6 139 13

Комунистическият Citroen

Радослав Славчев

Този автомобил се движеше и по пътищата в България. Идеята за него е на румънския диктатор Николае Чаушеску, който решава страната му да произвежда субкомпактен модел, който в йерархията да е под по-голямата и по-достъпна Dacia 1300.

Французите от Citroen се съгласяват да предоставят дизайн и ноу-хау и така започва историята на Oltcit. Автомобилът, който се базира на проект от 1964 година се продава, като в източния блок, така и на Запад, но под името Citroen Axel.

"Бащата" на Oltcit е Роберт Опрон, който е бил ръководител на култови проекти като Citroen DS Nouvelle Visage, Citroen SM, Alpine A310, Renault Fuego и Alfa Romeo SZ. Oltcit се предлага с двуцилиндрови и с четирицилиндрови опозитни мотори.

Въпреки това едва ли някой го счита за социалистическа версия на Porsche 911, защото моторите са ужасно ненадеждни. Качеството на изработка също е на много ниско ниво, но и цените са доста по-надолу от тези на анолгични Citroen-и.

Oltcit са прави в завода в град Крайова, където днес се произвеждат Ford B-Max и еднолитровите двигатели EcoBoost. Моделът се произвежда през периода 1981 - 1995 година и излиза в следните четири модификации.


Oltcit Special (1981–1985)
Oltcit Club (1981–1995)
Citroën Axel (1984–1990)
Oltcit Club 12 CS (Pick-up version) (1993–1995)

Oltcit Special

Oltcit Club

Oltcit Axel



Коментари

Коментарите са сортирани от стари към нови
  • Кики
    Отговор
    1 13:52  11.06.18
    Такъв варел така и не успя някой друг да измисли.
  • Марто
    Отговор
    2 13:57  11.06.18
    Ех, спомени. Хубаво е да има и такива статийки, за да си спомняме какви коли сме карали
  • 3 14:00  11.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Бате Цецо
    Отговор
    4 14:00  11.06.18
    Тия Oltcit-чета ръждата ги ядеше като топъл хляб. А оригиналът май беше Citroen Visa

  • Просия
    Отговор
    5 14:00  11.06.18
    Личи му, че е комунистически...ужасно недодялан е...

    Коментиран от #7

  • Ефтини сензации
    Отговор
    6 14:10  11.06.18
    Това много мяза на лада самара и на заз таврия. Все легендарни боклуци...
  • Random
    Отговор
    7 14:35  11.06.18

    До коментар #5 от "Просия":

    Принципно съм съгласен че комунизмът е голяма глупост, обаче като знам че ти имаш впредвид само и единствено СССР - ми ще получиш минус. Комунизмът е немско творение - на Карл Маркс. И самият Ленин е подпомаган от Германия за да дестабилизира Русия през ПСВ, 1917 е транспортиран от Германия с брониран влак.

    Коментиран от #9

  • 8 16:10  11.06.18
    Този коментар е премахнат от модератор
  • Просия
    Отговор
    9 16:33  11.06.18

    До коментар #7 от "Random":

    Изобщо не си проницателен ! Край !
  • изделяна в Россия
    Отговор
    10 21:38  11.06.18
    Ама интересно защо през комунистическия режим големите партийни велможи се возеха в Мерцедеси и си бяха спретнали Кореком!

    Коментиран от #11

  • гост
    Отговор
    11 08:03  12.06.18

    До коментар #10 от "изделяна в Россия":

    Нещо се бъркаш возеха се в чайки и зилове. Колите през соца си бяха много хубави за онова време , здрави и надеждни . С една отверка , клещи и малко тел можеше да си поправиш всичко. А не като сегашните боклуци дето са бъкани с електроника и за най малкото бягаш в сервиза за диагностика и олекваш с едни 200/300 лв за да ти кажат ,че е изгоряло едно бушонче . А това крушка на фар да смениш примерно на едно рено , ти трябва да си инженер и да разглобиш половината кола. Карайте си новите бангии , аз си предпочитам стари ретро комунистически класики.

    Коментиран от #13

  • Yes
    Отговор
    12 18:23  12.06.18
    На тази кола и викаха отмъщението на Чаушеску!
  • щурчо
    Отговор
    13 19:13  12.06.18

    До коментар #11 от "гост":

    За френските кенефи съм съгласен с теб!

Напиши коментар:


Публикувай