Актуалните екстремни метеорологични условия предоставят добър повод и идеална възможност да се запознаете по-задълбочено с тези предимства и да хвърлите кратък поглед назад в историята на двойното предаване на VW.
Фантастични снежни пейзажи в цяла Европа и температури доста под нулата. Истинска зимна приказка, но на пътя тези условия изправят водачите и автомобилите пред много специални и нерядко тежки предизвикателства. В продължение на десетилетия на помощ в такива случаи идват системите за задвижване на четирите колела, които предотвратяват буксуването на колелата и подобряват сцеплението със заснежената и заледена настилка.
През 1984 година Volkswagen представя на пазара един изцяло нов продукт в лицето на Passat Variant GT syncro, оборудван с едноименната система за двойно предаване. От този момент нататък моделите на Volkswagen с четири задвижващи колела поемат ролята на своеобразни крайъгълни камъни в моделната гама на марката. Междувременно инженерите на Volkswagen не престават и за миг да усъвършенстват технологиите в тези системи. През 1996 година името „syncro“ е заменено с „4MOTION“, а в днешно време двойното предаване в моделите 4MOTION е неразривно свързано с авангардните асистиращи системи и предлага по-добра и по-ефективна работа откогато и да било преди. От тази гледна точка няма нищо чудно във факта, че моделите със задвижване на всички колела са търсени не само от любителите на зимните спортове.
Версии със система 4MOTION се предлагат в почти всички моделни линии на марката Volkswagen. Въпреки че двойното предаване подобрява сцеплението и динамичните характеристики на пътя при всякакви метеорологични условия, през зимните месеци ще срещнете най-много автомобили Volkswagen 4MOTION на местата, в които снегът, студът и сложните пътни условия са част от ежедневието. Задвижването на четирите колела обаче има смисъл и е от полза не само в заснежените планински райони или при преодоляването на екстремни офроуд терени.
Тази технология подобрява сцеплението и динамиката на шофиране на почти всеки терен и пътна настилка и по този начин се грижи за осигуряването на оптимална връзка между автомобила и пътя. Нещо повече – всички модели на Volkswagen, оборудвани със система за задвижване на четирите колела, са изключително подходящи за теглене на различни видове прикачни товари и това качество ги прави идеални и предпочитани спътници за собствениците на лодки, ремаркета за превоз на коне или каравани.
Как работи системата 4MOTION
Интелигентната система за двойно предаване 4MOTION задейства:
• колелата на предния и на задния мост
• в зависимост от вида на терена
• в рамките на едва няколко хилядни от секундата.
По този начин системата предотвратява ефективно загубата на сцепление и буксуването на колелата и спомага за осигуряването на оптимално сцепление и тяга за модела на Volkswagen.
Volkswagen предлага различни варианти на системата за двойно предаване 4MOTION. Най-често срещаната версия е системата с електронно управляван многодисков съединител, която се използва при моделите с напречно разположен двигател (като T-Roc, Tiguan, Passat01, Arteon и други). В нормални условия при тази система задвижващи са предимно колелата на предния мост. Ако сензорите на електронното управление на системата установят загуба на сцепление, то подава незабавна команда за включване и на задното предаване. На практика този процес протича толкова бързо и плавно, че водачът не го усеща по никакъв начин – освен чрез подобреното поведение на пътя вследствие от действието на системата 4MOTION, разбира се. А тъй като при добри пътни условия се използват само колелата на предния мост, тези модели са и много икономични.
Стандартното оборудване на третото поколение на Touareg включва и система за постоянно двойно предаване 4MOTION. Задвижването на всички колела е съчетано с осемстепенна автоматична трансмисия с изцяло електронно управление (превключване на предавките „Shift by Wire“), с дисплей за предавките на скоростния лост и на екрана на блока на контролните прибори зад волана. При 4MOTION в Touareg блокировката на централния диференциал с асиметрично динамично разпределение на въртящия момент действа като разпределителна кутия на въртящия момент между предния и задния мост – до 70% от него може да се предаде на предните колела, а към задните може да се изпрати до 80% от тягата.
4MOTION Active Control – индивидуални профили за движение по всякакъв вид терен
Touareg и версиите с двойно предаване на T-Roc, Tiguan и Tiguan Allspace предлагат на водача и възможност за избор на индивидуални профили на шофиране в зависимост от вида на терена и настилката. Това става с лекота с помощта на превключвателя с въртене и натискане 4MOTION Active Control, разположен на централната конзола зад скоростния лост. Многофункционалният и много интуитивен за употреба прибор контролира работата на различните функции на системата за двойно предаване, а с нея и съответните профили на шофиране. Водачът може да го използва за активиране на четири основни профила и различни подменюта. При завъртане на превключвателя наляво се осигурява достъп до двата профила за движение по твърда настилка „Street” и „Snow”, а завъртането надясно води до двата офроуд профила „Offroad” (автоматична настройка на параметрите за движение без път) и „Offroad Individual” (гъвкави настройки).
Въртящият се превключвател на 4MOTION Active Control
Напълно естествено, настройките, направени чрез 4MOTION Active Control в рамките на секунди оказват влияние и върху работата на всички асистиращи системи, които имат отношение към стабилността и динамиката на автомобила в конкретната ситуация. Профилите на шофиране „Comfort”, „Normal”, „Sport”, „Eco” и „Individual”, също се избират чрез 4MOTION Active Control и се използват за настройка на индивидуалните предпочитания на водача по отношение на работните параметри на двигателя, автоматичната трансмисия, климатизацията на купето и реакциите на електромеханичното сервоуправление.
Системата за двойно предаване 4MOTION осигурява много предимства
Централният управляващ модул на системата следи постоянно динамичните параметри на поведението на автомобила, както и оборотите и сцеплението на отделните колела и благодарение на светкавично бързите си реакции разпределя интелигентно въртящия момент. Това води до следните ползи:
• По-добро сцепление
• Отлично поведение на пътя
• Оптимално управление на силовия тракт – например при завиване. режим на движение с висиоки обороти или при теглене на прикачен товар
• Оптимален баланс на тягата между предния и задния мост
• Максимална стабилност както на пътя, така и извън него
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Белгиеца
Коментиран от #3, #22
11:51 18.02.2021
2 ЗапознаТ
12:02 18.02.2021
3 Ауди S6
До коментар #1 от "Белгиеца":
На 'малките' аудита системата е с халдекс съединител /като на VW/,а при тези над А6 със Торсен междуосов диференциал!Коментиран от #7
12:08 18.02.2021
4 Хахахо
12:09 18.02.2021
5 Сух
12:13 18.02.2021
6 тарикату
12:19 18.02.2021
7 Жоро
До коментар #3 от "Ауди S6":
Не е вярно. А4 , А5 ?12:32 18.02.2021
8 Имам
Коментиран от #10, #17
12:40 18.02.2021
9 муя
13:00 18.02.2021
10 Коментара
До коментар #8 от "Имам":
Не бързай, скоро може да ти потрябва.14:11 18.02.2021
11 4 motion
14:22 18.02.2021
12 мислете ги
14:26 18.02.2021
13 АУДИ
16:20 18.02.2021
14 С това
Коментиран от #20
18:32 18.02.2021
15 0000
Коментиран от #16
19:11 18.02.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Тия ги разправяй
До коментар #8 от "Имам":
На децата в квартала20:58 18.02.2021
18 Насьо
Шкода и Сеат са само Халдекс.
Най-добре се държи Халдекс 1 , Торсена е корав само във версията когато е механичен ,по-новите имат добро сцепление на асфалт и в завои,но при лека пресечена местност и сняг имат проблеми.
21:00 18.02.2021
19 111
Коментиран от #26
01:43 19.02.2021
20 111
До коментар #14 от "С това":
В "За рульом" дават оценки за геометричната проходимост на тестваните автомобили, защото пътищата в Русия са бетер от нашите.01:53 19.02.2021
21 Механик
08:20 19.02.2021
22 куку руку ку
До коментар #1 от "Белгиеца":
Залагам на торсен-а на Ауди. Всички системи с електронно управление са много добри, но до момента, когато се окисли някое кабелче. Затова залагам на чистата механика- Торсен при Ауди или вискомуфа при японските и корейски коли.08:42 19.02.2021
23 Един
08:56 19.02.2021
24 Имах
4matic и т.н) системата е електронно управлявана. Прави са колегите за Quattro то - то е изцяло механична система , като старото синхро, но с Торсен диференциал и раздатка . Ако не се лъжа разпределението на въртящия момент е 50/50, докато при Синхрото варира .
09:34 19.02.2021
25 Брадвата
10:18 19.02.2021
26 ХХХХ
До коментар #19 от "111":
Има такива механични системи с преразпределение на въртящия момент между мостовете.Обиновенно се използват електронно управляеми фрикционни разпределителни кутии.
Разпределението не обикновенно около плюс минус 15%
Страшно скъпо е и почти не се ползва при масовите автомобили.
При елетромобилите със двигател на всеки мост(два двигателя) си е стандартна настройка.
11:24 19.02.2021