Бат Мишо

    3 3 Отговор
    ПС 3 койт не вярва да слага бас и да заповядаа на оглед ВСЯКА ЧАСТ ПИШЕ ТОЙОТА И СИ ИМА НОМЕР НАБИТ НА ЧАСТТА - ВКЛ ГАЙКИТЕ ....ако намерите И ЕДНА ГАЙКА НЕОРИГИНАЛНА - освен по двигатела който е сменен ТОПТАН И нищо по него не е ремонтирано и той си е с неговите номера на сяка част И ПАК СЕ КАРА С М 10 Д наливно от агроса....И СЕ ЮРКА И НАБИРА така че 1 авер вика ,,ни май искаш да я счупиш нарочно вече,, И НЕМОГА ДА СЧУПЯ НИЩО
  • 47 Бат Мишо

    3 4 Отговор
    ПС 5 - за тес новите НЕ чисто механични автоматици НЕ ДАВАМ И 1 ЛЕВ ако щете ми ти подарете----щот съм прос ще карам СТАРИ ЯПОНЦИ ....Карината 2 има и овър драйв и ми заспива на 120 на 2200 оборота и от 2014 ЩЕ ИЗКЛЮЧВАМ НАСЯКЪДЕ КЪТ ДОСЯ и ЗНАМ че няма да дам и 1 лев за ремонт на кутия ЩОТО ЗНАЯ КЪДЕ Е ПРАЕНА - Киото ДЖАПАН....
  • 48 Мартин

    3 10 Отговор
    До умника писал статията . А знаете ли че има автомобили със старт стоп система. И знаете ли чя преди да включите на P трябва да дръпнете ръчната спиратчга на N да оставите автомобила в покой и тогава да включите P.

    Коментиран от #64

  • 49 Баце

    12 0 Отговор
    Аз процедирам по следния начин: преди да изгася двигателя, минавам на позиция N, натискам бутона на ръчната спирачка и тогава бутам лоста на паркинг. Дали е правилно не знам, но така кутията не е под напрежение и при повторно запалване и включване в режим D, няма онова шумно отцепване на зъбците, особено ако колата е паркирана на лек наклон и преди изключване на двигателя лоста е бил бутнат на паркинг директно. Понеже знаете, когато това се направи, следва едно леко придвижване на автомобила с 5 -10 см., до момента на зацепване на зъбците.
  • 50 Кривио

    13 4 Отговор
    Я маиняй тоя пустиняк. Качи си баце женските на задната, чалгията на мах, ръгни пръви зъб, пущи саединителю, врръти гумите и се не плаши. Като набере баце изключи да не абиш техниката. С икономията от две на сто одете до Монтана да се черпавате. Автомат а мерси, нема нужда.
  • 51 Яяяя

    4 3 Отговор
    Слаб материал
  • 52 Жджджд

    11 0 Отговор
    Интересна статийка.В интерес на истината и аз на светофар превключвам на N мислейки си че освобождавам кутията от напъна за потегляне. P го използвам само при паркиране и то първо дръпвам ръчната после го вкарвам на P за да го няма това натоварване на зъбците особенно ако колата е под наклон.Така след следващо запалване на двигателя лесно се приминава от P на D без напън във лоста и без да се чува оня звук на отцепване на зъбците.
  • 53 Некадърника

    5 4 Отговор
    Колкото по-нова е колата толкова е по-боклучива "кутията"!?Автоматичните скоростни кутии са за асфалтови пътища и репатрак!Пари-кутия-пари и купуваш друга или кутия или кола!!!
  • 54 Интересно

    2 1 Отговор
    Статията е хубава. Въпросните проблеми по кутията същите ли са при вариаторите?
  • 55 Емо

    7 2 Отговор
    Статията е за ретро коли, ZF8 и DSG сами изключват от скорост в “Еко” режим при високите нива!
  • 56 Aлекс

    1 1 Отговор

    До коментар #40 от "www":

    Аз имам същия вече е на 320 хиляди и засега нямам проблем
  • 57 Лелелелеле

    6 0 Отговор

    До коментар #21 от "Фен на БМВ":

    Имал приятел които прави по 630 км на ден всеки ден със съботите и неделите с коледа с велик ден с робдения му ден всеки божи ден 630 км за да направи както твърдиш ти 230к за година. Пич мислиш ни за тъпи ли 🤣🤣🤣🤣🤣🙏
  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 Тех

    12 0 Отговор
    Маслената помпа на скоростната кутия се движи от двигателя .Ако сложиш на N,движейки се по инерция колелата ще въртят изходящия вал и паразитните колела.Които са потопени или се смазват от разплискването са добре,но не всички !Двигателя ако работи на празен ход през това време ще осигури недостатъчен поток от масло което служи и за охлаждане ,прегряването на някои зъбчати колела е неминуено,което вече си е заявка за бъдещи проблеми!Ако ще използваш N,то по-добре да е с иска скорост и за по-къси интервали!За “разбирачите “ - могат да се N-ват колкото си искат ,желая им късмет!
  • 62 MULTITRONIC

    4 0 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Твоят коментар ясно говори, че не разбираш изобщо какъв мега боклук си си купил. Вариаторната скоростна кутия не мога да я причисля към нормалните автоматични скоростни кутий (под нормални разбирай с преобразувател на въртящия момент) Multitronic на AUDI е толкова чуплива и бъгава скоростна кутия, че като и се случи нещо, лечението е единствено с подмяна. Няма масла, няма съединители, няма дявол, счупи ли се-ПОДМЯНА. Прочети малко за тази бъгава кутия. Ама за съжаление ти не си прочел навреме за нея и сега ще си береш "гайлето", както се кава.
    И не прави повече такива "наивни" коментари. Това е да обсъждаш "А" лига, а да играеш във "Окръжна". Да играеш с чехли за баня в Шампионска лига.
  • 63 Румен

    8 2 Отговор
    Поздравления за хубавата статия. Шофьор съм от 20 г. и ми бе полезна.
  • 64 Христо

    0 4 Отговор

    До коментар #48 от "Мартин":

    По-голяма глупост не бях чел
  • 65 Слот

    3 6 Отговор
    Какво теглене бе братче аз като си карам по баир си я пускам на N със 120 по нанадолнището и елате ме вижте! Чак ѝ свирят лагерите и леко мирис има ама е пушка понеже съм спестил 45 стотинки от бензина.
  • 66 Име Като Моето

    8 2 Отговор
    Туй БГ човека разбира задължително от футбол политика и коли и не мойш го убеди че греши за нещо по тия теми. КРАЙ
  • 67 12 udar

    4 1 Отговор

    До коментар #36 от "безпартиен":

    Тц! Народа е проблем! Тъп,завистлив и егоистичен...
  • 68 Голям Слон

    1 0 Отговор
    Неутралната предавка по принцип си е непрепоръчителна! Икономията на N и неутрална при ръчните не е пренебрежимо малка. Разходът там си е като на празен ход - т.е., в зависимост от двигателя може да варира от .5 до .7 на час до 1.5 - 1.8. Което не е малко. Нищо не ти пречи да си на скорост и да се спускаш без газ. Разходът ти е цифром и словом - НУЛА! Да не говорим, че на неутрална в случай на необходимост от задвижване към водещите колела няма никой :-)
  • 69 Габи от Абу Даби

    3 2 Отговор
    Ръчна , 6 скорости. Пета и шеста само на магистрала щото набира към 180. Автомата ме кефи, но казват, че ремонта е по скъп.
  • 70 Дядката

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Не се ли сещаш какво е? Комбинация от три пръста от които средният преобладава! Да ти напомня постоянно за каква демо-версия на автомобил си си дал парите и колко си се пре....ал!
  • 71 .....

    0 1 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Хаха за 11 години 80хил км 😂 аз на ноята за 8 и минах 160
  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Симеон

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Ами малко километри си навъртял за 11г. 80х.км явно затова нямаш проблем, все пак навърташ мижави 7х.км на година Аз на година навъртам 70х.км с автомат и N я ползвам само за да дръпна ръчна когато колата е под наклон ,бпудка спирачката Р и гася колата. Иначе при N в движение маслото не се охлажда и ако караш активно ще замине кутията!

    Коментиран от #74

  • 74 Гост

    7 3 Отговор

    До коментар #73 от "Симеон":

    Абе вие какво правите в тези коли??? 70 000 на година означава, че всеки месец правиш по 6000 км, което и да си на газ са едни 600 лева за гориво само. Да не говорим, че за 20 работни дни в месеца, трябва да правиш 300 км на ден. Не, че нещо, но средния пробег на година дори в Германия е 17 000, а у нас е около 10 000 км. Никой не иска да си прекарва живота по пътищата и в някаква тенекия. И аз правя по 10 000 на година, а живея в София, ходя на работа с кола и ходя по почивки поне 4 пъти в годината. Вие бакшиши ли сте, че не слизате от тези коли?
  • 75 гощо

    3 4 Отговор
    И не на последно място автомата е по бърз и по икономичен от мъртвият формат наречен ръчни скорости! Колко трее си спрела личност,че да си купиш умишлено ръчка тцтцтцтцтцт.....
  • 76 ....

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    11год - 80 000 км ? Ти да не я гледаш през прозореца ?
  • 77 Ники

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Коментарът ти не е уместен с тия 14000 км на година.....
  • 78 Опссс.извинявам се....7000 км на година

    0 0 Отговор
    Опссс....извинявай....70000 км на година
  • 79 Ебаго

    1 1 Отговор

    До коментар #19 от "Тръмп":

    Заради такива разбирачи като вас,когато реша да си сменя колата бия път чак до DE защото,както колегата каза от БГ всичко е пастет даже с изтекъл срок,и с тези 80 000 да не се взе за тираджия???
  • 80 Не бе

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "???":

    Това е режим "ракета". Като набереш до 200, включваш...
  • 81 Този коментар е премахнат от модератор.